Vairākus
gadus šis it kā vienkāršais priekšmets nogulēja Tukuma muzeja skatlogā
kā necila vīriešu bronzas rotas lieta. Nogulēja līdz brīdim, kad to
ieraudzīja zinātniece un arhitekte Ināra Heinrihsone (Žurnāls
«Zvaigžņotā debess 2008. vasara»). Pamatojoties uz Marģera un Māras
Grīnu paustajām atziņām («Latviešu gads, gadskārta un godi») un latviešu
tautas Dainu zināšanām, tiek apgalvots, ka šis priekšmets kalpojis kā
kalendārs - perfokarte. Šo faktu palīdz atrisināt arī I. Heinrihsones
zināšanas arhitektūrā.
12. gadsimts ir laiks, kad Latvijā ienāk
vācu krustneši. Tiek iznīcināts "pagānisms". Zūd gadsimtiem krātās
zināšanas. Tā nav pirmā reize cilvēces vēsturē, kad līdz ar valdnieku un
garīgās kārtas cilvēku iznīcināšanu iet bojā zinības, kas deva pamatu
seno valstu sekmīgai darbībai. Latvijas teritorija - tirdzniecības ceļu
krustceles - kariem tika pakļauta nepārtraukti.
Piemērs tam ir senie
Maiji. Par vareno Maiju valsti cilvēce uzzināja salīdzinoši nesen. Kā
attīstīta civilizācija tā izzuda 100 gadus pirms konkistadoru ienākšanas
Amerikas kontinentā. Maiji kā tauta palika ar savām teiksmām, bet bez
zināšanām un pašnoteikšanās tiesībām. Viņu piktogrammas sāka atšifrēt
tikai pavisam nesen. Tikai tad civilizētā pasaule saprata, cik precīzs
ir bijis Maiju laika skaitīšanas kalendārs.
Ar latviešiem ir noticis
tas pats. Iznīcinot baltos tēvus (druīdus? krīvus?) un vadoņus,
pazaudētas zināšanas. Tajā skaitā arī saziņas līdzeklis-rakstība. Pēc
jaunākiem atdzinumiem civilizācijas nav attīstījušās no centra uz
perifēriju (Babilonija, Ēģipte, Indija, Grieķija, Aleksandrija, Roma,
Bizantija, Vakareiropa...) Vismaz tuvākās „Tautu staigāšanas" laikā nē.
Pēc ledus laikmeta atkāpšanās, kas noticis pirms 10 000 gadiem, Latvijas
teritoriju apdzīvoja senās somugru ciltis. Apmēram pirms pieciem
tūkstošiem gadu no Sibīrijas siltajām stepēm, gar Kaspijas un Melno
jūru, sāka virzīties milzīgas āriešu masas, kas gadu tūkstošu laikā kā
protobalti pirms 300 000 gadu ienāk un asimilējas Latvijas teritorijā.
Pēc valodnieku domām, vairāki šo masu atzari veido ģermāņu, ķeltu,
senitāļu, grieķu, hetu un indo-irāņu valodu grupas.
Baltijas mežu
masīvi lopkopju ciltij liek pāriet uz mednieku - zemkopju dzīves veidu.
Šeit ir ļoti svarīgi laikus iesēt un novākt ražu. Jūras braukšanas
māksla spiež ceļotājus, zvejniekus apzināt debesu puses. Tirdzniecība
nosaka, ka jāapzinās laiks.
Pēc I. Heinrihsones domām, perfokarte -
kalendārs, kas veidota uz saules kalendāra bāzes, liek apzināt debesu
puses - dienvidus, ziemeļus, vakarus un rītus. Vadoties no Baltijas
klimata, tiek noteikti arī gada laiki - vasara, rudens, ziema,
pavasaris. Gada laikus jeb mēnešus, kas sastāv no 45 dienām, ievada
noteiktas dienas. Pašas svarīgākās ir Saules stāvokļa nozīmīgākās dienas
- Lieldienas, Jāņu diena, Miķeļa diena un Ziemassvētku diena. Mēnešus
nosaka arī raksturīgās dabas parādības dabā, un latviešiem rodas stingri
noteikti dabas periodi - sējas laiks, siena laiks, rudens (mežu) laiks,
veļu laiks, ledus laiks, ziemas laiks, sērsnu laiks, pavasara laiks.
Lai atvieglotu laika rituma skaitīšanu un balstoties uz dabas parādībām
un dzīves cikliskumu laiki - mēneši tiek sadalīti deviņdienu savaitēs -
nedēļās, kuru ritumu atvieglo pēc skaitīšanas cikliskuma noteiktās
zīmīgās dienas - Pētera diena, Pelnu diena, Māras diena, Mārtiņa diena,
Meteņu diena un Ūsiņa diena. Šīs dienas uz bronzas "perfokartes" tika
iezīmētas ar attiecīga lieluma 16 caurumiņiem. Svarīgākās saulgriežu -
Lieldienu, Jāņu, Miķeļu, Ziemassvētku - dienas ir iezīmētas ar
puslokiem. Saules ceļu veido uz bronzas piekariņa veidots nosacīts
aplis, kas pie Ziemassvētku lielā robiņa veido pārrāvumu, lai aplī
varētu "ienākt" Saule. Griežot apli pret sauli, tas neķeras, bet pa
saulei tas "ķeras".
Lai skaitīšana notiktu pareizi, astoņas reizes nācās mainīt skaitīšanas virzienu.
Acīmredzot
šis sarežģītais kalendārs bija veidots uz zemes kā stacionārs veidojums
speciālās svētnīcās un pilīs. Bronzas piekariņš kalpoja laika
noteikšanai tirgoņiem, svētceļniekiem, sūtņiem un laika večiem kā
atšķirības un goda zīme.
Var rasties jautājums, kā mūsu senči tika
galā ar tik sarežģītu ierīci? Atbildi mums sniedz seno vēdu raksti. Tur
tempļos (svētnīcās) mācekļu galvenais uzdevums bija no galvas
iemācīties, burtiski iekalt galvā visas zināšanas, ko teica skolotājs.
Vēl tagad senās grāmatas Bhagavat-Gīta sastāv no šlokām - īsām rindkopām
- atziņām. Latviešu šlokas ir mūsu Dainas. Sarežģītās piktogrammas jeb
ornamentus varēja nolasīt tikai mācīts cilvēks, kas zināja no galvas
attiecīgās Dainas. Šeit mēs rodam atbildi, kāpēc latviešiem bija tik
svarīgi audeklā vēlāk, arī uz papīra saglabāt ornamentus jeb
ideogrammas. Vēl vairāk - caur gadu tūkstošiem tika glabātas Dainas kā
mūsu tautas esības garants.
Raugoties uz Ināras Henrihsones rakstā
attēlotās perfokartes zīmējuma un oriģināla fotogrāfiju, mani urdīja
doma, ka kaut ko līdzīgu jau esmu redzējis.
Un tad es sapratu. Šie
zīmējumi man atgādina seno Maiju piktogrammas elementus. No tā droši
varam secināt, ka Tukuma pils torņa muzejā guļ atbilde ne tikai par seno
laika skaitīšanu, bet arī par latviešu seno rakstību.
P.S. Arhitekte I.Heinrihsone 13.aprīlī uzstāsies LNK un LDS kopīgi rīkotajā "Dzīvesziņas skolā".
Avots:ntz.lv