Ēdiena piedāvāšana Dieva Personībai
Pavēstot bhakti-jogas, garīgās kalpošanas jogas,
apkopojumu, Dievs Kungs saka: «Lai ko tu arī darītu, lai ko tu ēstu,
piedāvātu vai atdotu, lai kādas askēzes tu veiktu — visu to dari kā
ziedojumu Man.» (Bg. 9. 27.) Tāpēc ēdiena piedāvāšana Krišnam ir
neatņemama bhakti-jogas sastāvdaļa.
Dievs Kungs apraksta arī to, kāda veida ēdienu Viņš
pieņem: «Ja kāds Man no sirds piedāvā lapu, puķi, augli vai ūdeni, tad
Es tos pieņemu.» (Bg. 9. 26.) Šajā pantā Krišna nepiemin gaļu, zivis vai
olas, tāpēc bhakta piedāvā Viņam tikai labāko un tīrāko ēdienu — katrā
ziņā ne jau nokauto dzīvnieku pūstošos līķus vai nedzimušo cāļu
embrijus.
Piedāvājot ēdienu Krišnam, bhakta apliecina savu
mīlestību pret Viņu. Pat ikdienas dzīvē, gatavojot ēdienu kādam
cilvēkam, mēs izpaužam savu mīlestību un pieķeršanos viņam. Šis cilvēks
novērtēs ne tikai pašu ēdienu, bet arī to, ka šādi mēs izpaužam savu
mīlestību pret viņu. Arī ēdiena piedāvāšana Krišnam palīdz mums iemīlēt
Viņu. Tomēr ļoti grūti ir iemīlēt Dievu, ja mēs nekad neesam Viņu
redzējuši.
Vēdu raksti dod ļoti skaidru priekšstatu par Dievu.
Nekur citur jūs nespēsiet atrast tik pilnīgu Dieva Personības aprakstu.
Citu pasaules galveno reliģiju rakstos Dievs pieminēts kā Visaugstais
Tēvs, bet ir pārsteidzoši maz ziņu par Viņu kā par personību. Jēzus
Kristus teica, ka viņš ir Dieva dēls, Muhameds bija Dieva pravietis, bet
kas gan ir Pats Dievs? Viņš parādās tikai netieši — kā balss no debesīm,
kā degošs krūms utt.
Tomēr, ja atzīstam, ka Dievs ir mūs radījis, tad
nevaram noliegt, ka Viņam ir visas personībai raksturīgās iezīmes —
veidols, visdažādākie spēki un jutekļi. Nebūtu loģiski domāt, ka Dieva
radītajā pasaulē kaut kas varētu būt pārāks par pašu radītāju. Mums ir
veidols, un mēs esam personības, bet, ja Dievam tā visa nebūtu, tad šajā
ziņā mēs būtu pārāki par Viņu. Tāpēc Dievs arī ir personība — Augstākā
Personība ar bezgala varenu garīgo veidolu. Piemēram, arī Bībelē ir
teikts, ka mēs esam radīti pēc Dieva līdzības.
Rietumu mākslinieki savos darbos Dievu parasti
iztēlojas kā spēcīgu, vecu vīru ar bārdu. Tomēr Indijas Vēdu raksti
sniedz tiešu Dieva veidola un personības aprakstu — ziņas, kas nav
atrodamas nekur citur. Pirmkārt, Dievs ir mūžīgi jauns, un Viņam piemīt
brīnišķīgas garīgas īpašības, kas piesaista pat atbrīvoto dvēseļu prātus
un sirdis. Viņš ir augstākais mākslinieks, augstākais mūziķis, Viņš
brīnišķīgi runā un izpauž neierobežotu saprātu, jautrību un atsacīšanās
spēju. Dievs bauda nepārspējamas pārpasaulīgās spēles ar Saviem
mūžīgajiem pavadoņiem. Vēdās ir bezgala daudz Dieva Augstākās Personības
pievilcīgo iezīmju aprakstu. Tāpēc Viņu sauc par «Krišnu»,
visupievilcīgo. Kad saprotam Dievu kā personību, mums ir daudz vieglāk
meditēt uz Viņu, īpaši tad, kad piedāvājam Viņam ēdienu.
