Dabā uz beigām iet Septembris, saukts vēl par Viršu, vai Sila mēnesi. Septembrī lielākie svētki ir Apjumības jeb Rudenāji, Mikeļi.
Tie ir lieli gadskārtu svētki, kad vasara nodod vadīšanas grožus
rudenim, kad diena un nakts ir vienādā garumā. Ražas ievākšanas un
vasaras - rudens darbu nobeiguma svētki. Vēl ir laika sprīdis svētkus
nosvinēt.
Septembris ir Visuma un Dabas līgums, kurā piedalāmies arī mēs.
Raksturīga visu septembra svētku īpašība – iešana, braukšana Dabā,
turpinās sēņošana, ogošana, medības. Pēc dabas kārtības sastādām svētku
kārtību: suminām Zemīti-māmiņu par tās dāsnumu, pateicamies vasarai,
lūdzam Dabai un paši gādājam, lai iesētā labība labi pārziemotu, lai mēs
un lopiņi neslimotu, lai labi glabātos krājumi, lai zvēriem un
putniņiem to nepietrūktu.
Svētkos visi meklējam Jumi, bet atraduši, to glabājam kā laimes, ražības zīmi. Ja septembrī rūc Pērkons – silts rudens.
Apsveicēji nes Jumja stila dāvanas, dzied dziesmas, skandina
dzejas vārsmas par draudzību un mīlestību. Cits citam dāvina krešu,
dāliju, samteņu pušķīšus un citas dāvanas. Ģimenes vīrieši pateicās
sievām par rūpesti, bērnu auklēšanu, jauku ģimenes pavardu, mātes meitām
dod derīgus dzīves padomus. Viens otru apdūmo ar dzintaru, piparmētrām
utt. Telpas rotā ar brūklenājiem, puķu pušķiem klāt pieliek auzas,
linus, bet aizsardzībai - kadiķi, dadzīti.
Apģērbs dažādas krāsas, jo rudens daba ir krāšņa, bet derēs
arī pasteļtoņi, jo septembra gaisā daudz miglas. Liekam apmetņus dažāda
garuma, tās apzīmē aizsardzību. Apģērbu rotā ar samteņu pušķīšiem.
Rituāli ēdieni – dažnedažādas ruletes: gan saldas, gan gaļas -
vārītas, dūmotas/žāvētas. Ruletēm vidū liek: mellenes, plūmes, ābolus.
Galdā tiek celti ēdieni, kuri apzīmē pilnumu, sātību: āboli, cūkgaļa (ar
brūklenēm) un kāposti dažādos veidos, baravikas. Var pasniegt
kartupeļus „mundierī” vai cepam kartupeļus ugunskurā.
Rituāli dzērieni – izvilkumi-balzāmi no sermukšliem/pīlādžiem,
mellenēm, brūklenēm, dzērvenēm, āboliem arī burbuļojoši, putojoši
dzērieni un protams alus.
Spēlējam paslēpes, laižam gaisā ziepju burbuļus, pīpējam „Miera pīpi”.
Svētkus labi svētīt uz tā saucamiem Miglas, Virpuļu kalniem (tur, kur
migla ilgi turas), piemēram, Zilā kalnā, kuram ugunskurus arī savā sētā.
Septembrī sākas linu plūkšana, tāpēc svinam (īpaši tie, kuri audzē
linus) arī linsēklu svētkus: galdu rotā ar liniem, rudzu, miežu vārpām.
Svētkos dziedam dziesmas par liniem (draudzības, mīlestības saitēm),
skandējam apdziedāšanās dziesmas, ēdam aitas gaļu, dzeram alu, cepam
auzu miltu cepumus, plātsmaizes rotājam ar auzu skarām, liekot Jumja
stilā.
Septembrī, kad spīd augošs Mēness svinam Dzērvju vai Koku/Mežu svētkus.
Godinām Mēnestiņu, jo šajā laikā viņš atrodas vistālāk no Zemes un spīd
asā leņķī, tādēļ viņam piemīt milzīgs spēks. Godinām Meža māti par
„zaļo zeltu”, par dāsnām dāvanām, īpaši mežam jāpateicas mežkopjiem (vēl nesen ap šo laiku skaisti svinēja Meža darbinieku dienu).
