Augu enerģētika
Augu īpašības atrodas sistemātiskā sakarā ar to garšu, elementāro
sastāvu, sildīšanas un dzesēšanas efektiem, ar iedarbību pēc to
sagremošanas, kā arī citām potencēm. Pretēji ķīmiskās analīzes
sarežģītībai, kad mēs bieži apmaldāmies informācijas jūklī, šī sistēma
noskaidro augu fundamentālās īpašības. Rietumu fitoterapijā šādas
sistēmas nav, un tas nosaka tās ierobežotību.
Ajurvēda uzskata, ka auga garša nav kaut kas nejaušs,
bet gan ir tās īpašību rādītājs. Dažādām garšām ir dažādi efekti.
Parasti garšu mēs nesaistām ar ārstniecisko efektu. Kad runājam par
garšu, ar to domājam baudas momentu, ko gūstam no attiecīgās barības.
Rietumu fitoterapija uzskata, ka auga garša lielā mērā ir līdzeklis viņa
identifikācijai, nevis auga izraisītā efekta apzināšanai. Vispār ņemot,
ka asas, kodīgas zāles izraisa sildošu un stimulējošu efektu, bet
rūgtās palīdz mazināt drudzi, bet šī pozīcija nav kļuvusi par pamatu
zāļu klasifikācijai pēc garšas. Sanskrita vārdam „rasa”, kas apzīmē
garšu, ir daudz nozīmju. Tās visas palīdz saprast garšas nozīmīgumu
ajurvēdā. Rasa nozīmē būtība, tādējādi garša norāda uz auga būtību un,
visticamāk, ir galvenais viņa īpašību apzināšanas kritērijs. Rasa nozīmē
sula, kas nozīmē, ka attiecīgās zāles garša ataino īpašības sulai, kas
dod šim augam spēku. Rasa nozīmē arī „dot augstu vērtējumu”,
„artistiskums un sajūsma”, „muzikālā nots”; tādējādi garša noteic sajūtu
uztveri, kas arī ir auga būtība. Augus varam uztvert, pateicoties viņu
skaistumam un spēkam. Rasa nozīmē „cirkulācija”, „just, piedzīvot
pacilātību”, „dejot”, pie kam visas šīs nozīmes atspoguļojas auga garšas
enerģizējošajā spēkā. Garša iedarbojas uz mūsu nervu sistēmu ar prānas
starpniecību. Dzīvības enerģija mutē ir saistīta ar smadzeņu prānu.
Garša stimulē nervus, modina apziņu un sajūtas, dodot tām mundrumu un
pacēlumu. Tādējādi garša iekustina mūsu pašu rasu jeb dzīvības šķidrumu.
Nervu (īpaši kuņģa nervu) stimulācijas ceļā garša iedarbojas uz agni,
un līdz ar to pieaug barības pārstrādes iespējas. Tieši labas garšas
īpašības ir nepieciešamas, lai aktivizētu mūsu agni un nodrošinātu
adekvātu gremošanu. Tādēļ barība, kas ir bagāta vitamīniem un
minerālvielām, var būt maz barojoša, ja nav pienācīgas garšas.
Gadījumos, kad nav pienācīgas agni stimulācijas, arī gremošana nav
pietiekama. Tādēļ ajurvēdas medicīna vienmēr sevī ietvērusi ēdiena
pagatavošanas mākslu, kurā tiek izmantotas atbilstošās garšvielas. Kopā
ņemot, tā ir daļa no nozares, daļa no ajurvēdas zinātnes sfēras par
augiem (ajurvēdiskā fitoterapija). Kad esam slimi, mēs zaudējam apetīti
un garšas izjūtu. Garša, apetīte un gremošanas potenciāls ir savstarpēji
saistīti. Ja nav garšas sajūtas, tad ir drudža un slimības pazīmes, tad
ir zems agni līmenis, bet augsts amas līmenis. Lai uzlabotu agni
stāvokli un likvidētu slimību, nepieciešams uzlabot garšu, garšas
sajūtu. Tādēļ ajurvēda garšvielām piešķir tik lielu nozīmi. Tieksme uz
gardiem ēdieniem liecina par „badainu” agni jeb slimības klātbūtni.
