Kur cēlušās tautas dziesmu gudrības
Latviešu garamantas ir mantotas no aizvēstures – no letu senčiem.
Ņemiet, jauni, padomiņu Veci vīri nomiruši,
No veciem ļautiņiem: Padomiņu pametuši.
Vecajiem ļautiņiem`i Jauni vīri salasīj`ši,
Dieviņš devis padomiņu. Padomiņu gribēdami.
Tautas
dziesmas jeb dainas nav tikai Krišjāņa Barona savāktās vārsmas no
klaušu laikiem, bet tās ir mantojuma nesējas no aizvēsturiskiem laikiem
un, proti, Antons Rupainis – zinātnieks ar pasaules vārdu darbā
„ARCHEOLINGVISTIKA – pētījums par senvalodu izcelsmi un tautu
radniecību. Dainu loma senajās valodās”, pierāda, ka dainas nākušas
vismaz no aiz četriem leduslaikmetiem – 60 000. gadiem. Grūti ar domu
aptvert un ar prātu noticēt, bet sirds saka priekšā, ka tā tas varētu
būt un liecības arī ir – Lielvārdes josta, raksti un zīmes u.c.
Patiesībai būs jāspēj paraudzīties acīs – latvju tautas dziesmas ir
senākais vēstījums no aizlaikiem.Tās, protams, sevī ir uzsūkušas arī
jaunākās vēsmas un tomēr. . .
Dievs, Māra, Laime ir vienota Visuma jēgas un satura izpausme tēlos,
kas ietver sevī Dievu – debesu gaismu, Māru – Zemes Māti visās tās izpausmēs un Laimi – cēloņu un seku likuma izteicēju.
Ar skumjām ir jāatzīst, ka daļēji esam pazaudējuši izpratni par dainu dziļāko jēgu.
Zaudējot
izpratni par dainām, tauta zaudējusi milzīgas garīgās vērtības.
Priesteru kārtai zūdot, ir zudusi arī dainu īstenā jēga. Maz ir to
cilvēku, kas izprot to patieso nozīmi, bet ar laiku, atgūstot zaudētās
zināšanas, tauta spēs pacelties savos gara augstumos un atjaunos savu
izpostīto dzīvesveidu un dzīvesziņu, kas jāveic garīgi un fiziski
piepūloties.
Mūsu
tauta nekad nav veidojusi slēgtas jeb slepenas organizācijas, lai
zināšanas saglabātu šauram IZREDZĒTO lokam, bet pārējos nostādot
nezinīšu jeb PROFĀNU lomā. Tā ir garīgi liela cilvēka nostāja.Tautas
dziesmas bija un ir piejamas katram, bet to dziļākā jēga atklājas tiem,
kas ir „kalnā kāpēji” un dara to ar visu savu sirds degsmi, tā cenšoties
saniegt Dieva padomu, bet, galvenais, patiesību,
kura atklājas tikai un vienīgi viedajiem – lielas dvēseles cilvēkiem.
Dainas nes sevī gan pasaules radīšanas mistēriju, gan tautas misijas
apjēgumu, bet atslēga paslēpta tautas pašas sirdsapziņas labirintos.
Atjaunojot savu dievestību un tās kultu, būs atvērti vārti uz tiem
Esības telpas plašumiem un zināšanu avotiem, kas šobrīd ir slēgti, jo
liels pulks, kas sevi dēvē par latviešiem, ir svešu dievu un varu
iespaidā. Atbrīvojoties no garīgās verdzības, mēs būsim liela tauta citu
tautu vidū.
Atgriezīsimies pie senākiem laikiem.
Un tā, zemi, no Urālu jeb Ripeju kalniem līdz Elbai un tālāk līdz
Atlantijas okeānam, ilgstoši, iespējams, vairākus starpleduslaikmetus,
apdzīvoja lhiperboreji (Hiperborejs – Lielais ziemeļvējš), kas ir minēti grieķu un citu tautu mītos, kā arī vēsturnieku liecībās. Hiperboreji
bija izcili viedie, bet valsts sabrukuma iemesls bija kārtējais
leduslaikmets, kad viņi bija spiesti izklīst pasaulē. Šajā laikā
baltādainie cilvēki parādījās arī Eirāzijā un cauri biezajiem mežiem
devās uz dienvidiem, kur ieviesa jaunus dzīves morālos principus.
