Par dzīves un nāves noslēpumiem spriežam kopā ar Pēteri Kļavu – bērnu ārstu reanimatologu, filozofu un zinātnieku.
Katrs no mums kaut reizi ir aizdomājies par esības lielāko
mīklu: vai mūsu dzīve beidzas līdz ar fiziskā ķermeņa nāvi. Un, vai tā
ir taisnība, ka dvēsele ir nemirstīga? Vai eksistē ”cita saule”? Pēteris
Kļava meklē un atrod atbildes uz šiem jautājumiem.
Katras savas dežūras laikā Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas
reanimācijas nodaļā Pēteris Kļava saglabā dzīvību tiem bērniem, kurus
var noturēt šajā pasaulē, un pavada viņsaulē tos, kam vairs nav
iespējams palīdzēt. No vienas puses, viņš ir mazliet Dievs, bet no otras
– bezpalīdzīgs vērotājs. Strādājot tādu darbu, ārsti kļūst vai nu par
ciniķiem, vai vienaldzīgajiem, vai arī filozofiem. Citādi nav iespējams
katru dienu mēģināt atbildēt uz jautājumu ”Vai es izdarīju visu, lai šis
bērns dzīvotu?” un ”Kāpēc cilvēkiem tik daudz jācieš?” Pēteris Kļava ir
izvēlējies filozofijas ceļu. Kopš 1985. gada viņš nopietni pievērsies
dzīves un nāves jautājumu pētīšanai un labprāt dalās ar mums savās
zināšanās.
Mūsu saruna notiek biroja telpās Rēriha ielā. Es ievēroju, ka Pētera
Kļavas acis un skatiens ir kā bērnam jeb, precīzāk, – kā cilvēkam, kurš
dzīvē ir daudz redzējis, taču nav tajā vīlies un vēl arvien tic
brīnumiem. Un tad es atcerējos izcilā amerikāņu rakstnieka Dž. D.
Selindžera romānu "Uz kraujas rudzu laukā”. Tā galvenais varonis ir
pusaudzis, kurš sapņo par to, ka, izaudzis liels, strādās par cilvēku,
kas stāv kraujas malā un ķer rudzu laukā spēlējošos bērnus, lai neviens
no viņiem nenokristu lejā. Un man ienāca prātā doma: ”Jauneklis ir
izaudzis, un viņa sapnis ir īstenojies.” Kā jau katrs īstenots sapnis,
arī šis atšķiras no ideāla: izrādās, ne visus un ne vienmēr izdodas
glābt.
Pēteris
Kļava ir dzimis 1964. gada 20. jūlijā. Pabeidzis Rīgas Medicīnas
institūta Pediatrijas fakultāti un ieguvis anesteziologa reanimatologa
specialitāti. Nu jau vairāk nekā divdesmit gadus strādā par ārstu
reanimatologu Bērnu klīniskajā universitātes slimnīcā. Kopš 1985. gada
pēta globālus jautājumus, kas saistīti ar dzīves–nāves fenomenu,
ārpusķermeņa pieredzi un cilvēka attīstību. 2001. gadā bija Dalailamas
vizītes Latvijā galvenais iniciators un organizētājs. Vairākus gadus
vadījis televīzijas sarunu raidījumu "Šeit un tagad". Dibinājis biedrību Reanimare, kas meklē atbildes uz mūžseno jautājumu: kā padarīt dzīvi harmonisku. Lasa lekcijas, vada seminārus.
– Pēteri, varbūt uzreiz ķersimies pie globāliem jautājumiem – kas ir nāve? Kāpēc tā mūs biedē?
