Ievadā manas pārdomas. Ārstnieciski augi, kurus ir jālieto ar piesardzību, pie pareizas lietošanas to efektivitāte ir neaprakstāma, tikai kāpēc šīs zināšanas farmācijas attīstības rezultatā ir aizmirstas, es domāju kad izlasot rakstu paši sapratīsiet par ko es domāju, gadsimtiem mūsu seņči un arī citu zemju dziednieki ir lietojuši dabas dāvātos augus, bet mūsu zinātne to neatzīst, tikai nez kapēc lietojot tās tabletes cilvēce paliek ar vien slimīgāka un slimīgāka, vai nav pēdējais laiks atgriezties pie dabas dotā spēka.
no Ilmāra Zvirgzda raksta "Ar ko noindēties Latvijā"
Nupat satiku uz
ielas kādu cilvēku, kurš kā jau daudzi, kas aizraujas ar etnobotāniku, bija
pasūtījis internetā ayahuasca liānas
ekstraktu, peijotes kaktusa tabletes un vēl kaut kādu draņķi, iepildītu spožā
tūbiņā. Ieteicos, ka īsts etnobotāniķis nevairītos no pastaigas pa lietus
pilnajiem mežiem, lai palūkotu, kas aug tepat uz vietas, taču saņēmu atbildi,
ka Latvijas daba esot tik maiga, ka pat noindēties te īsti nevarot, te neesot
neviena īsti indīga rāpuļa, izņemot odzi un glodeni, un vispār – kādēļ kaut kur
jāiet, ja tāpat nekur nekā nav.
Taču ir gan.
Atmiņā pavīd stāsti par hipiju koloniju Lilastē, kur saules pielietās augusta
pēcpusdienās vilnas diegā karājušās mušmires – amanita muscaria – tās ir sēnes, ko lietojuši gan Sibīrijas šamaņi,
gan pašmāju tantiņas, apkarojot vēzi. Pret mušmiri jāizturas pieklājīgi, nekādā
gadījumā tai nedrīkst spert ar kāju, un sēnes sarunu biedram jāatminas, ka
mušmirei ir divas sejas – stipras halucinācijas, kas robežojas ar delīriju,
norit vienlaikus ar stimulējošu efektu, kā rezultātā nāve var pienākt pat
nepamanīta pašā spēku uzplūdā. Drēgnā ziemas pēcpusdienā, kad top šis raksts,
krūmos pie mana loga karājas kādas ipomoea
pasugas sakaltušie ziedi, kuru sēklas satur LSA, un etnobotāniķu aprindās
šī viela iecienīta kā patiesa dabas dāvana, nesamaitāts LSD ekvivalents, kuru
nav skārusi ķīmiķa nežēlīgā roka. Tepat netālu, pie sliedēm pretī Čiekurkalnam
esmu manījis pāris necilas sēnītes –
Panaeolus cyanescens –, ko tautā mēdz saukt arī par suņu sēnēm, taču sēņu
psihoaktīvā iedaba nez kādēļ līdzinās nevis sunim, bet vilcienam, kas priecīgs
luncina asti, iznirdams no āliņģa.
Kopš Ādams, Ievas
pamudināts, nokoda gabaliņu sēnes, nevērība pret augiem mijusies ar izziņas
kāri, ko pavada neziņa un nespēja saskatīt augu patiesās īpašības. Kaut gan
salvia divinorum puķu podā uz palodzes ir pamanāmāka nekā zilā kurpīte pamestas
mājas izzudušā sētmalē, es gribētu paklejot vietējo augu noslēpumos, taču man
ir bail pašam kļūt par brūnganu nospiedumu nevienam nepiederošā herbārijā, kuru
kāds sadomātu nolaizīt vai apēst, domādams, ka gūs zināšanas, nevis dabūs galu
delīrija trakumā.
