Lūdzu Dievu, lūdzu Laimu,
Abus divi līdza lūdzu:
No Dieviņa veselības,
No Laimiņas laba mūža.
Lai īsteni izprastu to vareno cīņu, kas pirms tūkstoš gadiem iesākās
starp mūsu seno dievestību un viņas apkarotājiem, nākas kaut arī īsu
brītiņu aplūkot šīs dievestības saturu un viņas turētājus latviešus.
Jāatzīst, ka nekad nav bijis vieglāk kā tagad pateikt, kas īsti ir
savā kodolā mūsu senā dievestība. Mūsu gadsimtenī pasaule un viņas
vēsture ir kļuvušas ļoti pārskatāmas. Šī pārredzēšana laikā un
izplatībā atļauj saskatīt, ar ko kāda reliģija vai ticējumi savā
saturā un veidā atšķīrušies no citiem. Salīdzinošās zinātnes te daudz
līdzējušas arī latviešu dievestības izprašanai.
Agrāk domāja, ka Eiropas sentautu reliģiskās apziņas izskaidrošanai
pietiek ar tā saukto mitoloģiju, ko kādreiz izgudroja filologi, lai
izprastu antīko dzeju. Mitologi toreiz teica, ka sentautu reliģija
līdz kristīgās ticības pieņemšanai bijusi tikai mitoloģija, t. i.,
teiksmaini ieskati par dabu un viņas parādībām. Ar šādu pieeju
mēģināja izprast arī tos materiālus, ko sniedza visjaunākā no vēstures
zinātnēm - folklora, jo viņas materiāli bija pilni ar dzeju,
teiksmām, ticējumiem un burvībām. Pa vecam paradumam mitologi
piebalsoja arī teoloģijai un raudzījās uz katru pagānību ka uz
pareizās dievatziņas novirzienu, kas izpaudies vientiesīgā Dieva
radīto lietu dievināšanā. Bet taisni folkloras dati satricināja šādu
mitoloģiju, lai viņas vietā liktu daudzžuburainu ticējumu, ieskatu,
ierašu un teiksmu sistēmu, ko var apzīmēt tikai ar vārdu "dievestība".
Mūsdienu atziņa nu ir tāda, ka visi tautas sacerējumi jeb garamantas
izriet no šās senās dievestības vai stāv ar to ciešos sakaros. Visai
bieži paši šie sacerējumi ir dievestības pieminekļi, no kuriem
izlobāma vienīgi īstā patiesība par to, kas bijusi kādas tautas
dievticība priekškristīgos laikos. Apraksti, ko atstājuši par pagānu
reliģijām ceļotāji, misionāri un hronisti, labojami un paplašināmi ar
tām atziņām, ko par savu dievestību liecinājusi pati tauta savās
garamantās.
Vienā ziņā mēs esam laimīga tauta. Labāk nekā kura cita tauta mēs esam
saglabājuši tos tautas sacerējumus, ko varam dēvēt par savas
dievestības pieminekļiem. Mūsu dainas satur desmitiem tūkstošu dziesmu
par Dievu, dievībām un dievestību. Nav nemaz domājams, ka šai
pārbagātā materiālā iztrūktu kaut kas, kas mūsu dievestībai bijis kaut
cik nozīmīgs, jo nav tādas dzīves puses par kuru dainas nerunātu. Šis
apstāklis iztaisno visus tos greizos ieskatus, spriedumus un
nevalodas, kas tūkstoš gados krājušies pāri latviešu dievestībai.
Latvju dainās ietvertais reliģiskais materiāls ir it kā spēcīgs staru
metējs, kas apgaismo latviešu tautas sendzīvi līdz pat viņas dzelmēm.
Šai pašā gaismā top arī redzams, kādā radniecībā stāv citas
indoeiropiešu tautu reliģiskās sistēmas ar mūsu seno dievestību.
