Ko par Vēdu rakstiem saka rietumu zinātnieki?
Lai gan rietumu zinātnieki bieži apšauba Vēdu rakstu
gudrību, patiesībā viņu starpā nav vienprātības par to vecumu.
Zinātniekiem nav īstu zināšanu par Vēdām, jo viņi nezina ne tajās
izklāstītās zināšanas, ne arī to, kas tās ir radījis jeb sarakstījis.
Viņu aplamos priekšstatus par Indijas kultūru neapstiprina arī mūsdienu
arheologu jaunākie atklājumi. Kaut arī viņi domā, ka Vēdas ir tikai
primitīvu senatnes civilizāciju rituālistiski sacerējumi, kas domāti
reliģijas vajadzībām un tām nav nekāda sakara ar īsto dzīves realitāti,
tomēr, ja mēs iedziļināmies Vēdu rakstos, tad atklājam tajos
pārsteidzošu informāciju. Piemēram, Šrīmad Bhāgavatamā ir aprakstīts ne
tikai tas, ka viss sastāv no atomiem, bet dota arī sīka Visuma uzbūve ar
precīziem attālumiem līdz dažādām planētām. Kaut arī dažas lietas mums
varētu likties neparastas, piemēram, cilvēku tikšanās ar citu planētu
iedzīvotājiem, lidojošie gaisa kuģi, jogu mistiskās spējas, tas nav
nekas pārsteidzošs, jo senatnē ļaudis bija garīgā ziņā daudz
attīstītāki, jo spēja izkopt šīs spējas. Arī mūsdienās ļaudis bieži
brīnās par neparastajiem NLO apciemojumiem, taču tas, kas teikts Vēdās,
nav izdomājumi. Tā ir absolūta patiesība, un tas liecina par to lielu
senumu.
Agrāk Vēdas nodeva mutiski, jo tad cilvēkiem bija ļoti
laba atmiņa. Sākoties Kali (strīdu un nevienprātības) laikmetam, ļaužu
atmiņa pakāpeniski pasliktinājās, tāpēc Šrīla Vjāsadēva pierakstīja
visas četras Vēdas, un arī Mahābhāratu, Rāmājanu un Purānas. Protams,
materiāls, uz kura tās tika pierakstītas, nevarēja saglabāties tik ilgi.
Vēdas tika pārrakstītas ar roku, un dažreiz atsevišķas daļas tika
nozaudētas. Tiek lēsts, ka pašreiz ir saglabājušies tikai 6% no visiem
sākotnējiem Vēdu pierakstiem. Turklāt atsevišķas nodaļas negodīgi
pārrakstītāji sagrozīja, lai izmantotu savu savtīgo mērķu īstenošanai.
Kungs, rūpējoties par visu dzīvo būtņu labumu, ir devis
Vēdas, pēc kurām ļaudis var dzīvē vadīties. Tāpēc Vēdas sauc par
apaurušēju, tas ir, tās nav sarakstījis cilvēki vai augstākas
materiālās būtnes, padievi, pat ne pirmā Visuma būtne Brahma. Tās ir
teikusi Dieva Augstākā Personība Kungs Krišna, kas atrodas pāri
materiālajai pasaulei. Šrīmad Bhāgavatamas sākumā ir teikts: tēnē
brahma hridā — Augstākā Absolūtā Patiesība atklāja Vēdu zināšanas
Brahmam caur sirdi. Tāpēc tas, ka Vēdas ir pavēstījis Dieva Augstākā
Personība Krišna, apstiprina to, ka Vēdu zināšanas, tās pareizi nododot
tālāk, ir pasargātas no kļūdām, maldiem, krāpšanas un nepilnībām, un tām
Indijā ļaudis seko jau kopš neatminamiem laikiem; neviens nevar noteikt,
kad ļaudis ir sākuši piekopt Vēdu reliģiju — tā ir mūžīga. Vēdas
sanskritā sauc arī vārdā «sētu», kas latviski nozīmē «tilts». Citiem
vārdiem sakot, ja kāds vēlas sasniegt savu garīgo esamību, viņam ir
jāpārvar materiālais neziņas okeāns. Vēdas ir kā tilts, pa kuru var
šķērsot šo milzīgo okeānu.