Mazliet par sēnēm
Kā jau sacīts,
sēņu daba ir divējāda, un mušmires ir krāsotas spilgtās krāsās tieši tādēļ, lai
tās ne tikai pamanītu, bet arī no tām baidītos. Liela nozīme ir videi, kurā
sēnes augušas, turklāt vides tīrība ir faktors, kas parasti nav nosakāms,
vienkārši uzmetot aci. Ir liela atšķirība, vai sēni apēd briedis, šamanis vai
parasts pilsētnieks. Briedis zina, ko dara, šamanis redz, ko zina, bet
vienkāršam cilvēkam ēšana izraisīs nāvi vai negatīva satura piepildītu vīziju,
tādēļ visbiežāk izeja tiek meklēta, ēdot "drošākas”sēnes, kas iedalāmas divās kategorijās. Pirmajai pieder dažādi panaeolus veidi – tās izraisa maigas
halucinācijas, kas ilgst pāris stundas. Otrajā kategorijā ietilpst sēnes, kas
satur psilocibīnu, piemēram, visbiežāk sastopamā psilocybe semilanceata, kas paplašina garīgo aktivitāti, iedarbojas
uzmundrinoši un enerģētiski. Jāpiebilst, ka pozitīvo īpašību klāsts nereti tiek
pavadīts ar strauju sirds ritma pieaugumu, elpas trūkumu un temperatūras
pazemināšanos. Nereti iestājas nāve. Sēnēm parasti ir rūgta garša, ko daži
cenšas mazināt, lietojot sēnes ar medu, taču saldinošais efekts parasti ir nenozīmīga
pieredzes sastāvdaļa, īpaši gadījumos, kad sēne sāk uzspiest ēdējam savu
vēstījumu vai uzbāzties ar norādījumiem. K. reiz stāstīja, ka "sēnes uzgrūž
cilvēkam visnetīrākos darbus – zemes ass nobīdes labošanu, starpplanētu
pārlidojumus un sarunas ar kustīgām skudrām, kas tikai skraida un nevēlas
klausīties”.
Driģenes un velnāboli
Driģene – Hyoscyamus dzimtas augs, tiek
raksturots kā nāvējoši indīgs, taču tam piemīt spēja paplašināt iekšējo redzi.
Latvijā visbiežāk ir sastopama melnā driģene, kas aug ceļmalās. Visas auga
daļas satur dažādus alkaloīdus, piemēram, atropīnu un skopolamīnu. Sarunu
valodā bieži lietotais izteikums "tas nu gan ir kā driģenes saēdies” liecina
par auga plašu lietojumu latviešu psihodēliskajā tradīcijā. Smēķējot kaltētas
auga lapas, vērojams straujš uzbudinājums un halucinācijas, ko pavada
pastiprināta svīšana, sausuma sajūta mutē, paplašinātas acu zīlītes,
sirdsdarbības traucējumi un krampji, kam mēdz sekot nāve. Viduslaikos driģenes
kopā ar beladonnas sakņu uzlējumu lietoja raganas, it īpaši pirms garākiem
pārlidojumiem pilnmēness naktīs. Mūsdienu raganas no driģenēm parasti baidās,
aizstājot bīstamā auga lietošanu ar velnābola lapu uzlējumu. Velnābols – datura stramonium – sastāva ziņā gan
neatšķiras no driģenēm, tāpat ir nakteņu dzimtas augs, un satur visai līdzīgu
alkaloīdu komplektu – atropīnu, hiosciamīnu un skopolamīnu. eltu burvis
Geulfs savā monogrāfijā Melnā putna ilkņi
iesaka velnābolus pret impotenci, un piebilst, ka tie ir reti sastopami. Taču
Rīgas nomaļu sētmalēs velnāboli aug uz nebēdu, rudeņos briedinādami savas
ovālās sēklu pogaļas, no kurām to vēlāk var pavairot. Tautas medicīnā velnābola
uzlējumu iesaka arī psihožu, stinguma krampju, epilepsijas un paralīžu
ārstēšanai. Saberztu velnābola sēklu kvēpināmais upuris palīdz pievilināt īpaši
centīgus garus par palīgiem.