– Cilvēkus biedē neziņa un notikušā neatgriezeniskums. Es strādāju
bērnu reanimācijā, redzu mirstam simtiem bērnu. Un esmu ievērojis, ka
vecāki, kuri zaudē savu bērnu, ļoti reti uzdod sev jautājumu ”Kas ir
nāve?”. Viņi domā tikai par to, ka ”vairs nekad”, cieš, rīko bēres, iet
uz kapiem un gadiem ilgi skatās uz fotogrāfijām. Zaudējuma bēdas ir
milzīgas. Taču tiem, kas uzdod sev jautājumu ”Kas ir nāve?”, un meklē uz
to atbildi, ciešanas mazinās, jo cilvēks sāk saprast: nāves nav. Ir
pāreja citā eksistences formā, saplūšana ar to balto gaismu, kuru
redzējis katrs, kas piedzīvojis klīnisko nāvi.
Daudzi gudrie to zina. Kad Cīrihē nomira Einšteina draugs, zinātnieks
savā dienasgrāmatā ierakstīja: ”Mums, fiziķiem, nāve neko nenozīmē. Tu
aizgāji pirmais, es tev sekošu. Pagātne, tagadne un nākotne ir uzmācīga
ilūzija.” To reizēm intuitīvi jūt bērni. Astoņgadīga meitenīte, kuru es
ārstēju... nav svarīgi, no kā... tad, lūk, viņa neilgi pirms savas
aiziešanas teica saviem vecākiem pārsteidzošus vārdus: ”Mamma un tēti,
jums jāsaprot, jūs tikai nebaidieties, bet mūsu nav! Kad Dievs domā pats
par sevi, mēs parādāmies viņa prātā.” Šī meitene un Einšteins runāja
par vienu un to pašu: mūsu materiālā eksistence šajā pasaulē ir liela
ilūzija, bet nāve – pāreja.
Uz jautājumu ”Kas ir nāve?” ir vairāku līmeņu atbildes. Tik
sarežģītas zināšanas jāskaidro tā, lai cilvēki ar dažādu attīstības
pakāpi saprastu viņiem pieejamo informācijas daļu un lai šī sapratne
sniegtu viņiem mierinājumu. Pirmais līmenis – cilvēks piedzīvojis
zaudējumu, atbilstoši savas reliģijas likumiem atzinis, ka mirušais
nonācis paradīzē vai ellē, ātri apracis vai sadedzinājis aizgājēju,
noskaitījis lūgšanas, ticis vaļā no atmiņām un sācis taisīt jaunus
bērnus. Tas ir normāls process, kas nodrošina iedzīvotāju skaitu,
cilvēku biomasu. Starp citu, jēdzienā ”biomasa” nav nekā slikta – no tās
rodas viss labais un vērtīgais. Reliģiskais institūts ir vērtīgs, jo
tiem, kas palikuši dzīvi, palīdz pārdzīvot zaudējumu, bet tiem, kas
aizgājuši, – veikt pāreju.
Augstākā attīstības līmenī, kad galva nav aizņemta ar nepārtrauktām
ciešanām vai neapstrīdamiem reliģiskiem uzskatiem, kad tajā ir
pietiekami daudz vietas, lai uztvertu jauno, cilvēks apzinās, ka nāve ir
vienkārši atbrīvošanās no miesas un pāreja citā dimensijā. Turklāt var
būt vairākas šādas dimensijas un tās nav ne paradīze, ne elle.
Un vēl bez parastās gudrības ir arī augstākais viedums – izredzētajiem.
– Tad pievērsīsimies gudrībai! Augstāko viedumu varbūt šoreiz
neaplūkosim, bet parunāsim par nāvi mazliet dziļāk nekā parasti.
Pašreiz vērojama interesanta parādība, kuras liecinieki mēs esam:
jautājumu ”Vai eksistē dzīve pēc nāves?” apcer mūsdienu zinātne.
Turpretī reliģija, kas it kā nodarbojas ar garīgiem meklējumiem,
pamatīgi atpaliek. Vai tas nav dīvaini?