23. septembrī zālēm un aizsardzībai vācam pīlādžus. Šajā dienā
jāpiemin arī Saules kaujas vai Baltu vienības diena, kad 1236. g.
notika vēsturiska, pasaules nozīmes kauja. Tajā Lietuvas valdnieks
Mindaugs piepalīdzot zemgaļiem, sakāva Zobenbrāļu ordeņi. Pēc Saules
kaujas ordenis pārstāja eksistēt, bet tā paliekas apvienojas ar Vācu,
jeb Teitoņu ordeni Vācijā un izveidojas Livonijas ordenis. Saules kauja
ir tautiskā brieduma un pašcieņas svētki, baltu tautu vienības svētki.
Svētkos dziedam valsts himnu, dziedam dziesmas par Dzimteni, karavīriem.
atceramies savus dižgarus, pateicamies saviem senčiem.
Septembra laiks labvēlīgs pārejai uz citu vietu, tāpēc ir labi tēvu
pavarda uguni pārnest jaunajās mājās Mēs no jauna iekuram pavarda uguni,
ziedojam ugunskuram, dziedam, dejojam, skrienam pie ūdeņiem un
skatāmies tajos kā spogulī (atbildes uguns) – uzburam no tēliem un
viļņiem likteni.
Septembra beigās ir t.s. Dzelzs nedēļa, kad nekādus dižus darbus
nedarām, lai dzelzs/rūsa mūsu darba augļus nesabojā (piemēram, neliek
skābēties kāpostus).
Regīna Valtenberga
Valmieras muzeja vēstures speciāliste
Latviešu
ticējums „Ja nebūtu pirts un rutku – dakteri brauktu ar zelta karietēm”
skan drosmīgi un mūsdienīgi. Daudzi pirts mīļi par to ir
pārliecinājušies paši. Par cik mūsu Baltu zemītē (Lietuvā/Latvijā)
joprojām ir pamaz šo dziedniecisko celtņu, vēlu katrai dzimtai (vai
kaimiņiem) sev uzbūvēt pirti atbilstoši dzīvesziņai, izrotājot to ar
mūsu zīmēm.
Pirts/pirtis, burtojot: rīts-tīrs-sirpis-tysa (turpinājums), PY - ir pastāvīgs matemātiskais lielums, PY ir arī Piena Ceļa zīme.
Pīrts/Pyrtelė – ir baldahīns virs gultas. Kad bijām turīgi, sievas
dzemdēja pyrtī, (ar audumiem pārsegta greznā gultā, līdzīgi kā
baldahīns), bet pagrimuma laikos bērniņu laidā pirtiņā, kur nav svešu
ļaužu.
Pēc mūsu paražām, pirts ir vislabāk jāceļ pie divām upītēm
(grāvīšiem), uz dienvidu pusi, kur saulīte visvairāk rotājās. Pāri
upītei jābūvē izliekts tiltiņš, laipiņa. Ūdens jāsilda ar akmeņiem
(labāk jūras), starp akmeņiem liekot izlocītus rierus (caurules), lai
tās dūc, rada labvēlīgu mūziku-lauku.
Pirts jābūvē nostāk no citām ēkām, tā pabeidz sētas 8 (astonnīti).
Pirts pie baltiem
Latviešu tautas ticējumu grāmatās saglabājušies vairāki simti
ticējumu par pirti (kur vēl lietuviešu!). Tātad baltu ciltīm pirts bija
pierasta lieta. Tagad presē, ceļojumu katalogos, kā arī reklāmas
bukletos bieži aicina pērties krievu pirtī.
Vispirms noskaidrosim kas ir krievu pirts. Gan Rietumu, gan Austrumu,
īpaši arābu ceļotāji jau kopš 12. gs. aprakstīja kā Senās Krievzemes
iedzīvotāji mazgājās un peldējās. Jāsecina, ka krievi ar mazgāšanos
nebija lielos draugos. Ir aprakstīts, kā nokaitētajā ar salmiem
izklātajā maizes krāsnī (salmiem nelīp sodrēji) cilvēks ielīda ar visām
drēbēm, karsējās un tad skreja sniegā, meta drēbes nost un izkratīja no
tām kukainīšus. Diemžēl neviens ceļotājs līdz pat 18. gs. tā arī nemin
vārdu „banja”.
Baltu tautu pirts tradīcijas iesniedzās aizlaikos. Rakstiskos avotos
ziņas sniedz gan Livonijas Indriķa hronika, gan Atskaņu hronika.
Arheologi Mārtiņsalā blakus Daugavai atrakuši celtni-pirti ar akmens
krāsni un priekšnamu. Indriķa hronikā sakarā ar 1215. gadā notikumiem
minēta valdnieka Tālivalža pirts Trikāta. 1245. gadā divi dominikāņu
mūki devās uz Romu pie pāvesta sūdzēties par sliktu uzturu un briesmīgām
pirts procedūrām. Senāko Latvijas pirts attēlu 1661. gada pavasarī
Grobiņā uzzīmējis Šveices mākslinieks J.R. Šturms.
