Kas ir latviskā Dieva ziņa jeb Dievturība
Dievturība ir – savs vārds sava Dieva turēšanai. Par Dievturību dēvējama latviešu reliģija.
Es Dieviņu pieminēju Aust gaismiņa, lec saulīte, I rītā, vakarā; Tas pirmais gaišumiņš. Še ceļos, še guļos Labrītiņ, Dievs palīdz! Zem Dieviņa kājiņām. Tā pirmā valodiņa.
Dieva turēšana – šis nosaukums sastopams dainās un ir atvasināts no plaši lietotā vārda
TURĒT: godu turēt, labu prātu turēt.
Dieva atskārsme – ir
Dieva apzināšana, saprašana, sajušana, kas izpaužas Dieva turēšanā -
domāšanā uz Dievu, dzīvošanās ar Dievu, cenšanās sasniegt dievišķu
pilnību savā dzīvē un darbā, nevis akla ticēšana, ir izveidojusi Dieva
un cilvēku attiecības. Tātad Dievturība ir cilvēka personības tapšana
jeb PAŠA tapšana, kas visnotaļ saistās ar Dieva padomu.
Roberts Mūks raksta: „
PATS kā apzinātās psihes sintēze ir jaunais smaguma centrs, kas izsaka
indivīda augstāko pakāpi (sasniegumu). Un reizē pārsniedz indivīdu. Par
to var runāt tikai paradoksāli, jo tā ir dzīvinoša pieredze, kurā
apvienojas ārēja un iekšēja realitāte. Tas ir mūsu mērķis un vienlaicīgi
avots, no kura mēs nākam. Reliģiskā valodā individuāciju var dēvēt par
cilvēka individualitātes dievišķu realizāciju. Var arī teikt, ka tas ir
dievišķais, kas manifestējas cilvēkā.’’ Citviet: „PAŠU var īstenot, tikai sekojot mūsu aicinājumam. Katrs, kam ir aicinājums, dzird iekšēja cilvēka balsi: viņš ir aicināts.’’ *
Latvietis parāda veselīgu pašapziņu, gādību un savstarpēju sadarbību ar Dievu.
Latviešu dievestībā cilvēka un Dieva attiecības ir izveidojušās tiešas,
bez starpniekiem. Katrs cilvēks ir tiešā saskarē ar Dievu, jo viņš to
atskārst, sajūt, apzinās kā daļu no sevis un savas vides. Ar šo veselīgo
pašapziņu cilvēks atzīst Dievu par augstāko Padomu un varenību, bet
tomēr pats sevi nenoniecina.Tāpēc arī latviešu dievestībā nav pieņemta
ceļos krišana.
Mēs
zinām, ka brīnums ir tas, kas rada dvēselē izbrīnu un aizgrābtību.
Brīnums ir tas, ko nespējam izskaidrot, kas šķietami pretējs mums
zināmiem dabas likumiem. Un, visbeidzot, par brīnumu mums jāatzìst tas
aizdabīgais, aizpasaulīgais Padoms, kas var pats tieši iejaukties
cēloņos un norisēs. Šādu brīnumu atzīst visas reliģijas un arī latviešu
Dievturība. Tāpēc varam teikt, ka izbrīns ir latvju Dievturības viens no
cēloņiem, un to uzturēt ir katra pienākums. Izbrīnam līdzās iet
pasaules izziņa,
kas ir ar Dieva padomu saistīta, – ko mūsu senči ir krājuši atziņu pūrā
un ietvēruši dainās. Mūsu pienākums ir šo pūru kuplināt un atstāt
nākamajām paaudzēm. Zinātne tikai no pusizglītotiem prātiem aizdzen
izbrīnu un ziņkārību.Tie parasti saka: „ Nekāda brīnuma nav, viss ir
dabīgi. Matērija sastāv no molekulām, molekulas – no atomiem, atomi – no
elektroniem. Daba ir organisko un neorganisko vielu sajaukums. Viss
ļoti vienkārši.’’ Tiešām, viduvējiem prātiem viss šķiet ļoti vienkārši.
Tā runā civilizācijas apmātie un nogurdinātie ļaudis, kuri aizmirsuši
brīnīties un domā, ka visu zin. Bet „kā mežā
sauc, tā atsaucas”, saka paruna. Izbrīnam zūdot, nāk pragmatiska
izturēšanās pret visu pasauli un norisēm tajā un viss, kas bija
brīnumains, kļūst parasts. Un parasts ir parasts – tas nav ne brīnums, ne saudzējams. Un nu mēs esam tur, kur esam. . .