– Tā nu ir sanācis, ka pašlaik fiziķi teorētiķi ir tuvāk šo jautājumu
izpratnei, nekā garīgie darbinieki. Arvien mazāk vietas paliek
filozofijai, un rodas arvien vairāk zinātnisko pētījumu. Tikai 4 %
iedzīvotāju piemīt ģenētiska nosliece uz garīgumu, tikai 16 % – uz
biznesu un sistemātisku darbu. Taču bez iedzimtām nosliecēm mūsos ir
ielikta arī tieksme pēc daudzpakāpju attīstības dažādos virzienos.
Mūsdienu rietumu sabiedrība ar mākslas, kino, teātra izrāžu, interneta
starpniecību mūs pakāpeniski attīsta, padarot garīgākus un strādīgākus.
Tāpēc rietumu cilvēks ir uzņēmīgāks un izglītotāks nekā indietis vai
tibetietis. Viņš ir gatavs uzsūkt zināšanas, to skaitā arī garīgās. Viņš
ir radījis zinātni. Tāpēc jau Dalailama tā tiecas uz Rietumiem. ASV
Dalailama ik gadu tiekas ar pirmrindas zinātniekiem: uzaicina kādus
septiņdesmit, astoņdesmit zinātniekus – neirofiziologus, ģenētiķus,
kvantu fiziķus, matemātiķus – un brīvas diskusijas veidā apspriežas ar
viņiem par to, kas ir apziņa, dzīve un kas atrodas aiz tās robežām.
Nāves Baltā gaisma, kuru mēs visi agrāk vai vēlāk ieraudzīsim, ir
Visuma reliktā enerģija, kas eksistējusi pirms visa cita. Šis jēdziens
ir kopīgs kvantu fizikai un visām reliģiskajām mācībām, to skaitā
kristietībai. Gan zinātnieki, gan garīgie līderi vienā balsī apgalvo:
gaisma ir visa pamats, tā ir tīra enerģija, kura kaut kādā veidā ir
pārvērtusies par materiālo pasauli. Tā ir visur, arī mūsos.
”Es
nekad nesaku mirstošiem bērniem, ka viņi nomirs. Un nekad nevienu
nemānu, solot šīs dzīves turpināšanos. Es cenšos ļoti īsi atklāt bērnam
patiesību: ”Nāves nav. Tu aizej no sava ķermeņa un pārej citā stāvoklī.”
Un bērns saņem no manis apstiprinājumu savām izjūtām, ka viņš eksistēs
arī turpmāk, tikai citādāk.”
– Daži neirofiziologi apgalvo, ka cilvēku smadzenes nav
apziņas avots. Tās darbojoties kā uztvērējs. Ko jūs domājat par šo
teoriju?
– Profesors Stjuarts Hamerofs, Arizonas Universitātes anesteziologs
un psihiatrs, un viņa Oksfordas kolēģis Rodžers Penrouzs radījuši
apziņas kvantu teoriju. Viņi uzskata, ka cilvēku smadzenes ir kvantu
dators, bet apziņa – tā programmnodrošinājums, kas nāk no ārpuses, no
Visuma, savukārt dvēsele ir informācija, kas uzkrāta kvantu līmenī.
Līdzīgs viedoklis tika pausts jau sen, taču šiem pētniekiem ir izdevies
rast tam zinātnisku pamatojumu: apziņas jeb informācijas nesēji ir
miljardiem smadzeņu nervu šūnās izvietoto olbaltumvielu mikrocaurulīšu (microtubules),
kurām līdz šim tika atvēlēta vien necila armatūras un šūnu iekšējo
transporta kanālu loma. Kvantu informācija tajos uzkrājas un nevar tikt
iznīcināta pat pēc ķermeņa bojāejas. Kad ķermenis iet bojā, šī
informācija saplūst ar Visumu. Un eksistē bezgalīgi. Profesors Stjuarts
Hamerofs šo informāciju sauc par ”dvēseli”.
– Iznāk, ka cilvēks ir biorobots ar ārēju enerģijas avotu. Un
kā tad ar apgalvojumu, ka Dievs radīja cilvēku pēc sava tēla un
līdzības.