Grūtības slēpjas apstāklī, ka ar garšas pastiprinātājiem mēs esam
sabojājuši mūsu garšas izjūtu. Garša ir sensora īpašība, kas pieder
ūdens elementam. Augi pārstāv dzīvības formu, kas pieder ūdens
elementam. Sekojoši, garša ataino to enerģiju un elementus, kas darbojas
attiecīgajā augā. Lietus ūdens sākotnēji ir bez garšas, taču latentā
stāvoklī tam ir visas garšas raksturīpašības. Šīs garšas akumulējas,
ūdenim krītot uz zemi un izejot cauri pieciem atmosfēras elementiem, no
kā tas paņem attiecīgās īpašības.
Ajurvēda izšķir sešas galvenās garšas kvalitātes:
salds, skābs, sāļš, ass (kodīgs), rūgts un saistošs (šķērms; tāds, no kā
mute kļūst bieza). Katru garšu veido divi elementi. Salda garša sastāv
no zemes un ūdens; skābs no zemes un uguns; ass – no uguns un gaisa;
rūgts – no gaisa un ētera; saistošs sastāv no zemes un gaisa. Salda
garša ir cukuriem un cietēm. Skāba – produktiem, kas tikuši fermentēti
vai arī ir skābi. Sāļa garša ir sāļiem un sārmiem. Asa garša ir
identiska sīvam, pikantam vai kodīgam un bieži ir aromātiska. Rūgta
garša ir kā, piemēram, drudzenei. Saistošai garšai ir atbilstoša
īpašība, ko rada tanīni, piemēram, ozola miza. Kaut arī šīs sešas garšas
īpašības nodod piecu elementu īpašības, tie visi balstās ūdens
elementā, kas iepriekšminētos izpauž. Mēs garšu atpazīstam tikai tad, ja
mūsu mēle ir mitra.
Enerģija (virja)
Virja ir enerģija, potenciāls jeb auga spēks, ka ajurvēdā tiek
apzīmēta kā sildošs vai atvēsinošs. Augi ar tiem piemītošo garšu spēj
vai nu sasildīt vai atvēsināt organismu, kas izsauc fundamentālu
enerģizējošu efektu uz mūsu sistēmu. Kodīga garša, kas piemīt
dedzinošajiem pipariem, asajam sarkanajam piparam, ingveram un citām
dedzinošajām garšvielām, veic sildošu efektu. Produkti, kuriem ir skāba
garša, piemēram, citrusaugi vai rūgšanas produkti (vīns vai marinēti
produkti) arī sasilda. Rūgšana izsauc degšanu, kas atbrīvo siltumu. Sāls
rada sildošu efektu, ko mēs izjūtam dedzināšanas veidā, kad sāls
nokļūst uz čūlām vai iegriezumiem. Salda garša rada atvēsinošu efektu,
jo cukurs organismā iedarbojas pretēji dedzināšanas sajūtai. Rūgts un
auksts bieži ir sinonīmi, kā rūgto zāļu gadījumā, kas mazina drudzi un
iekaisumus. Saistošas garšas efekts līdzinās ledus iedarbībai, kā tas ir
ar alaunu, ozola mizu u.c. Sildošie augi izsauc reiboņus, slāpes,
noguruma sajūtu, svīšanu, dedzināšanas sajūtu; šie augi stimulē
gremošanu. Paaugstina pittu, bet parasti pazemina vatu un kaphu.
Atvēsinošās zālītes iedarbojas atsvaidzinoši un stimulējoši, padarot
audus elastīgus. Nomierina un attīra pittu un asinis. Tai pat laikā
pastiprina vatu un kaphu.
„Sasildoša vai atvēsinoša enerģija” – šī termina jēga
nozīmē, ka attiecīgās vielas satur uguns vai ūdens enerģiju (agni vai
soma). Raugoties no enerģijas piederības, garšas raksturojumus iedala
divās grupās: viena garša [ass (kodīgs), skābs vai sāļš] izsauc
dedzināšanu un pastiprina pittu; un otra garša – salds, saistošs un
rūgts, kas atvēsina un samazina pittu. Enerģija (virja) dod mums
informāciju, kas attiecas uz efektu, piemītošu tai vai citai zālītei
saistībā ar pitta – došu. Kodīgā garša ir ar vissildošāko efektu. Tai
seko skāba un tad sāļa garša. Rūgtā garša atvēsina visvairāk; tai seko
saistošā, pēc tam – saldā garša.
