Intervija ar dziednieku Ziedoni KārkliņuSpēks ir dabā jeb maģiskie Līgo „Diena
ir gauži par īsu,” teic Latvijā daudzu iemīļotais dziednieks Ziedonis
Kārkliņš. Dziedināšana, pirts kultūra, Reiki, seno baltu zīmju
enerģētiskā sistēma un plašās un daudzveidīgās augu valsts izzināšana
ir tikai dažas no interesēm. Jāpaspēj ko paveikt arī 42 hektāru mazajā
piemājas dārziņā, kā arī jādarbojas piecās organizācijās, kuru biedrs
vai vadītājs viņš ir. Holistiskās medicīnas un naturopātijas asociācijā,
Dziednieku un Pirts savienībās, Vides veselības saimē, kā arī
Fizikālās medicīnas asociācijā. Izbrīvējis laiku speciāli „Mistērijai”,
viņš stāsta par Līgo laika enerģētisko nozīmi, kā arī mūsu zemes īpašo
spēku.Izrādās, leģendām apvītākais Līgo svētku zieds patiesībā ir
papardes aura!
Ziedonis Kārkliņš: Zeme ir dzīvs
organisms, un mēs esam kā mazi mikrobiņi, kas pa to rāpo. Dabas
katastrofas ir atbilde uz mūsu provokācijām. Tiklīdz sākam to kutināt,
zeme reaģē. Vulkāniskajos iežos atrastas arī akmens veida dzīvas
būtnes, kuru uzbūvē oglekļa vietā ir silīcijs. Tas ir zinātniski
pierādīts. Senais latvietis bija zinošs, jo dzīvoja saskaņā ar dabu.
Esot rezonansē ar to, mēs spējam gūt ārkārtīgi daudz. Padomju laiku
kļūda – uzskatīt cilvēku par dabas pavēlnieku, tās kungu. Kakla kungus
vienmēr gāž. – Runājot
par Latvijas dabu, tās spēku. Pēdējā laikā no daudziem dzirdam, ka
mūsu zeme ir īpaša. Interesanti, ka to saka arī nelatvieši. Vai un
kādēļ, jūsuprāt, tā ir? – Te
ir vairākas versijas. Viena – Latvijā ir kolosāla augu valsts ar ļoti
spēcīgu auru un bioķīmisko sastāvu. Pagājušajā gadā man bija iespēja
tikties ar vienu no Bombejas izcilākajiem ajūrvēdas speciālistiem, kurš
viesojās Latvijā. Tas bija cirks, kā viņš divas stundas uz vēdera līda
pa manu dārzu, pētot augus. Viņš teica: „Jūsu augi spēka ziņā ir
nākamie aiz Tibetas, bet jūs tos nenovērtējat, vedot šurp citus nez no
kurienes.” Viņš nevarēja beigt priecāties par Lielo ālanti, sakot, ka
to varētu eksportēt uz Indiju.Kādreiz tā Indijā bijusi ļoti izplatīta
un plaši pielietota, taču vēlāk izzudusi. Profesors bija stāvā sajūsmā
par mūsu augu dažādību un enerģētiku. Otra
versija – Baltija atrodas ideālā tumsas – gaismas, siltuma – aukstuma
ritmu vietā.Te arī rodams skaidrojums, kādēļ augi ir tik spēcīgi. To
spēku un unikalitāti nosaka mūsu ģeogrāfiskais novietojums. Tādēļ arī
pirmās Latvijas brīvvalsts laikā audzētās sēklas bija iecienītas visā
Eiropā. No kosmosa fotografētajā ģeoloģijas doktora Rišarda Griškjāņa
kartē Latvijas enerģētiskās vietas redzamas kā līnijas, kas veido
rakstus. Kad baltu seno zināšanu pētnieks Ivars Vīks savu svētvietu
karti savienoja ar Griškjāņa, abas smuki sakrita. Mums bija tik daudz
svētvietu, akmens krāvumu, kas šur tur vēl saglabājušies. Tas pats
Biterīna, Zilais kalns, arī pie Dundagas ir enerģētiski spēcīga vieta.