– Es šeit nesaskatu pretrunu: apziņas dzirksts viņā ir no Dieva. Lai
cilvēks varētu kļūt līdzīgs Dievam, viņam jāiepazīst sevi, un to var
izdarīt, mīlot, kalpojot un cienot citus cilvēkus. Šo ideju ir grūti
iegalvot tiem, kas pār mums valda, kā arī miljardiem citu cilvēku, kuri
dzīvo līdzīgi zivīm, neapzināti kopojoties, un tāpēc katru dienu 40 000
bērnu mirst no bada. Būtu labi, ja šo tautas masu varētu vest pie prāta,
pacelt augstākā attīstības līmenī. Attīstības process ir lēns un
sarežģīts, tomēr tas ir iespējams!
Zināšanas par nāvi maina mūsu dzīvesveidu. Bet mēs šīs zināšanas
atgrūžam. Viduslaikos Eiropā aizliegtais temats bija sekss, toties
nemitīgi tika runāts par nāvi. Mūsdienās visi runā par seksu un par
aizliegto tematu kļuvusi nāve. Sabiedrībā atliek vien izrunāt šo vārdu,
un visi paziņas novērš no tevis skatienu un aizbēg, it kā, ja viņi šo
vārdu neizrunās, tad dzīvos uz Zemes mūžīgi.
Iedomājieties: cilvēks nevar nomirt pavisam. Nāves brīdī zūd tikai
viņa materiālā izpausme. Mēs zaudējam fizisko ķermeni, bet tas, kas mēs
esam, – personība – paliek. Mūsu enerģētiskā būtība, kas uztver visas
parādības un reaģē uz tām, turpina dzīvot un nav ierobežota ne telpā, ne
laikā. Tā ceļo pa citām pasaulēm un saplūst ar Dievu.
”Vienpadsmitajā
klasē es redzēju sapni: sieviete atnesa man melnu grāmatu, kurā ”viss
ir uzrakstīts”. Pēc dažiem gadiem šis sapnis piepildījās. Es studēju
medicīnas institūtā, un kāda sieviete man piedāvāja nopirkt melnu
grāmatu, kurā ”viss ir uzrakstīts”. Grāmata saucās Bhagavadgīta –
indiešu Bībele par realitāti. Grāmata maksāja trīsdesmit piecus rubļus,
bet mana stipendija tolaik bija četrdesmit rubļu. Tomēr es vienalga to
nopirku un naktīs lasīju kopmītņu istabiņā zem segas, jo baidījos, ka
man šo ”reliģisko literatūru” atņems.”
– Kādi notikumi mudināja jūs uz pārdomām par nāvi un tās izzināšanu?
– Dzīvē mēdz gadīties tādi notikumi, kurus nav iespējams aizmirst,
bet par kuriem ir neērti stāstīt. Šādi gadījumi parasti notiek ar
ārstiem, lidotājiem, kosmonautiem: ”Redzēju neizskaidrojamas lietas,
taču nevienam par to neteikšu, citādi vēl nosauks par jukušu vai
narkomānu, nepielaidīs pie darba, dežūrām, lidojumiem.”
Pirms vairāk nekā divdesmit gadiem, kad es tikko biju sācis strādāt
par reanimatologu, Daugavpilī kādā dzīvoklī bija sprādzis gāzes balons.
Māte uzreiz bija gājusi bojā, bet dēlam bija 90 % ķermeņa apdegumu. Zēnu
atveda uz reanimāciju. Izglābt cilvēku, kuram ir tik plaši apdegumi,
pat mūsdienās nav iespējams. Zēna dzīvība nebija glābjama. Es gāju pa
gaiteni un grasījos ieiet pie viņa palātā – pirmajā pa labi. Pirms manis
tur iegāja māsiņa ar gariem, izlaistiem matiem, ģērbusies baltā halātā.
