G.Ošeniece: ‘Ieskats vēdiskās izglītības filozofijā’ Iepriekšējā
rakstā runājām, ka skola un skolotāji ir kultūrvara, kura īsā laikā
var izraisīt lielas izmaiņas sabiedriskās domas un valsts politikas
attīstībā. Jau sers Vinstons Čērčils teicis, ka "skolotājiem ir tāda
vara, par kādu premjerministri var tikai sapņot”. Mēs, protams,
ar šo domājam gara, nevis kara spēku, jo mums jāatrod garīgas,
filozofiskas nostādnes, uz kurām balstīt katra atsevišķa cilvēka un
visas sabiedrības kopumā izglītošanas kultūru. Iepazīšanās ar
vēdiskās izglītības filozofiju, tās principiem un metodēm var
izrādīties noderīga ne tikai, lai salīdzinātu to ar mūsu modernās
rietumu izglītības sistēmas sasniegumiem vai priekšrocībām, bet arī,
lai apzinātos un izprastu nozīmīgus mūsdienu izglītības trūkumus. Mūsu
mērķis ir atrast citu skatījumu, kas palīdzētu izprast šodienas
modernās skolas negatīvo pavadoņu – agresijas, atsvešinātības, jaunatnes
dumpošanās – cēloņus un ļautu mums veidot labāku izglītības kultūru
nākotnē. Ceru, ka, jo īpaši skolotājiem un vecākiem, ar atskatu uz
antīko vēdisko laikmetu un vienlaicīgi ieskatu vēdiskajā pedagoģijas
teorijā radīsies jaunas atziņas, vēlme un spēks kaut ko mainīt gan savā
attieksmē un darbībā, gan skolā un sabiedrībā. Vārds ,,vēdas”
senajā sanskrita valodā nozīmē ‘zināšanas’ jeb ‘tas, kas ir zināms’.
Ne velti latviešu valodā ir vārdi ,,vieds” un ,,viedums” un krievu
valodā ,,vedatj” – ‘zināt’, kā arī ,,vedomosti”, „povedatj”,
,,razvedatj” un ,,osvedomitsja”. Šī vārda sakne vai tā locījumu formas
ir saglabājušas nozīmi daudzās mūsdienu valodās: piemēram, angļu valodā
,,wit” ir ‘gudrība’, ‘prāts’, ‘saprāts’, ,,witness” – ‘liecība’,
‘pierādījums’, vācu valodā ,,wissen” nozīmē ‘zināt’ un ‘zināšanas’,
zviedriski ,,veta” un holandiski ,,weten” nozīmē ‘zināt’, čehu valodā
,,vim” – ‘es zinu’, „vidim” ir ‘es redzu’, bet grieķu valodā ,,woida”
nozīmē ‘es zinu’ un latīņu valodā „video” – ‘es redzu’. Senas gudrības, kas nodotas no paaudzes paaudzē
Vēdas – tās ir senas gudrības, kas, tāpat kā latviešu dainas, mutvārdu
tradīcijā nodotas no paaudzes paaudzē jau daudzus tūkstošus gadu
pirms to pierakstīšanas. Plašāk zināms fakts, ka Vēdas tiek dēvētas
par pasaulē vecāko literatūras un filozofijas pieminekli. Vēdas reizē
ir arī vissenākie Svētie Raksti, jo tradicionāli tiek uzskatīts, ka
tās nav cilvēka prāta izdomājums. Vienkāršāk runājot, varētu
teikt, ka vēdas ir tāda kā lietošanas pamācība jeb instrukcija šīs
zemes dzīvei, jau izstrādāts likumkodekss vai konstitūcija.
Zinātnieki, kas pēta vēdisko literatūru, ir pārsteigti, cik daudzi
mūsdienu zinātnes atklājumi cilvēkam ir bijuši pazīstami jau pirms
vairāk nekā 5000 gadiem, piemēram, atoma uzbūve, Visuma rašanās un
Saules sistēmas struktūra, embrija attīstība mātes ķermenī un cilvēka
organisma funkciju īpatnības. Vēdu literatūrā padziļināti
apskatīti medicīnas, psiholoģijas, socioloģijas, jurisprudences,
matemātikas, ģeometrijas, astronomijas, astroloģijas, arhitektūras,
karalietu un inženierzinātņu jautājumi. Garīgu iedvesmu Vēdās saviem
zinātniskajiem vai literārajiem darbiem smēlušies tādi talanti kā
J.V.Gēte, I.Kants, G.V.F. Hēgelis, A.Einšteins, R.Emersons, R.Rolāns,
R.Tagore, Ļ.Tolstojs u.c, atzīdami tās par visdaudzpusīgāko zināšanu
avotu. Turpmāk pārrunāsim to, kas Vēdu literatūrā teikts par
audzināšanu un izglītību. Rietumu sabiedrībā pieņemts domāt, ka
moderno pedagoģijas teoriju aizsākums meklējams samērā nesenā pagātnē,
kad pirmoreiz tika pierakstītas atsevišķas pedagoģiskās atziņas.