Citas pretēji vērstas atšķirības
Viens no citiem pretēji vērstiem principiem ir jautājums par auga
spēju izraisīt sausinošu vai mitrinošu efektu. Vatas došas galvenā
īpašība ir sausums, turpretī kaphai – mitrums. Garšas raksturojumi, kas
sausina [kodīgs (darbojas visstiprāk), rūgts (vājāk) vai saistošs)],
pastiprina vatu un pazemina kaphu. Tās garšas, kuras darbojas mitrinoši
[salds (visstiprāk), sāļš (vājāk) vai skābs), palielina kaphu un
samazina vatu. Sausinošie augi sastāv galvenokārt no gaisa elementa,
mitrinošie – no ūdens.
Cits, mazāk svarīgs vērtējums: viegls – smags. Skāba
garša, pateicoties tās sildošajam potenciālam un spējai veicināt
gremošanu, izrādās viegla garša. Saldā garša ir vissmagākā, tai seko
sāļā, tad saistošā. Visvieglākā ir rūgtā, seko kodīgā, tad skābā.
Garšas, kuras atbilst smagajām, veicina ķermeņa masas pieaugumu un
elastību. Vieglās samazina ķermeņa svaru, pastiprinot gremošanu.
Vipaka, efekts pēc sagremošanas (postdigestīvais efekts)
Salda un sāļa garša ir ar saldu vipaku, skābai ir skāba vipaka, bet
rūgtai, saistošai un kodīgai garšai ir kodīga vipaka. Šie efekti
saistīti ar uzņemšanas un atdalīšanās procesu, kas ir gremošanas
būtiskākie momenti. Pirmā stadija ir mitrināšana un notiek mutes dobumā,
kur prevalē salda garša. Otrā stadija ir kuņģī un taisnajā zarnā, kur
galvenais process ir uzsildīšana un šeit dominē skābā garša. Trešā
stadija ir resnajā zarnā ar tur notiekošo sausināšanu; tur galvenā ir
kodīgā garša. Šīs stadijas attiecīgi pārstāvētas ar kaphu, pittu un
vatu. Ilgstoši lietojot, zālītes pastiprina to došu, kuras vipaka viņām
piemīt. Saldas un sāļas vielas veicina siekalu un citu kaphas izdalījumu
atdalīšanos. Skābas zālītes stimulē kuņģa sulas un citu pittas
izpausmju atdalīšanos. Rūgtās, kodīgās un saistošās zālītes pastiprina
sausumu un gāzu izdalīšanos resnajā zarnā, pastiprinot vatu. Saldās un
skābās vipakas, pateicoties to mitrinošajai īpašībai, nodrošina vieglu
un patīkamu urīna, ekskrementu un gāzu izdali no tievās zarnas. Kodīgās
vipakas rada grūtības un diskomfortu pārstrādes produktu izvadīšanai no
organisma. Salda vipaka stimulē kaphas sekrēciju, ieskaitot spermu un
dzimumdziedzeru sekrētus, nodrošinot to patīkamu izdalīšanos no
organisma. Skābā vipaka pastiprina pittu un skābo savienojumu veidošanos
organismā, pazemina spermas un dzimumdziedzeru sekrētu izdalīšanos (tai
pat laikā stimulē citus organisma audu elementus). Kodīga vipaka sekmē
gāzu veidošanos, aizcietējumus, izsauc sāpīgu urināciju, ir iemesls
spermas un dzimumdziedzeru sekrētu samazinājumam, radot grūtības to
izvadei. Salda , kā arī skāba vipaka padziļina kaphu, mazinot vatu.
Kodīga vipaka padziļina vatu, reducējot kaphu. Skāba vipaka padziļina
pittu, bet salda reducē to. Kodīgai vipakai ir tendence padziļināt pittu
ilgstošā laika periodā. Postdigestīvais efekts rada papildus
priekšnoteikumus zāļu iedarbības izpratnei, īpaši, ja domāta to ilgstoša
lietošana. Šī koncepcija pieder tikai ajurvēdai.