Lietuvas valdnieks Aļģirds (1296-1377) Viļņas pilī pērās tā, ka viņa
provoslāvu ciemiņi par to sūdzējās. Slāvu tautām tas bija jaunums, kaut
Lietuvas valdniekiem Krievzemē bija savas pirtis. Poļi savukārt brīnījās
un nosodīja karaļa Jagaiļa (1348-1434) pirts pēršanos paradumus, kādus
viņš atveda no Lietuvas uz Krakovas pili. Lietuvas valdnieki bija
izturīgi. Lūk, Vitauts Lielais (1350-1430) gāja pirtī gandrīz katru
dienu, bet Švitrigaila (1370-1452) lūdza pāvestam atļauju, lai ļaujot
viņam iet pirtī arī svētdienā. Vēstures avoti stāsta, ka 1536. gadā
Viļņas pilsētai piešķirta karaļa privilēģija celt sabiedriskās pirtis,
kuru tolaik bija desmitiem, neskaitot, protams, privātas. Kā raksta
vēsturnieks Teodors Narbuts (1784-1864), senāk turīgie lietuvieši
sildījās, mazgājās, pērās pat vairākās reizes dienā, lietuviešu
muižnieki cēla lielas 2-3 telpu pirtis, bet nabadzīgākiem pirts
sastāvēja no 1-2 telpām.
Vislielāko iespaidu lietuviešu tvaika pirtis atstāja uz Pēteri I
(1672-1725). Braucot mācīties kuģniecību uz Holandi, viņš iegriezās
Viļņā un redzot daudzās pirtis, tās cītīgi apmeklēja. Citās Eiropas
valstīs viņš tādas pirtis neatrada, jo Rietumos pilsētnieki toreiz
mazgājās sabiedriskajās vannās. Arī tās viņam patika. Atgriezies Maskavā
Krievijas cars pavēlēja saviem bajāriem nomainīt apģērbu, noņemt
augstās caunu cepures, kuras bija ne tikai varas zīme, bet slēpa arī
matu pinkas, nogrieza bārdas un ar īpašu pavēli lika celt sabiedriskās
tvaika pirtis, nosaucot tās no Holandes atvestajā vārdā vanna=bania.
Protams, gan bajāri, gan vienkāršā tauta par pirtīm sākumā nebija
sajūsmā, bet vēlāk tā lieta iepatikās un 19. gs. sāka celt sabiedriskās
pirtis arī citās Krievijas pilsētās. Sibīrijā pirmās pirtis sāka būvēt
Lietuvas sacelšanu dalībnieki, kurus Krievijas valdība sūtīja tur trimdā
pēc 1798. gada nemieriem, 1832. g. un 1863. g. sacelšanās. Krievijā jau
sen bija likums (kuru nesteidzās pildīt) par pirtu celtniecību, taču
Sibīrijas ierēdņi lietuviešu uzceltās pirtis lika nojaukt „ibo nebilo bi
smuti v narode”. Vēl 19. gs. Lietuvas laukos ik otrai ģimenei bija sava
pirts.
Pirtis katastrofāli samazinājās padomju laikos, kaut daži saprātīgi kolhoza vadītāji cēla sabiedriskās pirtis.
Mūsdienās lauku sētu ainavā iezīmējas dažāda lieluma pirtiņas, taču
gribētos, lai tās būtu katrā sētā un sniegtu garam spēku un miesai
veselību. Mums ir daudz izslavētu pirtnieku, kas ar pirtošanas
paņēmieniem pieceļ cilvēkus jaunai dzīvei.
Zīmes pirtiņai
Lai nodrošinātu pirts celtnei garu mūžu nemaz nav tik vienkārši. Par
cik visveselīgākā ir koka pirtiņa, tad jābūvē no tā, bet tad koki būtu
dabīgi jākaltē 4-7 gadus. Mūsdienās koksni gandrīz visur pārdot mākslīgi
kaltētu. Mūsu mitrajā klimatā un pirts mitrajā gaisā koki mēdz ātri
šķobīties, plaisāt. Šādi sagatavoti koki arī ātrāk aizdegas. Te var
palīdzēt ieteikums - cirst kokus (vismaz ap krāsni liekamus) 1. martā
pēc senā Artūra kalendāra, kā arī likt pirts būvē tautas enerģētiskās
zīmes, kas paildzina celtnes mūžu.