Strutene: latviešu panaceja
Beidzot man ir
izdevies pie loga ieaudzēt Chelidonium
majus, lielo struteni. Jāsaka, ka tas gan īpašu pūļu neprasīja, jo augs
vairojas kā nezāle. Strutene ir augs, kas palīdz pret visām kaitēm, izņemot
trešās acs blāvumu un dvēseles skumjas. Paklausieties, cik brīnišķīgi skan auga
sastāvā ietilpstošie alkaloīdi: helidonīns, sangvinarīns, berberīns… un tie vēl
nav visi! Helionīns tāpat kā morfīns nomierinoši iedarbojas uz centrālo nervu
sistēmu. Sangvinarīns īslaicīgi iedarbojas kā narkotisks līdzeklis, tiesa,
lielās devās tas izraisa krampjus. Struteņu preparātus ar panākumiem lieto
dažādu baktēriju un sēnīšu slimību apkarošanā, pierādīts, ka tie pat var
palīdzēt tikt galā ar ļaundabīgiem audzējiem. Droši vien pateicoties lietojuma
popularitātei, attiecībā uz strutenēm ir patiess izteikums: "nozāļoja tīri
dzeltenu”. Dzeltenā krāsa šajā gadījumā attiecas nevis uz oranži dzelteno
struteņu sulu, bet gan līķa ādu. Svarīgi atcerēties, ka strutenes jālieto
svaigā veidā, jo kaltētas tās zaudē līdz 80% no savas vērtības. Man pazīstams
dziednieks ar svaigu struteņu sulu slimniekiem ierīvē ekzēmas skartās ādas
vietas, apgalvojot, ka parasti izdodoties ārstēt pat ielaistas kaites. Marija
K. no Smiltenes sacīja, ka saberztas struteņu lapas var dot arī lopiem pret
vēdera uzpūšanos un tārpiem, un man liekas, ka tad jau var dot arī cilvēkiem,
jo dzīvnieki parasti ir mazāk izturīgi pret dažādām vielām. Vispār – struteņu
lapu vākšana un atbilstošu preparātu sagatavošana būtu jāiekļauj skolu
programmās, un nav taisnība tiem, kas saka, ka nav zāļu pret visām kaitēm.
Zilā kurpīte un bebrukārkliņi
Abi minētie augi
pārstāv bināro opozīciju pazīstams/nepazīstams, taču iedarbības ziņā ir
līdzīgi. Zilās kurpītes lietošana, visticamākais, beigsies ar krampjiem un
paralīzi, taču bebrukārkliņa lapu lietotājs pirms nāves vēl paspēs izbaudīt
kārtīgu delīriju. Abi augi ir labs piemērs tam, kā Latvijas daba izliek
slazdus, jo zilā kurpīte – aconitum
napellus – aug gandrīz uz katra stūra, jo to nereti audzē kā dekoratīvu
augu. Taču šis nu ir no tiem augiem, no kuriem katrā ziņā vajadzētu
piesargāties gan raganām, gan parastajiem mirstīgajiem, jo zilās kurpītes gumos
un lapās atrodams alkaloīds akonitīns, kura letāla deva pieaugušam cilvēkam ir
1 – 5 mg. Tas ir ļoti maz. Sibīrijas tautas zilās kurpītes uzlējumu lietoja
stipru galvassāpju un malārijas ārstēšanai, taču tā drīzāk uzskatāma par šoka
terapiju, jo, piemēram, Tibetā akonitīns bija viena no populārākajām bultu
indes sastāvdaļām. Saindējoties ar akonitīnu, rodas dedzinošas sāpes, aukstuma
sajūta, reibonis, pasliktinās redze un sirdsdarbība, sākas krampji, bet nāve
iestājas noslāpstot. Ar panākumiem akonitīnu var lietot cīņā ar mājas
grauzējiem – žurkām un pelēm.