Es nodomāju: ”Interesanti, kas tā par jaunu māsiņu, kas šodien dežurē?”
Pēc piecām sekundēm arī es iegāji palātā. Taču tajā, izņemot pacientu,
neviena cita nebija. Bet es taču skaidri biju redzējis palātā ieejam
jaunu sievieti tādā dīvainā, garā un brīvi krītošā halātā! Pēkšņi
monitors sāka rādīt strauju slimā zēna stāvokļa pasliktināšanos: viņa
sirds pukstēja arvien lēnāk un lēnāk. Es uzsāku reanimēšanu, taču zēns
nomira. Un man nav nekāda cita skaidrojuma notikušajam, kā vien tas, ka
zēna māte bija atnākusi, lai palīdzētu viņam iziet no ķermeņa.
Bija vēl viens gadījums, kas ilgi man nedeva miera. Trīsgadīga
meitenīte nomira pēc ļoti sarežģītas sirds operācijas. Un pat pēc
vairākām dienām māsiņas un sanitāres tukšajā palātā dzirdēja meitenītes
raudāšanu. Pat tie, kas nejauši nokļuva palātā un neko nezināja par
notikušo, arī dzirdēja, kā meitenīte sauc mammu. Mazulīte nespēja veikt
pāreju, jo viņu nelaida vaļā no šīs pasaules un noturēja nāves vietā
tuvinieku, galvenokārt mammas, ciešanas un vaimanas.
Visiem būtu jāzina, ka cilvēka nāve ir ilgs un sarežģīts process
nevis acumirklīgs akts: bija cilvēks – bums, un viņa vairs nav, viņš ir
anihilējies! Mēs visi saprotam, ka embrijs mātes miesās jāaudzina,
jālolo, lai viņam būt iespēja klausīties labu mūziku, siltus vārdus,
dziesmas. Un tad viņš piedzims vesels un būs labs cilvēks. Mirstoša
dvēsele arī jālolo, tai jāvelta rūpes un uzmanība, taču bez puņķiem un
skaļām vaimanām. Jo šai dvēselei priekšā ir garš ceļš un atdzimšana citā
ķermenī.
– Tātad nevajag ļauties neapturamām bēdām, vaimanāt ”kam tu mani esi pametusi” un lūgt šo tuvinieka dvēseli neaiziet?
– Nē, nevajag, jo citādi tā tiešām var palikt. Un būs lemta ciešanām.
Nelaimīgo un neizglītoto tuvinieku kliedzieni brīdī, kad dvēsele
pārceļas garīgajā dimensijā, traucē šo procesu. Pārejas process ir
svētlaimīgs, tam jānotiek klusumā, gaišās, cēlsirdīgās skumjās. Citādi
aizgājējs var palikt par spoku un klīst zemes dzīvē, pieķeroties savai
mājai vai radiem.
Lūgšanas, vēršanās pēc palīdzības pie tā, kurš prot pāriet no fiziskā
ķermeņa garīgajā, – pie jebkuras reliģijas Dieva – ir labākā palīdzība
mirstošajam. Lūgšanām jābūt līdz pat četrdesmit dienu ilgām, kamēr
norisinās ēteriskās miesas sašķelšanās, kurā mitusi dvēsele šajā, zemes
dzīvē, un dvēsele pilnībā pāriet citā dimensijā.
– Jūs ar tādu mīlestību un pašatdevi rūpējaties par svešiem bērniem! Vai jums pašam ir bērni?
– Esmu divpadsmit gadus precējies un audzinu divus bērnus, zēnu un
meiteni, – tie ir manas sievas bērni no pirmās laulības, un viņi man ir
ļoti svarīgi.
– Labs veids, kā tikt pie minimālas atbildības par bērniem, gūstot no tiem maksimāli daudz prieka.