Lielais vairums dažādo audzināšanas un izglītības teorijas radušās
tikai 19. un 20. gadsimtā. Tomēr izrādās, ka sistemātiski izstrādāta
un praktizēta pedagoģiskā teorija eksistējusi jau krietni agrāk. Hindu
civilizācijā pirmās ziņas par izglītības attīstību atrodamas Rigvēdā,
tekstā, kas pierakstīts pirms pieciem tūkstošiem gadu un pirms tam
ilgstoši (pēc indiešu zinātnieku datiem – vismaz deviņus tūkstošus
gadu) eksistējis mutvārdu tradīcijā. Tieši Rigvēdā izklāstītās
izglītības teorijas tiek sauktas par vēdisko izglītības teoriju. Hindu
civilizācijas zināšanu līmenis savā niansētībā dažkārt pārsniedz
mūsdienu izglītības teoriju un praksi. Jau pirms vairākiem gadu
tūkstošiem eksistēja rūpīgi izstrādāta izglītības sistēma, kas
nodrošināja garīgas, morālas, profesionālas (amata) un akadēmiskas
zināšanas. Šī sistēma bija unikāla, un dažus tās aspektus nesen no jauna
atklājuši rietumu pedagogi, bet daudziem vēl joprojām netiek
pievērsta pienācīga uzmanība. Zinātniski pierādīts, ka Indijā,
vienā no senākajām pasaules civilizācijām, jau otrajā tūkstošgadē p.
m. ē. bērni saņēma sākuma ģimenes izglītību mājās un turpmāku, ar
rituālu ievadītu, oficiālu izglītību skolotāja jeb audzinātāja mājās,
kas parasti atradās skaistā, nomaļā vietā, bieži mežainā apvidū.
Skolotājs pieņēma šo bērnu kā savējo un apmācīja viņu, neprasot
samaksu par ēdināšanu un izmitināšanu. Audzēkņu uzdevums savukārt bija
pieskatīt uguni, palīdzēt skolotājam saimniecības darbos un rūpēties
par māju un lopiem. Šiem darbiem bija ne tikai praktiska, bet drīzāk
simboliska nozīme, jo uzskatīja, ka tikai tad, ja bērns kaut ko dara
skolotāja labā, viņš novērtē iegūstamās zināšanas, un tad tās vieglāk
ieguļas prātā. Mācības šajā laikposmā sastāvēja no vēdisko himnu
(domugraudi, līdzīgi mūsu latviešu dainām) mācīšanās no galvas,
pareizas izrunas un gramatikas, astronomijas un etimoloģijas1
zināšanu apgūšanas. Maksimālais mācību ilgums bija 12 gadi. Īpaši
apdāvināti bērni, beidzot mācības meža skolā, varēja turpināt izglītību
universitātē vai augstākā filozofijas akadēmijā. Zināšanu
daudzums un mācību metode bija atkarīga no apgūstamā priekšmeta un
sabiedriskās kārtas. Runājot par metodēm, jāsecina, ka audzēkņu
pirmais pienākums bija iemācīties no galvas Vēdas visās to niansēs,
kas nodrošināja to saglabāšanos un nodošanu nākamajām paaudzēm
tūkstošiem gadu garumā. Mācoties tiesības, loģiku, rituālu veikšanas
mākslu un runas intonāciju, galvenais bija jēgas izpratne, bet trešā
metode bija alegoriju pielietojums, pašam mācot un skaidrojot Vēdas.