Daudz mums tādu. Ne velti 90. gadu sākumā uz šejieni atspērās vesels
bars amerikāņu. Viens piramīdu pētnieks it kā lasīja lekcijas par
piramīdām, bet visi uzreiz aizjoņoja uz Pokaiņiem. Vesela varza it kā
televīzijas žurnālistu – līdzi. Turklāt pēc filmēšanas neizskatījās. Ko
viņi tur mērīja, ko darīja? Lai
vai kā, Eiropā saglabājušās tikai divas reliktas tautas – latvieši un
lietuvieši. Visas pārējās ir jaunas. Mēs šeit esam saglabājuši kultūru,
kuru kristieši diemžēl lamā par pagānismu. Nav svarīgi, saucam to par
latviešu dzīvesziņu vai dievturību, bet katrā ziņā – kultūru ar ļoti
spēcīgu enerģētiku. Tieši tādēļ krustneši nāca mūs iznīcināt. Arī
šodien templieši ir saaktivizējušies, lai nīcinātu mūsu saknes, taču
prieks, ka jaunatne aizvien vairāk pievēršas dievturībai, un tas
nozīmē, ka būsim spējīgi izdzīvot. Iznīkst tautas, kuras nodod savu
reliģiju, bet latvietis vienmēr savā viensētā turējies pie visa, kas
viņam svēts. Baznīcā iešana daudziem bija formāla. Priekšnoteikumu,
kādēļ esam unikāli, daudz, tikai jautājums, vai mācēsim sevi saglabāt,
jo diemžēl Eiropai neinteresē mūs integrēt, bet gan asimilēt. Tāds
monstrs kā Eiropas Savienība nemaz nevar ilgi turēties, jo nav veidots
uz līdztiesīgiem noteikumiem. Ar Vides veselības saimi dodamies
pieredzes braucienos pa Eiropu. Skatāmies, kā tur saimnieko un redzam
spēles noteikumus. Tādēļ arī esmu pret eiro ieviešanu, uzskatu, ka mums
jāsaglabā sava valūta. Nauda ir tautas kultūras sastāvdaļa, un mums tā
enerģētiski – ļoti spēcīga. – Kādā ziņā? –
Tajā attēloti spēcīgi simboli ar dziļu nozīmi. Piemēram, tas pats
ozols – Dieva koks, viens no retajiem augiem uz zemes, kuram ir saikne
ar kosmisko informāciju. Ne velti tautasdziesma vēsta, kā Dieva dēls
Jānis pa ozola zariem nāca. Arī iestrādātās ūdenszīmes, kas redzamas
pret gaismu, ir enerģētiski spēcīgas. Arī astroloģiski mūsu nauda
apstiprināta pareizajā laikā. – Par iespēju nofotografēt Latvijas enerģētiku. Cik tas var būt precīzi? –
Jūs gluži vienkārši nezināt, kādas ir aparatūras. Šodien ir ierīces,
kas to visu ļoti labi fiksē. Ar enerģiju mērīšanu padomju laikā
nerrojām zinātniekus. Varbūt no skolas laikiem atceries, ka bija tāds
bezkaislīgs mēraparāts – pehametrs. Nolikām to uz galda, nu, kaut ko
tur rāda, ar roku pastrādāju ar enerģijām, skatāmies – jā, maina
radītājus. Zinātniekiem prasījām, lai izskaidro, kādēļ tā. Beigās jau