Krišna ir visspēcīgākais un ir pilnīgi garīgs, tāpēc
viss, kas saskaras ar Viņu, arī pilnībā attīrās un kļūst garīgs. Pat
materiālajā dabā ir lietas, kuras spēj attīrīt daudz ko citu. Piemēram,
saule ar saviem spēcīgajiem stariem spēj iztvaicēt ūdeni pat no
piesārņotām ūdenskrātuvēm. Ja pat tādam materiālam priekšmetam kā saulei
ir šāds spēks, tad mēs varam tikai iedomāties, kādai attīrošai spējai
jāpiemīt Dieva Augstākajai Personībai, kas bez pūlēm spēj radīt
miljoniem sauļu.
Garīgais ēdiens
Ar Savām neierobežotajām pārpasaulīgajām enerģijām
Krišna spēj pārvērst matēriju garā. Ja mēs ieliekam tērauda stieni
ugunī, tad tas drīz vien sakarst un iegūst uguns īpašības. Tas pats
notiek arī, piedāvājot ēdienu Krišnam, — ēdiens, kas sastāv no
materiālām vielām, kļūst pilnīgi garīgs. Šādu ēdienu sauc par prasādu,
kas sanskritā nozīmē «Dieva Kunga žēlastība».
Prasādas ēšana ir viena no pamatnodarbībām bhakti-jogā.
Citās jogās jutekļi ir jāsavalda mākslīgi, bet bhakti-jogā mēs varam
brīvi izmantot savus jutekļus dažādās patīkamās garīgās darbībās.
Piemēram, ar mēli mēs varam baudīt brīnišķīgus, Kungam Krišnam
piedāvātus ēdienus. Šādās darbībās jutekļi pakāpeniski iegūst garīgas
īpašības un tos dabiski sāk piesaistīt dievišķais prieks, kas tālu
pārsniedz visu, ko mēs varam baudīt materiālajā pasaulē.
Vēdu rakstos sniegti daudzi prasādas labvēlīgās
iedarbības apraksti. Kad Visaugstais Kungs pirms piecsimt gadiem atnāca
Indijā kā Kungs Čaitanja, Viņš par prasādu teica: «Ikviens agrāk jau ir
baudījis šīs materiālās vielas. Tomēr tagad tām ir neparasta garša un
aromāts. Pat šis aromāts priecē prātu un liek aizmirst jebkādu citu
saldmi. Tāpēc ir jāsaprot, ka Krišnas lūpu garīgais nektārs ir
pieskāries šīm materiālajām vielām un piešķīris tām visas garīgās
īpašības.»
Veģetārisma virsotne ir tikai Krišnam piedāvāta ēdiena
baudīšana. Pat daudzi putni un dzīvnieki, piemēram, baloži un pērtiķi,
ir veģetārieši, tāpēc veģetārisms pats par sevi vēl nav augstākais
sasniegums. Vēdās teikts, ka cilvēka dzīves mērķis ir atmodināt dvēseles
sākotnējās attiecības ar Dievu, un prasādas ēšana mums palīdz sasniegt
šo mērķi.
Kā gatavot ēdienu un piedāvāt to Kungam Krišnam?
Veģetārisma augstākā mērķa sasniegšana sākas jau tad,
kad mēs dodamies uz veikalu vai tirgu, lai izvēlētos pārtiku ēdiena
gatavošanai. Bhagavad-gītā Visaugstais Kungs norāda, ka pārtika pēc
materiālās dabas īpašībām ir iedalāma trijās daļās — skaidrībā,
kaislībās un tumsībā esošajā. Piena produkti, cukurs, dārzeņi, augļi,
rieksti un graudaugi pieder skaidrībai, un tos labprāt pieņem Krišna.
Pārtiku, kas pieder kaislībām un tumsībai, nevajag piedāvāt Krišnam.