– Vienpadsmit gadu vecumā es nesapratu, kā var mīlēt vienu sievieti
visu mūžu. Bet ja nu otrā vai trešā izrādītos labāka? Skolā četrus gadus
pēc kārtas mums bija trīspadsmit krievu valodas un literatūra stundu
mēnesī. Es aizgūtnēm lasīju krievu klasiķu darbus, kuros nav atrodami
mīlas stāsti ar laimīgām beigām. Lepnais un vientuļais Pečorins no
Ļermontova romāna "Mūsu laika varonis" bija mans virtuālais fantoms, ar
kuru es domās sarunājos. Es ļoti agri sajutu, ka nevaru būt laimīgs
parastā ģimeniskā līmenī. Un tajā pašā laikā es vienmēr esmu ļoti labi
sapraties ar bērniem. Pedagoģe Ilze Arhipova, kura manā skolā mācīja
krievu valodu un literatūru, ieteica man kļūt par bērnu ārstu. Es biju
kategoriski pret. Par ārstu – jā, bet tikai pieaugušajiem! Stājos
Vispārējās ārstniecības fakultātē, taču man pietrūka pus punkta, un mani
uzņēma pediatrijā, un par to es liktenim esmu no sirds pateicīgs.
Daudzus gadus strādādams reanimācijā, esmu sapratis, ka ir ļoti
viegli radīt bērnus un tādējādi apmierināt savu egoismu. Radi tādu
mazulīti, paauklē, noskūpsti, noglāsti... Bet ko vēl tu viņam vari dot?
Es redzu šos nodzērušos deģenerātus, kuri, protams, arī ir dievišķi
radījumi, taču vairojas kā zivis dīķī, un viņu bērni pēc tam cieš un
mirst. Es saprotu, ka kāds varbūt ir audzis šausmīgos apstākļos un
kļuvis par ģēniju vai svēto, kāds cits kopš bērnības dzīvojis milzīgā
trūkumā un kļuvis par Deva avatāru. Es saprotu, ka materiāli
psiholoģiskais komforts bērna audzināšanā ne vienmēr ir svarīgākais.
Taču man ir sava, personiska attieksme pret ciešanām. Un es nekādā
gadījumā nevēlos tām pakļaut cilvēkus.
Katrs pats izvēlas savu atbildības mērauklu. Un es esmu izvēlējies atbildību par pieņemtiem bērniem un saviem pacientiem.
Īpašie Happy Nation jautājumi
– Kurš ir svarīgākais cilvēks jūsu dzīvē?
– (Ilgi klusē.) Ja jau man par to ilgi jādomā, – tātad man tāda nav.
– Jūsu mīļākā filma?
– Tās ir visas filmas ar Ņikuļina piedalīšanos. Kāpēc Ņikuļins?
Tāpēc, ka sarežģītais, pārpasaulīgais Tarkovskis vai ”Matrix”, protams,
ir kolosāli! Bet man tā visa ir pietiekami daudz manā dzīvē un darbā.
Turpretī, kad skatos Ņikuļinu, saprotu, kā esības pārpasaulīgā gudrība
pārtop par ģeniālu vienkāršību. Man tā ir atklāsme. Kādā no pēdējām
intervijām Ņikuļinam jautāja: ”Kas ir laime?” Un viņš atbild: ”Tas ir
ļoti vienkārši. No rīta es pieceļos. Mēs ar sievu dzeram kafiju.
Brokastojam. Un es dodos uz darbu uz cirku.” Ilga pauze, un visa
Krievija pamirts, pieplakusi televizoru ekrāniem, – un kas tālāk. Pēc
pauzes Ņikuļins turpina: ”Pēc tam es strādāju cirkā. Vakarā atgriežos
mājās. Mēs ar sievu ēdam vakariņas. Dzeram tēju. Un es eju gulēt.”