Augstākajā pakāpē visiecienītākā un izplatītākā metode bija jautājumu
uzdošana skolotājam un atbilžu pārspriešana. Vēdiskajā izpratnē
skolotājam ir jāiemāca skolēniem izmantot visu savu smadzeņu
potenciālu, mācībām jānorit dabiski, jo bērnam jābūt nemitīgi
ieinteresētam iemācīties vairāk. Ja bērnā tiek attīstīta cilvēkam
raksturīgā radošā inteliģence, viņš dzīvē jutīsies pietiekami droši,
lai nekļūdītos savās izvēlēs, un tādējādi viņa laimes izjūta un
sasniegumi pieaugtu. Par skolotāju varēja kļūt tikai tas, kurš bija
izkopis tādas ideāla skolotāja kvalitātes kā uzticamību (t.i., mīlestību
pret bērniem un nesatricināmu mierīgumu), radošo izdomu, pacietību,
atjautību, vitalitāti un laipnību. Par skolotāja uzdevumu uzskatīja
katra individuāla bērna vērtīgāko spēju un talantu izkopšanu, lai šie
„laimīgie pilsoņi” kopā veidotu „labāku pasauli”, kurā valdītu miers un
sapratne. Aplūkosim dažus aspektus, kuru mūsdienu izglītības
praksē nav vispār vai kuru izpratne ļoti atšķiras no tā, ko paredz
vēdiskā audzināšanas teorija. Tie ir: prāta attīstīšana, laba rakstura
un pozitīvas attieksmes ieaudzināšana, iekšējs miers jeb
līdzsvarotība, audzinātāja un audzināmā savstarpējā cieņa. Kopš
mūžīgiem laikiem tika uzsvērta galvenokārt cilvēka garīgā un tikai
tad fiziskā un intelektuālā iedaba. Arī vēdiskajai izglītībai un
kultūrai īpašu kolorītu un individualitāti piešķir tieši šī garīgā
aspekta uzsvērums. Fiziskais ķermenis un prāts ir tikai gara dzīves
ārējās sastāvdaļas. Audzināšanas mērķis ir atklāt cilvēkam gara pasauli
un padarīt intensīvāku „iekšējo dzīvi”. Tikai attīstīta gara dzīve
bagātina prāta un fiziskā ķermeņa darbības, piešķirot tām jēgu, izpratni
un perspektīvas. Bez iekšējās dzīves ārējā ir akla, nespēcīga, tukša
un pašatsvešināta. Tāpēc uzskata, ka izglītība, kura nodarbojas tikai
ar cilvēka dzīves laicīgajām un pragmatiskajām lietām, iznīcina pati
sevi. Tas izskaidro, kāpēc daudzās mūsdienu rietumu skolās valda
garīgs tukšums un jaunatne dumpojas. Vēdiskā izglītība paredz
ķermeņa un prāta spēju attīstību, lai nodrošinātu pilnvērtīgu,
veselīgu un ilgu cilvēka mūžu, tāpēc skolas galvenais uzdevums ir
„iemācīt redzēt, dzirdēt un vēlēties tikai vislabāko”, t.i.,
nostiprināt raksturu, kontrolēt savas vēlmes un dziņas, paaugstināt
savas koncentrēšanās un gribasspēku. Tātad svarīgāk par to, kā
piemeklēt un pasniegt audzēkņiem noteiktu informācijas daudzumu par
kādu tematu, ir veidot un attīstīt prātu, lai tas pats mācētu atrast,
apstrādāt un analizēt jebkādu informāciju. Vēdas saka, ka ir
kaitīgi pieblīvēt bērna prātu ar informāciju, neatpazīstot viņa
iedzimtās spējas un intereses, jo jau bērnībā un skolas gados ir
jāattīsta katra individuālās un dzīvei nepieciešamās prasmes un
rakstura īpašības, nenoslogojot visus bērnus vienādā mērā un pēc
vienādām prasībām. Uzskata, ka raksturs ir ietverts bērnā jau kopš
dzimšanas, tikai vēl nav pilnā mērā izpaudies. Tādējādi īstena izglītība
nozīmē pacietīgu cilvēka rakstura veidošanu pozitīvā virzienā. Vairākās
vietās Vēdās atrodamas norādes par 26 civilizētas personības
īpašībām, kas dzīves laikā katram cilvēkam būtu sevī jāattīsta. Tās
ir bezbailība, apziņas tīrība, garīgā izglītošanās, dāvanu došana,
pašsavaldīšanās, ziedošana, Svēto Rakstu pārzināšana, askēze,
vienkāršība, nevardarbība, patiesīgums, nedusmošanās, pašatteikšanās
augstāku mērķu labā, miers, trūkumu nemeklēšana citos, līdzcietība,
brīvība no alkatības, laipnība, pazemība, stingra noteiktība,
mērķtiecība, piedošana, izturība, tīrība, brīvība no skaudības un
brīvība no godkāres jeb pieticība.