Izrādās, ka vecākās indoeiropiešu senreliģijas sastāvdaļas uzglabājušās
dainu reliģijā gandrīz savā pirmatnējā veidā pa to laiku, kamēr
pārējās indoeiropiešu, teiksim turpmāk vienkāršāk - āriešu, tautās tās
ar laiku satumsušās, deformējušās un zaudējušas jēgu.
Ja nu katras reliģijas viducī mēdz atrasties Dievs vai dievības, kas
var iejaukties cilvēka likteņos un dzīvē, tad tādas ir bijušas arī
mūsu senai dievestībai. Bet šādu dievību, kas varējušas aizdabīgā
kārtā kārtot cilvēka mūža un dabas norises, nekad nav bijis tik daudz,
cik to bija iedomājušies līdzšinējie mitologi. Viņi katru dzejas
personificējumu vai teiksmas antropomorfizējumu jau skaitīja par
dievību. Tāpat dievību un dievu godā iekļuva dažādi simboli, zīmes un
atribūti, kas šīm dievībām piederēja.
Tagad, kad mums pie rokas neskaitāmi mūsu senās dievestības
pieminekļi, varam teikt, ka latvietis griezies ar lūgšanu ņemt dalību
viņa dzīves un mūža veidošanā tikai pie trim dzejiski iztēlotām
dievībām. Pirmais bijis Dievs, saukts arī par Debesu Tēvu, otrā Māra,
saukta par Zemes Māti, un trešā Laima, saukta par Mūža Licēju. Vairāk
neviens cits dzejas personificējums vai antropomorfizējums nav
pielūgts. Dainas gan apdzied Pērkonu, Sauli, Meteni, Jumi u. d. citus
svētku personificējumus un dabas parādības, bet nekad šajās dziesmās
nav minēts vārdiņš "lūgt". Šis vārds lietots, tikai dziedot un runājot
par Dievu, Māru un trim Laimām. Lūgšana ir pazīme, kas noder par
mērogu latviešu dievību noteikšanai un viņu atsijāšanai no citāda
veida teiksmu tēliem.
Pētījumi rāda, ka Dievs sākumā nozīmējis
debesi, debess gaismu, nevielisko principu, Māra turpretī - vielisko,
bet Laima - Dieva laidumu, likumu.
Ar Dievu kā nemateriālo pasaules principu, Māru kā matēriju un Laimu
kā cēlonības personificējumu latvieši bijuši sakaros vismaz četros
veidos: lūdzot, daudzinot, zintējot un ziedojot. Visām šīm teurģiskām
darbībām, kas dažkārt varējušas izvērsties diezgan svinīgās izdarībās
(ceremonijās un kultā), bijis pamatos ieskats, ka cilvēka garīgie
spēki zināmos apstākļos var iejaukties Dieva un pasaules uzbūves
mehānismā un var virzīt viņa norisi vēlamā virzienā. Latvietis pats
sevi turējis par burvi, un to atzinuši arī citi.
Tas apstāklis, ka zintēšanai, ziedojumiem vai citiem teurģiskiem
līdzekļiem bijušas zināmas ierastas vai zīmīgas vietas, paviršu
vērotāju prātā iztulkots par akmeņu, koku un ūdeņu pielūgšanu. Ja
latvietis dziedāja par sauli, mēnesi un zvaigznēm, tad to iedaudzināja
par debesu spīdekļu pielūdzēju. Kad viņš labi apgājās ar Zemes Mātei
svētītiem dzīvniekiem - zalkti, krupi u. c., tad kristīgie mācītāji
viņu padarīja par dzīvnieku dievinātāju. Tā sākās nevalodas, kas ar
laiku sagandēja pasaules acīs latviešu dievestību līdz nejēdzībai.
Katrai reliģiskai sistēmai pievienojas vēl ieskati par dvēseles dzīvi.
Latvieši ticējuši, ka cilvēks ir trīskārtīgs, t. i., ka viņam ir
augums, velis un dvēsele, pie kam velis un dvēsele turpina pastāvēt
arī pēc nāves. Dvēsele, cilvēkam mirstot, nonāk pie Dieva, bet velis
paliek sakaros ar Māru - Zemes Māti - Veļu Māti.