Pamatbaļķos nepieciešams iecirst krustiņu (X), lai celtne ir uz
radošo vēju plūsmas (to redzam senajās celtnēs). Labi ielikt sudrabu,
kaut vai pīlādža zaru krustiņā veidā (X). Krustiņš (X) kopā ar Jumi
ieslēgs jūsu pirtiņu Visuma apritē, tajā pareizi plūdīs gaiss, celtne
ilgāk saglabāsies.
1. LIETUVĒNA KRUSTS:
Pirtiņas durvju augšdaļā kokā iegrebj Lietuvēna zīmi (gan kreisajā,
gan labajā pusē, pēc kompozīcijas principa), bet to var arī uzzīmēt ar
krāsu. Grebjot kokā to darām ar abām rokām, iepriekš skicīti uzrasējot
gaisā. Tā pašreizējos laikos ļoti vajadzīga un noderīga visur. Ļoti
enerģētiska zīme, kas sargā Labumus, Mantu, aizsargā pret Skauģiem un
Netikliem. Zīmējot zīmi augšdaļa sanāk kā „austiņas”. Te mūsu radošie
spēki ņem Laika jaudas no augšas, no paša Piena ceļa un tiek
iedarbinātas uz leju – aizsardzībai. Zīmi velkam gaisā ar labo roku
(mantas roku), pirkstus saliekot „stirnas galviņas” stilā, t.i. īkšķis,
rādītājs un vidējais pirksts kopā. Lietu-v-Enu (lietu ēna) liekam uz
pirts durvīm.
Uzzīmētam Lietuvēnam pasakām 3 reizes: „Lietuvēn, sargi, aizsargā un
aizliedz”. LieTUvēns reizē ir arī mūsu baltu cilts zīmē – 7/4 un 4/7.
Protams, lietuvēnu liekām arī uz citām lietām: uz mašīnām, klēts, māju
durvīm. Nejauciet, lūdzu, šo zīmi, ar slāvu, amerikāņu pentogrāmu, tā
ņem Laika jaudas no zemes.
Dabā augu ziedi, ogas ir radītas lietuvēna stilā, lai tās pavasarī
sargātu augļkokus no salnām un ļautu uzplaukt ziediem. Ķiršu, plūmju un
ābeļu ziedi arī ir PIECSTARAINI, visspilgtākais paraugs - naktsvijolīte.
Lietuvēns saskatāms pīlādža ogā, tautā saka, ka ogai galā ir krustiņš.
Tāpēc pīlādzītis tiek uzskatīts par aizsargkoku, ar to aizsargājamies no
kaitīgiem Laukiem, ogu ķekarus liekam galvgalī labam miegam, karinām
virs durvīm, lai veido enerģētisku sietu. Daiļdariem Lietuvēns jāieliek
rotās un vārda zīmēs (monogrāmas (MANA-Gramas)). Par cik Gaiss
piesērēts, tiek pielietoti E-rīki (psiho troni), tāpēc jānēsā sava
monogrāma ar iemontētu, inkrustētu sudraba Lietuvēnu. Lūdzu mākslinieki
pacenšaties, jo gadatirgos tik vienveidīgs sortiments, tikai izvairāties
no zilas, oranžas un lillā krāsas emaljas.
II. Eglīte vai AGLAS zīme, Laimas slotiņa, žagars
Pirtiņai šo zīmi ieteiktu likt durvju rotājumā un horizontāli vai
vertikāli noliktai eglītei likt pa vidū krustiņu (X) vai Jumja zīmi.
Agla/galia=spēks.
Eglīte mums ir aizsardzības, patvēruma, mūža algas zīme. Egļu vēri
sargā zaļos biežumus/frekvences un reizē zaļais biežums raksturo mūsu
valodu un pašcieņu. Jo mēs runājam zaļos biežumos, tāpēc leatu/baltu
valoda, tauta nemirstīga. Tāpēc mēs nedrīkstam cirst eglīti, bet dzīvu
izrotāt Ziemassvētkos. Folklorā eglīti sauc arī par skuju, pagriezto horizontāli - par Laimas slotiņu, kas ir universāls laika plūsmas simbols. Vārda slotiņa jēga - nokopt, notīrīt, noslaucīt.