Protams, leduslaikmetam beidzoties, viņi atgriezās savā tēvu tēvu zemē –
tie bija letu sentēvi – atlanti, gara milži – Prometeji un Ausekļi, kas
no tiesas spēja turēt uz pleciem pasauli. Sengrieķu mīti stāsta par
Hiperboreju – valsti ziemeļvēja viņā pusē. Tā bija mākslas dieva
Apollona dzimtene, kur viņš bieži brauca viesoties. Īsi varētu teikt, ka
Hiperboreju zeme bija Dievu šūpulis, ko apliecina arī daudzi rakstiskie avoti.
Ivars Vīks: „ . . trīs dievības - Lēto, Apollons, Artemīda – ir ļoti senas . . Tās sākums meklējams mūsu – letu zemē.
Diodors stāsta, ka Lēto dzimusi hiperboreju zemē . . Sengrieķu mīti
vēsta par Lēto ceļojumu uz jau minēto Dēlas salu. Tur uz peldošās
Asterijas (Zvaigžņu) salas viņa dzemdēja gaišmatainos dvīņus – Apollonu
un Artemīdu . . Artemīda, Apollons un viņa dēls Asklēpijs bija
kultūrvaroņi, gara gaismas nesēji, kuri ievadīja lielu pagriezienu
Hellādas vēsturē . . jo grieķu mīti un vēsturnieki daudzas reizes
apliecina, ka galvenās zināšanas viņi saņēma no ziemeļu zemes Ēridānas
jeb Hiperboreju zemes.” *
Jāpiemin, ka mūsu zemē ilgstoši bija uzturējušies ĶELTI. Ķelti bija baltu tā saucamie „kaujas cirvji’’– kaujas vienība, kas varonīgi pretojās Romas vergturu impērijas tieksmēm iekarot visas āriešu zemes un paverdzināt to iedzīvotājus. Brīvību mīlošiem ļaudīm nebija pieņemama Romas
vergturu sabiedrības morāle, bet jo īpaši attieksme pret sievieti. Šo
tautu viena no raksturīgākajām īpašībām bija līdztiesība starp vīrieti
un sievieti, ko saglabājusi līdz šai dienai latviešu Dievturība
(līdzināšana – kur kopdzīvi vīrietis ar sievieti uzsāk kā līdzīgs ar
līdzīgu). Par ķeltiem ir zināms, ka to sastāvā bija vismaz deviņas
tautas – tās bija: senīri, ģēļi (pikti), kimri jeb velsieši, bretaņi,
sensakši, paleo – grieķi, dako – rumāņi, galli u.c. Vēsturnieki to
varētu dēvēt par ķeltu laiku uz Latvijas zemes. Daudz liecības par šo
tautu eksistenci saglabājušās vietvārdos – toponīmos un hidronīmos plašā
teritorijā no Urāliem Līdz Atlantijas okeānam un, protams, arī Latvijā.
Ir vieglāk nosaukt vietas, kur nav bijuši ķelti, nekā otrādi. Viss to
laiku periods bija savstarpējās ietekmēšanās laikmets. Toreiz tautas
vienoja arī senais kults, ko vadīja ķeltu druīdi. Druīdiskais
reliģiskais kults nešķiroja pēc etniskās piederības. Druīdismā bija trīs
kārtas: pirmā kārta bija zintnieki – zaļos tērpos;
otrā kārta bardi – zilos tērpos: trešā priesteri – baltos tērpos.