Pie reliģijas ārējiem veidiem, kā zināms, mēdz pieskaitīt arī svinīgās
ierašas, kas parasti pavada godus un gadskārtas svētkus, tāpat arī
teiksmas un teikas, kurās iztēlotas nebijušas lietas. Arī Dainu
reliģijai netrūkst šādu sastāvdaļu, jo godību un svētku dziesmu ir
tūkstošiem.
Visi minētie dainu reliģijas kodola elementi ir tik seni, ka ne vien
viņu vārdus, bet arī saturu atrodam citās āriešu tautu senreliģijās,
piem., indiešu, grieķu, romiešu, slāvu un ģermāņu. Visām šīm sentautām
ir kopīgs vārds Dievam: ind. "dēva", grieķ. "theos", rom.
"diespiter", slāv. "djāvol", ģerm. "tiu". Tas norāda, ka mūsu vārds
Dievs nav kristīgos laikos valodā ienests vārds. Arī Māras vārds un
veidols saglabājušies Indijas tāmuļu reliģijā apbrīnojami līdzīgi
mūsējiem. [ Richard Frölich. Tamulische Volksreligion. - Leipzig,
1915. Šai tamuļu mātišķai dievībai Mari svētītas ir čūskas, un
attēlojumos tā ir kopā ar čūskām.] Ar sagrozītu un aptumšotu nozīmi
vecais vārds dzirdams arī slāvu valodā kā Morana, Marcāna [Tā kā Mārai
priekškristīgos laikos svinēts piektvakars, tad dažos krievu apvidos
tā dēvēta arī par Pjatenka un Pjatņica (S. Maksimovs. Naše dvuverie. -
"NOV", 1885, nr. 21).] un ģerm. "Maar" [E. Mosk. Ģerm. Mvthol., 38.
lpp.]. Ir pierādīts, ka, arī ar citiem nosaukumiem apdēvētu, āriešu
pirmtauta godājusi kādu zemes, auglības un sievietības dievību, kas
arī ārpus āriešiern bijusi pazīstama kā Izīda, Astarte, Kibele [Prof.
Art. Drews. Marien-Mithus.]. Mūsu trijas Laimas grieķi pazīst kā trīs
parces, rom. - "tria fata", ģermāņi kā trīs nornes - Urdri, Verdandi
un Skuldi.
Salīdzinot mūsu dainu dievestību ar pārējo āriešu sentautu reliģiskiem
pieminekļiem, nākas atzīt, ka mēs esam uzglabājuši āriešu pirmtautas
reliģiju, tāpat kā valodu, vispirmatnējākā un pilnīgākā veidā. Šo
parādību mēdz izskaidrot ar to, ka mēs līdz ar savām radu tautām
dzīvojam, senā āriešu pirmdzimtenē, no kurienes ap otro gadu tūkstoti
priekš Kristus izceļojušas uz visām debesu pusēm citas āriskās ciltis
un tautas. [E. Brastiņš. Latvija, viņas dzīve un kultūra. Sk. nodaļu
"Āriešu jeb indoeiropiešu pirmtauta", 35. lpp.] Vairāk tūkstoš gadus
dzīvojot šķirti no savas dzimtenes un citu tautu vidū, aizgājušo tautu
senā reliģija pārveidojusies un sajaukusies ar citām. Vistīrākā veidā
tai bijis iespējams saglabāties savā dzimtenē - baltu tautu
apdzīvotos apvidos.
Tātad mēs, latvieši, varam saukt par savu to dievestību, kuras
visvēlākās liecības saglabājušās latvju dainās. Šī dainu reliģija
visus kristīgos laikus palikusi kristietības neietekmēta, atskaitot
tikai dažus kristīgās ticības vārdus, kas ienākuši valodā un līdz ar
to iekļuvuši arī dainās.