Bhagavad-gītā (17. 9.) teikts, ka šie produkti sev līdzi nes «sāpes,
ciešanas un slimības», tie ir «smakojoši, pūstoši un netīri». Nav īpaši
jālauza galva, lai saprastu, ka gaļai, zivīm un olām piemīt zemākās
dabas īpašības, un tās piemīt arī tādiem veģetāriem produktiem kā sīpoli
un ķiploki. Arī tos nedrīkst piedāvāt Visaugstajam Kungam. Arī kafijai,
kakao un šokolādei piemīt zemākās īpašības. Ja jums grūti atteikties no
tējas un kafijas, tad dzeriet zāļu tējas un kafijas dzērienus no
grauzdētiem graudiem.
Pērkot pārtiku, vienmēr atcerieties, ka gaļa, zivis un
olas var būt arī citu produktu sastāvā, tāpēc rūpīgi izpētiet etiķetes.
Piemēram, daudzām sieru šķirnēm klāt tiek likts glumenieks, ko iegūst no
teļu kuņģiem.
Vajag izvairīties no ēdiena, ko nav gatavojuši Krišnas
bhaktas. Saskaņā ar smalkajiem dabas likumiem pavārs uz ēdienu
iedarbojas ne tikai fiziski, bet arī mentāli. Piemēram, glezna nav tikai
triepieni uz audekla, tā atklāj mākslinieka sirdi un dvēseli, ko uztver
arī skatītājs. Ja mēs uzturā lietojam pārtiku, kas ražota fabrikās vai
ko gatavojuši cilvēki bez garīgas apziņas, tad uzņemam zināmu devu
materiālistiskas enerģijas. Tāpēc pēc iespējas vajag izmantot svaigus
produktus.
Gatavojot ēdienu, pats galvenais ir ievērot tīrību.
Visaugstajam Kungam nedrīkst piedāvāt neko netīru, tāpēc virtuvei jābūt
spodrai un kārtīgai. Pirms ēdiena gatavošanas rūpīgi jānomazgā rokas.
Gatavošanas laikā nedrīkst ēdienu garšot, lai Krišna ir pirmais, kurš to
nogaršo. Kad viss ir gatavs, nelielu daļu no katra ēdiena un dzēriena
salieciet trauciņos, no kuriem nekad nav ēsts. Nolieciet to visu Krišnas
attēla priekšā un sakiet: «Mans dārgais Kungs Krišna, lūdzu, pieņem šo
nelielo ziedojumu.» Iegaumējiet, ka pats galvenais ir mūsu mīlestība un
pateicība Dievam, pašam ēdienam nav tik lielas nozīmes. Ēdiens netiks
pieņemts, ja to nepiedāvās ar sirdi un dvēseli. Dievs Sevī ir pilnīgs.
Viņam netrūkst nekā. Piedāvāšana ir tikai viens no līdzekļiem, kā
izpaust mūsu mīlestību. Pirms noņemt ziedojumu, vajag dažas minūtes
atkārtot Harē Krišnas mantru: Harē Krišna, Harē Krišna, Krišna
Krišna, Harē Harē / Harē Rāma, Harē Rāma, Rāma Rāma, Harē Harē. Pēc
tam prasādu var pasniegt galdā. Viss jūsu sagatavotais ēdiens, arī tas,
kas netika tieši nolikts Krišnas attēla priekšā, ir piedāvāts Krišnam,
tomēr prasāda, kas bija tieši uz Kunga Krišnas paplātes, ir īpaša, un to
sauc par mahā-prasādu. Ikvienam vajadzētu nogaršot kaut nedaudz
mahā-prasādas. Centieties apjaust šī ēdiena garīgās īpašības, kas mūs
atbrīvo no karmas iedarbības, bet vispirms jau — baudiet to!
Pēc kāda laika jums var rasties vēlēšanās veikt ēdiena
piedāvāšanu pilnīgāk, atbilstoši tam, kā to dara Krišnas bhaktas visā
pasaulē. Tādā gadījumā jums vajag izveidot vienkāršu altāri ar Kunga
Krišnas, Kunga Čaitanjas un Šrīlas Prabhupādas, Krišnas apziņas kustības
garīgā skolotāja, attēliem, kā tas ir parādīts šajā attēlā.
