Šeit
ievietots Janīnas Kursītes un Sanda Laimes teksts „Kultūrzīmes Alsungā”
no LU Akadēmiskajā apgādā 2005. gadā izdotās grāmatas „Suitu
identitāte”.
2002.
gadā Alsungas ekspedīcijas laikā tika apzinātas un fiksētas piecas ēkas
ar aizsargzīmēm. Vēl 20. gs. sākumā, atsevišķos gadījumos pat vēlāk, uz
saimniecības un dzīvojamo ēku durvīm, sienām, bet visbiežāk stenderēs
tika iegrieztas vai uzkrāsotas zīmes, kuru uzdevums bija aizsargāt no
slimībām, sērgām, ļaunajiem gariem (velna, raganām, lietuvēna u.tml.),
ugunsgrēka vai citām nelaimēm.
Visizplatītākā aizsargzīme, kas pazīstama visos Latvijas
novados, ir slīpais krusts. Šī zīme pieder pie senākajām aizsargzīmēm
pasaulē. Arheoloģiskajos izrakumos uz dažādiem priekšmetiem tā atrodama
kopš paleolīta. Saskaņā ar arheoloģes Marijas Gimbutienes hipotēzi
slīpais krusts senatnē ir bijis Lielās pirmmātes aizsargājošā zīme.
Lielā daļā gadījumu (slīpais krusts uz alu sienām dažādās Eiropas
vietās, slīpais krusts kā rūnu zīme u.c.) nav iespējams noteikt tiešu
šīs zīmes saikni ar vienu vai otru dievību vai garu, taču zīmes
aizsargājošais raksturs ir neapšaubāms. To apstiprina gan senākas, gan
pavisam jaunas folkloras liecības. Latvijā uz ēkām atrodamie slīpie
krusti visbiežāk vilkti uz ieejas durvīm.
Alsungas ekspedīcijas laikā uz „Anužu” klēts durvīm tika
atrasts 40 x 30 cm liels slīpais krusts, kas vāji iegriezts ar vienu
naža vai cita instrumenta vilcienu. Lielākā daļa no līdz šim atrastajām
aizsargzīmēm iegrieztas ļoti vāji, visbiežāk ar vienu naža vai cita
instrumenta vilcienu, jo svarīga bija pati zīme un tās iegriešanas
fakts, nevis vizuālais efekts, kādu zīme atstāj.
Divdaļīgā klēts, spriežot pēc iegrieztā gadskaitļa „1834”,
celta 19. gs. sākumā. Pēc „Anužu” saimnieka Andreja Knipena stāstītā, tā
bijusi divdaļu klēts – kreisajā pusē atradusies labības klēts, savukārt
ar slīpo krustu aizsargātajā labajā pusē – drānu klēts, kurā glabātas
drēbes, kā arī gaļa un citas vērtīgas lietas. Drānu klētī vēl joprojām
saglabājusies senā atslēga – pie klēšu starpsienas piestiprināta koka
detaļa, kuru ar virves palīdzību no labības klēts puses varēja pacelt no
vertikālā stāvokļa horizontālā stāvoklī un atpakaļ, tādā veidā no
iekšpuses nosprostojot drānu klēts durvis. Arī uz šīs koka detaļas
atrodas trīs slīpie krusti. Katrs no tiem ir iegriezts ar vienu
paņēmienu.
Labības klēts
ar šādu „atslēgu” nav bijusi aprīkota. Uz tās durvīm arī netika
konstatēta neviena aizsargzīme. Pēc tā var secināt, ka zīmju iegriezējs
visvairāk vēlējies pasargāt tieši drānu klētī glabātās lietas. Šķiet, ka
sargājoša funkcija bijusi arī klētsaugšas gala sienā krusta veidā
darinātajam lodziņam. Līdzīgs krustveida logs tika apzināts arī
„Lienotu” klētī blakus klētsaugšas ieejas durvīm. „Lienotu” logs
atšķirībā no „Anužu” loga veidots kā krusts ar paplašinātiem galiem
(līdzīgs t.s. Maltas krustam). „Lienotu” klētī neizdevās atrastu uz koka
detaļām iegrieztas aizsargzīmes, tomēr sargājoša funkcija, šķiet,
piešķirta durvju atslēgas mēlītē iekaltajiem sešiem slīpajiem krustiem,
kas apvilkti ar taisnstūra līniju.
Slīpais krusts, kas papildināts ar vēl divām slīpām līnijām,
tika atrasts „Pūpolu” klētī. Domājams, ka arī tas iegriezts kā
aizsargzīme. Klēts ir trīsdaļīga, celta aptuveni 20 g.s. 30. gados.
Krusts iegriezts graudu klēts iekšpusē uz sienas netālu no durvīm.
Graudu klēts atradusies starp drēbju klēti un vāgūzi.