tā izlaidāmies, ka paši Rīgā, bet pehametrs – Siguldā. Tajā galā bļauj:
„Rādītāji mainās! Kāpēc?” Ā, nē, to jūs skaidrojiet paši! (Smejas.) – Esat zināms ar saviem interesantajiem stāstiem par piramīdām. Vai tās varēja būt sastopamas arī Latvijas teritorijā? –
Pastāv versija, ka kādreiz visu zemeslodi klāja piramīdas, jo ar to
palīdzību regulēja klimatu. Vēl šur tur Eiropā tās atrod. Pēdējā vieta,
kur tās atraka, laikam bija Serbija. Pie tam, piramīdas bija stingri
orientētas pēc debess pusēm. Par cik poli nedaudz nobīdās, tad ik pēc 58
gadiem tās pārslīpēja. Neņemos spriest, vai tās varētu atrakt Latvijas
teritorijā, bet to, ka kādu vajadzētu uztaisīt, gan skaidrs! Ne velti
Krievijā tās pašreiz tiek būvētas ar mērķi ietekmēt valsts enerģētiku,
turklāt diezgan augstas – kādus 30, 40 metrus. Tās tiešām arī palīdz,
ja ievēro spēles noteikumus. Ar piramīdām nedrīkst eksperimentēt
telpās.Savā iekšienē tās iztīra visu nevēlamo starojumu, taču aizbīda
to tālāk, blakus izveidojot kaitīgā starojuma zonas. Savulaik
eksperimentējām ar tādiem divarpus metru augstiem maketiem un tikai pēc
tam konstatējām, ka blakus dzīvoklī – ziepes! Tādēļ eksperimentēt ar
piramīdām var tikai vietās, kur iespējams kontrolēt šos nobīdītos
starojumus, lai nenodarītu kaitējumu apkārtējiem. Kādus gadus desmit
atpakaļ bija uzradies viens kungs, kurš Mārupītes apkārtnē gribēja
uzbūvēt dziednīcu piramīdas formā, taču tā kā finansējumu laikam
nedabūja, projekts izpalika. – Cik tālu piramīda negācijas novirza? –
Atkarīgs no tās lieluma. Piemēram, trīsmetrīgai piramīdai apkārt būtu
jābūt 30 metru drošības joslai. Ja āderu zonām virsū uzliek piramīdu,
starojums tiek nobīdīts kaut kur blakus. Un šajās nobīdes vietās
atrasties ir kaitīgi. Zem pašām piramīdām visi mikrobi aiziet bojā. Ja
mēs, to visu zinot, noteiktās Latvijas vietās uzbūvētu šādas piramīdas,
tās palīdzētu sakārtot mūsu zemītes enerģētiku. Starp citu,
enerģētiski jebkura piramīda zem sevis veido vēl vienu – tikai
apgrieztu. Varam iztēloties, kā tāda izskatās. Pēc puzura! Un arī
puzuriem ir fantastiska iedarbība, tādēļ tos arī darināja. Ne bez dziļām
zināšanām un ar noteiktu domu – lai tīrītu apkārtējo telpu no
negatīvām ietekmēm, bez tam, puzurs senajam latvietim kalpoja kā
meditācijas objekts un arī kā altāris, līdzīgi kā mūsdienās daudziem –
svētbildes. – Kas īpašs ar mūsu zemi notiek Līgo laikā? –
Tā ir viskošākajā plaukumā, savā pilnbriedā. Viss notiek cikliski.