Arī mūsdienu izglītībā būtu nepieciešama akcentu pārbīde
par labu personības starojumam un rakstura īpašībām, nevis galvā
iekaltiem informatīviem faktiem. Saskaņā ar Vēdām – par mācītu var
uzskatīt tādu cilvēku, kurš ieguvis civilizētas personības rakstura
īpašības. To izdarīt ir daudz grūtāk, nekā, piemēram, iegūt
interesantu informāciju un kļūt par slavenu zinātnieku. Patiesi gudrs
ir tas, kurš spēj uzvarēt savas sliktās īpašības, nevis tas, kurš
izlasījis kaudzēm grāmatu, piebāzis galvu ar dažādu informāciju,
faktiem un gadskaitļiem, bet tajā pašā laikā var būt skaudīgs, skops
un naidīgs, nodarot ļaunu apkārtējiem.
Svarīgs priekšnosacījums, lai zināšanu apguve
noritētu sekmīgi, vēdiskā izpratnē ir mierīgs prāts. Nespēja valdīt
pār savu nemieru, kas var izpausties kā neuzmanība, izklaidība,
apjukums, nesaprašana, apātija, nogurums, satraukums, mūsdienās
izrādās ne tikai skolēnu, bet arī daudzu inteliģentu cilvēku vājība.
Cilvēks var būt spējīgs speciālists savā jomā, bet reizē izklaidīgs,
aizmāršīgs, izmisis vai pat garīgi slims. Mūsdienu cilvēka prāts ir
nemitīgā konfliktā pats ar sevi, bet mūsu izglītība šai problēmai
nepievērš nekādu uzmanību. Taču jebkurai izglītībai, kura
paredz laimīga un garīgi vesela cilvēka attīstību un harmoniskas
sabiedrības pastāvēšanu, būtu jāņem vērā šis svarīgais
priekšnosacījums – mierīgs un līdzsvarots prāts. Nākamā ļoti
būtiskā iezīme: vēdiskajā kultūrā audzināšanas un izglītības pamatā
bija uzskats, ka ikkatrs līdzpilsonis cilvēkam ir kā brālis, apkārtējā
pasaule un daba ir draudzīga, ka ikvienam jābūt laimīgam, taisnīgam
un jākalpo apkārtējiem. Mācīja, ka jādzīvo saskaņā ar sevi, ar
kaimiņiem, citiem cilvēkiem un apkārtējo vidi. Modernās izglītības
redzējums ir citāds: jauniešus gatavo konkurencei un konfliktu
risināšanai, māca, ka indivīds dzīvo iekšējā nesaskaņā ar savām vēlmēm
un konfliktā ar citiem cilvēkiem un apkārtējo pasauli. Tas ir
nenovēršami, ja sabiedrība balstās uz no ekonomikas pārņemtām idejām
par maksimālu personīgo izdevīgumu un maksimālu apkārtējo cilvēku,
dzīvnieku un dabas resursu izmantošanu. Rezultāts ir ne tikai vides, bet
arī paša cilvēka piesārņojums, demoralizācija, neirozes, noziedzība,
narkomānija un cita veida anomālijas. Senā pedagoģiskā doma
uzsvēra atmosfēras lomu mācību vidē. Svarīga ir pilnīga saskaņa
skolotāja un apmācāmā starpā. Izglītošanās notiek tikai tad, ja
audzēkņus vada nopietna zinātkāre, aizrautīga vēlme pētīt un
noskaidrot patiesību, kā arī pieķeršanās skolotājam, godbijība un cieņa.
Audzēkņu nopietnu attieksmi pret mācībām raksturo vienkāršība,
askētisms, tikumība un uzticēšanās, kas rāda, ka cilvēks iekšēji ir
gatavs uzņemt zināšanas. Tieši zinātkāres jeb ieinteresētības trūkums un
cieņas zudums ir pirmais, par ko sūdzas mūsdienu skolas skolotāji.
Tātad – mācību atmosfēra un cilvēcisko attiecību kultūra ir cietusi
pamatīgu sakāvi. Tas apliecina, ka – par spīti zinātniskajiem
sasniegumiem, kad mašīnas var aizstāt cilvēka prātu un jaunās
tehnoloģijas var aizvietot skolotāju, par spīti iegūtajām tehniskajām
kompetencēm cilvēks mūsdienās patiesībā paliek neizglītots šā vārda
tiešajā nozīmē.
Gunta Ošeniece, Latvijas Universitātes un Latvijas Kultūras
akadēmijas pasniedzēja. Pārpublicēts no laikraksta "Izglītība un
Kultūra”, 2008.gada 13.marta numura
Avots: http://www.tautasforums.lv/?p=976 |