PĒRKONS
Pērkons kā dabas parādība seno latviešu
pasaules priekšstatos uztverts visai pretrunīgi. Par bailēm no pērkona
un
cenšanos izvairīties no posta, ko tas var nodarīt, liecina daudzās maģiskās
formulas, izdarības, lūgšanas. Par Pērkonu (Dieviņš, Pērkontēvs, Vecais tēvs,
Vecais kalējs, Debesu kalējs) sauc arī vienu no senlatviešu dievībām. Baltu
valodās pērkona apzīmēšanai ir kopīga celma vārds. Latviešu folklorā visbiežāk
lietotais vārds ir Debesu kalējs (rūcējs, graudējs).
Nav īsti zināms, kā senie latvieši
iztēlojušies Pērkona veidolu, jo nav saglabājies neviens uzskatāms attēls,
arī folklorā tā apraksti ir samērā atturīgi (ja nu vienīgi pasakās, taču šajā
žanrā noteicošā bijusi fantāzija, tāpēc šiem aprakstiem nav lielas nozīmes).
Stipri pieticīgas ziņas ir ziņas arī par
Pērkona atribūtiem. Droši var runāt par zirgu – tas ir tipisks visām latviešu
debesu dievībām. Pērkona goda pienākums jāt pieguļā. Taču visbiežāk Pērkona
zirgi pieminēti, ja ir runa par precībām:
Saule jāja precībās,
Saule gāja vedējos.
Šķiet, Pērkona zirgam ir arī kāda īpaša loma
– tas saistīts ar priekšstatu, ka Pērkons sper kokos un akmeņos:
Tautu dēla pagalmā
Pieci velni zem akmeņa;
Man Pērkoņa kumeliņi
Visus piecus saspārdīja.
Daži teksti satur ziņas par Pērkona zirgu
ārējo izskatu: tie ir melni, no svina un labi baroti. Taču ne vienmēr ar
Pērkona zirgiem apzīmēti negaisa mākoņi. Ir arī teikts, ka "Pērkons jāja ar
zibeni” un "brauca pa jūriņu”
laivā (tas tāpēc, ka negaiss visbiežāk
nāk no jūras puses).
Pērkona lode ir viņa cīņas ierocis. Ar to
saistās arī ticējums: "Kur Pērkons iespēris, tur jāmeklē Pērkona lode.”
Šī lode spējot darīt brīnumus, tāpēc ar to saistās daudzi maģiski rituāli.
Visticamāk, ka ar lodi domāti mazi, apaļi akmeņi, kuri atrodami pēc Pērkona
spēriena. Lode – tas ir zemē nomests Pērkona ierocis, kas atradējam dod jaunas
spējas.
Visai skaidri iezīmēts priekšstats par
Pērkona ģimeni. Minēta arī viņa sieva Pērkoņmāte:
Pērkonīši pieci brāļi,
Ko tā jūsu māte dara?
Mūsu māte sietus pina,
Smalki sieti jāsijā.
Pērkona tēvam un mātei ir arī meitas –
tiesa, tikai vienā dainā teikts, ka tās ir trīs. Dēli – no trīs līdz deviņi,
taču
tie visi sadalīti pa trim, un tiem visiem piešķirtas trīs funkcijas: trīs
sper, trīs rūc, trīs zibina.
Pērkonam ir svarīga loma Saules mītā par
debesu precībām. Pērkona kareivīgajā lomā ietilpst jodus vajāt un ar saviem zibeņiem
saspert. Pērkons valda arī pār dziedējošiem un veselību sargājošiem spēkiem.
Vīriešu senkapu izrakumos atrasti mazi cirvjveidīgi dzintara piekariņi, kuri
varētu būt talismani pret ievainojumiem kaujās.
