Ar dziednieku Ziedoni Kārkliņu sarunājās Raimonds
Sproģis
Tā ir ne tikai enerģētika, tā ir arī
filozofija, zināmā mērā, dzīvesveids, no kura mēs esam daudzu gadsimtu
laikā aizbīdīti prom, jo te nākušas daudz svešu varu un kultūru, kas
nīcinājušas ārā mūsējo. Paldies Dievam, viss nav iznīcināts! Ja šī
kultūra taps iznīcināta, mēs vairs kā latvieši nepastāvēsim.
Paraudzīsim, kas ar daudzām lielām, senām tautām notika, kad tās pieņēma
svešu kultūru...
Katrai tautai ir savas īpašas dziedināšana metodes, kuras
var saukt par tradicionālām. Vai arī latviešiem ir sava tradicionālā
dziedniecība? Es domāju, ka tad, kad cilvēks meklē palīdzību
pie dziednieka, tad viņam galvenais ir veselības atgūšana, un par
metodēm viņš pārāk nesatraucas, taču ikvienam ir tiesības zināt, ko ar
viņu dara un kāpēc. Laikam jau nav tāda īsta formulējuma - kas ir
latviskā dziedniecība. Par latvisko mēs varam uzskatīt to, kas kādreiz
ir bijis šeit un šodien papildināts, tā ir dziedniecība ar tām vielām,
kas atrodamas pie mums uz vietas. Viena un tā pati metode dažādās
valstīs var izpausties dažādi. Pie mums ir populāra dziedniecība ar
akmeņiem. Zināms, ka ārzemēs parasti šiem nolūkiem izmanto
pusdārgakmeņus. Bet mūsu senči dziedniecībā izmantoja mūsu visparastākos
granīta akmeņus. Divu vienādu akmeņu nav, katram ir sava enerģētika un
ietekme. Kādreiz Latvijā bija akmens dziednīcas un akmeņu krāvumi. Kad
sāpēja mugura vai locītavas, akmeņus sildīja un lika klāt sāpošajai
ķermeņa vietai. Masāžai izmantoja nelielus, kulaka lieluma akmeņus,
kurus novietoja arī uz enerģētiskiem centriem. Dziedniekam, kurš ar šiem
akmeņiem darbojās, tie bija jāpazīst un labi jāizjūt. Katram zemes
reģionam ir īpaša neatkārtojama enerģija un starojums, kas šī reģiona
cilvēkam ir nepieciešams. Ievedot svešzemju ticības un mācības, mēs
radām svešas enerģijas, kas nav tās pašas labvēlīgākās mums. Zināms, ka
enerģiju plūsmas cilvēkos atšķiras - vienas ir austrumniekiem,
dzeltenajai rasei, un citas tiem, kas dzīvo šeit.
Vai šī
iemesla dēļ svešzemju metodes mums ir izmantojamas? Mēs
esam Zemes cilvēki, un tas nozīmē, ka enerģiju saņemam no augšas,
enerģija nāk caur mums, un mēs to atdodam zemei. Un tādēļ arī daudzi
procesi mums būtu jāsāk no augšas uz leju, tas attiecas arī uz pēršanos
un masāžu. Austrumnieki ļoti daudz ko dara otrādi, no lejas uz augšu,
tas attiecas arī uz enerģētiskajām praksēm. Ja zini šīs īpatnības, tad
daudz ko var izmantot no Austrumu metodēm - sāc no pretējās puses.
Latvijā patreiz populāra mācība fen – šui. Faktiski fen – šui ir
paredzēts dzeltenajai rasei. Mums vairāk derētu tas, kas nāk no Indijas,
tur to sauc par vat – su, kas ir kādus piecus tūkstošus gadus vecāka
par fen – šui. Ja mēs paskatāmies ko māca vat – su, tad atradīsim ļoti
daudz, kas saskan ar to, ko varam atrast mūsu ticējumos un
tautasdziesmās. Vat – su un fen – šui par daudzām lietām runā pilnīgi
pretēji. Tagad ir visvisādas firmas, kas piedāvā dabīgus jaukus
produktus un brīnumainas lietas, bet vajadzētu būt ar to uzmanīgiem.
Vajadzētu skatīties tepat uz mūsu Latvijas firmām, kas arī ražo
brīnišķas lietas, tikai nav naudas reklāmai, piemēram - „Herbe”,
„Medicamina”, „Fito” preparāti no Siguldas, Baldones dūņas. Pie
tradicionālās dziedniecības pieder Latvijas augu valsts – tējas, dažādi
novārījumi, saknīšu pulverīši. Šīs zināšanas mūsu senči izmantojuši jau
no seniem laikiem, jo nebija ķīmijas, nebija dakteru. Katrā mājā zināja
kā dakterēties, un zālītes bija smuki sasietas pušķīšos un sažāvētas.
