Vēdu mācība
[Viņa Dievišķās Žēlastības A.Č. Bhaktivēdāntas Svāmī Prabhupādas lekcija,
kas nolasīta 1969. gada 6. oktobrī Anglijā, Londonā, Konvejholā.]
Dāmas un kungi! Šodien mēs runāsim par Vēdu mācību.
Kas ir Vēdas? Sanskrita vārda «vēda» sakni var skaidrot dažādi,
tomēr būtība ir viena. «Vēda» nozīmē «zināšanas». Vēdu mācība
ir sākotnējās zināšanas, tāpēc visas zināšanas, ko jūs saņemat,
ir vēda. Kamēr esam saistīti, mūsu zināšanām ir daudz trūkumu.
Saistītā dvēsele no atbrīvotās atšķiras ar četrām nepilnībām.
Pirmkārt — mēs neizbēgami kļūdāmies. Piemēram, mūsu zemē Mahātmu
Gandiju uzskatīja par izcilu personību, taču viņš daudzreiz kļūdījās.
Arī mūža beigās palīgs viņu brīdināja: «Mahātma Gandij, nebrauciet
uz tikšanos Deli! Draugi mani brīdināja, ka tur draud briesmas.»
Bet viņš nepaklausīja. Palika pie sava, devās turp un tika nogalināts.
Kļūdās pat izcili cilvēki — Mahātma Gandijs, prezidents Kenedijs un
daudzi citi. Kļūdīties ir cilvēciski. Tas ir viens no saistītās dvēseles
trūkumiem.
Nākamais trūkums ir pakļaušanās maldiem. Maldi nozīmē pieņemt
kaut ko tādu, kā nav, — maiju. «Maija» nozīmē «tas, kā nav».
Katrs ķermeni uzskata par sevi. Ja es jautāšu, kas jūs esat, jūs
atbildēsiet: «Es esmu misters Džons. Esmu bagātnieks. Esmu šis
vai tas.» Bet visi šie apzīmējumi attiecas tikai uz ķermeni. Bet
jūs neesat šis ķermenis. Tie ir maldi.
Trešais trūkums ir tieksme krāpt. Ikvienam ir nosliece uz
krāpšanu. Pat vislielākais muļķis uzdodas par ļoti gudru. Viņam
jau ir pateikts, ka viņš maldās un kļūdās, un tomēr šis cilvēks
prāto: «Es domāju, ka tas ir tā un tas ir šitā.» Taču viņš pat
neapzinās savu stāvokli. Būdams nepilnīgs, viņš raksta grāmatas
par filozofiju. Tā ir viņa slimība. Tā ir krāpšana.
Visbeidzot — mūsu jutekļi ir nepilnīgi. Mēs ļoti lepojamies
ar savu redzi. Bieži vien kāds izaicinoši jautā: «Vai jūs varat
man parādīt Dievu?» Bet vai jums ir tādas acis, ar kurām var
redzēt Dievu? Bez īpašas redzes tas nav iespējams. Ja istabā
pēkšņi kļūst tumšs, jūs nespējat saskatīt pat savas rokas. Cik
gan vērta ir jūsu redze? Tāpēc ar šiem nepilnīgajiem jutekļiem
mēs nevaram cerēt uz zināšanām (vēdu). Šo saistītās dzīves
trūkumu dēļ mēs nevienam nespējam dot pilnīgas zināšanas. Arī
mēs paši esam nepilnīgi. Tāpēc mēs pieņemam Vēdas, kādas tās ir.
Var teikt, ka Vēdas ir hinduistu literatūra, bet «hindu» ir
svešvārds. Mēs neesam hinduisti. Patiesībā mūs sauc par
varnāšramu. Varnāšrama apzīmē Vēdu sekotājus, kas pieņem
sabiedrības dalījumu astoņās varnās un āšramos.
Sabiedrība
sastāv no četrām daļām, un garīgā dzīve iedalās četrās daļās. To
sauc par varnāšramu. Bhagavad-gītā (4. 13.) teikts: «Šis
iedalījums ir visur, jo to radījis Dievs.»