20.
gs. 30. gados būvētajā „Dižarāju” klētī aizsargzīmes iegrieztas
neparastā vietā – klētsaugšas durvju stenderēs un aplodā. Katrā stenderē
nelielā augstumā virs grīdas iegriezta sešstaru saulīte. Šo saulīšu
izmēri ir aptuveni 10 x 10 cm. Saulītes līdz šim bija zināmas tikai uz
klēšu durvīm, tās atrastas vairākās vietās Kurzemē un Vidzemē. Atšķirībā
no „Dižarāju” saulītēm pārējās vietās atrastās saulītes veidotas ar
cirkuli vai līdzīgas ierīces palīdzību. Durvju aplodā ļoti vāji
uzkrāsots un tumsā grūti saredzams sešstaru lietuvēna krusts, kas laika
gaitā gandrīz izdzisis. Pēc „Dižarāju” saimnieka stāstītā, nojauktajā
vecajā Žibu mājā baļķos bijušas iegrieztas saulītes un citas zīmes.
Piecstaru lietuvēna krusts kādreiz ar krītu bijis uzvilkts
„Anužu” stallī. Tāpat nojaucamās „Anužu” rijas pakšu stūros atklājušies
iecirsti krusti ar baznīcā svētītiem pūpoliem. Apsvētīti pūpoli drēbes
maisiņā karājušies arī „Anužu” klēts dziļumos pie griestiem. „Anužu”
klēts īpašnieks Andrejs Knipens par tiem sacīja: „ Svētītas zālītes –
tas ir pūpoliņ un tas, kas nobiris, - kadiķis bijis, kā sak’ un vēl
puķ’s priekš raganām, kas ir bijis, kaut ko tādu. Tas ir stāvējis
no mēra laikiem un lai stāv vēl. Bieži gadās tā, ka šitādus tēvutēvu
saliktus bērnubērni izmet ārā. Bet, ja tu netici, nu neaiztiec viņus. Ja
viņi karināti simts gadus, divsimts gadus, lai viņi karājas vēl simts
gadus. Un, ja es viņus izsviedīšu ārā, tad Dies’ kā kas ar manim
notiks.”
Pirmreizīgs atklājums tika izdarīts „Dūņu” pirtī, kas 20.
gs. vidū pārveidota par stalli un pārvietota tuvāk dzīvojamajai mājai.
Ēka, pēc saimnieka Ludviga Jansona domām, varētu būt celta 19. gadsimtā.
Pirts sienā netālu no stūra vienā rindā iegrieztas trīs aizsargzīmes –
lietuvēna krusts, vertikāla svītra un ugunskrusts. „Dūņu” pirtī
iegrieztā vertikālā svītra ir līdz šim vienīgā zināmā Latvijā, un to var
droši pieskaitīt pie aizsargzīmēm. Zīmes ir līdz 6 cm augstas, dziļi un
rūpīgi iegrieztas. Pēc zīmju izvietojuma vienā rindā un līdzīgajiem
iegriezuma profiliem var secināt, ka tās iegrieztas vienā laikā.
Lietuvēna krusts parasti tika iegriezts, lai pasargātu ēku no lietuvēna
vai citiem ļaunajiem gariem. Ungunskrusts, jo īpaši tāpēc, ka tā zari
orientēti uz kreiso pusi, lietots – visticamāk – ugunsnelaimes
novēršanai. Labās puses ugunskrustam
tradicionāli bija saistība ar uzlecošo sauli, uguni tās aktīvajā
izpausmē, savukārt kreisās puses ugunskrusts simbolizēja norietošo
sauli, uguni tās pasīvajā stāvoklī. Vertikālā svītra pa vidu pastiprina
abu pārējo zīmju ietekmi. „Dūņu” pirtī iegrieztajam ugunskrustam visi
galiņi, izņemot labo pusi, ir lauzti taisnā leņķī divas reizes.
Samērā bieži Alsungā uz ēku durvīm ar krītu tika uzvilkta
jaunākajiem laikiem raksturīga aizsargzīme – triju ķēniņu Kaspara,
Melhiora un Baltazara iniciāļu kombinācija K + M + B, kas saistīta ar
kristietiskajiem priekšstatiem. Nomainījusi senāko aizsargzīmju
tradīciju, tās saglabājusies vēl mūsdienās. Savukārt Alsungas katoļu
novadā senāko aizsargzīmju formas ir tādas pašas, kā pārējos Latvijas
novados, kas vēsturiski izveidojušies par luterāņu novadiem (izņemot
katolisko Latgali). Tas lieku reizi apstiprina pieņēmumu, ka
aizsargzīmju lietošanas tradīcija aizsākusies pirmskristietības laikos.
Gandrīz katrā no Alsungas vecajām mājām ir saglabāti
etnogrāfiskie priekšmeti, tautastērpi vai to detaļas. Ekspedīcijas laikā
tika
nofotografētas daudzas 19. gs. pūra lādes, retos gadījumos tajās pat
bija saglabājies senais lādes saturs – Alsungas novada villaines,
lakati, jostas. Klētīs un istabaugšās joprojām glabājas senie ratiņi,
tītavas, sprēslīcas un ērkuļi, susekļi, mucas un muciņas, stelles u.t.t.