Tās glabājās gan virtuvē, gan citās vietās, un cilvēki zināja, kas un kā
lietojams. Pareizi, ja mēs izmantojam tās zālītes, kas aug mūsu reģionā
nevis kaut kur. Interesanti, ka pirms gadiem pieciem vienā no
Habarovskas bioloģijas zinātniskiem institūtiem tika salīdzināts Latvijā
un Sibīrijā audzētais žeņ- šeņ. Izrādās, ka Latvijā audzētais bija
daudzas reizes pārāks. Mēs atrodamies ļoti unikālā dabas zonā, kur
augiem ļoti piemērots tumsas – gaismas ritms, un līdz ar to tie ir
smaržīgi, un satur daudz bioloģiski aktīvu vielu. Pie ļoti spēcīgām
latviskās dziedināšanas metodēm pieder pirts. Mūsu senčiem katrā lauku
sētā bija pirts, kur viss notika, sākot no pēršanās, līdz nākšanas
Šaisaulē, aiziešanai Viņsaulē. Tur varbūt nemaz nav īsti ko komentēt.
Sakrālās
zīmes... Kā senči izmantoja tās? Sakrālās zīmes senatnē
izmantoja dažādi. Latvietim šīs zīmes bija atrodamas visur: gan apģērbā,
gan rotās, gan uz darba rīkiem un dzīvojamā telpā. Mūsu senči pazina
šīs zīmes un zināja, kā tās iedarbojas uz cilvēku. Mēs savā laikā kopā
ar studiju „Kalvis” veicām eksperimentu, izveidojām autentisku rotu
kopijas un lūdzām „jutīgām” meitenēm šos 5 – 6 kilogramus panēsāt. Rotas
bija smagas, bet viņas vairs negribēja tās vilkt nost. Sakrālās zīmes
ir nākušas no Dabas - ja rūpīgāk aplūkotu tās vietas, ko saucam par
spēka vietām, tad apkārtnē ievērotu tās pašas mums visiem pazīstamās
zīmes. Gan Ausekli mēs varam ieraudzīt, kā spēka zīmi, gan Dieva zīmi,
gan Ugunskrustu, kas Dabā sastopami kā enerģētiski veidojumi. Iespējams,
ka zīmes uz darbarīkiem un rotām veidoja tamdēļ, lai piesaistītu šīs
enerģijas. No jebkuras spēka vietas uz visām pusēm iet atzari, ko varētu
dēvēt par krustu, kas orientēts pēc debess pusēm... Varbūt šādā veidā
informācija tika izplatīta pa visu reģionu ar noteiktas darbības
rituāliem, jo daudz zīmju izmantoja arī rituālajās darbībās. Šajā ziņā
mani priecē Deju svētki, mums tie virsvadītāji ir malači – paskatoties
tās zīmes, ko viņi tur veido, kas plūst no skatuves, kur ir dejotāji -
tas ir lieliski...
Kā jūs senču zīmes iesakāt lietot
ikdienā? Es saviem skolniekiem iesaku, lai vienu dienu
padzīvo kā kāda no zīmēm, piemēram, Saulīte. Saulīti ir visvieglāk
asociēt – tā dod siltumu un mīlestību apkārtējiem. Cilvēki nemaz uzreiz
tā netic, bet izmainās apkārtējā vide – darba kolēģu attieksme, ģimenes
attieksme kļūst savādāka. Mēs esam eksperimentējuši ne tikai ar Saulīti,
bet arī ar citām zīmēm. Tā ir ne tikai enerģētika, tā ir arī
filozofija, zināmā mērā, dzīvesveids, no kura mēs esam daudzu gadsimtu
laikā aizbīdīti prom, jo te nākušas daudz svešu varu un kultūru, kas
nīcinājušas ārā mūsējo. Paldies Dievam, viss nav iznīcināts! Ja šī
kultūra taps iznīcināta, mēs vairs kā latvieši nepastāvēsim.
Paraudzīsim, kas ar daudzām lielām, senām tautām notika, kad tās pieņēma
svešu kultūru... Jāsaka gan, ka mūsu senās zīmes gadsimtu gaitā gan ir
saglabājušās, bet diemžāl zaudējušas savus pirmatnējos nosaukumus.
Jebkuru zīmi, lai pastiprinātu tās enerģiju, mēs varam izdziedāt un
ievibrēt, bet vārdu, ar kuriem zīmi ievibrēt, ir palicis ļoti maz. Es
pieminēju Saulīti, bet ar to mēs saprotam dažādas zīmes, kuras būtu
jāsauc katra savādāk, bet mēs tās saucam par Saulītēm, jo tām ir kopīga
ģeometriska iezīme.