Tāpat arī dabā – ir savi enerģijas minimumi un maksimumi, kad pieredzam
tās pilnību. Maksimumi izpaužas laikā, ko saucam par Saulstāvjiem,
Saulgriežiem. Ir četri šādi maksimumi – Ziemassvētki, Lieldienas, Līgo
svētki un Rudenāji. Visspēcīgāk šis maksimums izpaužas Lieldienās,
nākamie dabas spēka un enerģētikas ziņā ir Līgo svētki – dabas
pilnzieds un plaukums. Lai gan esam pieraduši, ka parasti apdzied tikai
vienu nakti, būtiskas ir arī divas dienas uz vienu vai otru pusi no šī
centrālā notikuma. Kā zināms, centrs nav 23. jūnijs. – Bet gan 21. –
Kādreiz astronomiski ir kāda nobīde, taču pamatā – jā, tas ir 21. Visi
rituāli visspēcīgāk darbojas tad, kad tos izpilda īstajā laikā,
saskaņā ar dabu, kad tās enerģijas ir savā augstākajā pakāpē. Diemžēl
kristieši atdalīja rituālus no to patiesā laika, tādēļ Jāņa Kristītāja
diena ir dažas dienas vēlāk. Mūsu kalendārā kā svētku vakars atzīmēts
23. jūnijs. Ja pastrādājat ar savu vēsturisko atmiņu, vai atceraties,
ka 21. bieži būtu lijis? Nē, taču pa kristiešu Jāņiem parasti līst kā
pa Jāņiem. Kā jau teicu, Lieldienās enerģijas ir īpaši augstu,
attiecīgi – šis laiks kristiešiem šķitis visbīstamākais, jo tad rituāli
attālināti ar vēl lielāku laika nobīdi. Jāņu laikā mēs enerģētiski varam papildināties no mūsu izcilās augu valsts, kas šajā laikā ir īpaši vērtīga.
Ap Līgo laiku jāvāc tējas, un šis ir arī ir
īstais laiks, kad, ieejot mežā, no katra koka varam saņemt enerģiju.
Augošā mēnesī visa enerģija koncentrējas lakstu galos, auga augstākajā
virsotnē, tad tie arī jāvāc. Problēma vien tā, ka ne vienmēr Jāņi
iekrīt augošā mēnesī, tādēļ ir gadi, kad augus Līgo laikā nevāc –
nedaudz ātrāk vai vēlāk. Piemēram, ārstniecības augus vāc tad, kad tie
sāk ziedēt, taču, kā zināms,tie pilnbriedā ir atšķirīgā laikā. Vieni
pavasarī, citi – rudenī. Piemēram, gaiļbikši zied pavasarī, bet vērmele
un vībotne tikai septembrī. Vecā mēnesī augu enerģija un spēks atrodas
saknēs. No augiem, kurus
tradicionāli saistām ar Līgo svētkiem, piemēram, meijām, var vārīt tēju
(gan zaļām, gan žāvētām lapām), taisīt pirtsslotas. Dziļa nozīme ir
Jāņu nakts rasas peldēm, kad mūsu senči tajā vārtījās kaili. Agrāk šo
rituālu veica visi – kā sievas, tā vīri, saņemot dziedināšanu, spēku un
enerģiju. Rasas pilienos uzkrājās saules un paša auga enerģija. Laikā,
kad aust saule, dabā tās ir visvairāk. Dāmas, kurām likās, ka tās kāds
skauž, vārtījās vībotņu pļavā. Vībotne ir nepamatoti aizmirsts
latviešu maģiskais augs, kas palīdz atbrīvoties no negatīvām ietekmēm.
Tās, kuras baidījās, ka vīrs aizlaidīs pa kreisi, vāca norasojušus
apiņus un ar tiem berzēja savu vīru, lai neietu pa kreisi. Apinis noņem
seksuālo tieksmi. Kas gribēja spēku, labu sirsniņu, gāja sarkanā
āboliņa pļavā. Vislabāk vārtīties meža pļavā, jo tajā ārstniecības
augu, ka tik uziet! Lai stiprinātu sirds musukulatūru, vislabāk ēst
virzas salātus. Virza ir nezāle, kuru parasti dod rukšiem, bet rudenī
nevienu ruksi ar slimu sirdi neatradīsi. Tie visi mirst nedabīgā nāvē
ar spēcīgu sirdi. Arī sarkano āboliņu ziedi ļoti spēcina sirdi. Tos var
ēst tāpat, likt salātos, ja iekonservē medū, var lietot arī ziemā. Augi
šajā maģiskajā laikā cilvēkam var dot ļoti daudz. Katram no tiem
raksturīgs kaut kas īpašs un labs, ikvienam ir savas auras jeb
enerģētikas spektrs. Piemēram, ozols ir garīgās informācijas vadītājs,
spēka koks, pie kura nevajadzētu vērsties tiem, kuri sirgst ar
depresiju. Jo ozols ar savu lielo spēku to var pastiprināt vēl vairāk.