Prabhava – iedarbības īpašais spēks
Garša, enerģija un postdigestīvais efekts ir tikai vispārīgas
kategorijas zāļu īpašību sapratnei. Augiem piemīt arī nemateriālas
īpašības, ko nevar paskaidrot ar enerģētikas jēdzieniem. Prabhavu var
nosaukt par attiecīgā auga „īpašo kvalitāti”, un kas var būt negaidīta,
ņemot vērā auga bāzes īpašības. Prabhava ietver sevī auga okultās
īpašības, to spēju iedarboties uz cilvēka psihi un apziņu tiešā un
smalkā veidā. Prabhava nozīmē arī tādu iedarbību kā no mantrām,
rituāliem un dārgakmeņu ārēja pielietojuma, kad organismā tiek
ierosinātas iekšējas pārmaiņas. Prabhava ir arī auras iedarbība,
astrālie un magnētiskie efekti, kā arī radioaktīvā ietekme. Arī dažas
slimības, kā piemēram, vēzis, rodas kā prabhavas vai īpašas uzņēmības
(dispozīcijas) sekas. Ar materiālistiskas apziņas loģiku šos iemeslus
izskaidrot nevar. Ajurvēda pēta vielu okultos un garīgos efektus un
neaprobežojas ar ķīmisko analīžu rezultātiem. Šī garīgā orientācija ir
ajurvēdas prabhava. Rietumu pasaulē arī bija zināma augu prabhava, taču
Amerikas indiāņi to ir pazaudējuši.
Sešu garšas raksturojumu apraksts (pēc Čarak-samhita)
Salda garša (arī cilvēka ķermeņa audiem ir salda garša) stimulē visu
ķermeņa audu augšanu un odžasu. Nodrošinot ilgu mūžu, šī garša labvēlīgi
iedarbojas uz visiem sajūtu orgāniem un intelektu, kā arī uztur labu
ādas krāsu. Salda garša vājina pittu un vatu un mazina inžu efektu.
Mazina slāpes, noņem dedzināšanas sajūtu, nostiprina veselību; veicina
ādas un matu augšanu, labi ietekmē balsi un ceļ enerģētisko līmeni.
Salda garša rada apmierinājuma sajūtu, palielina ķermeņa masu un
turgoru, palīdz tikt vaļā no vājuma un atjauno spēkus pēc slimības.
Atsvaidzinoši iedarbojas uz degunu, muti, rīkli, mēli un lūpām, palīdz
cīnīties ar lēkmēm un ģīboņa stāvokļiem. Būdama īpaši pievilcīga
kukaiņiem (bites, skudras), salda garša rasturojama kā mitra, atvēsinoša
un smaga. Tai pat laikā, lietojot saldumus pārmērīgi, rodas
aptaukošanās, ļenganība, tieksme uz dezdarbību, pārmērīga miegainība,
smaguma sajūta, zūd apetīte, pasliktinās gremošana, tiek novērota
patoloģija muskuļu attīstībā, mutes un kakla zonas orgānos, ir
apgrūtināta elpošana, rodas klepus, apgrūtināta urinēšana, pasliktinās
zarnu trakta peristaltika, rodas drudža sajūta sakarā ar pāratdzišanu,
uzpūšas vēders, pastiprinās siekalu izdale, ir traucēta sensorā sfēra,
zūd balss, palielinās vairogdziedzeris, uzpūšas kakla un kāju
limfmezgli, ir stagnācijas izpausmes urīnpūslī un asinsvados, rodas
miltveidīgi aplikumi kaklā un acīs, kā arī citas ar kaphu saistītas
slimīgas izpausmes.
Raugoties no Rietumu fitoterapijas viedokļa, salda
garša baro, tonizē un atjauno; pastiprina spermas un piena veidošanos,
stimulē nervu audu augšanu, un reģenerē ārējos un iekšējos audus. Rada
sedatīvu, nomierinošu un mīkstinošu efektu, mitrina un apmierina.
Saldie augi: tie, kas satur cietes, cukurus vai
gļotveidīgas vielas. Pie tām pieder viegla, cietveida un subjektīvi
patīkama garša, ko var pavadīt mazāk patīkamas otrreizējas pēcgaršas.
Dotā garša sastopama visai reti. Tipiski saldi augi ir: mandeles,
tauksakne, dateles, fenhelis, linsēklas, lakrica, purva malva, rozīnes,
sezama sēklas shippery, goba un mugurene. Saldo garšu var pastiprināt,
apstrādājot materiālu ar neattīrītu cukuru, medu vai arī vārot pienā.