Bardiem divdesmit gados bija jāiemācās 20 000 dziesmas, un tikai tad
viņi bija tiesīgi iet dziesmodami, nesot tautā gan Dieva iedibinātos
likumus, gan tikumus. Te varētu nojaust tautas dziesmu izcilo jēgu un
nozīmi visām tām tautā, kas bez letiem dzīvoja šajā Māras zemē. Antons
Rupainis apgalvo, ka tautas dziesmas bija arī valodas gramatikas
veidotājas. Vārdi, kas bija gari (salikteņi) un neiekļāvās ritmā, bija
jāatmet kā nederīgi.Tā latvietim viss notika vienkārši un skaisti, jo,
kā zināms, skaistums slēpjas vienkāršībā.
No pirmtautām vēlāk izcēlās daudzas Eiropas tautas.
Tās ir dažādos veidos jaukušās – mijās un maisījās, karoja un mīlējās,
un šeit, uz mūsu Latvijas zemes, bija tāds virpulis, ka grūti pat vārdos
izteikt. Laikam ritot, savukārt sadalījās jaunās tautās, starp kurām
dažas iznīkušas, bet daudzas dzīvo vēl joprojām. Tā sanāk, ka bija uz
šīs zemes viss, par ko stāsta pasakas, teikas, dainas - sākot ar sakšu
karļiem, beidzot ar krievu kņaziem. Taisnība viena, ka Dievam visas
tautas ir labas un tīkamas, un muļķīgi būtu domāt, ka tauta, kas sevi šodien dēvē par IZREDZĒTO, no tiesas tāda ir. Šodien šis jautājums ir jānoliek malā, bet RĪT būs skaidrs katram, kura tauta no tiesas Dieva izredzēta, bet kura iekļuvusi izredzēto skaitā ar viltu un vardarbību.
Mēs esam savas – letu kultūras nesēji un arī citu pirmtautu kultūru pēcnācēji dzīves izpratnē un Dievturībā.
Nenoliedzami, ka esam ietekmējušies arī no ķeltu druīdisma, kas
ilgstoši bija visas Eiropas dominējošais spēks, bet, atšķirībā no
ķeltiem un tautām, kas šodien
sevi dēvē par BALTIEM (lietuvieši), kuriem Dievs ir – PĒRKONS, mūsu –
latviešu Dievs, nemainīgi ir – DIEVS DEBESU GAISMA, bet Pērkons ir tikai
Dieva rīks. Latvietis ir bijis uzticīgs savai dievestībai, cauri
daudziem gadu tūkstošiem, iznesdams savu gaismas Dievu līdz mūsdienām,
neskatoties uz kariem, plūdiem, krustnešu vardarbību un iekarotāju
cinismu. Latvieši kā tauta izgājusi cauri ilgiem un nežēlīgiem vēstures
periodiem, un šobrīd varam tikai nojaust, kas ir mūsu pirmsenči, bet
būsim lepni, ka bija spēks pastāvēt un iznest valodu un Dievu cauri gadu
tūkstošiem. Dainas ir jaukākā un dārgākā manta, kas pieder latviešiem
un ar kuru krāšņumu un neparastumu mēs labprāt izejam plašajā pasaulē.
No Dieva ir tautas laistas, un sākums būtu labs – tautas izveidojušās,
tagad būtu jāveido garīgā virsbūve – tikai jāsaprot,
ka caur nacionālo, ne kiču, jo tas ir NEKAS!
Latvietim šodien
ir tikai jāsaprot, ka tautas dziesmas ir vienīgā LIKUMU GRĀMATA, kas
viņam ir saistoša no tiesas, jo tik sena un vieda tauta savā pūrlādē
krājusi graudus, ne sēnalas, un tas tad arī jāpasaka tiem, saviem
tautiešiem, kuri mankurtisma pārņemti, svešu stāda augstāk par savējo.
Tikai tad katrs atsevišķi un visi kopā nebūsim bāreņos, kad atsauksim
savu Dievu mājās – Latvijā, un mīļi palūgsim piedošanu par nevērību, kas
izpaužas arī kā nevērība pret senču garīgo kultūras mantojumu vispār.
No visu āriešu pirmtautu Dieva redzējuma mūsu tauta ir saglabājusi sev derīgāko un dzīvotspējīgo un, galvenais, to, lai cilvēks jūtas labi uz zemes šodien – laikā, ko viņam Dievs devis dzīvi nodzīvot.