Panča-tatvas altāris
Piedāvājot ēdienu, trīs reizes atkārtojiet katru no šīm
trim sanskrita lūgšanām:
nama om višnu-pādāja krišna-prēšthāja bhū-talē
šrīmatē bhaktivēdānta-svāmin iti nāminē
namas tē sārasvatī-dēvē gaura-vānī-pračārinē
nirvišēša-šūnjavādi-pāščātja-dēša-tārinē
«Es pazemīgi noliecos Viņa Dievišķās Žēlastības
A. Č. Bhaktivēdāntas Svāmī Prabhupādas priekšā. Viņš ir ļoti
dārgs Kungam Krišnam, jo ir radis patvērumu pie Krišnas
lotospēdām.»
«Es noliecos mana garīgā skolotāja, Sarasvatī Gosvāmī
mācekļa, priekšā. Savā žēlastībā viņš sludina Kunga
Čaitanjadēvas vēstījumu rietumu valstīs, kas ir pilnas
impersonālisma un tukšuma filozofijas.»
namo mahā-vadānjāja krišna-prēma pradāja tē
krišnāja krišna-čaitanja-nāmnē gaura tvišē namah
«Visdevīgākais avatār! Tu esi Pats Krišna, kas atnāca
kā Šrī Čaitanja Mahāprabhu. Tu esi pieņēmis Šrīmatī Rādhārānī zeltaino
krāsu, un Tu devīgi izdali tīru Krišnas mīlestību. Es pazemīgi noliecos
Tavā priekšā.»
namo brahmanja-dēvāja go-brāhmana-hitāja ča
džagadhitāja krišnāja govindāja namo namah
«Es pazemīgi noliecos Kunga Krišnas priekšā. Viņš ir
visu brāhmanu godināmā Dievība, govju un brāhmanu labvēlis un dāvā Savu
žēlastību visai pasaulei. Es atkal un atkal apliecinu cieņu Dieva
Personībai, kuru sauc par Krišnu un Govindu.»
12. Ko nozīmē Harē Krišnas mantra?
Harē Krišna Harē Krišna Krišna Krišna Harē Harē
Harē Rāma Harē Rāma Rāma Rāma Harē Harē
Viņa Dievišķās Žēlastības A. Č. Bhaktivēdāntas Svāmī
Prabhupādas skaidrojums: Pārpasaulīgās mahāmantras Harē Krišna, Harē
Krišna, Krišna Krišna, Harē Harē / Harē Rāma, Harē Rāma, Rāma Rāma, Harē
Harē daudzināšana ir viscildenākais Krišnas apziņas atmodināšanas
paņēmiens. Mēs visi esam garīgas dvēseles, kas agrāk apzinājās Krišnu,
taču, neatminami ilgu laiku saskaroties ar matēriju, mūsu apziņa ir
piesārņota ar laicīgiem priekšstatiem par dzīvi. Šo stāvokli sauc par
maiju jeb maldiem. Maija ir tas, kas īstenībā nepastāv. Bet kā maldi
izpaužas? Mēs visi maldāmies tāpēc, ka cenšamies kļūt par materiālās
dabas valdniekiem, lai gan no laika gala esam spiesti atrasties tās
stingrajās važās. Ja kalps vēlas atdarināt varenu saimnieku, tad ir
skaidrs, ka viņa darbības ir aplamas, t.i., viņš dzīvo maldos. Kad mūsu
prāts ir sārņu pilns, tad mēs cenšamies uzvarēt materiālo spēju, taču
tas tikai vēl ciešāk mūs sasaista maijas tīklos. Tāpēc, lai gan mēs
vienmēr vēlamies uzvarēt materiālo spēju, šīs grūtās cīņas iznākums ir
vienīgi tas, ka mēs nokļūstam vēl lielākā tās pakļautībā. Lai
nekavējoties pārtrauktu bezjēdzīgo cīņu pret laicīgo dabu, mums ir
jāatmodina sevī Krišnas apziņa.
