Ajurvēdas pamati
(raksta autors nav zināms, raksts pārpublicēts no interneta materiāliem, ar mērķi izplatīt zināšanas par ajūrvēdu)
Pēc senindiešu uzskatiem esību nodrošina divi
pamatprincipi: Puruša jeb Pirmatnējais Gars, apziņas jūtīguma princips
un Prakriti, Varenā Daba – radošais princips. Abu principu – Gara un
Matērijas vienotība rada visu. Abi šie pamatprincipi ir pēc būtības
vienoti – Divi Vienā, Apziņa un tās radošais, darbojošais spēks –
Šiva-Šakti – Puruša. Visā klātesoša ir arī Prakriti, spēja radīt un
izpausties. No šiem diviem varenajiem spēkiem (kad viņi savienojas)
rodas Kosmiskā Apziņa – Manass, kas sevī ietver visu izpausmju sēklu. Tā
galvenā īpašība ir visi dabas likumi.
Cilvēkā Manass izpaužas viņa intelektā. Šis sākums kā
tāds tiek dēvēts par buddhi – atmošanās un pilnīgas attīstības līdzekli.
Kad realizācija sasniegta, attiecīgā persona piedzīvo apgaismību –
kļūst Buda. Tā ir mūsu spēja uztvert, mūsu spēja atšķirt reālo no
nereālā. Taču intelekts, evolucionējot materiālajās formās, var novest
pie ego rašanās, pie sava Es nošķirtības jeb ahamkaras. Šis
atsvešināšanās princips ir vienīgais, kas mūs nošķir no dzīvības
vienotības. Savukārt, Es, ego izsauc savrupas apziņas jeb savrupas
izpratnes veidošanos, ko sauc par „manas”, kas kā pašapziņas sajūtu
izveido domu aizsarglauku. Tas mūs sasaista. Galu galā tas mūs sasaista
ar kolektīvo zemapziņu, ko dēvē par hitta. Tā ir domu noliktava, kas
piemīt katrai nošķirtai mentalitātei.
Pateicoties hittai, mēs esam pakļauti uzmācīgiem
stāvokļiem un imperatīviem (dogmām), kas ir raksturīgas pat
visagrīnākajām evolūcijas stadijām. Ajurvēda tiecas pie dzīves, kas
harmonizētu ar kosmisko intelektu (apziņu), pateicoties kam mūsu apziņa
būtu pilnīgāka. Tā rastos iespēja atgriezties pie dabas vienotības, un
caur dabu – atgriešanās pie mūsu īstās būtības un gara, Purušas.
Tādi ir Ajurvēdas pamati, kas sakrīt ar jogu mācību.
Jāatmodina intelekts un jātiek laukā no ego varas, jo ego ir iemesls
visām novirzēm no dabas. Veselība ir Prakriti – dabas atribūts. Slimība
ir kaut kas mākslīgs – vikruti. No tā sākas vairums slimību, izņemot
tās, kuras ir dabiskas – kā laikmeta atribūts, kas izriet no
psiholoģiskā disbalansa, ko savukārt rada pārliecīga pašapziņa.
Gunas
Prakriti (varenā Daba) sastāv no trim pamatīpašībām, trim galvenajiem
raksturojumiem (sanskritā – gunas): satva, gaismas princips, uztvere,
intelekts un harmonija; radžass, enerģijas princips, aktivitāte,
emocijas un nemiers; tamass, inertuma princips, tumsa, grūtsirdība,
dzīvības trūkums un pretestība. Lai arī katra no šīm trim īpašībām
prezentē nepieciešamo dabas elementu, jāsaka – satva ir apziņas adekvāta
īpašība. Radžass un tamass – gluži pretēji, ir sveši apziņai, piesārņo
to un pazemina mūsu uztveres spējas. Indivīdi ar dominējošu satvu īpašu
uzmanību piešķir tādiem imperatīviem kā taisnība, godīgums, kautrība un
kopējais labums. Personas, kam vairāk pārstāvēts radžass, augstāk vērtē
spēku, prestižu, varu un iespēju valdīt. Tie, kuriem dominē tamass,
nonāk baiļu varā, viņiem ir tendence uz verdziskumu un tumsonību, viņi
pakļaujas spēkiem, kas grauj.
No teiktā ir skaidrs, ka jācenšas tiekties uz dzīves
stilu, kas atbilst galvenokārt satviskajam tipam. Visas īpašības dabā
eksistē, tādēļ pēc iespējas vairāk uzturā jācenšas izmantot tos augu
veidus un barību, kam ir satviska daba. (Ajurvēda augus klasificē
atbilstoši pieminētajām trim gunām). Tas nenozīmē, ka radžasa un tamasa
augi vispār nav jāizmanto – satviskajiem priekšroka dodama kā apziņas
attīstību stimulētājiem.