Skābā garša uzlabo ēdiena garšu, stimulē gremošanas
uguni, veicina ķermeņa masas pieaugumu, dod spēku, stimulē intelektu,
nostiprina sajūtu orgānus, uzmundrina, mazina gāzu veidošanos zarnās un
vēdera pūšanos, nomierina sirdi, stimulē siekalu veidošanos, atvieglo
barības rīšanu, mitrina barību un veicina tās sagremošanu. Garšu var
raksturot kā vieglu, karstu un mitru. Pārmērīga garša (produkts) var
izsaukt zobu mizošanos, rada slāpes, acu mirkšķināšanu (gļotādas
kairinājums), izsauc zosādu, šķīdina kaphu, pastiprina pittu un noved
pie toksīnu uzkrāšanās organismā. Izsauc muskuļu atrofiskas izmaiņas un
mazina ķermeņa tonusu, izsaucot tūkšanu pēc traumām vai izveseļošanās
stadijā. Pateicoties sildošajam efektam, veicina sasilšanu un
strutošanu, arī brūču, lūzumu un citu bojājumu čūlošanu. Garša izsauc
dedzināšanas sajūtu kaklā, krūšu kurvī un sirds apvidū.
Rietumu fitoterapija: barojoša iedarbība uz visiem
audiem, izņemot reproduktīvos (šuhra dhatu). Pastiprina vielu maiņu,
stimulē asinsriti, smadzeņu funkciju un sajūtu orgānu darbību.
Pastiprina apetīti, veicina gremošanu.
Skābie augi: garša veidojas pateicoties klātesošajām
skābēm, kā piemēram, skābajos augļos. Dabā sastopams retāk kā saldā
garša. Tipiski augi ar skābu garšu ir vilkābele (augļi), citrusaugu
augļi, avenes un mežrožu paaugļi. Garšu var pastiprināt, augus
fermentējot (augu vīni) vai pagatavot tos spirta uzlējumu veidā (spirtam
piemīt skāba garša).
Sāļa garša stimulē gremošanu, mitrina, iededz
gremošanas uguni; tā ir asa, kodoša, it kā šķidra. Caureju veicinoša,
sedatīva, debloķējoša iedarbība. Sāļa garša mazina vatu, mazina
rigiditāti (?), kontraktūras, mazina tauku nogulumus un it kā nomāc
citas garšas. Sāļa garša stimulē siekalu izdalīšanos, šķīdina kaphu,
attīra asinsvadus, mīkstina ķermeņa orgānus un dod ēdienam garšu. Var
raksturot kā smagu, eļļainu un karstu. Pārmērīga lietošana vai lietojot
kopā ar minimālu citu garšu daudzumu, pastiprina pittu, izsauc asins
sprostošanos, slāpes un dedzināšanu, ģīboņa stāvokli, ved pie muskuļu
erodēšanās un atrofijas. Pastiprina ādas infekciju slimības, izsaucot
saindēšanos. Ātrāk nobriest audzēji. Ir cēlonis zobu izkrišanai,
pasliktina sajūtu orgānu darbību, pastiprina ādas krunciņu veidošanos,
matu sirmošanu un izkrišanu. Sāļa garša veicina slimību attīstību, ko
pavada asiņošana, palielina gremošanas skābumu, veicina ādas iekaisumu
slimības, podagru un citas pittas tipa slimības. Mazās devās sāļa garša
veicina gremošanu un pastiprina apetīti; mērenās devās tiek izmantota kā
caurejas līdzeklis, liela deva izsauc vemšanu. Būdams viegls sedatīvs
līdzeklis, iedarbojas nomierinoši. Sekmē audu augšanu visā organismā un
aiztur ūdeni.
Sāļie augi: pēc būtības tā ir minerālu garša, augos
sastopama reti. Tipisks produkts ar sāļu garšu ir rūgtais caurejas sāls,
īru sūnas, brūnaļģe, minerālsāļi, jūras sāls un jūras zāles. Sāļo garšu
pastiprina, augu preparātiem pievienojot sāli.