Ja zilā kurpīte
ir sastopama teju vai uz katra stūra, tad bebrukārkliņu – solanum dulcamara – var atrast daudz retāk, turklāt tas ir ļoti
skaists augs ar mēļiem ziediem un sarkanām ogām, kas aug mitrās vietās. Vēl
rudenī atradu pāris augus Mangaļsalā, kur tas briedināja sarkanīgās indes
lāsītes: augļi ir visindīgākie. Reti redzēts, tas pilnīgi vilināja noplūkt un
aiznest mājās. Taču glikoalkaloīds solanīns jau nelielās devās izraisa krampjus
un vemšanu. Bebrukārkliņa upuri bieži vien ir romantiski pilsētnieki, kuri
pagaršojuši sarkanās odziņas, noslāpst krampjos un savos vēmekļos.
Magones
Miega magone – papaver somniferum – Latvijā ir bieži
sastopams, taču tabuizēts augs. Pateicoties tam, ka viens no galvenajiem auga
sastāvdaļās ietilpstošajiem alkaloīdiem, morfīns (līdz 0,9 %) viegli izraisa
pieradumu, kā arī tam, ka no vienas miega magones piensulas iespējams iegūt
līdz pat 0,02 gramiem opija, bet no hektāra līdz pat 50 kilogramiem, magones ir
iemantojušas aizliegta auga statusu. Taču tautas medicīnā opiju lieto stipra
klepus gadījumos (tā tika darīts vēl pirms kodeīna izgudrošanas, jo opijs
kavējoši iedarbojas uz klepus centru), kā arī zarnu un nieru sāpju mazināšanai.
Kāds man pazīstams opiomāns apgalvoja, ka viņš lietojot opiju pret bailēm un satraukumu,
bet viņš gan laikam bija pārmēru pieradis pie šīs vielas, vai arī bailes nāca
virsū katru dienu. Diemžēl jebkurš padoms attiecībā uz magonēm narkotiku
lietošanas un apkarošanas dēļ var tikt pārprasts, taču vēl pavisam nesen kāda
paveca burve no Kolkasraga puses ieteicās, ka magoņu ziedu novārījums pienā
labi palīdz pret garīgu pārpūli un uztraukumu. Novārījumam ņem divas
ēdamkarotes sasmalcinātu ziedu uz vienu glāzi piena, uzvāra un ļauj ievilkties.
Lieto pa ēdamkarotei rītā, pusdienās un vakarā. Miega magones īsti nepieder pie
indīgiem augiem, tāpat kā tabaka (nicotiana
tabacum un nicotina rustica,
stiprā un reibinošā zemnieku tabaka, kas satur līdz pat 9 % nikotīna) un
kaņepes (cannabis sativa un cannabis indica), taču to lietošana mēdz
būt saistīta ar noteiktu kultūras ritumu, rituālām darbībām, valdību
aizliegumiem un arī cilvēcisku vājumu, nespējot pretoties sakramenta
pārvēršanai ikdienas pārtikā, tādēļ šie augi ir pelnījuši tikt pieminēti šajā
rakstā kaut vai cieņas dēļ.
