Kas ir baznīca
Baznīca ir Dievam un Mārai svētīta vieta.
Vecais tēvs, sirmu bārdu, Ak tu manu baznīciņu, Nelaiž bērnu baznīcā. Tavu skaistu cekuliņu! Ejiet, bērni, pielūdziet, Trīs dieniņas puru bridu, Ielaidīs baznīcā. Cekulā vērdamies.
Mūsu senčiem baznīca bija vai
nu kokiem apdēstītas vietas, vai arī gluži neaizskartas un
neaiztiekamas vietas mājokļu tuvumā. Parasti katras mājas dārzā bijusi
šāda svētvieta, par kurām runā vēl iepriekšējo gadsimtu senraksti.
Baznīcas tiek daudzinātas kā Māras baznīcas,
un daudzināti veci baznīcu kalni. Ir zināms, ka ap avotiem, lai tie
neizžūtu vai neaizbirtu, audzētas birzes un celtas nojumes, kuras vēlāk
ieņem Māras baznīcu un svētbiržu vietu. Daudzie baznīcu un PASEJU kalni
mūsu zemē pa lielākai tiesai cēlušies jau priekškristus laikos.
Kristiešu baznīcas tika celtas vietās, kur savulaik atradās mūsu senču tempļi un svētās birzis.
Kas ir daudzinājums
Latviešu
dievestības - Dievturības kopšana vislabāk izpaužas daudzinājumā,
daudzinot Dievu, Māru, Laimi un latviešu dievestības garīgās vērtības ar
daiļām dziesmām, svētsvinību un vārda spēku.
Aust gaismiņa, lec saulīte, Dievam devu labu rītu, Tas pirmais gaišumiņš; Dievam labu vakariņu, Labrītiņ! Dievs palīdz! Dievpalīgu i gribēju, Tā pirmā valodiņa. Kur iedamis, tecēdamis.
Cilvēks
daudzinot gūst dievestīgu dvēseles pārdzīvojumu, ar to stiprinot savas
dzīves garīgos pamatus un gūstot garīgu spēku dzīves likstu
pārvarēšanai. Daudzinādami tikumus, kuros izpaužas mūsu dievestības
garīgās vērtības, mēs cenšamies saskaņot savu stāju, izturēšanos un
darbību ar tikumisku un dievāju dzīvošanu.
Daudzinādami Dievu – jūtam Dieva padomu, dievpalīgu, un cilvēks kļūst garīgi stiprāks.
Daudzinādami Māru –
jūtam Tās gādību un tuvumu savā ikdienas dzīvē, tas palīdz mums darīt
labus darbus Šai saulē, lai tie mūs pavadītu arī Viņsaulē un Aizsaulē.
Daudzinādami Laimi – mēs cenšamies dzīvot Tās likto mūžu ar Dieva padomu.
Dievu
daudzināt var cilvēks vienatnē, kā arì lielākā pulkā, bet tad šo norisi
kārto cilvēks, ko sauc par VĪKŠĒJU. Latviešiem ir jau senas tradīcijas
daudzināšanas rita kārtošanā, kam mēs daudz neveltīsim laiku, bet tikai
īsi jāsaka, ka tur parasti ir koklētāji, dziedātāji, mūzikas
priekšnesumi un centrālā loma ir dižrunai, ko var teikt gan vìkšējs, gan
kāds aicināts svētrunas teicējs. Ja vajadzīgs, var noturēt krustabas
vai jaunatnes ievešanu pieaugušo kārtā.
Ieskatam pāris tautas dziesmas, kas piederas pie Dieva dziesmām un kuras parasti tiek iekļautas daudzināšanas rituālos:
Dedziet skalu, kuriet guni, laidiet Dievu istabā, Dieviņš stāv aiz vārtiem, nosvīdušu kumeliņu.
Dziesmas laikā aizdedz sveces.
Klusiet, jauni, klusiet, veci, Dievs ienāca istabā, Dievs ienāca istabā, stājas mūsu pulciņā.
Augstāk dzied cīrulītis par visiem putniņiem, Augstāks Dieva padomiņš, par šo visu pasaulīti.
Šorīt agri celdamies, trīs vārdiņus vien sacīju, Dievs,i Laime, mīļa Māra, nāc manim palīgā.
Nesabiju biedējamis, ne tumsā traucējamis, Dievs bij man ceļa draugs, Laime ceļa rādītāja.
(Vīkšējs aicina Dievu istabā. Visi pieceļas un klusi dzied.)
Dievs, dod mūsu Tēvu zemei, ziedu laikus piedzīvot; Ziedu laikus piedzīvot, Saules mūžu nodzīvot.
Dievs, dod Dieva turētājiem no Dieviņa labredzēti; No Dieviņa labredzēti, no Laimiņas labu mūžu.
Dod, Dieviņ, kalnā kāpt, ne no kalna lejiņā. Dod, Dieviņ, otram dot, ne no otra mīļi lūgt.