III. JUMIS, KEIMARIS
Katrai pirtiņai jumtā korē ļoti piestāvētu Jumītis, arī durvju
kliņķis varētu būt līdzīgs attēlā redzamajam, kas kā pūķis nes auglību
un reizē sargā ēkas labumus. Caur Jumi, kas liekams jumta korē ienāk no
augšās (Visuma) Laika spēks un ēka, celtne tiek iekļauta Laika apritē.
Tādas ēkas stāv ilgi, tur labs gaiss, neveidojās stāvi vēji, kuri rada
pelējumus un t.t. Jumis aug un tiecās divos virzienos – gan uz augšu,
gan uz leju. Tāpēc veidojās nepārtraukta cikliska kustība Pie mums Jumis
ir Veiksmes, Laimes un Saskaņas zīme. Jumja kategorija apzīmē ģimeni.
Tā atgādina vīrieti/sievieti un reizē arī pēcteci, tāpēc sauc par
Auglības zīmi. Mēs meklējam Jumīti vārpās, riekstos, sēnes, augļos un
tos apēdam, vai iepinam apkūlību vaiņagā.
Mūsu mēru tabulā ir četri leņķi: spīdis – smails – stāvs -
platleņķis. Ēku jumtiem leati/balti lietoja tikai smailu vai plato
leņķi. Tas ir raksturīgs aistu/gotu (senāk godu) stilam. „Goti=iet.
Aisti/Eisti=eiti=aiti=iet. Aisti ir tie paši goti. Vācu iekārotāji
ekspansiju un okupāciju laikos (kopš 13. gs.) piesavinājās mūsu dzimtas
valodas vārdus, ābeci un arhitektūras stilu, t.s. godu=gotu D maiņa uz T
stilu. Laukos arī mūsdienās vēl saglabājušās celtnes šajā stilā. Tikai
pēc kara pie mums sāka masveidā parādīties jumti stāvos leņķos, bet
pēdējā laikā jumti daudzām ēkām ir kā Austrumos – t.i. ēkas bez jumta
(plakanais jumts) – mēs bez savas domāšanas, bez mājas gariņa.
Arhitektūras celtņu nominācijas gan Latvijā, gan Baltijā pēdējos gados
diemžēl tāda tipa ēkas ir topā.
Atgādinu, kā Mājas kungs (Qngs), Mājas Gariņš, lietuviski Naminukas
ir mājas gaiss, kas sakrājies no mūsu domām. Ēkas ar jumtiem arī no
racionālā viedokļa ir praktiskākas, šī ziema to spilgti parādīja, bet
galvenais, ka dzīvē ēkas ar plakaniem jumtiem, īpaši daudzstāvu namos
mūsu platumgrādos veicina pašnāvības, depresijas, slimības, bērni aug
par robotiem, neradošām būtnēm, tādus ir viegli stumdīt un bīdīt. Mums
pat šķūnīši bija ar jumtiem! Stilam, ka vienām no mūsu 5 enerģētiskiem
rīkiem ir milzīga nozīme, ar to var personību celt, vai gremdēt. Ja
celtne ar stāva leņķa jumtu, tad tai jumta korē obligāti jāliek Jumis.
Krustiņš (X) apzīmē radošos vējus, kuri modina Esību izpausties dažādos
talantos, māju pavardam sniedz dzīvību un svētumu (enerģiju). Skaistiem
Jumiem – zirdziņiem, putniņiem un citām zīmēm ir rotātas daudzas ēkas
Lietuvas Kuršu kāpās – Nīda, Pervalkā, Jodkrantē, arī Kurzemē.
IV. LAIMAS ZĪME (tagad folklorā sauc par Saules zīmi).
Laimas zīmi lika uz daudziem priekšmetiem; īpaši kāzu, krustabu godos
iegreba īpašuma zīmēs. Pirtiņā labi iegrebt durvju, logu rotājumos un
stabos. Tā iederas gan uz sētas vārtiem, gan uz kabatlakatiņa.
Mūsu Dievietes Laimas kategorijas matemātiska izteiksme ir 3/2 nīts
(biežumi vai frekvences), kas tek pa pulksteni. Ieskatāties Laimas zīmē:
3 svītriņas un 2 starpiņas. Skaitlis „3” baltu matemātiskajā sistēmā ir
pirmais skaitlis, kas dod Gaitu. Tā ir ļoti spēcīga zīme, bieži
sastopama mūsu rakstos: audumos, adījumos, jostās un ēku rotājumos.
Mūsu vieninieks ir ČETRVEIDĪGS, tāpēc arī Laimas zīmes radītās uz ČetrVēju - Radītāju principa (tāpat kā Pērkona zīme).
