Kādas ir greznākās teiksmas dainās
Dainu svētteiksmām ir trejādi puduri: par Dievu, Laimi un Māru; par Sauli un debesu spīdekļiem; par gadskārtām.
Opačā, mīļš Dieviņš, Augsti dzied cīrulītis Tu augšam, es zemē, Par visiem putniņiem; Tu augšam debesīs, Augsta Dieva valdīšana Es zemē skaidienā. Par visiem kundziņiem.
Pirmajā pudurī minētās dievības jeb Dieva dažādās izpausmes – Dievu, Laimi, Māru – latvietis ne vien grezni daudzinājis, bet arī nopietni pielūdzis, jo tās varējušas virzīt viņa dzīvi, bet pārējos vienmēr godā turēja un visur daudzināja.
Dievam dainu pūrā ir veltītas aptuveni 9000 pamatdziesmas no tām Laimei 1000 un Mārai 350 pamatdziesmas. Visos puduros ietverto teiksmu maģiskais raksturs visskaidrāk izpaužas saulgriežu svinībās, ģimenes godos un gadalaiku svinībās. Tikai jāzin, ka latvietis nekad nav Sauli pielūdzis kā pirmā pudurī minēto Dievu vai
kā citādi jaucis lietu kārtību. Skatoties senču kalendārā (2., 3.
pielikums), varam ievērot, ka taisns krusts sadala apli, veidojot
saulgriežu svinamos laikus - ziemas, pavasara, vasaras un rudens
saulgriežus, kuri ir stacionāri nemainīgi un mūžīgi. Tajos tiek godināta
Saule, bet Dievs, Laime, Māra tiek aicināti ciemos kā goda viesi.
Citādi ir ar četriem laikiem - pavasari, vasaru, rudeni un ziemu, kurus attiecīgi ievada Metenis, Ūsiņš, Māra un Mārtiņš
jeb Mārteņš. Tie ievada cilvēka aktīvos dzīves un darbošanās laikus, un
te godos galvenais ir Dievs. Savienojot attiecīgos laikus kalendārā ar
taisnām līnijām – veidojas „Zelta krusts”, kas ir
Dieva krusts – dzīvības krusts. Tas simbolizē mūžīgo ritumu, dzīvību,
darbību un nāk sakarā ar cilvēka mūža ritējumu uz Māras zemes.
Tautas dziesmas prasa godbijību, līdzjūtību, labvēlību arī visai radībai,
pat zaļai zālītei un tai pašā laikā tās paceļas pāri zemes lietām.
Greznām dziesmām ir sakars ne tikai ar kultu, bet arī ar darbu, rotaļu
un deju.
Mūsu tautai ir Saules ceļš ejams un Saules dziesmas dziedamas –
tur ir skaistums, un tur ir doma. Kas tautai traucē plaukt un ziedēt, tas malā jānoliek un par to nav jādzied savas dziesmas.
Visas teiksmas ir greznas, bet trīs puduri izcēlās ar Lielo domu,
ko Esības telpa nes sevī un uzticējusi nest tālāk Jums
caur greznām dziesmām uz nākotni.
Ko māca latviskā Dieva ziņa jeb Dievturība
Latviskā Dieva ziņa māca, kā mūžs jādzīvo, lai nesariebtu sev un Dievam.
Kad es būtu zinājusi, Dzīvo labi šai saulē, Kā dzīvot šai saulē: Viņas saules bīdamies: Netīt spļu vakarā, Šī saulīte visiem laba, Nedegt skalu abu galu. Viņa - laba mūžiņam.
Dievturība ir tautas
jūtu, domu un ticējumu darinājums, kas nes sevī Lielo domu par cilvēka
esmes un Esības telpas kopsakaru. Dievturìba glabā sensenu gudrību par
Dievu – Augstāko padomu, Laimi – Mūža licēju, Mūža Māti un Māru – Zemes
Māti, Veļu Māti. Dievs, Laime un Māra mūslaikos ir saucami par GARU,
LIKTENI un MATĒRIJU – tās ir trīs mūžīgas, neizdibināmas un
nenoliedzamas esmes. Ar šīm dievībām ir cieši
saistīta pasaule un cilvēka dzīvošana šajā un viņā pasaules daļā.Visi
šie trīs principi ir vienas un tās pašas būtības dažādas izpausmes.