Kodīgā garša attīra mutes dobumu iniciē gremošanas
uguni, attīra barību, pastiprina deguna dobuma izdalījumus, izsauc
asarošanu, saasina uztveri, Atjauno zarnu peristaltiku, palīdz
aptaukošanās gadījumos, pie uzpūsta vēdera, ja ir pārmērīga ūdens
uzkrāšanās organismā. Sekmē eļļaino, sviedraino un viskozo sārņu
izvadīšanu no organisma. Piedod ēdienam garšu, pārtrauc niezi, sekmē
ādas izaugumu uzsūkšanos, nāvējoši iedarbojas uz cērmēm un mikrobiem,
mazina asins sprostošanos un sabiezinājumus, palīdz likvidēt blokādes,
atver asinsvadus un vājina kaphu. Šo garšu var raksturot kā vieglu,
karstu un sausu. Ar savu garšu un karsējošo potenciālu tā izsauc
aberācijas, vājuma sajūtu un nogurumu. Kodīga garša sekmē ģīboņa
stāvokļa veidošanos, ved pie samaņas zaudēšanas un reiboņiem. Izsauc
dedzināšanas sajūtu kaklā, kā arī visā ķermenī, mazina muskuļu spēku un
izsauc slāpes. Saistībā ar garšā prevalējošo uguni un gaisu, tā izsauc
dedzināšanas sajūtu, tremoru, kā arī asas un durstošas sāpes visā
ķermenī. Kodīga garša iedarbojas stimulējoši, veicina gremošanu,
apetīti, veicina svīšanu, ir atkrēpojošs līdzeklis. Pastiprina
cirkulāciju un stimulē visas organisma funkcijas, mazinot svešas dabas
nogulumu daudzumu.
Kodīgie augi: garšu nosaka galvenokārt dažādas
aromātiskās eļļas. Sastopama biežāk kā salda garša, taču nav pārāk
izplatīta. Bieži tiek lietoti kā garšaugi. Kodīga garša sevī ietver
vircotu un aromātisku; tipiski kodīgie augi: asafetīdas (sveķi),
baziliks, krustnagliņu pipari, lauru lapas, kardamons, asie pākšu
pipari, kanēlis, krustnagliņas, koriandrs, romiešu ķimenes, mārrutks,
sinepes, sīpols, oregāno (raudene) piparmētra, rozmarīns, salvija,
mētras, čābers un baldriāns.
Rūgtā garša pati par sevi ir nepatīkama un apstādina
garšas sajūtu. Detoksicējoša, antibakteriāla, pretmikrobu un pretcērmju
iedarbība. Palīdz cīnīties ar ģīboni, dedzināšanas sajūtu, niezi, ādas
iekaisumiem un slāpēm. Dod tonusu ādai un muskulatūrai, ir līdzeklis
pret drudzi un karsoņiem. Stimulē gremošanas uguni, stimulējot toksīnu
šķelšanu, veicina laktāciju, palīdz cīnīties ar aptaukošanos un izvada
toksīnus, kas uzkrājušies liekajos taukos, kaulu smadzenēs, limfā,
sviedros, urīnā, pittā un kaphā. Garšu var raksturot kā sausu, aukstu un
vieglu. Kad to pielieto atsevišķi vai pārmērīgi, tā saistībā ar
piemītošo sausumu, raupjumu un tīrību ved pie astenizācijas un
atrofiskām parādībām organisma audos. Garša izsauc asinsvadu aprepēšanu,
pazemina fizisko spēku, noved pie vājuma sajūtas, pie prāta aberācijas;
sekmē galvas reiboņus, mutes sausumu un citas vatai raksturīgas
slimīgas parādības. Attīra asinis un visus audus, bremzē audzēju
veidošanos. Izsauc panīkumu, rada sedatīvu un reducējošu efektu, kaut
arī mazā daudzumā ir stimulējošs un veicina gremošanu.
Rūgtie augi: garša piemīt daudziem augiem un zālītēm
pateicoties rūgtvielu, piemēram, berberīna klātbūtnei. Rūgtās vielas var
būt vienkāršas, piemēram, drudzene. Var būt arī aromātiskas (kodīgas,
otrkārt) – kā vērmele, vai arī sīvs (otrkārt). Pie tipiskiem rūgtajiem
augiem pieder aloja, bārbele, ārstniecības benedikts, krāsainais īriss,
hrizantēma, pienene, ehinācija, drudzene, baltā papele, pelašķis,
biškrēsliņš, cirtainā skābene.