Tautas dziesmu gudrības ir sens tautas mantojums, kuram ir ne tikai pagātne, bet tās ir arī nākotnes izjūtu un dzīves jēgas nesējas.
Elpa aizraujas par to domājot, jo līdzi mums ar šo sapratni par Dievu un Dieva laisto pasaules kārtību ies visa pasaule, tikai nevis ar zobenu un krustu piespiesta, bet gan labprātīgi un uz mūžu.
_____________________________________________________________
* Ivars Vīks. Mūsu dižā senatne,121 –124. lpp.
Kā dainās izteikta Dievturība
Dievturība dainās izteikta greznā jeb dzejiskā valodā.
Labāk grezni padziedāju Jo man sūri, jo man grūti, Nekā niekus daudzrunāju: Jo es grezni padziedāju; Dievam tika greznas dziesmas, Dievam tika greznas dziesmas, ļaudīm nieka valodiņas. Skauģim gaužas asariņas.
Vissenākais kādu atziņu veids vienmēr ir bijis greznais jeb dzejiskais. Latviešu pasaules uzskats dainās ir ietverts greznā mākslas darbā. Kad tautas
senāk runājušas par dievišķām lietām, tad tās vienmēr lietojušas grezno
dziesmu valodu un atmetušas ikdienišķo. Greznā valoda, kā zināms, lieto
daiļas līdzības, teiksmainus dzīvinājumus, cilvēkojumus
(personificējumus) un dzejiskus tēlojumus.
Tikai daudz vēlāk radās prātnieciskā un pēdīgi zinātniskā izteiksme.
Zinātne ir jaunākais cilvēka prāta sasniegums, bet dzeja – vissenākā
sirdslieta. Dzejiskais, prātnieciskais un zinātniskais domu izpausmes
veids ir vienlīdz vērtīgs, ja viens papildina otru. Dieva dainas, kas ir
dzejā izteiktas īìdzības un tēlojumi par Dievu un cilvēkiem un viņu
savstarpējām attiecībām, ir radušās, Dieva atskārsmei attīstoties un
izveidojoties latviešu senču sabiedrībā. Dainas ir vecākā tautas māksla,
kur palīgā ņemta iztēle, kas prātam nesasniedzamo ietērpusi teiksmainā
stāstījumā. Cilvēks izteica Dievu ar sev saprotamiem līdzekļiem, bet uz
augstāka, cēlāka, dievājāka līmeņa.
Roberts Mūks raksta:
„Un, atceroties Dainu jēgpilnumu, ir pat lieki piebilst: latviešu
tautas dziesmās forma nav šķirama no satura, tās spoguļo kosmiskās
radīšanas aktu
tautas dzejdara dvēselē. Ne velti tautas dziesmas sauktas par Dieva
dziesmām. Tajās atklājas senču „dievestīgā dzīvošana”. .Bet šādu
dzīvošanu sevišķi neizdalīja, jo nebija tādas vajadzības. Latvietis par
Dievu nevis runā, diskutē, bet dzied, jo Viņu var izteikt tikai tēlu
valodā.” *
Raksturīgi latviešu dievestībā ir tas,
ka Dievs sagaida, lai cilvēks dara savu daļu, aicinot Dievu savā vidū –
sētā, istabā, svinībās. Dieva dainās redzams, ka Dievs, tāpat kā
cilvēks, darbojas lauku apstākļos, bet viņa sēta daudz greznāka. Nav
tāda darba mājās, sētā un laukā, kur nebūtu redzama Dieva klātbūtne un
līdzdaīìba. Dievs nekad neuzspiež cilvēkam savu klātbūtni vai nedraud ar
nepatikšanām, bet gan sagaida, lai cilvēks atver Tam savu sirdi un
prātu un bez kāda ārēja spiediena aicina Dievu palīgā.
__________________________________________
* Roberts Mūks. Ceļā uz Rietumu nirvānu – caur Latviju , 105. lpp.
|