Ozols ir stipru cilvēku koks, tādus tas vēl vairāk papildina. Ne velti
agrāk bija ozolu svētbirzis, svētozoli, pie kuriem gāja iegūt
zināšanas, Dieviņu pielūgties. Ar ozoliem ir interesanti, jo tie aug
tikai uz āderu krustpunktiem. Savā augšanas procesā tie starojuma
joslas piesaista vēl vairāk. Piemēram, Kaives ozols, lielākais Latvijā,
atrodas 12 joslu krustpunktā. Jo ozols vecāks, jo lielākus starojuma
riņķus ap sevi veido. Kad ozoli ir 50 – 70 gadu veci, tiem ir trīs šādi
enerģētiskie apļi. Tikai šādā vecumā ozolu var saukt par gudru – ar
viņu var kontaktēties, sarunāties. Savukārt
bērzu birzs cilvēkam dod dzīvesprieku, relaksē. Īstais koks gan tiem,
kuri slimo ar depresiju, gan arī atveseļošanās laikā pēc jebkuras citas
slimības. Jāņu laikā sazināties ar kokiem ļoti svarīgi, bet bez
cieņas, ar lielu švunku tiem tuvoties nedrīkst.Kad tiem nākam klāt,
sasniedzot lapotnes līniju, apstājamies un parunājamies, palūdzot
atļauju. Var prasīt pasmelties spēkus, bet ne tikai. Var lūgt arī kaut
ko konkrētu. Kļava ir līdzsvara koks, un tā palīdz gūt panākumus
karjerā, vairo finansiālo labkājību. Tāpat – noņem negatīvās emocijas –
greizsirdību un citas. Paskatieties
ticējumos, līdzko tuvojas kādi svētki, cīņai pret mošķiem mājās biezā
slānī nesa maģisko aizsardzības augu – pīlādzi. Pīlādzim ir vēl kāda
interesanta īpašība – tas palīdz atmodināt sievietē snaudošo
seksualitāti. Ar pīlādžu slotu aukstu sievieti pirtī var padarīt karstu
un dullu! Pīlādzis der arīpret ļaunu aci tāpat kā vībotne, vērmele un
kadiķis. Ja uz enerģētiskajiem
centriem saliek pirts slotas, var manīt, kā katrs koks iespaido
cilvēku. Pastāv arī īpašs dziedniecības veids – apaļas, nozāģētas koka
ripas liek uz slimajām vietām. – Ir kāds augs, kas Līgo laikā enerģētiski ir spēcīgāks par citiem? –
Nē, pieturos pie tā, ka katram ir savs spektrs. Te varbūt vietā ir
skaudrā patiesība par leģendāro papardes ziedu. Kas tad pēc būtības ir
šis leģendām apvītais augs? Paparde saglabājusi izteikti spēcīgu saikni
ar savu izcelsmes zvaigzni – Sīriusu. Un šī enerģētiskā plūsma Jāņu
laikā mēdz būt tik stipra, ka apkārt papardes ceram varam ieraudzīt tās
auru. Tas tad arī ir mistiskais papardes zieds, kuram pieskaroties,
tas pazūd. Lai ieraudzītu šo papardes auru, jāapbruņojas ar stipru
pacietību, jānoskata tāds liels paparžu krūms, pie kura jāiekārtojas
jau vakarā. Pie tā jāapguļas pavisam klusi, mierīgi, nekustīgi, lai
nekas netraucētu. Līdz ar to – saprotiet paši, papardes zieds drīzāk
jāmeklē pa vienam, nevis divatā. Pamēģinet šajos Līgo svētkos
paskatīties, varbūt izdodas! Vienīgi papardei jābūt samērā pieaugušai,
nobriedušai, kādus gadus piecus vecai. Lai tā ir spēcīga! Līdzīgi kā, ja
mēs gribētu vākt ziedus vai lapas, pašam kokam būtu jābūt sasniegušam
vismaz 12. dzīves gadu. Tikai tad enerģētika ir atbilstoši stipra. Runājot
vēl par maģisko papardes ziedu, interesanti, ka uzzīmēta papardes lapa
izskatās pēc Austras koka. Tā savukārt ir zīme, kas piesaista
enerģiju. Mūsu zīmes ir atrodamas dabā, tādēļ tās arī ir tik spēcīgas.