Saistošā garša ir ar sedatīvu iedarbību, pārtrauc
caureju, veicina locītavu atveseļošanu, čūlu un brūču aizvēršanos un
sadzīšanu. Ir sausinoša, turgoru /saspriegums, ko rada šūnu šķidrā
satura spiediens uz šūnapvalkiem/ paaugstinoša iedarbība. Samazina pittu
un kaphu, apstādina asiņošanu; sekmē ķermeņa šķidrumu absorbciju
(uzsūkšanu); var raksturot kā sausu, atvēsinošu un vieglu. Atsevišķi vai
pārmērīgi lietojot, izsauc sausumu mutē, sāpju sajūtu sirds apvidū,
izsauc aizcietējumus, vājina balsi, veido trombus asinsvados, veido
tumšu ādas nokrāsu, noved pie priekšlaicīgas novecošanās. Garša izsauc
gāzu, urīna un fekāliju aizturi, sekmē ķermeņa masas sarukšanu, izsauc
vājumu, slāpes un rigiditāti /funkcionāls skeleta muskuļu stāvoklis, kam
raksturīgs muskuļu sasprindzinājums, cietums un stīvums/. Saistībā ar
garšas dabiskajām īpašībām – raupjumu, sausumu un „tīrību”, nosaka vatas
tipa slimības: paralīzi, spazmas, konvulsijas un krampjus. Ir
hemostatiska iedarbība, mazina svīšanu, pārtrauc caureju – efekti, kas
saistās ar mitruma uzsūkšanu un aizturi. Ir pretiekaisuma iedarbība,
veicina šūnu apvalku atjaunošanu. Sekmē muskuļu savilkšanos, palīdz
atgriezties īstajā vietā izkritušiem (nobīdītiem) orgāniem.
Saistošie augi sastopami visai bieži, taču garšai nav
lielas ārstnieciskas nozīmes, jo tā galvenokārt tiek izmantota
simptomātiski. Garšu veido klātesošie tanīni. Tipiskie augi: ģerānija,
lotosa augļi, ceļmalītes, granātkoka augļi, aveņu lapas, etiķkoks, baltā
ūdenslilija, baltā ozola miza, deviņvīruspēks.
Saliktās garšas
Viena vai otra garša izolētā veidā sastopama visai reti, taču kāda no
garšām parasti prevalē. Bieži vien kopā ir salda un kodīga garša kā
kanēlim, dillēm, ingveram u.c. Tādi augi ļoti labvēlīgi iedarbojas vatas
gadījumā. Bieži apvienota ir salda un saistoša garša, kā tauksaknei,
lotosam, gobai un baltajai ūdensrozei. Šie augi ir labi izmantojami
pittas gadījumā. Taču tie var būt smagi gremošanai. Salds un rūgts
apvienots lakricai. Tādi augi ir ļoti labi pittai. Salds un skābs ir
apvienots dažādos augļos (vilkābele, apelsīns). Labvēlīgi vatai. Dažkārt
savienoti kodīgs un rūgts, kā tas ir dažādām vērmeļu sugām un pelašķim.
Spēcīgi iedarbojas kaphas gadījumā. Kodīgs un saistošs ir kanēlis,
salvija (arī labi der kaphai). Bieži sastopams rūgts un saistošs.
Parasti tie ir labi diurētiķi (ceļmalīte). Iedarbojas galvenokārt uz
pittu. Dažām zālītēm ir trīskārša vai vēl plašāka iedarbība. Šādu augu
iedarbības noteikšanā liela loma ir auga enerģētikai un postdigestīvajam
efektam. Šiem augiem parasti ir plašs ārstnieciskās iedarbības spektrs,
kā piemēram, ķiplokam.
Garša un barība
Barībai, tāpat kā zālītēm, ir ārstnieciskas īpašības. Tās veido
klātesošie elementi vai arī barībā prevalējošā garša. Ajūrvēdā līdz ar
zālītēm tiek noteikta arī diēta. Parasti pacientam tiek ieteikts uzturs,
kas palīdzētu samazināt viņa dominējošo došu. Bieži vien ieteicamo
produktu vidū ir piens, medus, ghī, rozīnes, dateles un mandeles.
Saskaņā ar ajūrvēdu fitoterapija un uzturs ir vienas zinātnes
sastāvdaļas, un neviena no metodēm nav efektīva, ja ignorē otru. Uzturs
nodrošina organisma barošanu, zālītes to dara smalkākā veidā, dziļāk
esošajos audos un orgānos.
Garšas un emocijas
Arī emocijām ir noteikta garša un aromāts un tās ietekmē ķermeni
atbilstoši savām īpašībām. Ir rūgtas emocijas, kā sēras, vai ar saistošu
raksturu, ka bailes; šīs emocijas pastiprina vatu. Ir skābas emocijas –
skaudība, vai arī kodīgas – niknums; tās pastiprina pittu. Saldās
emocijas (vēlmes un kaisle) un sāļās (alkatība) pastiprina kaphu.
Emocionālie pārdzīvojumi uz organismu atstāj tādu pat iespaidu kā
nepiemērota barība, kā narkotikas, alkohols vai infekcijas.