Sabiedrība iedalās
brāhmanos, kšatrijos, vaišjās un šūdrās. Brāhmani ir
vissaprātīgākā cilvēku daļa — viņi zina, kas ir Brahmans. Nākamā
saprātīgā sabiedrības daļa ir kšatriji jeb pārvaldītāji. Tiem
seko vaišjas jeb tirgotāji. Šis dabiskais iedalījums pastāv
visur. Tas ir Vēdu princips, un mēs to pieņemam. Vēdu principi
ir neapstrīdama patiesība, jo tie ir nekļūdīgi. Tāpēc tie ir
jāatzīst. Piemēram, Indijā govs mēslus atzīst par tīriem, kaut
arī tie ir dzīvnieku izkārnījumi. Kādā vietā Vēdās norādīts, ka
pēc pieskaršanās mēsliem tūlīt jānomazgājas. Bet citur teikts,
ka govs mēsli ir tīri. Ja jūs netīru vietu notriepjat ar govs
mēsliem, tā attīrās. Veselais saprāts iebildīs, ka šeit ir
pretruna. Taču pretruna tā ir tikai no ikdienišķā redzes
viedokļa, nekādas aplamības te nav. Tā tas ir. Kalkutā kāds
ievērojams zinātnieks un ārsts, izanalizējis govs mēslus,
atklāja, ka tiem piemīt visas antiseptiskās īpašības.
Ja Indijā kāds cilvēks otram saka: «Tev jādara tā,» tad otrs
var iebilst: «Ko tu ar to domā? Kāpēc man tevi bez ierunām
jāklausa? Vai tas ir Vēdu norādījums?» Vēdu norādījumus nevar
tulkot pēc sava prāta. Tomēr, ja jūs rūpīgi pārbaudīsiet, kāpēc
doti šie norādījumi, tad galu galā atklāsiet, ka tie visi ir
pareizi.
Vēdas nav cilvēku zināšanu apkopojums. Vēdu zināšanas nāk no
garīgās valstības, no Kunga Krišnas. Vēdas sauc arī par šruti.
Šruti ir zināšanas, kas apgūtas klausoties. Tās nav iegūtas
eksperimentāli. Šruti ir kā māte. No mātes mēs uzzinām ļoti
daudz. Piemēram, ja gribat uzzināt, kas ir jūsu tēvs, — kurš gan
varēs atbildēt? Vienīgi māte. Ja māte teiks: «Viņš ir tavs
tēvs,» tad jums tas ir jāatzīst. Eksperimentāli jūs
nenoskaidrosiet, vai viņš ir jūsu tēvs vai nē. Tātad, ja
vēlaties uzzināt par kaut ko, kas ir ārpus jūsu pieredzes, ārpus
jūsu eksperimentālajām zināšanām, ārpus jutekļu darbības lauka,
jāpieņem Vēdas. Par pārbaudi nevar būt ne runas. Tas jau ir
pārbaudīts. Viss jau ir noskaidrots. Tā, piemēram, mātes
viedoklis jāatzīst par patiesību. Citas iespējas nav.
Vēdas tiek uzskatītas par māti, un Brahma — par vectēvu jeb
ciltstēvu, jo viņš pirmais saņēma Vēdu zināšanas. Pirmā dzīvā
radība bija Brahma. Viņš saņēma Vēdu zināšanas un nodeva tās
Nāradam, citiem mācekļiem un dēliem, un viņi tālāk — saviem
mācekļiem. Tā Vēdu zināšanas ar mācekļu pēctecību atnāk līdz
mums. Arī Bhagavad-gīta apstiprina, ka Vēdu zināšanas tiek
saprastas šādi. Ja eksperimentēsiet, tad nonāksiet pie tiem
pašiem secinājumiem, bet, lai ietaupītu laiku, pieņemiet tos. Ja
vēlaties zināt, kas ir jūsu tēvs, un atzīstat mātes autoritāti,
tad jūs nestrīdēdamies pieņemsiet visu, ko viņa teiks. Ir trīs
veidu pierādījumi: pratjakša, anumāna un šabda. «Pratjakša»
nozīmē «tiešs pierādījums». Tiešs pierādījums nav īpaši labs, jo
mūsu jutekļi ir nepilnīgi. Sauli mēs redzam katru dienu, un tā
mums šķiet mazs aplītis, kaut gan patiesībā tā ir nesalīdzināmi
lielāka par daudzām planētām. Cik vērta ir šāda redze? Tāpēc
mums jālasa grāmatas. Tad mēs varēsim izprast Sauli. Tātad tieša
pieredze ir nepilnīga. Vēl ir anumāna, induktīvas zināšanas:
«tas varētu būt tā», pieņēmumi. Piemēram, Darvina teorija
apgalvo, ka varētu būt tā un varētu būt arī citādi. Taču tā nav
zinātniska pieeja. Tas ir pieņēmums, un arī tas ir nepilnīgs.