Pašā Pērkona būtībā ir apvienojušās ļoti sarežģītas
un pretrunīgas iezīmes. Vienā gadījumā zemnieki Pērkonu
sauc palīgā kā
auglības veicinātāju, kas briedina labību. Turpretim citā, piemēram, runājot
par nežēlīgajiem kungiem, lūdz tādu kungu "iespert pašā elles dibenā” – tātad
kā ļaunuma radītāju. Bet, kad
Pērkons kala debesīs,
Ogles bira Daugavā:
Dieva dēlam piešus kala,
Saules meitai gredzentiņ’ –
tad cilvēki tās centās
salasīt, paklājot villaini, priekšautu vai segu. Tad ogles pārvērtās par
sudraba vai zelta
naudu – katrā ziņā tām bija pozitīva nozīme.
Pērkons ticējumos izmantots arī laika paredzēšanai. Ja
agri pavasarī uznāk Pērkons, tad būs ražīga vasara. Ja Pērkons ierūc kailos
mežos, tad būs slikta raža.
Pērkons bijis latviešu centrālā dievība auglības kultos.
Pērkona kulta vietas bijušas brīvā dabā – biezos mežos, pakalnos, birzīs ar
ozolu vai akmeni centrā. Pielūgšana saistīta ar upuriem – jaunu melnu vērsi,
melnu āzi un
melnu gaili. Upura mielasts tika rīkots sausuma laikā kā Pērkona
piesaukšanas rituāls, kurā piedalījās vairākas tuvākās apkārtnes saimes. Kausā
ielietais alus 3 reizes tika nests ap ugunskuru, pēc tam ieliets ugunī, lūdzot
Pērkonu, lai tas dod lietu.
Pērkona zīme ir
ugunskrusts. Tas ir viens no vissenākajiem ornamentiem, ko daudzas tautas
pazinušas jau kopš aizvēsturiskiem laikiem. Senajā Indijā ugunskrusts
bija laimes simbols. No sanskrita ieviesies arī ugunskrusta sinonīms – svastika.
Hinduismā svastika asociējas ar Sauli vai ar cilvēka dzīves kruscelēm.
Sastopams gan labiskais, gan kreiliskais ugunskrusts. Baltu tautas
ugunskrustu, ko sauc arī par Pērkona, zaru vai kāškrustu, parasti attēlo slīpā
krusta veidā – tāpat kā auseklīša zīmi – jo tad tas simbolizē Saules ritējumu.
Ugunskrusts ir ideogrāfiskais pirmveids telpas un kustības izpratnei. Krusteniskie
zari horizontālo pasauli iedala četrās daļās, bet zaru galu atliekums norāda
debess spīdekļu kustības virzienu. Ja ugunskrustu atveido kā taisnu krustu, tad
tā zari pasaules telpā iezīmē galvenās debespuses: ziemeļus – dienvidus un
rītus – vakarus.
Latviešu folkrorā Pērkons nostādīts ļoti tuvu Dievam.
Tas norāda, ka latviešu zemnieks, atkarībā no situācijas un dabas norisēm,
palīdzību lūdzis no dažādām dievībām – tātad sencilvēkiem bijis ļoti ciešs
dzīves kontakts ar tām. Un tas lielā mērā noteica visu viņu dzīvi.
Cilvēce dažādos veidos meklējusi ceļu pie Dieva,
mēģinājusi rast atbildes uz mūžības jautājumiem, mēģinot izprast to, kas stāv
pāri cilvēka prāta saprašanas spējām, lai spētu pacelties pāri savam
ikdienišķajam apziņas līmenim, lai labāk sadzīvotu kā ar sevi, tā ar pasauli.
Visi kulti un rituāli palīdz meklēt šīs atbildes, atzīt, kopt un cienīt to
dievišķo dzirksteli, ko katrs ietver savas dvēseles kodolā, pilnveidoties tā,
lai individuālā apziņa sevi atklāj kā Visuma kopības neatņemamu sastāvdaļu.
Ilze Piliņa un Ilma
Pļava ("Zintnieks”, 1999–6)
|