Mūsu dievestība ir pieredzējusi tos
pašus laikmetus, ko pārdzīvojusi mūsu tauta. Pirmo no tiem mēs varam
dēvēt par āriešu sentautas laikmetu no apm. 10000. līdz 2000. g. pr.
Kristus. Šai laikā Eiropā, šļūdoņa atbrīvotā zemē, attīstās jauna
tauta ar augstu akmens kultūru. Nodibinās arī īpaša dievestība, tāpat
kā garīgā un vieliskā kultūra. Tā ir āriešu pirmtauta, kas toreiz
ietvēra sevī arī tagadējos latviešus, protams, it kā pumpurā.
Ap otro gadu tūkstoti šai pirmtautai iesākās izceļošana un
sadalīšanās, kas turpinās kādus 500 gadus. Uz austrumiem dodas senindi
un senpersi, uz dienvidiem izceļo trāķiešu, sengrieķu un vēlāko
romnieku ciltis. Uz rietumiem virzās gaili un ģermāņi. Pirmdzimtenei
vistuvāk paliek senslāvi, bet vecajās āriešu mājās turpina dzīvot tie
paši ārieši, tikai tagad tos sauc jau par aistiem vai neiriem. [Prof.
P. Šmits. Ievads baltu filoloģijā. - R,, 1936.]
Aistu laikmetu, kas pastāvējis līdz pat Kristus laiku sākumam,
raksturo bronzas kultūra, kuras centrs atrodas Prūsijā. Šim laikmetam
beidzoties un dzelzs laikmetam sākoties, aistu sentauta ir sazarojusi
daudzās ciltīs, kuras sastāda četras galvenās, aistu valodu grupas.
kas pazīstamas zem kopvārdiem prūši, jātvingi, leiši un latvieši.
Šajā otrajā, t. i., aistu jeb senbaltu, laikmetā prūšiem, leišiem un
mums latviešiem, bijušas kopīgas visas tās pašas dievestības
sastāvdaļas, kas agrāk. Par citām āriešu tautām to vairs nevar teikt.
Dievu tāpat sauc leiši Dievas un prūši Daivas. Laima tai pašā vārdā
saukta arī pie leišiem un prūšiem. Dieva Māti jeb Māru pie aistiem min
79, g, Tacits. [Tacitus. Germania, 45, lpp.] Aistu sentautas reliģija
tikai sīkumos varbūt atšķīrusies no agrākās āriešu pirmtautas
dievestības.
Trešajā posmā, t. i., tajā, kad baltu tautas jau sadalījušās leišos,
prūšos, latviešos u. c. tautās un ciltīs, senraksti piemin tos pašus
dievestības pamatgabalus, ko daudz pilnīgākā veidā pauž nule savāktās
dainas.
Tādā kārtā var droši teikt, ka mūsu dievestības kodols ir āriešu
pirmtautas radīts, aistu jeb baltu uzturēts un latviešu saglabāts.
Tai laikā, kad sākās baltu tautu piegriešana kristīgai ticībai, prūši,
leiši, kurši un latgaļi vēl atradās dziļā savstarpēja kultūras,
valodas un asins radniecībā. Arī reliģiskie ieskati bija tik vienādi
savā starpā un reizē tik atšķirīgi no apkārt esošām tautām - slāviem,
ģermāņiem un ugrosomiem, ka mēs šo baltu tautu piekopto dievestību
varam dēvēt par savu. Par savu to varam turēt pēc būtības, pēc
izplatības un vēlākiem likteņiem.