Bet, ja jūs saņemat zināšanas no autoritatīviem avotiem, tad tās
ir pilnīgas. Ja jūs, piemēram, saņemat raidījumu programmu, ko
sastādījusi raidstacijas vadība, tad nav ko šaubīties par tās
pareizību. To nevajag pārbaudīt, jo tā ir saņemta no
autoritatīva avota.
Vēdu zināšanas sauc par šabda-pramānu. Arī par šruti. Šruti
nozīmē, ka šīs zināšanas jāsaņem klausoties. Vēdas norāda, ka
pārpasaulīgās zināšanas var saprast, klausoties autoritāti.
Pārpasaulīgās zināšanas nāk no avota, kas ir ārpus šī Visuma.
Visumā ir materiālās zināšanas, bet pāri tam — pārpasaulīgās.
Mēs nespējam nokļūt pat tur, kur Visums beidzas, — kā tad lai
mēs sasniedzam garīgo valstību? Tādā veidā iegūt pilnas
zināšanas nav iespējams.
Pastāv garīgās debesis. Pastāv cita daba, kas ir pāri
izpaustajam un neizpaustajam. Bet kā jūs uzzināsiet, ka pastāv
debesis, kuru planētas un iedzīvotāji ir mūžīgi? Šādas zināšanas
ir, bet kā, ar kādu eksperimentu tās var pārbaudīt? Tas nav
iespējams. Tāpēc jāņem talkā Vēdas. Šīs ir Vēdu zināšanas.
Krišnas apziņas kustībā mēs pieņemam zināšanas no visaugstākās
autoritātes — Krišnas. Krišnu par augstāko autoritāti atzīst
visas cilvēku kārtas. Vispirms tie ir divu veidu pārpasaulnieki.
Vienus sauc par impersonālistiem — mājāvādī. Viņus parasti sauc
par vēdāntistiem, Šankarāčārjas sekotājiem. Un ir arī citi
pārpasaulnieki, kurus sauc par vaišnaviem, tie ir
Rāmānudžāčārja, Madhvāčārja, Višnusvāmī. Gan Šankaras
sampradāja, gan vaišnavu sampradāja atzīst Krišnu par Dieva
Augstāko Personību. Šankarāčārju uzskata par impersonālistu,
kurš sludināja impersonālismu, bezpersonisko Brahmanu, bet
patiesībā viņš ir slēpts personālists. Savos Bhagavad-gītas
komentāros viņš rakstīja: «Nārājana, Dieva Augstākā Personība,
stāv pāri kosmiskajai izpausmei.» Pēc tam viņš to vēlreiz
apstiprināja: «Šī Dieva Augstākā Personība, Nārājana, ir Krišna.
Viņš atnāca kā Dēvakī un Vasudēvas dēls.» Šankarāčārja konkrēti
minēja Krišnas tēva un mātes vārdus. Tātad Krišnu par Dieva
Augstāko Personību atzīst visi pārpasaulnieki. Par to nav šaubu.
Krišnas apziņas zināšanu avotu — Bhagavad-gītu — ir devis pats
Krišna. Mēs esam izdevuši «Bhagavad-gītu kāda tā ir», jo
pieņemam Krišnu tā, kā Viņš to teicis, bez jebkādiem
skaidrojumiem. Tās ir Vēdu zināšanas. Mēs pieņemam Vēdu
zināšanas, jo tās ir tīras. Lai arī ko Krišna neteiktu, mēs to
pieņemam. Lūk, kas ir Krišnas apziņa. Tā ietaupās daudz laika.
Ja jūs atzīstat pareizo autoritāti vai zināšanu avotu, tad jūs
ietaupāt daudz laika. Piemēram, materiālajā pasaulē zināšanas
var apgūt divējādi — induktīvi un deduktīvi. Deduktīvi jūs
pieņemat, ka cilvēks ir mirstīgs. Jūsu tēvs apgalvo, ka cilvēks
ir mirstīgs, jūsu māsa apgalvo, ka cilvēks ir mirstīgs, visi to
apgalvo, un jūs neeksperimentējat. To, ka cilvēks ir mirstīgs,
jūs pieņemat par patiesību. Ja gribat izpētīt, vai cilvēks ir
mirstīgs, jums ir jāizpēta pilnīgi visi cilvēki, jo jūs varat
iedomāties, ka ir arī kāds nemirstīgais, tikai jūs viņu vēl
neesat redzējis. Šāda izpēte nekad nebeigtos. Sanskritā to sauc
par ārohu, augšupejošo ceļu. Ja vēlaties zināšanas iegūt pats
saviem spēkiem, ar saviem nepilnīgajiem jutekļiem, tad jūs nekad
nenonāksiet pie pareiziem secinājumiem. Tas ir neiespējami.