Visas mitoloģiskās personas var iedalīt trīs puduros pēc savas nozīmes
un vietas senajā reliģijā:
· dievības – Dievs, Māra, Laime;
· gadskārtu personifikācijas – Metenis, Ūsiņš, Jumis, Mārteņš u.c.;
· debesu parādības – Saule, Mēness, Auseklis, Austra, Pērkons, Dievadēli,
Saulesmeitas u.tml.
Dieva turēšana, svētrūpes vai kulta darbības izpaužas četrās jomās:
· lūgšanā;
· daudzināšanā;
· ziedošanā;
· zintēšanā.
Šajās darbībās cilvēks sajūt sevī dvēseles pārdzìvojumu, kas viņu tuvina Dievam,
tajā pašā laikā likdams apzināties cilvēka vietu un stāvokli Dieva
laistajā pasaulē. Latvietis lūdz Dievu visās Tā izpausmes un darbības
jomās. Tas ir, ne tikai Dievu kā augstāko garīgo jēdzienu un Padomu, bet
arī Dieva materiālo īpašību un izpausmi Māru un Dieva lēmēja īpašību un
izpausmi Laimi. Latvieši savā dievestībā nepielūdz un neceļ dievišķos
augstumos nevienu citu teiksmu tēlu, simbolu vai jēdzienu.
Lūgšana – ir
darbība, ar ko cilvēks tuvojas Dievam. Lūgšana – pielūgšanas nozīmē –
ir dievestības pazīme.Tikai tas, ko pielūdz, ir dievestīgs. Dieva
lūgšana izpaužas: lūgšanā pēc Dieva padoma; lūgšanā pēc
Dieva palīga; lūgšanā pēc Dieva aizsardzības; lūgšanā pēc veselības;
lūgšanā pēc labuma dzīvē, mājā, laukā. Parasti šādās lūgšanâs redzam uzrunu: „Dod,
Dieviņ. . .’’ Latviešu dievestībā pastāv uzskats, ka Dieva padoms ir
lielākais labums, ko cilvēks var iegūt. Pēc Dieva lūgšanas un saņemtās
palīdzības vai devuma Dievam pienākas pateicība.
Daudzināšana – ir Dieva godāšana, bieža pieminēšana vārdos,darbos, greznās dziesmās. „Ar
Dievu sāc, ar Dievu beidz,’’ saka paruna. Bieža Dieva daudzināšana
vienmēr atgādina cilvēkam augstākās garīgās vērtības - ideālus, pēc kā
censties. Latvieši izsenis uzskata, ka to, ko daudzina, to arī piedaudzina. Bieža Dieva daudzināšana ir cenšanās sasniegt visu labo, gudro, spēcīgo.Tā palīdz cilvēkam dzīvot dievāju dzīvi.
Ziedošana – ir dāvāšana, ar ko pastiprina lūgšanu, pateicību vai goda došanu Dievam, izmantojot ziedus, bet reizēm dodot dzīparus, prievītes vai citu sīku lietu. Ziedošana jeb zieda
došana ir dainās sastopamais apzīmējums, ko nevajag sajaukt ar
upurēšanu. Dievam ir ziedi, joTam pienākas saņemt skaistāko, ko cilvēks
var dot. Ziedojumu var izdarīt arī ar uguns kuršanu, sadedzinot malku,
sausus ziedus.
Latviešiem
dievestībā ziedošanas norise stipri atšķiras no citu reliģiju
upurēšanas. Upurēšana saistās ar asiņu izliešanu, bet latviešu
dievestībā neprasa asiņu ziedu. Dainās nav nekādu norādìjumu, ka senie
latvieši būtu nonāvējuši dzīvu radību upurēšanas nolūkam. Latviešu
svinībās un svētkos, kur daudzināti teiksmu tēli, kautais dzīvnieks
izmantots par mielasta sastāvdaļu. „Ūsiņam gaili kāvu, deviņiem
nadziņiem. . .’’
Zintēšana –
savā norisē izmanto līdzības jeb analoģijas likumu, kur līdzīgais
veicina līdzīgā rašanos. Tā cilvēks, domādams labas domas, darīdams
labus darbus - zintēdams, cer saņemt Dieva padomu, svētību un palīdzību.
Zintēšana
ieņem ļoti ievērojamu vietu krustabu norisēs, kad Pādes dīdīšanā kūmas
ar līdzīgām darbībām vēlas iedīdīt bērnam labas īpašības un tikumus.
Nobeidzot domu, lūkosim, ko teikuši gadsimta lielie domātāji.