Pirms došanās pie miera netālu no galvas var nolikt uzzīmētu papardes
lapu. Kad pamodīsities, būsit enerģijas pārpilni. Ejot pirtī, papardi
gareniskā veidā var likt uz muguras. Jau pats tās dzīslojums, struktūra
vēsta, ka smeļas enerģiju no apkārtnes, kas savukārt tālāk tiek nodota
stumbram, līdz vēlāk nokļūst saknēs. Papardes lapa ir enerģijas devējs.
Sievietei Līgo naktī būtu jāsazinās ar vītolu, jo tas tiek uzskatīts
par viņas maģisko koku. Saistīts ar sievišķajām enerģijām. Agrāk pie tā
veica rituālus par godu auglībai, Mēnesim. Vītolam ir vēl kāda laba
iezīme – tas neļauj cilvēkiem vienam no otra ņemt enerģiju. Ja kāds
stāsta, ka ļoti nepatīk vītols, iespējams, savā dzīves ceļā esat
satikuši vampīriņu. Aizsardzībai var nēsāt līdzi mazu vītola koka
ripiņu. Savukārt vīrietim jāmeklē vīksna vai goba. Tās abas ir
līdzīgas, vairo vīrišķo enerģiju, savukārt alksnis spēcina ģimeniskās
saites. Ieva ir attiecību koks, tā labi izjūt cilvēku, palīdz risināt
problēmas attiecībās. Ja gribat tās sakārtot, parunājieties ar savu
mīļoto zem ievu krūma. Atrašanās ievas klātbūtnē atvieglojuma izjūtas
ziņā līdzinās grēksūdzei baznīcā.
– Visi augi tomēr ir enerģijas devēji, nevis ņēmēji... –
Ir tikai viens augs, ar kuru nevajazētu sazināties, jo tā dēļ mūsu
veselība agrāk vai vēlāk var aiziet pa pieskari. Tā ir tūja, kas ļoti
dziļi saistīta ar viņpasaules enerģijām. Man ir skumji skatīties uz
jaunbagātniekiem, jo apzinos, ka viņi visi pēc kāda laika būs mani
klienti. Tūjas īstā vieta ir kapu lauciņā, nevis pie mājām. Parasti
par ņēmēju dēvē apsi. Taču apse kolosāli pārstrādā negatīvās
enerģijas, pozitīvās nav tās ēdienkartē. Vai tad žēl atbrīvoties no
savām negācijām? Palasot folkloru – ar ļaunumu, nešķīsteņiem tiek galā,
tos piedurot ar apses mietu. Arī citu tautu garamantās varam izlasīt,
ka slikto iznīcina tieši šādā veidā. Senatnē akās lika tikai apses
grodus, jo šis koks nepūst, bet ūdens ir tīrs, garšīgs un veselīgs.
Pastāv viedoklis, ja apses tuvumā nodarbojas ar melno maģiju, nekas
neizdodas. Apse visu neitralizē. Tāda ņēmēja – devēja ir egle. Vasarā
uzņemto enerģiju tā ziemā atdod. Ja egle enerģiju tikai ņemtu, to,
protams, Ziemassvētkos istabā nenestu. Jūtīgāki cilvēki pēc kāda laika
egļu mežā var justies nomākti, tādēļ arī egli nevajadzētu stādīt tuvāk
par 100 metriem no mājām. Tai pat laikā egļu dzīvžogs ir fantastisks
enerģētiskais sargs. Egļu
čiekurs, pamasējot ar to muguru, pēdas, lieliski noņem negācijas.