Dievturība māca svarīgu mācību, ka šajā pasaulē tiek darināts viņpasaules cilvēks, ka še tiek likti pamati nākamai dzīvei un tas viss notiek ne bez Dieva klātbūtnes – bez Dieva nav arī tautas. Latviešiem
izdevies Dieva ideju ietvert tik gaišos tēlos un tik greznos vārdos,
kas liecina, ka esam lielas un īpatnējas reliģijas mantinieki.
Dievturība māca, kā jādzīvo, lai nesariebtu sev un Dievam.
Dievturība uztur dzīvu tautas garu un liek tai iet gaismas ceļus, tumsu neņemot par
līdzgaitnieci nevienā ceļa posmā. Visu, ko māca Dievturība, visu to
māca jums arī Dievs, jo katras tautas Dievs ir tās domu izauklēts.
Kas ir Dievturības piederumi
Dievturības piederumi ir dievainas lietas, vietas, zīmes un iestādījumi.
Dievaina, dievaina Apdzisa man guntiņa Tautiņu sēta: Dievājā stundītē; Kur kāju spēru, Ne tā mana guņa dzisa, Tur zieda vajag. Dzisa ļaužu valodiņas.
Dievainības jēdziens ir ļoti tuvs svētuma jēdzienam, tikai plašāks. Dievaini
ir visi ierīkojumi un iestādījumi, kas nodomāti Dieva turēšanai, kā
Dievnami, baznīcas, Rāmavas, svētzìmes, vīcēji, draudzes un citi ārējie
piederumi, kas vajadzīgi tās kultam. Bez šādiem kulta iestādījumiem un
kulta piederumiem neviena reliģija nevar dzīvē parādīties, nevar tapt par posumu jeb kultūras pamatu. Katram latvietim, atsevišķi ņemot,
dievainas jeb svētas ir bērzu un ozolu birzis, atsevišķi koki, akmeņi,
avoti, ezeri, senču atdusas vietas, pie kurām tiek likts zieds jeb
ziedojums Dievam.Tā, piemēram, ābeli uzlūko par Dieva un mātes koku, bet
ābeļu dārzu dēvē par Dieva dārzu. Egli, priedi, paegli uzlūko par
dzīvības kokiem.
Roberts Mūks: „Bet
kas tad ir t.s. pagānisms, resp., elkdievība, ko parasti asociē ar
mītos sastopamo daudzdievību vai politeismu? Reliģiju vēsturnieki visumā
ir pārliecināti, ka seno ebreju elkdievības izpratne bija aplama..
Pagāni nekad nav pielūguši kokus, klintis, akmeņus kā burtiskas –
taustāmas un mērījamas – lietas. Viņu pielūgsmes objekti ir caurspīdīgi –
līdzīgi logam, ko redz un kam tanī pašā laikā redz cauri. Objekts
ir materiāls starpnieks (medijs), kuram pateicoties, percepcija ir
apvienota ar atklāsmi. (Līdzīga situācija atrodama dzejā.) Amerikāņu
indiāņi izskaidro šo pielūgsmes aktu
šādi: „Viss, kas kustas, šad tad šur tur apstājas. Putns savā lidojumā
apstājas kādā vietā, lai taisītu ligzdu, citā vietā, lai atpūstos.
Cilvēks savā gaitā apstājas, kad viņš to grib. Tāpat arī Dievs ir
apstājies. Saule, kas ir tik gaiša un skaista, ir vieta, kurā viņš
apstājies. Viņš ir apstājies kokos, dzīvniekos. Indiānis domā par šīm
lietām un sūta lūgšanas, lai tās aizsniegtu vietu, kurā Dievs ir
apstājies . . cilvēks „piedalās” šādās dievības apmešanās vietās.
Piedalīšanās (participācija) ir „nojauta, ka aiz fenomeniem un to otrā
pusē atrodas kaut kas tāds, kas dalās ar cilvēku kopējā dabā”. Senie
jūdi šo „kaut ko tādu”nevarēja atzīt un uzsāka pret to karagājienu, kas
turpinājās agrīnajā kristietībā un vēlāk kļuva par vienu no iemesliem,
kura dēļ noraidīja grieķu un romiešu pagānismu.” *.
Dievturības piederumi ir viss, kas nepieciešams Dieva turēšanai,
un viss, kas nepieciešams Dieva daudzināšanai.