Punkts. Viss tiek uztverts kopumā, tā, kā tas ir, bez naida, bez
nožēlas. Un ikdienas pelēkumā kļūst redzama Visuma pilnība. Ņikuļins
ļauj notikt visam daiļajam – bez nervozēšanas, bez histērijas, bez
sabrukuma. Viņš prot pasmieties, viņš mums rāda dziļu esības prieku. Kā
Dieva Bērniņš – tāds ir viņa tēls.
– Kāda ir jūsu dzīves jēga?
– Dzīvei nav jēgas. Kāda jēga ir sapnim? Kur ir tie cilvēki, kuri
dzīvojuši pirms mums? Viņu nav un nekad nav bijis! Mēs atnākam no
tukšuma un tukšumā atgriezīsimies. Nekam nav jēgas, pat daiļradei. Pati
esība stāv pāri visam, pāri Mocartam un Baham. Vienkārši ir jādzīvo. Un
jādara tas, ko proti. Jāiepazīst pašam sevi. Ļoti interesanti ir cilvēku
stāsti par ārpusķermeņa pieredzi. Viņi apmeklē citas pasaules, stāsta
par to, cik tur ir labi, – daudz labāk nekā te. Un liekas: cik
aizraujoši, liekas, ka tās, citas dimensijas var apmierināt arī tevi.
Vajadzētu tās apmeklēt. Apmeklē – man ir bijuši tādi mirkļi, un pienāk
laiks, kad tu saproti, ka arī tās citas diženās pasaules nespēj
apmierināt tavas prasības. Un tu nonāc pie secinājuma, ka ir vienkārši
jādzīvo, jādara, ko vari, un viss lai ir tā, kā ir.
– Ko jums nozīmē laime?
– Laime ir īss zibsnis, kad prāts ir mierīgs, bet garīgais intelekts
izjūt mūžīgā spēka klātbūtni, kuram mirdzot atsaucas tava iekšējā
gaisma. Iekšējā un ārējā harmonija. Un tu saproti, ka šādā mierpilna
prieka stāvoklī vajadzētu atrasties vienmēr. Kas mums traucē? Protams,
mūsu mūžīgi rosīgais prāts.
Vēl man laime ir tad, kad slims bērns lūdz ūdeni un es ar karotīti
viņu padzirdu un remdēju viņa slāpes. Laime ir tad, kad redzu gudrus,
inteliģentus un labsirdīgus vecākus, kuri mīl savu bērnu.
– Vai jums ir svarīgi, lai citi cilvēki jūs mīlētu?
– Man ir svarīgāk mīlēt pašam. Mīlestība ir tad, ja jums ir kopīgas
intereses, jums viens un tas pats ļoti patīk vai nepatīk. Uz šādiem
pamatiem veidojas pieņemama ģimenes dzīve. Bet vispār, katrs aizmieg un
mirst vientulībā. Tāpat kā Dievs ir viens, tā arī tu esi viens. Ja kādam
izdodas savā vientulībā integrēt otru cilvēku, – tas ir lieliski.
– Vai vientulība ir nelaime?
Jautājums ir – kāpēc tu esi viens. Daudzi pilnību sasnieguši cilvēki,
piemēram Mahariši, iesaka cilvēkiem ģimenes dzīvi. Jēzus Kristus bija
Tibetā un teica vīriešiem: ”Labākais klosteris tev ir tava ģimene. Tā ir
lieliska kalpošanas skola, jo, darot labu citam cilvēkam, tu dari labu
Dievam.” Man pašam patīk mazgāt traukus, gludināt kreklus. Es izmantoju
šos mirkļus, lai praktizētu koncentrēto apzināšanos
– Ja jūs būtu visvarens, ko jūs mainītu mūsu dzīvē?
– Es pajautātu Dievam: ”Skaidrs, ka viss ir ilūzija, bet, mīļo
Dieviņ, kāpēc Tev vajadzēja radīt ilūziju, kurā bērni un pieaugušie
cieš, mirst badā, un tas ir izjūtams fiziskajā līmenī? Radi citu sapni
apziņai! Šajā Tavā murgā mums ir slikti. Kāda velna pēc tas mums un Tev
ir vajadzīgs?”