Roberts Mūks:
„Vārdu ,,reliģija” drīkstētu attiecināt uz dainu pasaules ticējumiem
vai uz dievturību tikai ierobežoti. Tā vietā būtu adekvātāk runāt par gnosis – par viedību, dzīvesziņu, kas nebūt nav „primitīvāka” par citās reliģijās atrodamo ezotērismu.Tas nozīmē tikai to,– kamēr mums zināmās reliģijas
balstās uz aklu ticību, tikmēr latviešu dievturība ir viedība –
zināšanu kopums par Dievu un Dieva laisto pasauli, un tās likumiem.” Citviet: „
Par zīmīgu jāuzskata arī tas, ka tautasdziesmās gandrīz nekur nav
atrodams vārds „ticēt” reliģiskā nozīmē. Latvietim nav bijis jātic
Dievam, jo viņš to ir atskārtis, nojautis intuitīvā ceļā. Tikpat zīmīgi –
šāda atskāršana parasti ietērpjas dzejas tēlos . . Dzejniekam nav
jātic, jo itin viss Dieva laistajā pasaulē ir acīm redzami dzīvs un
apdvēseļots.” *
Rainis: „Pastāvošie reliģiju tipi nau vēl pilnīgi; viņi dibināti uz nepareiziem principiem. . Budisms grib galīgu altruismu:
nepretoties ļaunam, atdot savu dzīvību, noliegt pat savu eksistenci.
Kristība sludina arī: nepretoties ļaunam, bet pats Kristus izdzina no
tempļa ļaunos ar pātagu, Pāvils arī lietoja varu, un kristīgie galu galā
tika par liekuļiem, kas kā izkārtni lietoja nepretību ļaunam, bet ļaunu
apkaroja ar vēl lielāku ļaunumu un ieveda savu ticību ar asinskristību.
Muhamedisms neliekuļo: pretoties ļaunam, ievest labo ticību ar ļauna
palīdzību. Visam pamata kļūda tā, ka neatzina labu par spēku, ticēja
tikai ļaunam kā spēkam. Atzina tikai mehānisko spēku. . Nezināja, ka
gars, jūtas, domas ir arī spēks, un lielākais spēks. . Garam
jātop brīvam: tas dzīves uzdevums. Tas arī reliģijas uzdevums. . Bet:
cīnīties pret ļaunu ne ar ļaunu, bet ar labu; ne ar mehānismu un rupjo
varu, bet ar garu; ne ar nebrīvību, dogmu, bet ar brīvību. To gribēja
arī vecā reliģija. .gars ierocis un brīva griba . . Kāds reliģijas veids
jaunais? Jāpieslēdzas pie vecā, uzturot kultūras sakarus un sevī radot
visu kultūras vēsturi. Uzturējusi visu pirmatnību līdz šai dienai pilnā
skaidrībā latviešu ticībā.” **
Brastiņu Ernests:
„Tātad, noteikti runājot, jāuzmodina dainu Dievs, kurš iemiga, tautai
verdzībā slīgstot, svešai reliģijai iekarojot mūsu zemi. Jāatgūst
atpakaļ reliģija, kura atkal noliekama par tautas dzīves reglamentu.
Neviena no līdzšinējām reliģijām nav tautas tālāko mērķu ietvērēja un dvēseles izteicēja.” ***
Roberts Mūks:
„Mūsdienu simbols ir bezpajumtnieciskums.. Cilvēki ceļo no Austrumiem
uz Rietumiem, no Rietumiem uz Austrumiem meklējumos pēc jaunām un svešām
reliģijām, pēc „mājām”. Tās nevar būt efektīvas zāles mūsdienu
kritiskajā situācijā . . vairs nav iespējams samierināties nedz ar
paternālistisku kristietību kā pasaules reliģijas rietumniecisko formu,
nedz ar maternālistisko budismu kā pasaules reliģijas austrumniecisko
formu. Lai justos „kā mājās”, ir nepieciešami abi – tēvs un māte. Bet
kaut kas tāds nedrīkstētu būt tikai mākslīgs kristiānisma un budisma
konglomerāts . . Līdz ar to varētu īstenot domu par cilvēka, dabas un
Dieva nediferencētību vai kopīgumu (kā tas ir dabas reliģijās), kā arī
kopienas principu (kā tas ir etniskajās reliģijās). Cilvēks, daba un
Dievs tad būtu skaidri diferencēti un tomēr harmoniski saliedēti.” ****
Ivars Vīks: ,,Latvju
dainās paustā attieksme pret Dievu krasi atšķiras no patlaban valdošo
reliģiju uzskatiem. Dainu latvietis nelūdz Dievam ne žēlastību, ne