Dieviete Laima ziemā raksta mums vēstules uz loga rūts, tā sargā
Vakara/Rīta zvaigzni, ko dažreiz arī sauc par Laimu, sargā trešdienu un
trešdienā dzimušos.
Dieviete Laima ir Pērkona pati = sieva (3/2 – 2/3), viņu E-biežumi
atšķīrās tikai pēc virziena: Pērkons ved (2/3), Laima pēdo nopakaļ
(3/2). Un otrādi. Pērkons un Laima ir DYVVIENA (2/1) sistēma, kā vīrs un
sieva ģimenē.
Šī zīme radīta uz slīpa krustiņa, jeb šķērsu vējiem, t.i. dzīvības vējiem.
Šķērsu dienu Saule te,
Naktī šķērsu Mēnestiņš,
Šķērsu tek Dievam zirgi
Ni ēduši, ni dzēruši. LD 33994
V. DYVIENS/ASTIŅNĪTIS (apaļais, galdiņš)
Pirtiņā šo zīmi varētu iekļaut, ka mūžīgas kustības, rotācijas un viļņošanās zīmi (gan kokā, gan metālā).
Mūsu Leatu; lietuviešu-latviešu tautas zīmes balstās uz Visuma
likumiem vai zvaigznāju stiliem. Pazīstot zīmes Jūs varēsit tās izlasīt
un ziņas nodot bērniem. Zināsit to jēgu varēsit lietot rotājumos. Šo
zīmi mums parādīja pats Piena Ceļš. Tā nav nokopēta no citām tautām, to
ieraudzīja debesu jumā mūsu senči - zintnieki un deva savai tautai, kā
jaudīgo RADOŠĀS Esmes zīmi, t.i. sākumsākumus. Visa mūsu māksla/zinātne
balstās uz šo Dywienu zīmi, t.i. zvaigznāju spēku jaudām, kas tiek
sūtītas pa Visuma platumiem un tālēm.
Dyviens=divi viens, „Y” =2/1 zīme ir pats kungs Putnu/Piena Ceļš,
mūsu mājas. Ziemā tas divzaru pagriež pret Ziemeļaustrumiem, Pavasarī –
pret austrumiem, vasarā pret dienvidiem, rudenī pret rietumiem. Putnu
ceļš sāk radīt vai atjaunot Visuma sistēmas Xrust-vēju (X) stāvoklī.
Dywiens tiek zīmēts 4-os stilos: Y- divzars parāda kur tiek salasīta
enerģija. Tā atviļņo no augšas un iemiesojas uz zemes. Mēs saliekot
rokas kopā „Y” stilā un pacēluši tās acu līmenī pieslēdzam sev
sudrabaino zvaigžņu enerģiju. Kreisai rokai (gars) jābūt mazliet aukstāk
par labo (mantas) roku. Tā ir mūsu Gaivos/Vieglas veselības sistēma,
kura domāta Laika jaudu pieslēgšanai sev. Apgāzta veida Y zīme lasa no
Zemes virsmas prieku, sāpes, asaras un augšā sadedzina ar bang-galisko
sudrabbalto Visuma uguni. Tā rodas t.s. Astes zvaigznes, jeb komētas
(ko-met). Viņas tīra Visumu no sārņiem. Ja divzaru pagriez pa kreisi –
salasa enerģiju Metiem, no kuriem tiks austi ataudi visplašākajā nozīmē.
No labās – apzīmē Laika spēku lasīšanu mantas, naudas vajadzībām.
Dywiens ir iekšēja substance, kā dzinējs, kā mūsu sirds, cilts esme.
Ārpusē tā atvērās kā Jumis/KeiMāris, dubults (mums ir vieta Dubulti
(du=divi), kur šī enerģija iemiesojusies. Sadzīvē – divas vārpas uz
viena stiebra, divi rieksti un t.t. Mēs jumtus rotājām ar Jumi.
Kāršu spēlē Dywiens ir ERCS=ERCENS/ČIRVAI. Tam ir āboliņa/dāboliņa
veidā stils. Pokaiņos atrodami āboliņa/sirds veida akmeņi. Dobeles
pagastam arī piemīt šis spēks – dzinēja, motora spēks, sirds spēks.
Minētas zīmes atrodamās uz sv. Akmeņiem, koku rievās, rituālājos
ugunskuros. Īstenība=Daba neko neslēpj, visu parāda mums ar E-zīmēm.
Tikai jāmāk tās lasīt.