Mums ir unikāls garīgais mantojums –
tautasdziesmas! Tās jau arī ir mūs uzturējušas veselus un stiprus... Dainām
ir diezgan daudz slāņu. Mums jāvēršas pie vecākā slāņa, kuru varam
iedalīt divās kategorijās – informatīvajās dainās, kurās tiek stāstīts,
kā jādara vai kāpēc jādara, un ir spēka dainas, kas tikušas dziedātas
pēc analoģijas kā Indijā dzied mantras. Ar šo dziesmu un skaņu vibrāciju
palīdzību veidoja apkārtējo vidi, ietekmēja un mainīja sevi. Var jau
nedēļas nogalē skriet pie dziednieka, lai ņem nost negatīvās enerģijas,
bet var tai pašā laikā padziedāt noteiktas spēka dainas, un viss
sakārtosies. Dainas bieži jādzied trejdeviņas reizes. Atkārtojumi ir
spēcīga lieta, tajā ielikta ļoti spēcīga filozofija. Ja cilvēks bija
slims, tad dziedāja noteiktas tautasdziesmas. Esmu atradis tautasdziesmu
saskari ar pirts rituāliem, kur pirtī dziedāja tiem cilvēkiem, kuri
gatavojās iet uz Tosauli, lai šī pāreja būtu harmoniska, bez mokām un
viegla. Bija dziesmas, kuras dziedāja, kad bērniņš nāca pasaulē, un
daudzos citos gadījumos. Tā jau ir īstā latviskā dziedniecība. Kādreiz
dainas nodeva no paaudzes paaudzē. Un arī šodien nevajadzētu baidīties
dainas veidot un radīt no jauna, jo tās ir dinamiska sistēma. Dainas ir
mūsu Bībele, kurā viss uzrakstīts.
Tas ir unikāls fakts,
jo es tiešām nezinu tautu, kura jaundzimušo šai pasaulē sagaidītu ar
dziesmām... Man grūti pateikt, ko mēs daudz zinām par citām
tautām. Domāju, ka indiāņiem varēja būt kas līdzīgs - tas, ko mēs
saucam par šamanismu. Tas ir ļoti dziļš un sens slānis, kas bija
izplatīts pa visu pasauli. Tās zināšanas, kas nāk no Austrumiem, ir
daudz jaunāks slānis...
Bet, laikam ejot, tas zaudēts... Diemžēl.
No šamanisma maz kas atlicis, tikai pa kādai kripatiņai var izmantot un
savākt. Šis vārds jau ir devalvēts. Kad piemin šamani, tad liekas, ka
tas ir kaut kas tāds, par ko var pasmieties... Šamanim ir ļoti perfekta
saskarsme ar Dabu, viņš to izjūt. Viena no mūsu lielākajām kļūdām ir tā,
ka mēs uzskatām sevi par Dabas pavēlniekiem. Cilvēks ir tikai Dabas
daļa. Latvietis vienmēr ir dzīvojis saskaņā ar Dabu, latvieša baznīca
arī bija Dabā – svētbirzis, uz kurām vēlākajos laikos tika celtas
kristīgās baznīcas – Aglona un citas vietas. Aglonas vietā kādreiz
atradās ļoti spēcīga senču svētvieta. Ja palasām tautasdziesmas, tad
redzam, ka mūsu senči savu māju tuvumā audzējuši daudzus un dažādus
kokus, citus tālāk, citus tuvāk, tas nozīmē, ka viņi perfekti
pārzinājuši koku enerģētiskās īpašības un izmantojuši tās. Dziedniecība
ar kokiem ir ļoti interesants dziedināšanas veids. Tas gan aizmirsts,
bet tomēr kādreiz pastāvējis, cilvēks mācēja aiziet pie koka palūgt un
saņemt to, kas vajadzīgs. Ne jau velti mēs ozolu uzskatām par Dieva
koku, jo tas ir viens no retajiem, kuram pastāv saikne ar augstākajiem
kosmiskajiem spēkiem, kurš uz zemi novada kosmiskās enerģijas. Šīs
enerģijas bieži vien var izšķirt ne tikai cilvēku, bet pat tautu
likteņus. Ja bija jāiet pie Dieva, gāja pie ozola. Bet tad, kad bija
jāatbrīvojas no kā lieka, no visa sliktā, kas sakrājies, tad meklēja
apsi. Un tā mēs pie katra koka kaut ko varam atrast.