Biškrēsliņi un dievkrēsliņi
Parastais
biškrēsliņš – tanacetum vulgare – man
vienmēr šķitis viens no pievilcīgākajiem Latvijas augiem. Tas ir indīgs asteru
dzimtas augs, kas bieži sastopamas ceļmalās. Galvenā biškrēsliņa sastāvdaļa ir
tujons, viela, ko jau simtiem gadu ar panākumiem izmanto cērmju apkarošanā,
taču, pārmēru aizraujoties ar tārpu nīdēšanu vēderā, var iedzīvoties arī
caurejā un vēdera sāpēs, jo vielai ir toksiska iedarbība, kas ļaunākajā
gadījumā var izraisīt arī centrālās nervu sistēmas paralīzi. Taču nezinu nevienu
nostāstu, kad tik traģiskas sekas patiešām būtu bijušas. Daudz trakāk ir ar
dievkrēsliņu – euphorbia – ko dēvē
arī par saules dievkrēsliņu, kārpu zāli, pieneni, vēja pupu, vilka pienu, zemes
krēsliņu utt. Nezinu, kāds dievs šajā krēslā ir apsēdies, varbūt vienīgi tāds,
kas dod zīst savu pupu vilkiem, jo galvenā šī auga sastāvdaļa ir eiforbīns,
kas, auga piensulas nests, strauji uzsūcas kuņģa un zarnu gļotādā, radot
iekaisumus un čūlas. Ģermāņu dziednieki auga piensulu niecīgos daudzumos
izmantoja bronhīta ārstēšanai, taču mūsdienu etnobotānikā šāda prakse tiek
noraidīta bīstamības dēļ, jo pārdozējot vielu sākas nelabums, vemšana, krampji
un pāris dienu laikā iestājas nāve. Paviršiem interesentiem atgādināšu, ka
eiforbīnam nav nekāda sakara ar eiforiju, un letālā iznākuma priekšspēlei nav
pilnīgi nekāda psihodēliska vai uzmundrinoša efekta.
Gundegas un maijpuķītes zem loga
Indīgo augu
Latvijā ir daudz un tos visus neuzskaitīt. Ar plašu toksisku īpašību klāstu ir
apveltītas gundegas – ranunculia acris
– indīgā viela te ir protoanemonīns, kas kairina un bojā acu, deguna, mutes
dobuma un rīkles gļotādu. Kā visai indīgus augus varētu minēt arī čūskogas un
purva purenes, taču tie visi ir retāk sastopami, un vismaz man neliekas tik
pievilcīgi, lai bez iedziļināšanās speciālos uzziņu krājumos vai konsultācijām
ar raganām un etnobotāniķiem tos liktu uz kārā zoba. Tepat lejā pie palodzes
ziemas miegā slīgst maijpuķītes – convallaria
majalis – kuras satur veselu buķeti glikozīdu. Augu pazinēji saka, ka
maijpuķītes spēj gan stiprināt sirdi, gan arī to apturēt, taču jau dažas
maijpuķīšu ogas gādās par stiprām galvassāpēm un nelabumu. Jau tas vien, ka
tepat Brīvības ielas pagalmā pāris kvadrātmetros suņu piekakāta zāliena varu
saskaitīt vismaz četrus augus, no kuriem vienam ir psihodēliska iedarbība, trīs
ir dziednieciski, bet visi bīstami, pārliecina par augu klātbūtni arī pilsētas
ikdienā.
Pat indīgie augi
ir nekaitīgi, jo ar varu paši nevienam neprasās apēdami, ja nu vien kāds bērns
savā naivumā apēd pa kādai sarkanai odziņai, taču arī šajos gadījumos sekas
parasti nav letālas, jo lielākā daļa indīgo augu satur dažādas rūgtvielas, kas
atbaida mazos augu mīļotājus. Traģisks iznākums var būt vienīgi urbanizētu
īpatņu eksperimentiem ar augiem, par kuru lietošanu viņiem nav ne mazākās
nojēgas. Trešo aci var pavērt vienīgi tie, kuriem tā ir. Lielākā daļa augu
prasa īpašu attieksmi un bijību – ne velti peijotes kaktuss indiāņu baznīcā ir
sakraments. Tādēļ ir pretīga viena vai otra auga tabuizācija, par ko parasti
parūpējas valdība un ierēdņi, kuriem vieglāk aizliegt, nekā informēt. Pirms
kāda gada līdzīga histērija iznīdēja no parkiem arī krāšņo rīcina stādu, kas
aprakstīts pat ebreju svētajos rakstos, bet kura sēklas ir indīgas. Ja kāds
iedomājas, ka var aizliegt visu indīgo, tad viņam būtu jānoasfaltē visa
zemeslode, un manas mājas pagalms jau nu noteikti. Taču ceru, ka tas nevienam
prātā neienāks.
Avots: http://www.rigaslaiks.lv/Raksts.aspx?year=2005&month=2&article=9 |