Parasti daudzinājumu nobeidz ar dziesmu:
Ar Dieviņu sanācām, ar Dieviņu šķiramies; Ar Dieviņu lai palika šī dziesmotā istabiņa.
Šķiramies mēs, ļautiņi, gana laba dzīvojuši: Tu ar Dievu, es ar Dievu, mēs ar Dievu labi ļaudis.
Ej, Dieviņ, tu pa priekšu, es tavās pēdiņās, Nelaid mani to celiņu, kur aizgāja ļauna diena.
Kas ir vīcēji jeb vīkšēji
Vīcēji jeb vīkšēji ir godu un svinību vadītāji.
Ģērbjata, vīksata Žagatiņa, lēkātāja, Pādīti manu, Tā dancīša vilcējiņa; Liek cauņu cepuri, Cielaviņai vieglas meitas, Pelēkus svārkus! Tās dancìša uzvedējas.
Latviešiem
par svinīgo darbību sācēju un vadītāju varējis būt katrs, kam tas pēc
sabiedriskā stāvokļa pienākas vai ko izraudzīja ļaudis.
Ģimenes
svinīgo paražu vīcējs jeb vīkšējs varējis būt ģimenes galva vai arī tās
vecākais vīrietis. Valstī augstākie vīcēja pienākumi piederējuši
lielkungam, piemēram, Zemgales lielkungam Viesturam, bet senākos laikos
tas bija priesteru pienākums. Ir zināms, ka bija priesteri, kas
pārzināja dievkalpojumus, un tālāk sekoja dažādi zemāki priesteri, kuru
pienākumos ietilpa rūpes par ugunskuriem, mirušajiem. Bija priesteri kas
ievadīja kopdzīvē un svētīja jaunlaulātos, dziednieki. Hierarhijas pašā
apakšā stāvēja dažādi gaišreģi, pravietotāji un burtoni – lozētāji,
kuri paredzēja likteni pēc vēja stipruma, putnu lidojuma, mākoņu
virzības un naksnīgajām debesīm. Bija arī tādi priesteri – gados vecāki
cilvēki, kuri bija apguvuši slepeno zinību mācību un nodeva savas
zināšanas mantojumā, un tomēr, pirmām kārtām, viņi bija dziednieki un
zīmju tulki. Iespējams, ka visas šīs priesteru kārtas bija pienesums latvju tautas dzīvesziņā, bet šodien
grūti nosijāt graudus no pelavām, un to arī mēs nedarīsim. Latvju
Dainas piemin BRAMAŅUS (Sajāja bramaņi augstajā kalnā, Sakāra zobenus
svētajā kokā). Bramaņi bija priesteru kārta, kas lēma un kārtoja savas zemes aizsardzību kā arī, iespēju robežās, ar sadzīvi saistītos jautājumus.
Zināms pirmā krīva, pirmā prūšu Virspriestera vārds – Brutens. Viņš esot bijis prūšu pirmā valdnieka
Videvuta dvīņubrālis. Abi bija kultūrvaroņi, kas bija tikuši līdz Romai
un atgriezušies nodibināja Prūsijā svētvietu Romovi. No turienes centās
garīgi ietekmēt visas apkārt esošās tautas un - ko nespēja ar labu – to
centās izdarīt ar varu. Tas, ka mūsu dainas nesatur atmiņas par krīvu
jeb krīvu krīvu, ir liecība tam, ka Romas ideja – iedzīvināt Māras zemē
savus likumus un tikumus nav tautā guvusi atbalstu. Par krīvu un tā
tikumiem raksta arī Blaumanis savā lugā „Dzīvais ūdens”, kur krīva tēls ir alkatīga, nežēlīga un netaisna cilvēka tēls.
Vīcēji jeb vīkšēji ir ļoti seni latvju vārdi, kuri nozīmē – kārtotājs un kārtības uzturētājs. Vīkšēt
var visu – gan savu dzīvi, gan kopējo, bet šie vārdi bija likti tiem
ļaudīm, kas kārtoja kopējās lietas. Un tas bija liels gods būt vīkšējam
savā dzimtā.
Kas ir draudze
Draudze ir vienprātīgo pulks.
Par Dievturu draudzēm tagad sauc Dievturu apvienības, kas ietilpst Latvijas Dievturu Sadraudzē.
Vārds DRAUDZE ir
īsts un labs latviešu vārds, ko aizguvusi kristīgā ticība savas
baznīcas vajadzībām. Tomēr tādēļ vien Dievturiem nav iemesla no šī vārda
atteikties, tāpat kā no vārda PRIESTERIS. Senatnē mums
nebija vajadzīgas nekādas īpašas Dievturu draudzes, jo katrs latvietis
dzīvoja pēc sava Dieva padoma neviena netraucēts, īsāk – piekopa savu
dzīvesveidu. Tagad, kad šis dzīvesveids ir izjaukts, mēs esam spiesti
pielāgoties tām prasībām, ko mūsu tautai ir atnesis laikmets.
Avots: http://www.marasloks.lv/public/?id=147&.. |