Folklorā šo zīmi sauc par „apaļo” vai „galdiņu”, arī zalktīti. Tas ir
Baltu Visuma modelis, kas veidojās no pirmā pilnā laika viļņa cikla,
kurā Laiks, izveidojis astoņnieku, atgriezās sākumstāvoklī - mājās. Tas
sastāv no diviem pilniem četriniekiem jeb ČETRINĪŠIEM un noslēdz otro
līmeni. Astoņnītis, kā vizuāli tverama zīme simbolizē laika periodisku
pulsāciju un virziena nomaiņu. Zīmes uzbūve ļauj saskatīt arī veselu
virkni citu zīmju.
IV. VALDNIEKA zīme (folklorā Ūsiņa zīme)
Tā ir OuniGaiša, Zintnieka, valsts vadītāja, biedrības
priekšsēdētāja, Saimnieka, cēlas Personības zīme. Arī Visuma zīme, ko
sēļi sauc par Visvalža zīmi un tā izteikta 4-nīšā sistēmā (4/3 ), kā
diennakts, kā gadalaika zīme.
Ieskatieties zīmē, atradīsit 4 stabiņus un 3 starpiņas. No otrās
puses ir 2 stabiņi un 1 starpiņa (2/1). Zīme atrodas uz krustvējiem (X)
un kristvējiem (+).
Zīme lietojama gan rotājumos, gan ir kā amulets (liudadiena). Mums
valdnieks ir ar palīgiem, tāpēc valdnieka, debesu Visvalža zīmes
matemātiskā izteiksme ir 4/3, bet ja zīmi uzzīmēsim pretējā virzienā,
tad jau būs dievietes Māras, Mar-Rijas ¾ enerģētiskā sistēma. Zīmi
dažādās variācijās jānēsā visiem sevi cienošiem vīriešiem, vislabāk der
ceturtdienā dzimušajiem (Māras diena). Būsit vadoņi, gudrinieki.
Sievietes var nēsāt, ja zīme izpildīta labajā griezumā. Zīmi var attēlot
arī kā rombu, kurai divi stūri ir smaili, bet 2 platleņķī. Zintniecībā
to vēl sauc par Apok-ACI, Apoga/kaķa aci. Kārtīs šo zīmi sauc par
Kāravu/Bubenu (kārot, karot, runāties). Tautas teikās zīmi vēl sauc par
Akmens ozolu. Dainā saka:
Par kalniņu Ūsiņš jāja
Ar akmeņa kumeliņu;
Tas atnesa kokiem lapas,
Zemei zaļu āboliņu. LTdz 14567
Mūsos akmens ir Visuma atmiņas un Laika mākslas darbs. Usiņš=Ūžinis = vējš, kas šalko, spēlējas, ūzas - bikšu staras=auglība.
Šo zīmi radīja debesu kupola centrā esošais ApoKaca zvg. (4 zvaigznes).
Ap Apokaci griezās visi Mēness un Saules (Zodiaka) zvaigznāji. Tā ir
ļoti jaudīga zīme, to lietojam karogu kātos, gredzenu actiņās, valdnieka
jeb Visvalža scepteris arī beidzās ar šādu „rombiņu”.
VII. PĒRKONS vai UGUNS KRUSTS, VĒJU zīme (dzirnaviņas, kāšu krusts, svastika)
Pirtiņā šo, kā centrālo zīmi, pagaidām neieteiktu likt, jo ugunij ir
divējāda daba, gan sildoša, gan postoša. Par cik mūsu dzīves Telpa ir
ļoti piesērēta, tāpēc jābūt uzmanīgam (īpaši ja stipra uguns ādere). Tā
varētu greznoties pirts interjerā rotājumos.
Vārda Pērkons/Perkūnas (per=caur, kūnas=ķermeņis) kategorija mūsu
Ticējumos apzīmē Dzīvības spēkus, enerģiju, kura iet caur visām
sistēmām, ķermeņiem-Qūniem. Matemātiskā Pērkona izteiksme ir 2/3 nītīs,
kā dzinulis. Viņš rodas uz četru krustvēju (radošo) pamata, tāpēc
atrodams visos līmeņos. Zīme sākās no centra un izplatās uz visām četrām
debess pusēm. Visi 4 zari iziet no viena punkta un simbolizē pasaules
sākotnes centra četrvienību, ciklisku pulsāciju un rotāciju ap spirāli.
Vienlaikus tā simbolizē lielo kosmisko Ritu, Laika plūsmas pulsāciju,
kas caurstrāvo visas mūsu esības formas (QUNUS).