Brahma-samhitā teikts: «Lidojiet ar prāta ātrumu!» Mūsu
materiālās lidmašīnas stundā var nolidot četrus tūkstošus kilometru, bet
cik ātri lido prāts? Sēžot mājās, jūs pēkšņi iedomājaties
Indiju, kas atrodas, teiksim, desmitiem tūkstošu kilometru attālumā, un
tā tūlīt ienāk jūsu mājā. Prāts ir nonācis tur. Tik liels ir
prāta ātrums. Tāpēc ir teikts: «Ja jūs miljoniem gadu ceļosiet
ar prāta ātrumu, tad sapratīsiet, ka garīgās debesis ir
neierobežotas.» Tām nav iespējams pat tuvoties. Tāpēc Vēdās
teikts, ka cilvēkam jāpieņem — tur teikts «noteikti» — īstens
garīgais skolotājs, guru. Ar ko ir apveltīts garīgais skolotājs?
Ar Vēdu zināšanām, kuras pareizi uzklausītas no pareizā avota,
un viņam patiešām ir stingri jābūt Brahmanā. Šīs ir divas
nepieciešamās īpašības. Citādi viņš nav īstens skolotājs.
Krišnas apziņas kustību pilnīgi autoritatīvu padara Vēdu
principi. Bhagavad-gītā Krišna saka: «Vēdisko meklējumu
īstenais mērķis ir atrast Krišnu.» Arī Brahma-samhitā teikts:
«Krišnam, Govindam, ir neskaitāmi veidoli, taču visi tie ir
viens.» Tie nav tādi, kā mūsu kļūdu pilnie veidoli. Viņa veidols
ir nekļūdīgs. Manam veidolam ir sākums, Viņa veidolam sākuma
nav. Tas ir ananta. Un Viņa veidoliem, kas ir tik daudzveidīgi,
nav gala. Mans veidols sēž šeit, nevis manā dzīvoklī. Arī jūs
sēžat te, ne savās mājās. Bet Krišna vienlaicīgi var būt visur.
Viņš var sēdēt Golokā Vrindāvanā, un tajā pašā laikā Viņš ir
visur un caurstrāvo visu. Viņš ir sākotnējais, visvecākais, bet,
ja jūs palūkosieties uz Krišnas attēlu, tad vienmēr redzēsiet
piecpadsmit — divdesmitgadīgu jaunekli. Jūs nekad neredzēsiet
vecu vīru. Bhagavad-gītā jūs esat redzējuši attēlus, kuros
Krišna ir kaujas ratu vadītājs. Tad Viņam bija vismaz simt gadu.
Krišnam bija mazmazbērni, taču Viņš izskatījās pēc jaunekļa.
Krišna, Dievs, nekad nenoveco. Tāda ir Viņa augstākā vara. Un,
ja vēlēsieties atrast Krišnu, apgūstot Vēdu rakstus, nonāksiet
strupceļā. Neiespējami tas nav, taču ļoti grūti. Bet pavisam
viegli jūs varat uzzināt par Krišnu no Viņa bhaktas. Bhaktas
spēj dot jums Krišnu: «Šeit Viņš ir, pieņemiet!» Lūk, ko spēj
Krišnas bhaktas.
Sākumā bija tikai viena Vēda, un to nevajadzēja lasīt.