Priede ir saules koks, kas ļoti nepieciešams vājiem cilvēkiem, jo dod
saulainu, gaišu enerģiju. Priede pastiprina visus dziednieciskos
procesus. Kopā ar citu koku, tā pastiprina pirmā pozitīvo ietekmi. Diskutablais,
bez vainas vainīgais koks ir papele. To arī mēdz dēvēt par „slikto”,
jo barojas tikai no negatīvajām enerģijām. Kur tad tas aug? Parasti
pilsētās, šoseju nomalēs. Vietās, kur nav negatīvisma, papeli gribēdams
neieaudzēsi. Tagad runā – koki no lielceļiem jāaizvāc, bet,
atbrīvojoties no papelēm, nebūs, kas absorbē negatīvās enerģijas, kuru
mūsu valstī netrūkst. Vēl, lūk,
kāds ieteikums – ja Jāņos gājis pārāk jestri, un nākamajā dienā
nejūtaties visai labi, papele ļoti labi palīdzēs pret paģiru sindromu. – Kāda ir uguns un dziesmu enerģētiskā nozīme šajos svētkos? –
Rituālā, dievišķā uguns ir kā mūsu garīgā ceļa rādītāja.Ikviens uguns
rituāls satur dziļu nozīmi – uguns kā gaismas simbols attīra. Mūsu
senči dedza trīs Jāņuguņus. Rituālo uguni, kas bija dziļi intīms, jo
to aizdedza tikai ģimenes vai saimes lokā. Kad tas izdzisa, kalnālika
pūdeli – muciņu, augstu paceltu kārts galā, lai uguns apspīdētu laukus
plaši un tālu, tāpat – ar šo uguni apkārtējiem pauda, ka šeit tiek
gaidīti Jāņa bērni. Te var nākt līgot.Kad atnāca Jāņa bērni, tad uz
zemes kurināja trešo uguni, kuram dejoja apkārt, leca pāri, lai spēcīgi
attīrītos. Visstiprākais un svarīgākais ir intīmais, rituālais
ugunskurs, kuru šodien reti kurina. Iezīmējot Saules ceļu, uguni
ripināja arī lejā no kalna. Šāds rituāls attīra apkārtējo enerģiju, kas
ir svarīgi, jo dabas maksimumu laikā spēcīgi ir arī melnie spēki. Šādi
tie netiek klāt. Tādēļ arī Jāņuguni cēla tik augstu. Kam bija mazāks
zemes gabals, tam labi, kam lielāks – grūtāk, jo uguns jāceļ vēl
augstāk. Un vēl – uguns ne tikai attīrai, bet arī vairo mūsos enerģiju.
Gluži tāpat kā šūpošanās Lieldienās. Ja vadītāju pārvieto magnētiskajā
laukā, viņā inducējas enerģija. Cilvēks ir vadītājs un šūpojoties
pārvietojas zemes magnētiskajā laukā. Jo lielāka amplitūda šūpojoties,
jo vairāk enerģijas uzkrājam. Tādēļ arī bērniem ļoti patīk šūpoties.
Saule ir dievišķā uguns, kas palīdz, attīra unsargā. Jāņu vainags, kā
arī siera ritulis ar savu apaļo formu simbolizē sauli. Ja Līgo vakarā
netiekat dabā, mājās iededziet svecīti. Parafīna sveces liesma
saistīta ar zemes enerģētiku, bet vaska – ar augstāku, garīgo. Tieši
tādēļ baznīcās galvenokārt dedzina vaska svecītes. Arī ikdienā šī dzīvā
uguns ir ļoti būtiska. Vislabāk dedzināt abu veidu sveces, jo katra
veic savu darbiņu – vasks tīra garīgo, bet parafīns – fizisko sfēru.