Krišnas apziņa nav mākslīgs domāšanas veids — tā ir
katras dzīvās būtnes sākotnējā spēja. Klausoties pārpasaulīgās skaņas,
šī apziņa atmostas, tāpēc Harē Krišnas daudzināšanu šim laikmetam ir
ieteikuši diženi garīgie skolotāji. Katrs pats var pārliecināties, ka,
daudzinot mahāmantru jeb Diženo atbrīves dziesmu, var izjust
pārpasaulīgu ekstāzi, kas tiek saņemta tieši no pārpasaulīgā avota. Tas,
kurš patiešām paceļas garīgās izpratnes līmenī, kas ir augstāks par
juteklisko, prāta un saprāta līmeņiem, sasniedz pārpasaulīgo esamību.
Harē Krišna, Harē Krišna, Krišna Krišna, Harē Harē / Harē Rāma, Harē
Rāma, Rāma Rāma, Harē Harē daudzināšana tūlīt piesaista garīgajam
līmenim, tāpēc ar šo skaņu mēs uzreiz varam pacelties pāri zemākajiem
apziņas līmeņiem — jutekliskajam, prāta un saprāta līmeņiem. Lai
daudzinātu mahāmantru, nav pat vajadzīgs saprast mantras valodu vai ar
prātu apjaust dažādus tās skaidrojumus, vai ar saprātu izkopt īpašu
noskaņu. Daudzināšana pieder garīgajam līmenim, un tajā var piedalīties
jebkurš — pat tas, kam nav nevienas cildenas īpašības, — itin visi var
izjust ekstāzi un dejot.
Mēs esam redzējuši, kā tas notiek. Pat mazs bērns var
daudzināt mantru, pat suņiem ir atļauts piedalīties. Protams, tie, kas
tagad ir dziļi iegrimuši laicīgās dzīves muklājā, sasniegs pilnību pēc
kāda noteikta laika, taču pat rupji materiālisti var ļoti ātri sasniegt
garīgo līmeni. Ja mantru daudzina tīrs bhakta, kas izjūt mīlestību uz
Dievu, tad mantras skaņām ir vislielākā ietekme uz klausītājiem, tāpēc,
lai ātri sasniegtu mērķi, vajag klausīties mantru, kas izplūst no tīru
Dieva Personības bhaktu lūpām. Ir jāizvairās uzklausīt daudzināšanu, ko
veic nebhaktas. Piens, kam ar mēli pieskārusies indīga čūska, ir
saindēts.
«Harā» norāda uz Dieva Personības spēju, bet «Krišna»
un «Rāma» ir paša Kunga vārdi. Abi šie vārdi nozīmē «augstākais prieks»,
bet «Harā» nozīmē «Dieva Personības augstākā prieka spēja», bet vokatīvā
(uzrunas locījumā) ir jāsaka «Harē». Kunga augstākās spējas enerģija
palīdz mums sasniegt Dieva Personību.
Arī materiālā enerģija maija ir viena no daudzajām
Kunga spējām. Mēs, dzīvās būtnes, esam Dieva Personības robeženerģija.
Dzīvās būtnes ir augstākas par materiālo enerģiju. Kad augstākā
enerģija, dzīvās būtnes saskaras ar zemāko spēju, tās izjūt lielas
grūtības, taču, ja Kunga robeženerģija jeb dzīvās būtnes atkal
apvienojas ar pašu augstāko enerģiju Haru, tad tās atgriežas savā
dabiskajā, laimes pilnajā stāvoklī.
Trīs vārdi «Harē», «Krišna» un «Rāma» ir
mahāmantras pārpasaulīgās sēklas. Daudzinot šo mantru, mēs
saucam pēc Kunga un Viņa iekšējās spējas Harā — saistīto dvēseļu
aizstāvju — palīdzības. Mantras daudzināšana līdzinās bērna
raudāšanai: kad bērns raud, viņš grib būt pie mammas. Māte Harā
palīdz bhaktām izlūgties augstākā tēva Hari jeb Krišnas
žēlastību; tā Kungs atklāj Sevi bhaktam, kas no visas sirds
daudzina mahāmantru. Šajā laikmetā visātrāk var pilnveidoties
tieši ar šo garīgās apzināšanās paņēmienu — mahāmantras
daudzināšanu: Harē Krišna, Harē Krišna, Krišna Krišna, Harē Harē
/ Harē Rāma, Harē Rāma, Rāma Rāma, Harē Harē.
Avots: http://www.iclub.lv/pages/krisna/atbildes.htm#10 |