Mūsu dievestība savā kodolā, veidā un likteņos ir kaut kas gluži
neparasts pasaulē. Savā kodolā tā satur vislielākās dievestīgās
atziņas neizplūdušā un nesabojātā veidā. Gars, Matērija un Cēlonība
(kauzalitāte) te izteikti simbolos un greznā dzejas valodā, kas tomēr
nav aizēnojusi pašu pamatjēgu. Tai pašā laikā senāriešu reliģiskie
galvenumi indos, irāņos, slāvos, grieķos un ģermāņos pārveidojušies
dažreiz pat līdz nepazīšanai. Kad kristīgā ticība sastapās ar grieķu,
romiešu, slāvu un ģermāņu tautu reliģijām, tās bija jau tik tālu
zaudējušas savu pirmatnējo jēgu un satvaru, ka kristīgā ticība varēja
bez pūlēm tās aizvietot. Grieķu un romiešu daudzdievībā kristietība
ierodas kā gaidīta, ilgi meklēta, gnostiķu minēta reforma. Tāpēc šīs
tautas to uzņem aktīvi, dodamas atkal tālāk slāviem un ģermāņiem.
Pēdējie uzņem kristietību sakumā pasīvi, neizrādot ne sevišķu
pieķeršanās prieku, nedz arī karodami tai pretī. Reliģiskā vienaldzība
pret savu dievestību te radusies tamdēļ, ka senā ticība šais tautās
bija jau izkurtējusi vientiesīgā māņticībā.
Vienīgi balti kristīgas ticības uzmākšanos uzņem naidīgi. Kristīgā
ticība šais apgabalos vēl bija nevajadzīga, jo pilnos ziedo senā
skaidrībā un augstumā stāvēja no āriešu pirmtautas un aistu sentautas
mantotā dievestība, kas no pirmā acu uzmetiena bija daudz skaidrāka un
gudrāka nekā mistiskā mācība par nokauto pravieti un cilvēku
pestītāju.
Taisni šī baltu tautu aktīvā nostāšanās pretī kristietībai dara visas
baltu tautas par reliģiskiem brāļiem, par kuriem mēs, latvieši, varam
teikt: mūsu dievestības tūkstošgadīgās aizstāvēšanas brāļi.
tautām
bijis tik liels, ka poļiem, krieviem, gotiem un somu tautām Baltija
bija kultūras un reliģijas centrs. No šejienes izveda uz visām pusēm
ieročus, rotaslietas un paraugus. [Ljubor Niderle. Bit i kuļtura
drevņih slavjan. - Praha, 1924.] Brēmenes Ādams (11. gs.), kas pazina
baltu zemes, liecina, ka Prūsijas virspilsēta Iedāņi, pie Vislas grīvas,
bijusi tai laikā vislielākā un iedzīvotājiem bagātākā pilsēta, kas
visā Eiropā ievērojama ar savu bagātību. Dainas arī atceras šos
laikus, daudzkārt pieminēdamas Prūšu zemi un Danskavu.
Kā īpatns, sevī noslēdzies kultūras centrs stāv nekustīgi un mierīgi
baltu sentauta pārējo sentautu vidū. Tā atgaiņājas pret ārējiem
uzbrukumiem, izturas miermīlīgi pret svešiniekiem, bet paliek
atturīga, pašpieticīga un lepna iepretī citām tautām.
Balti netaisa vēsturi, ja par vēsturi dēvē pārmaiņas, kas notiek kādā parādībā.
Tie negrozīti un neatlaidīgi glabā savas reiz nodibinātās garīgās un
materiālās tradīcijas un sargā savu reiz iedzīvoto zemi. Valoda,
ierašas, reliģija negrozītas tiek pārmantotas no paaudzes uz paaudzi un
turētas godā. Vēsturē tās tiek ierautas ne savas vainas dēļ. Bet, kad
tas bija noticis, tās parādās vēsturē nesalīdzināmi cildenas un
varonīgas visās likstās.
Baltu miermīlīgās un kulturāli līdzsvarotās tautas top drīz vien
vēsturiskas aprakstīšanas priekšmets, kad tām uzduras kristīgas
ticības kūdītas citas apkārtējās tautas. Kristīgās idejas vārda uzbrūk
visa Eiropa, bet āriskās dievestības vārdā aizstāvas balti. Var
teikt, ka iesākās divu reliģisku ideju tūkstošgadīga cīņa.
http://www.ailab.lv/
Avots: http://www.ailab.lv/ |