Svētku reizēs mēs vairāk pievēršamies garīgajam, tādēļ visizdevīgāk –
aiziet uz bišu veikalu, nopirkt un sarullēt šūnu pašam. Mums
ir trīs veidu tautas dziesmas. Ir jaunais slānis, ko var nolikt malā
un neņemt galvā. Pārējās sadalāmas divās daļās – informatīvās un Dieva
jeb spēka dziesmas. Informatīvās vēsta par dzīves praktisko pusi – ko,
kā labāk darīt, taču Dieva dziesmas, līdzīgi kā indiešiem – mantras,
dzied, lai piesaistītu enerģijas, noteiktus notikumus, slavētu Dieviņu.
Jāņos būtu jādzied šīs spēka dziesmas. Ārēji varbūt šķiet, ka tā ir
vienkārša padziedāšana, taču patiesībā šīm dziesmām ir ļoti stipra
iedarbība uz apkārtējo pasauli. Atcerieties Dziesmu svētku koncerta
sākumu, kas bija veltīts Rīgas astoņsimtgadei. Koncerta ievadvārdi sākās
ar mūsu spēcīgo un attīrošo mantru – visi ceļi guņiem pilni, visi ceļi
atslēgām... Kad to nodziedāja trejdeviņas reizes, cik kolosāli
attīrījās visa apkārtne. Ļoti veiksmīgi, ka šis sākums nebija nejauši
izvēlēts. Pēc tam jau redzējām, ka dažiem ļaunajiem spēkiem tas
nepatika, jo viņu šmucīgo enerģiju notīrīja nost. Katra dziesma ietekmē
kā pašu cilvēku, tā arī apkārtni. –
Teicāt, ka dabas maksimuma brīžos aktivizējas arī tumšie spēki. Vai
kāda no senajām zīmēm ir īpaši piemērota aizsardzībai tieši šim laikam?
– Katrai sava nozīme.
Līdzīgi kā par augiem, arī tagad neteiktu, ka kāda no tām būtu pārāka.
Ikvienai ir savs darbības lauks. Universāla ir dzīvības zīmīte. Pret
sliktām domām, starojumiem, tā dod arī spēku. Senie latvieši to lika
gan bērna šūpulītī, gan vājinieka gultā. Arī zem sliekšņa, lai mājās
netiktu sliktās enerģijas. Jāņu laikā der arī mazais lietuvēna krusts –
piecstaru zvaigzne. Kad domās to zīmēja uz cilvēka, paralēli skaitīja
pantiņu: „Dievs, svētī un sargā Tavu galvu, Dievs, svētī un sargā tavu kāju, Dievs, svētī un sargā tavu roku, Dievs, svētī un sargā tavu otru roku, Dievs, svētī un sargā tavu otru kāju.” Avotos
atrodams, ka šī zīme Saulgriežu laikā tika vilkta uz durvīm un
palodzēm, lai mošķi nenāktu. Labējais ugunskrusts uzkrāj enerģiju, arī
spēka krusts. Latviešiem ir divi krustu veidi. Dinamiskais krusts un
statiskais, ko sauc par Kristu, ar Jēzu Kristu tam gan nav nekā kopēja.
Dinamiskais visus notikumus iekustina, statiskais – aptur. Nēsājot
statisko krustu, nevajag brīnīties, ja dzīvē neiet. Ar zīmēm jokot
nevajag, jo spēlītes ir ļoti nopietnas. Par zīmēm un to nozīmi
pastāstīšu kādu citu reizi. – Labi, sarunāts! Paldies, ka atvēlējāt mums savu laiku. Jaukus un skaistus Līgo svētkus! – Paldies!
Avots: http://www.draugiem.lv/misterija/news/?p=5099302 |