Pērkona (Dieva) krusts simbolizē Dieva iemiesošanos pasaulē. Pērkons
ir Dievs pats, visu četru debesu pušu valdnieks, Visuma kārtības
sargātājs. Viņa ceļi ir Lūkas, Kanāli, radīti Laika Patstāvīgās
enerģijas (1/12 gaismai, 1/7 skaņai). Gan Ziemā, gan Vasarā, kad šie
dzīvības ceļi, lūkas/kanāli piesērēti, tūdaļ spārdās Pērkons, kas sargā
Cilts esmi no sārņiem un sajaukuma.
Jābūt uzmanīgiem lasot zīmes. Jāskatās vai zīme stāv uz X -
krustvēju/šķērso vēju, vai kristvēju(+) pamata. X-krustvēju misija radīt
un atjaunot sistēmas, bet kristvēju (+) apturēt kustību un pēc tam
pārmest citos līmeņos. Ir kreisā un labā pagrieziena zīmes. Kreisais
(atpazīstams pēc rokas elkoņa (‹ ) met Metus un domāts draudzībai,
labvēlīgiem sakariem, tam piemīt gudrības/jūtu īpašība. Labais
pagrieziens (≥) - Prāta/Jutekļu īpašība, domāta mantas, labumu krāšanai
un aizsardzībai. Uguns zīme apzīmē arī L.M. Greizo ratu sistēmu.
Mūsdienās daži „zinātāji” ierauga šo zīmi un brēc, ka tā ir fašistu
zīme, bet vai tad Uguns, Četri Vēji var būt fašistiskie?
Svastika-Sąvastis- savēja būtība=tava būtība.
VIII. AUSEKLĪTIS, zvaigznīte, pasaules koks, gaismas koks, astoņstaru zvaigzne, kļavas lapa.
Pirtiņā AuSeklīti var likt gan uz logu aplodām, gan stabos (ja tādus
plānojat), gan durvīs. Tikai jālūko to izpildīt šķērsu vējos (x).
Auseklītis ausās, klausās un jūsu vēlmes uzklausīs un sekos tam, lai
jūsu sētā arī pilSētā galvenais mūsu uzturs=gaiss būtu tīrs no
nelabvēļiem.
Tā ir ļoti stipra Laika tecējuma rūna. AV-Seklyčia zvaigznājs atrodas
Piena Ceļa divzarā pie Gulbes zvg. Tā ir debesu Seklyčia=goda zāle
(lietuviski). Debesu Seklyčia vai AV-Seklītis rakstos attēlots dažādos
stilos. Zīmi rotājumos darinām no sudraba, jo tas apzīmē zvaigznāju
gaismas skaņas. Av-Seklītis ar savu STILU pieslēdz debesu zvaigznāju acu
žilbinošu Uguni, ko sauc par Indaras/Indras Uguni. Šī bang-galiska
(tagad saka bengāliska) Uguns ir pati stiprākā Visuma Uguns. Auseklīti
lieto, lai sadedzinātu kaitīgos Laukus. Atmodas sākumā mēs šo zīmi plaši
lietojām, žēl, ka tagad to piemirsām.
Zīmi gaisā liekam ar kreiso roku: uz pirktām precēm, uz pārtikas
produktiem un c. Uzliekot 2 reizes jāsaka domās vai vārdiem: „Svētais
AuSeklīti, sadedzini kaitīgus Laukus”. Zīmi lieto goda zāles, to uz
zirga astra pakarina bērnu istabās, liek logu rūtis, rotā mājokļus. Tā
greznojās cimdos, zeķēs, jostās, vaiņagos, priekšautos, segās.
Lielvārdes tautas tērpa krekla piedurknes kā sētiņ nosētas ar
auseklīšiem-zvaigznītēm.
Zīmes, kaut ko apzīmē, nozīme, izzīmē. Raksturīga mūsu
rakstu/zīmju/ornamenta pazīme, ka raksti/zīmes pāriet viena otrā, ir
daudzfunkcionālas, tās var lasīt arī kā tekstus. Zīmes kā mūžīgie
starpnieki nodrošina saZiņu, informācijas apmaiņu. Zīmes nes ne tikai
izzinātu, ar prātu apjaustu, bet arī vēl neizzinātu informāciju (kaut tā eksistē) un māca, rada, raisa atkal mūsos DOMAS!
Lai rosās Jūsu domas un veicās īstenot skaisto un labo!
Regīna Valtenberga
Valmieras Novadpētniecības muzeja vēstures speciāliste