Kāda
varēja izskatīties mūsu garīgā hierarhija? Vai dziedniecība un
zintniecība bija kopā ar latvisko reliģiju? Tas viss bija
kopā. Pareizāk būtu teikt - senā reliģija. Liekas, Alberts rakstīja
pāvestam, ka ar latviešiem ir ļoti grūti tikt galā. Viņi meklējot
Latvijā garīgo centru, jo iepriekš tā bija veicies – iznīcini garīgo
centru, un pēc tam pārējais sabrūk pats. Bet Latvijā viņi šo vienu
centru nevarēja atrast, jo izrādījās, ka katrā sētā ir savs zintnieks,
kas šīs lietas zinot un vadot ģimenes ietvaros, un tāpēc to nevar
sagraut. Tur noteikti bija viss kopā - gan garīgais, gan praktiskais
roku rokā, jo bez garīguma nekas nesanāk. Katrā sētā bija viens cilvēks,
kas to pārzināja. Bija arī cilvēki, kas pārzināja augstāko līmeni, tie
bija krīvi un krīvu krīvi. Svētkalnos bija vietas, kur krīvi dzīvoja un
darbojās, kur vienkāršais zinātājs varēja aiziet pēc padoma. Mūsu pirmā
zīme ir Ķivulis, kas cēlusies no krīvu spieķa, kas ir gan varas, gan
zināšanu simbols. Kad krīvs sūtīja ziņu apkārt, kad jāpulcējas vai kas
jādara, viņš ziņnesim deva līdzi savu spieķi kā apliecinājumu, ka tā ir
taisnība... Arī šodienas lauku sētā būtu normāli, ja kāds šīs lietas
zinātu un mācētu iztikt bez liekas ķīmijas, jo mūsu augi sniedz visu,
tiem ir unikālas īpašības. Dabīgi, tas nav, kā iedzert tableti un -
viss! Un vēl ir rituālā dziedniecība. Senāk bija dažādi rituāli visiem
dzīves gadījumiem, kaut vai tās pašas krustabas - bērna pieslēgšana mūsu
senajām garīgajām vērtībām. Gadskārtu rituāli, ziemas un pavasara,
vasaras un rudens saulgrieži, kad cilvēki nodarbojas ar rituāliem, lai
attīstītu attiecīgas enerģijas, lai iespaidotu Dabu ap viņiem un
gatavotos nākamajam ciklam. Šāda rituālā dziedniecība bija ļoti spēcīga,
bet cik šodien ir tādu, kas to zina? Tie ir meklējošie folkloristi,
kuri pieiet šai lietai radoši.
Rituālos un dziedniecībā
tapa izmantotas īpašās spēka vietas. Tautā mēļo, ka šajās spēka vietās
ir konkrēta uguns un ūdens āderu kombinācija. Vai šīs uguns un ūdens
āderes tika izmantotas rituālos? Nosaukumi ir diezgan
relatīvi. Cilvēki āderes ir saukuši vairāk pēc tā, kā viņi tās izjutuši.
Tās starojuma zonas, no kurām sajuta siltumu, nosauca par uguns āderēm,
kas asociējas ar uguni, bet ūdens - tas ir vēsums. Šādā veidā apzīmē
arī pozitīvās un negatīvās joslas. Ja tā niansētāk paskatās, tās nav
vienādas, arī katrā no tām pastāv daudz dažādu variantu. Es domāju, ka
mūsu senči ļoti labi izjuta šo spēku iedarbību, ko katrs dod, jo dažādi
rituāli notika dažādās spēka vietās. Zināms, ka Dabas ritmi šīs spēka
vietas iespaido. Ir dienas, kad spēka vietas ir spēcīgas, tas parasti ir
ap saulgriežu laiku, ir citas dienas un laiki, kad tās ir vājas. Un
svarīgi - vai es gribu kaut ko uzņemt, vai man no kaut kā ir jātiek
vaļā. Es pieminēju krustu. Mēs esam pieraduši, ka to zīmē vertikāli, bet
var zīmēt horizontāli uz zemes. Šo krustu, lai kaut ko savāktu, grieza
pa labi, teiksim, domās, savācot no apkārtnes visu negatīvo, slikto, tad
to „ielaiž” rituālajā ugunī, un tas tiek transformēts uz Zemes centru
pārstrādei. Kad mēs esam kaut ko labu saņēmuši un gribam šo labo
enerģiju pavairot, tad mēs domās griežam šo krustu pretējā virzienā. Tā
veidojās labā un kreisā Svastika jeb Ugunskrusts. Katra spēka vieta
atšķīrās ar savu kvalitāti. Ne jau velti bija spēka vietas ar
svētbirzīm, kas bija kontaktā ar Augstākiem spēkiem.
Avots: http://ww.saulesjosta.lv |