Cilvēki bija tik gudri, ar tik labu atmiņu, ka, vienreiz
noklausījušies garīgā skolotāja teikto, viņi to saprata. Viņi
visu saprata uzreiz. Bet pirms piectūkstoš gadiem, domādams par
šī laikmeta — Kali-jugas — cilvēkiem, Vjāsadēva Vēdas
pierakstīja. Viņš zināja, ka tad cilvēku mūžs būs īss, atmiņa
būs ļoti vāja un saprāts zaudēs asumu. «Tāpēc es Vēdu zināšanas
mācīšu rakstiski.» Viņš sadalīja Vēdas četrās daļās: Rigvēdā,
Sāmavēdā, Atharvavēdā un Jadžurvēdā. Tad viņš uzticēja Vēdas
dažādiem mācekļiem. Viņš parūpējās arī par mazāk saprātīgajām
sabiedrības daļām — strī, šūdrām un dvidža-bandhu. Viņš
neaizmirsa arī sievietes, šūdras (strādnieku kārtu) un
dvidža-bandhu. Dvidža-bandhu ir augstdzimis cilvēks, kura
īpašības neatbilst viņa augstajai kārtai. Cilvēku, kurš dzimis
brāhmanu ģimenē, bet kuram nav brāhmana īpašības, sauc par
dvidža-bandhu. Šiem cilvēkiem viņš sastādīja Mahābhāratu, ko
sauc arī par Indijas vēsturi, un astoņpadsmit Purānas. Vēdu
raksti sastāv no Purānām, Mahābhāratas, četrām Vēdām un
Upanišadām. Upanišadas ir Vēdu daļa. Tad Vjāsadēva apkopoja
visas Vēdu zināšanas zinātniekiem un filozofiem domātajā
Vēdānta-sūtrās. Tā ir pati Vēdu pilnība.
Vjāsadēva Vēdānta-sūtras uzrakstīja Nāradas, sava Guru
Mahārādžas (garīgā skolotāja), vadībā, un tomēr viņš nebija
apmierināts. Tas ir garš stāsts, kas aprakstīts
Šrīmad Bhāgavatamā. Vēdavjāsa (Vjāsadēva) nebija gluži
apmierināts arī tad, kad bija sastādījis daudzās Purānas,
Upanišadas un pat Vēdānta-sūtras. Tad viņa garīgais skolotājs
Nārada mācīja: «Izskaidro Vēdānta-sūtras.» «Vēdānta» nozīmē
«augstākās zināšanas», un visaugstākās zināšanas ir Krišna.
Krišna norāda, ka, apgūstot visas Vēdas, jānonāk pie Krišnas
izpratnes: vēdānta-krid vēda-vid ēva čāham. Krišna saka:
«Es esmu Vēdānta-sūtru sastādītājs, un Es esmu Vēdu
zinātājs.» Tāpēc galamērķis ir Krišna. Tas ir teikts visos
vaišnavu rakstītajos Vēdāntas filozofijas skaidrojumos. Mums,
Gaudīja vaišnaviem, ir savs Vēdāntas filozofijas skaidrojums
«Govinda-bhāšja», ko devis Baladēva Vidjābhūšana. Arī
Rāmānudžāčārjam un Madhvāčārjam ir savi skaidrojumi.
Šankarāčārjas skaidrojums nav vienīgais. Ir daudz Vēdāntas
skaidrojumu, bet, tā kā vaišnavu skaidrojums nebija pirmais,
cilvēki maldīgi domā, ka Šankarāčārjas skaidrojums ir vienīgais.
Turklāt Vjāsadēva pats uzrakstīja pilnīgo Vēdāntas skaidrojumu
— Šrīmad Bhāgavatamu. Arī Šrīmad Bhāgavatama sākas ar
Vēdānta-sūtru pirmajiem vārdiem: «džanmādj asja jatah». Šis
«džanmādj asja jatah» ir pilnībā izskaidrots
Šrīmad Bhāgavatamā. Vēdānta-sūtras dod tikai mājienu par to,
kas ir Brahmans, Absolūtā Patiesība: «Absolūtā Patiesība ir tas,
no kā viss izplūst.» Tas ir kopsavilkums, taču
Šrīmad Bhāgavatamā tas izskaidrots sīkāk. Ja viss izplūst no
Absolūtās Patiesības, tad kāda ir Absolūtās Patiesības daba? Tas
ir izskaidrots Šrīmad Bhāgavatamā. Absolūtajai Patiesībai
jābūt ar apziņu. Tā pati mirdz («sva-rāt»). Mēs attīstām apziņu
un zināšanas, saņemot tās no citiem, bet par Viņu ir teikts, ka
tā pati mirdz. Vēdu zināšanu kopsavilkums ir Vēdānta-sūtras, un
Vēdānta-sūtras pats tās autors ir izskaidrojis
Šrīmad Bhāgavatamā. Noslēgumā mēs lūdzam tos, kas patiesi
tiecas apgūt Vēdu zinības, mēģināt saprast visu Vēdu zināšanu
izskaidrojumu no Šrīmad Bhāgavatamas un Bhagavad-gītas.
Avots: http://www.iclub.lv/pages/krisna/vedas.htm |