Vairākus priekšmetus to īpašnieki uzdāvināja Filoloģijas fakultātes
Letonikas centram, starp tiem nozīmīgākie ir 19. gs. sprēslīca, kurai
katrā pusē ir smalki iegrieztas un izkrāsotas četras dažāda lieluma
saulītes, un skābputras spainis, uz kura vāciņa rūpīgi iegriezts slīpais
krusts ar paplašinātiem galiem. Pēc skābputras spaiņa dāvinātāja A.
Knipena teiktā, krusts uz vāciņa iegriezts, lai neviens svešs netiktu
klāt pie spaiņa satura, jo tajā vests ēdiens, kas paredzēts pļāvējiem
tālajās pļavās vairākām dienām. Tādējādi varam secināt, ka krusts šajā
gadījumā lietots kā aizsargzīme, nevis īpašumzīme.
Ekspedīcijas laikā tika apzināti arī citi priekšmeti ar
aizsargzīmēm. Visos gadījumos tie bija slīpie krusti: „Lienotu” klētī
atradās abra, kurā krusts rūpīgi iegriezts vienā galā starp rokturiem,
bet „Sedliņos” Krista Ornas kolekcijā – zirga sakas, kuru virsmā katrā pusē
iegriezts viens slīpais krusts, kas acīmredzot aizsargājis zirgu.
Gudenieku pagasta „Dekšņos” tika iegūta 1889. gadā gatavota linu
mīstīkla, kuras sānos arī iegriezts slīpais krusts un gadskaitlis.
Cilvēks tradīciju kultūrtelpā iezīmē savas lietas gan ar
īpašuma zīmēm, gan ar aizsargzīmēm. Alsungas ļaudis nav izņēmums. 20.
gadsimtā, kad tradīcijas pārmantojamību kā vērtību pakāpeniski aizstāja
orientācija uz modi, uz pārmaiņām un jauno kā vērtību, sensenās mantotās
kultūrzīmes kļuva ja ne nevajadzīgas, tad arī ne īpaši nepieciešamas.
Tās saglabāja tikai tradicionālajā kultūrā ieaugušie – Andrejs Kinpens,
Teodors Brūklis u.c. Vai arī tās saglabājās tāpēc, ka šajā pusē nebija
pieņemts izmest iepriekšējo paaudžu sarūpēto mantību. Tāpēc liela daļa
vecu lietu, priekšmetu ar aizsargzīmēm tika atrastas māju bēniņos vai
klētīs pūra lāžu apakšējos nodalījumos, kur tās bija gulējušas
piecdesmit un vairāk gadu. Tā tas bija arī „Bedrenieku”, „Dūņu”,
„Lienotu” mājās u.c.
Ko
nozīmē un vai vispār nozīmē senās māju pamatos, sienās, durvīs, uz
sadzīves priekšmetiem iegrebtās vai citādā veidā ievilktās zīmes 21.
gadsimta cilvēkiem? Mums, kas braucām uz Alsungu pētniecības nolūkos,
šīs zīmes saistījās ar grūti vārdos izsakāmu jaunatklājēja prieku.
Turklāt tās bija, ja tā var teikt, dzīvs apliecinājums „Latvju rakstos”
un etnogrāfiskos pētījumos iepriekš fiksētām 18. un 19. gadsimta
liecībām. Vienreiz pašam ieraudzīt, aptaustīt nozīmē gūt nesalīdzināmi
spēcīgāku un paliekošāku iespaidu nekā piecreiz par to izlasīt. Taču
pagaidām neatbildēts paliek jautājums, vai aizsargzīmes, īpašumzīmes ir
tikai vēsturisku laiku liecības un vai noteiktos apstākļos tās kaut vai
modificētā veidā varētu atgriezties. Šķiet, ka kritiskos brīžos
(individuālos vai kolektīvos) atjaunojas, vismaz daļēji, šo seno
aizsargzīmju dziļākā – maģiskā funkcija. Tā tas notika, piemēram, 19.
gs. 80. gadu beigās un 90. gadu sākumā, kad neskaidro nākotnes
perspektīvu laikā, Latvijai no padomju varas pārejot uz valstiskās
neatkarības atjaunošanu, t.s. Auseklītis (t.i., viena no tradicionāli
biežāk lietojamajām aizsargzīmēm) kļuva populāra dažāda veida apģērbu un
māju ārējos rotājumos, bet galvenokārt īpašu nozīmīšu veidā visā
valstī. Kad kritiskais brīdis bija labvēlīgi atrisinājies resp. atgūta
valstiskā patstāvība, auseklīši kā pēc burvju mājiena pazuda.
Senajām kultūrzīmēm 21. gadsimtā izzūdot no aktuālās
aprites, tās tomēr saglabā vismaz ornamentālo, dekoratīvo funkciju.
Alsungā ieraugot namu bēniņos vai klētīs vecās lādēs paglābušos suitu
tautastērpus, vecu namu durvīs vai saimniecības priekšmetos iegrebtus
saulītes, auseklīša, dažāda veida krustiņu ģeometriskos oranamentus,
mūsu uzdevums bija pievērst tiem sabiedrības uzmanību, akcentēt to
vēsturisko un arī mūsdienu vērtību un saglabāšanas nepieciešamību. Šāds
uzdevums mums jāizvirza joprojām.