dāvanas. Mūsu dainās cilvēks nav pazemots, nekur nav uzsvērta Dieva
visvarenība, iespēja bargi sodīt cilvēkus. Dainu latvietis lūdz Dieva
Padomu, ko var iegūt ar čaklu darbu un godīgu dzīvi. Dainās nekur
nemanām, ka Dievs kādam draudētu un cilvēkam tāpēc būtu jābaidās. Mūsu
senči nenesa asiņainus upurus, un mūsu zemē nav atrodami vēsturnieku
izdomātie upurakmeņi vai citādas upurēšanas vietas.” *****
Roberts Mūks: „Latvietis
savā reliģiskajā dzīvē nekad nav bijis ieinteresēts abstrakti
metafiziskos prātojumos un ar tiem saistītā impozantu filozofisku
sistēmu un pasaules uzskatu celšanā. Bet jāuzsver, ka viņš nav arī
iestidzis otrā galējībā, nav mēģinājis gremdēties savas iekšējās dzīves
bezdibeņos, lai – līdzīgi austrumu mistiķiem – apvienotos ar tajos
paslēpto dievību. .Latvietis uztver lietas aistētiskā skatījumā un
pieiet tām ar bagātu fantāziju. . „poētiskā loģika”, kas paklausa nevis
tradicionālās loģikas likumībām, bet plaukst un zeļ metaforu pasaulē. Tā
ir dzejiskā vai mākslinieciskā loģika. . latvietis piekopj aktīvu
„darba tikumu”. Viņš nekalpo jūtu, bet gribas mistikai. Senlatvieša
reliģija ir reizē estētiska un ētiska. Tas ir aktīvs, pasauli
apliecinošs misticisms, kas, kā vēlāk redzēsim, balstās iztēlē. . Dainu
pasaule ir darbīga, saistīta ar reālo dzīvi, optimistiska.” ******
_______________________________________________________________
* Roberts Mūks. Dievs, Dieviņi un velniņi, 115. lpp un 47. lpp.
**Roberts Mūks. Latvju velis Junga un arhetipiskās psiholoģijas skatījumā, 23. lpp.
** Rainis. Kopotie raksti. – Rīga: ZINĀTNE. – 1986., 24. sēj. 667, 668.lpp.
*** Brastiņu Ernests. Latviskās Latvijas labad , 85. lpp.
**** Roberts Mūks. Dvēsele – tilts starp Rietumu un Austrumu reliģijām (lekciju kurss), 74.lpp.
***** Ivars Vīks. Mūsu dižā senatne, 495-496. lpp.
****** Roberts Mūks. Latvju velis Junga un arhetipiskās psiholoģijas skatījumā, 7. - 8. lpp.
Kas ir Dievturības gudrības pūri
Dainas jeb tautas dziesmas ir galvenais Dievturības gudrības pūrs.
Teic, māmiņa, tu dziesmiņas, Pieci pūri man dziesmiņu Tu dziesmiņas daudz zināji – Brāļ` ābeļu dārziņā; No sālītes, no maizītes, Kad gribēju, tad dziedāju, No gudraja padomiņa. Labas vien lasīdama.
Līdz šim laikam no tautas mutes uzrakstītas vairāk nekā 9 tūkstoši dainu, kas piemin vai runā par Dievu.
Šais dainās izteikts viss, ko mūsu tauta domājusi par Dievu, Laimi un
Māru, par To turēšanu, par Visuma un Esības telpas galvenām
likumsakarībām. Tautas dziesmās – pamatdoma par tikumiem, par svinīgām
paražām un dzīvošanu vispār. Nevienai citai tautai pasaulē nav tik daudz
šādu grezno dziesmu, kas apdzied Dievu un Dieva laisto pasauli. Dziesmu
pūrs ir tik liels, ka vēl šodien
nav pabeigta to vākšana un kārtošana. Dainas,tautas dziesmas, pasakas,
teikas un citi folkloras materiāli var daudz atklāt vērīgam cilvēkam no
viņa tautas vissenākās pagātnes. Parunās dzīvo tautas tikumi un
nerakstītie Dieva likumi.
Latviešu pirmie Dievturi bija Ernests Brastiņš un Jēkabs Bīne.
Visus lielos darbus viņi veica ar savu gara spēku, un tas ir galvenais šo cilvēku nopelns, ka Dievturība ir dzīva šodien un dzīvos arī nākotnē.
Tā ir inteliģences galvenā pazīme, kad cilvēks redz un saprot tautas dvēseli.
Esi sveicināts, latvi, kas paņēmi rokās "Sapratni”, tas liecina par to, ka tu centies saprast savas tautas dvēseli!
|