Teorija par it kā neseno Vēdu izcelsmi pirmie izdomāja
kristiešu misionāri, kas ieradās Indijā sludināt Kristus mācību. Saskaņā
ar valdošo baznīcas ideoloģiju viņu uzskatos nedrīkstēja parādīties
viedoklis, ka kaut kas izcils varētu būt senāks par Kristus atnākšanu.
Bija nepieciešams pierādīt it kā neseno Vēdu rakstu izcelsmi. Šī mērķa
sasniegšanu veicināja īpašie apstākļi Indijā, kur ap to laiku Vēdu
kultūra bija ļoti pagrimusi. Ļaudis izmantoja Vēdu rakstus, lai uzturētu
izkropļoto kastu sistēmu, kurā ļaudis manto kastu no dzimšanas, nevis
pēc savām īpašībām. Tikai nedaudzi uzturēja un nodeva tālāk Vēdu rakstu
patieso būtību. Vēlāk, 15. gadsimtā, to atjaunoja un izplatīja pa visu
Indiju Kungs Čaitanja, Dieva avatārs, kas sludināja Dieva godināšanu,
daudzinot Viņa svētos vārdus: Harē Krišna Harē Krišna Krišna Krišna Harē
Harē / Harē Rāma Harē Rāma Rāma Rāma Harē Harē.
Kas ir zilbe «om»?
Par «om» sauc vēdisko mantru omkāru, ko parasti
meditācijā skaita jogi mistiķi. Kāpēc tieši «om» - tāpēc, ka meditācijas
mērķis ir iegūt varu pār jutekļiem un prātu un, atbrīvojoties no
materiālajām piesaistībām, sasniegt Visaugstāko, bet omkāra ir visa
pārpasaulīgā sēkla. «Om» sastāv no trīs pārpasaulīgajām skaņām «a-u-m»,
un to var tulkot kā uzrunu: «ak, mans Kungs!» Par to sīkāk var izlasīt
Šrīmad Bhāgavatamas otrā dziedājuma pirmajā nodaļā. Savukārt
Bhagavad-gītas 17. nodaļā 23. pantā ir teikts:
om tat sad iti nirdēšo brahmanas tri-vidhah smritah
brāhmanās tēna vēdāš ča jagjāš ča vihitāh purā
«Uz Augstāko Absolūto Patiesību no laika gala norādīja
ar trijiem vārdiem - «om tat sat». Šos vārdus izrunāja brāhmani, dziedot
Vēdu himnas un ziedojot par prieku Visaugstākajam.»
Tātad omkāras jeb zilbes «om» daudzināšana ir garīgās
pilnveidošanās sastāvdaļa. Šajā ziņā tā neatšķiras no Harē Krišnas
mantras daudzināšanas, jo mērķis ir viens un tas pats. Harē Krišnas
mantra arī ir pārpasaulīgā skaņa, kas attīra tās daudzinātāju un paceļ
viņu garīgā līmenī. Arī tulkojums ir aptuveni tāds pats, kā omkāras
tulkojums. Vienīgā atšķirība ir tā, ka «om» daudzināšanai mums ir jābūt
iepriekš noteikti sagatavotiem; tas ir jādara stingri saskaņā ar
noteikto jogas paņēmienu, bet Harē Krišnas mantru (Harē Krišna Harē
Krišna Krišna Krišna Harē Harē / Harē Rāma Harē Rāma Rāma Rāma Harē
Harē) var brīvi daudzināt ikviens. Tā ir īpaša priekšrocība šajā
laikmetā - to darīt ir ļoti viegli un patīkami.
Avots: http://www.iclub.lv/pages/krisna/a2.htm#4 |