Zinātnieki, to skaitā astrofiziķis Stīvens Hokings, uzskata, ka Dievs
nav radījis Visumu. Varbūt arī nav radījis. Varbūt to radījuši kritušie
eņģeļi un citi nemākulīgie Dieva mācekļi, lai realizētu savus
kompleksus. Viņi iemet Dieva radītās dvēseles materiālajās pasaulēs,
kuras paši radījuši. Un pēc tam vēro, kas no tā ir sanācis, un rāda
saviem draugiem. Svēto skolotāju – Jēzus, Budas – uzdevums ir šīs Dieva
dzirkstis vilkt ārā no svešām pasaulēm un atdot Dievam.
Buda ir teicis, ka radīšana ir Dievu tumsonība. Ko viņš ar to
domājis? Ļevs Tolstojs sarakstījis ”Karu un mieru”. Viņam bija
interesanti rakstīt. Mums – interesanti lasīt. Bet ,ja iedomājamies, ka
viņa grāmatu varoņi dzīvo rakstnieka radītajā pasaulē, kur mirst karā,
dzemdībās, viņus nomoka slimības? Arī viņi kurnētu un pārmestu
radītājam: ”Kāpēc tu neizdomāji labestīgu grāmatu ar labām beigām?”
Ja es būtu Visvarenais, tad izdarītu tā, lai pasaulē nebūtu sāpju un
fizisku ciešanu. Bet ar morālām problēmām, kā ”mīl – nemīl”, cilvēks gan
jau tiks galā pats.
Gaļina Zaiceva speciāli Happy Nation
Ko palasīt
Apgāda "Lietusdārzs" izdoto Sogjala Rinpočes "Tibetas dzīvo un mirušo grāmata". No angļu valodas tulkojusi Dace Vanaga.
Grāmatas autors centies savienot senās Tibetas mācības ar mūsdienu
zinātnes pētījumiem par cilvēka miršanas procesu, nāvi un Visuma uzbūves
pamatprincipiem. Rietumu lasītājam grāmata skaidro cilvēka dzīves un
nāves nozīmi un attīstības procesus.
Augstu novērtējumu Sogjala Rinpočes darbam devis Viņa Svētība
Dalailama, kurš teicis: "Nāve un miršana ir Tibetas budisma un modernās
zinātnes saskares punkts. Es uzskatu, ka abām šīm jomām būtu lielā mērā
jāsadarbojas, lai ļaudis sasniegtu dziļāku izpratnes līmeni un gūtu
lielāku praktisko labumu. Sogjals Rinpoče ir sevišķi piemērots, lai
sekmētu šo sadarbību; dzimis un uzaudzis Tibetā saskaņā ar tās
tradīcijām, viņš ir saņēmis mācības no vairākiem ievērojamiem lamām. Šī
grāmata lasītājiem ne vien sniedz teorētisku skaidrojumu par nāvi un
miršanu, bet arī piedāvā praktiskus paņēmienus, kā to izprast un
sagatavot sevi un citus mierīgam un piepildītam ceļam."
Maikls Talbots "Hologrāfiskais Visums"
Visai materiālajai pasaulei, sākot ar sniegpārslām un elektroniem un
beidzot ar baobabiem un krītošām zvaigznēm, nav savas realitātes, un tā
ir esamības dziļāko līmeņu projekcija. Visums – un to apliecina vairāki
nopietni pētījumi – ir gigantiska hologramma, kurā pat visniecīgākā
attēla daļa satur informāciju par kopējo esības ainu un kurā viss, gan
mazs, gan liels, ir savstarpēji saistīts un savstarpēji atkarīgs.
Avots: http://lv.happynation.info/103-schaste/razum-dusha-i-telo/764-m-liet-visu-jo-viss-t-l-t-p-ries.html |