Psiholoģiskie faktori ir tik spēcīgi, ka ārstējot var pat dominēt pār
fizioloģiskajiem. Tādēļ ajūrvēda ietver arī zinātni par psihiskās sfēras
enerģētiku; tā ļauj pielietot zālītes, lai kontrolētu mentālos
stāvokļus un emocionālās problēmas. Zinātne par garšām un to enerģētiku
ietver ne tikai augus un barību, bet arī apziņas sfēru.
Individuālās konstitūcijas korekcija
Ajūrvēda slimos ārstē atbilstoši viņu konstitūcijai, tādējādi
ārstēšana nav simptomātiska, bet iedarbojas uz pacienta fizioloģisko un
psiholoģisko būtību. Ajūrvēdas mērķis nav kādas konkŗētas slimības
ārstēšana, bet gan katra pacienta dabiskās harmonijas atjaunošana.
Rezultātā iedarbība notiek uz visu slimību dziļākajiem mehānismiem, kas
novērojami katram konkrētajam pacientam. Jebkuras profilaktiskās
medicīnas īstenais pamats ir prasme noteikt pacienta konstitūciju.
Ajūrvēdā iedarbība notiek, ievērojot prevalējošo došu. Sildošu un
sausinošu ārstēšanu lieto kaphas gadījumā, kurai ir nosliece uz vēsumu
un mitrumu. Sildīšana un mitrināšana der vatas gadījumā, kurai
raksturīga tendence uz vēsumu un sausumu. Atvēsināšana un sausināšana
vajadzīga pittas gadījumā, kuras īpašība – pārliecīgs siltums un
mitrums. Taču dažkārt zālītes, kas akcentē konkrēto došu, var veicināt
tās arstēšanu. Piemēram, lakrica, kas pastiprina kaphu, var to arī
pašķidrināt un izvadīt no organisma. Tādēļ apstāklis, ka tā vai cita
zālīte var pastiprināt to vai citu došu, nenozīmē, ka to nevar izmantot
došas korekcijai. Šo zālīti var izmantot īslaicīgi vai līdzsvarojot ar
citām zālītēm, kas ir attiecīgās došas raksturam antagoniskas.
Individuālā konstitūcija un slimības
Individuālā konstitūcija parasti nosaka to slimību profilu, uz kurām
tendēts attiecīgais cilvēks. Piemēram, kaphas cilvēkiem ir nosliece uz
saaukstēšanās slimībām un (hiperēmiskiem) nosprostojumiem. Taču
saaukstēties var arī cita tipa cilvēks, tādēļ jāiedarbojas gan uz
pacientu, gan slimību. Sanskritā individuālo konstitūciju tulko kā
prakriti, kas nozīmē „daba”. Patoloģiskās izmaiņas sauc par vikruti jeb
novirzēm no dabas. Tipa noteikšanā galvenokārt mēs vadāmies no
iedzimtajām pazīmēm – fiziskā konstitūcija vai ilggadīgas tieksmes un
barības izvēle. Slimības noteikšanā savukārt noteicošais ir simptomi,
kas parasti ir pārejoši. Kad zāļu terapijai jāiedarbojas uz asiem,
īslaicīgiem vai virspusējiem patoloģiskiem stāvokļiem, individuālās
konstitūcijas noteikšanai nav īpašas nozīmes. Taču hronisku vai
iesakņojušos slimību gadījumos tas ir ļoti būtiski. Patoloģiskie
stāvokļi, kas pēc dabas atšķiras no attiecīgā pacienta, ir visai viegli
ārstējami. Taču slimības, kas saskan ar pacienta dabu ir grūti
pārvaramas, jo indivīda daba pastiprina slimību.
Saskaņā ar „Sušruta – Samhita” (sens ajurvēdas
traktāts) marma ir mezgla punkts, vieta, kur savienojas divas vai
vairākas ķermeņa sākotnes – mamsa (muskuļi), sira (asinsvadi), snaju
(saites), asthi (kauli) un sandhi (locītavas). Par dzīvības punktiem
marmas dēvē tādēļ, ka pa tiem cirkulē dzīvības vējš (prana – vaiju). Jo
tuvāk šī plūsma pie ķermeņa virsmas, jo bīstamāki var būt marmas
bojājumi.
Avots: http://www.samadhi.lv/Main/Aj%C5%ABrv%C4%93dasPamati |