Piebilde: Pats vārds „pagāns” ir cēlies no latīņu „paganus”, kas nozīmē „laucinieks”. Šodien šis vārds norāda uz dabu virzītām reliģijām. Pagāni – šo reliģiju adepti jeb piederīgie.
____________________________________________________________
* Roberts Mūks. Latvju velis Junga un arhetipiskās psiholoģijas skatījumā”, 24. un 25. lpp.
Kāda ir latviešu Dievturības zīme
Dievturības svētzīme ir krustukrusts jeb Māras krusts.
– Meteni, Meteni, Krustu krustām puķes auga Kur likt plāceni? Mīļas Māras dārziņā. – Klētī, plauktā, Kura meita godu tura, Krustiņš virsū. Tai pin puķu vainadziņu.
Latvieši lietojuši dažādus krusta zīmes veidus. No
šiem Dievtuība izraudzījusies biežāk lietoto un vairāk daudzināto
krustukrustu, ko sauc arī par Māras krustu vai Māras svētzīmi.
Krustukrusts ir
taisnleņķa krustojums, kam visi četri gali vēlreiz pārkrustoti
(1.pielikums). Kamēr cilvēks dzīvo Šajā saulē un viņš ir saistīts ar
Māras materiālo daļu, tikmēr Māras zīme ir kā šīs dzīvošanas galvenais
simbols un Dievturība ir ļaužu pamats dzīvošanai pasaulē. Māra ir gādniece no dzimšanas līdz aiziešanai Tai saulē. Bet Dievs visu cilvēka mūžu – gan Šai saulē, gan arī Tajā Saulē.
Svarīgi saprast,
ka statiskais Māras krusts Dievturiem būtu jāmaina pret ritā ielikto
Māras krustu, kas sasauktos ar Dieva ZELTA KRUSTU un nozīmētu kustību,
dzīvību, ritu ... Tas nozīmētu Dievturības attīstību un cerošanos -
iešanu kuplumā, kamēr statiskais Māras krusts ir Zemes Mātes mūžības
simbols (1. pielikums). Ar šo zīmi – krustukrustu – ticis apzīmēts maizes klaips pirms ielaišanas krāsnī.
Kas ir Dievnams
Dievnams ir Dievam svētīta vieta.
Kuplis auga ozoliņš Pārjāja brālītis Dieva nama galiņā: No Dieva nama Sper Pērkons, rīb zemīte, Ar tautu meitiņu Ne lapiņa nedrebēja. Saderināts.
Senie Dievnami bijuši kļavām un ozoliem apstādītas ēnainas vietas, sauktas arī par Dieva paēnām, svētām paēnām, piem., „ . . ietin
baltā palagā, ienes svētā paēnā”. Dainās paēna saukta arī par PASEJU.
Ar citiem piedēkļiem tas skan kā PASIENA, PASENĪCA, kas vēlāk izrunāts
kā BAZNĪCA. Vēlāk šais vietās tiek uzceltas ēkas.
Nebūtu kļūda, ja mēs teiktu, ka Dievnams ir nams, kurā ir ienācis Dievs. Agrāk katra lauku sēta bija Dieva
jeb Dieva sēta un tur viss ritēja saskaņā ar latviskām trdīcijām. Katrs
nama saimnieks bija priesteris savai dzimtai. Katrs darbs tika iesākts,
Dievu piesaucot, un nobeigts ar pateicību Dievam. Dievs bija lauku
sētas draugs un goda viesis kā priekos, tā bēdās.
Mūsu dienās par Dievnamu sauksim ēku, kas uzcelta Dieva daudzināšanas sanāksmēm.
Valodnieks profesors Blesse par dievnama nosaukumu un nozìmi raksta tā: „Šis ir vecs izteiciens, un te laikam uzglabājusies vārda pirmatnējā nozīme, kurš sanskrita namah - noliekšanās, godināšana, senīru nem - debess un nemed – svētnīca, seno gallu nemĒtou, NEMETODURUM – svētnīca, svēta, Dievam veltīta birzs, latīniski NEMUS – birzs, mežs.”
Dievnams ir nams vai svēta birzs, vai svēts akmens, vai svēts ozols,
kur
tauta grib savu Dievu daudzināt. Nav jāceļ lieli tempļi, lai runātu ar
Dievu,tā ir lieka greznība, kas kalpo, lai mulsinātu cilvēku prātus.
Avots: http://www.marasloks.lv/public/?id=147&.. |