Pieci elementi
No trim gunām veidojas pieci elementi. No satvas, ko veido skaidrība,
rodas ēteris. Radžass, kas sastāv no enerģijas, rada uguni, no tamasa,
kas sastāv no inertā sākuma, rodas zeme. Starp satvu un radžasu savu
sākumu atrod subtils, bet kustīgs elements- gaiss. Starp radžasu un
tamasu rodas ūdens, kas sevī ietver kustīgumu un inerci. Šie elementi
izsaka matērijas piecus stāvokļus: cieto, šķidro, starojošo, gāzveida un
ēterisko. Tie raksturo piecus blīvuma veidus. Visa redzamā un neredzamā
matērija eksistē kādā no šiem stāvokļiem. Tiem ir savi psiholoģiskie
korelāti (savstarpējā saistība), kas demonstrē apziņas stāvokli un
emocionālo pārdzīvojumu kvalitāti.
Augu piecas daļas (Ajurvēdā – pankangamas) rāda, kā
augu uzbūve saskan ar pieciem attiecīgajiem elementiem. Sakņu sistēma
atbilst zemei, jo ir blīvākā un pati apakšējā auga daļa un savieno to ar
zemi. Stumbrs un zari atbilst ūdenim, jo pārvieto ūdeni jeb attiecīgā
auga sulas. Ziedi korelē ar uguni, kam raksturīgi ir krāsa un gaisma.
Lapas atbilst gaisam, jo augu iekustina vējš. Augļi atbilst ēterim, auga
subtilajai (smalkajai, maigajai, delikātajai) būtībai. Sēklas satur
visus piecus elementus, ietverot sevī visu augam piemītošo potenciālu.
Trīs došas
Uzskats par trim došām jeb trim cilvēka konstitucionālajiem tipiem ir ajurvēdas pamats.
Viss sastāv no pirmelementiem. Tā arī došas sastāv no:
1. vata = gaiss + ēteris;
2. pitta = uguns + ūdens (viens no tā izpausmes veidiem);
3. kapha = ūdens + zeme.
Vadoties no tā, kādi elementi vai došas veido cilvēku,
mēs varam konstatēt cilvēka pamatdabu, kā arī noteikt katram atbilstošo
ārstēšanas virzienu. Atbilstošās došas tiek atpazītas pēc to
raksturīgajiem atribūtiem: vata – sausa, auksta, viegla, kustīga,
smalka, cieta un rupja, pakļauta pārmaiņām un skaidra. Tā ir
visspēcīgākā no došām, jo pēc būtības ir pats dzīvības spēks, taču
vienlaikus arī visspēcīgāk formē slimības. Šī doša vada visu kustību un
nes gan pittu, gan kaphu. Pitta – karsta, viegla, ar fluīda īpašībām,
subtila un asa, ar nepatīkamu smaržu, mīksta un skaidra. Tieši pitta
pārvalda karstumu, temperatūru un visas ķīmiskās reakcijas. Kapha ir
auksta, slapja, smaga, lēna, ar iztrūkstošu dzīvīgumu. Tā ir statiska,
blīva un it kā aizplīvurota ar mākoņiem. Tieši kapha uztur organisma
materiālo sākumu un masas, savstarpējo sasaisti un balansu.
Vata savā dabiskajā stāvoklī uztur gribas enerģiju,
ieelpu, izelpu, kustību, impulsu realizāciju, audu līdzsvaru, sajūtu
orgānu asumu. Kad ir uzbudināta, tā izsauc sausumu, pārmērīgas
pigmentācijas perēkļus, vajadzību pēc siltuma, tremoru (trīci), vēdera
uzpūšanos, aizcietējumus, fiziskā spēka samazināšanos, bezmiegu, sajūtu
orgānu uztveres asuma samazināšanos, nesakarīgu runu un ātru
nogurdināmību.
Pitta normālā stāvoklī atbild par gremošanu,
siltumražošanu, vizuālo uztveri, bada un slāpju sajūtu, labu ādas
stāvokli, intelektu, mērķtiecību, vīrišķību, kā arī par ķermeņa
„mīkstumu”. Uzbudināta pitta izsauc dzeltenu nokrāsu urīnam,
izkārnījumiem, ādai un acīm, kā arī bada sajūtu, slāpes, dedzināšanas
sajūtu un smagu miegu.
Kapha normālā stāvoklī nodrošina stingrību un
stabilitāti, ķermeņa bioloģisko šķidrumu līdzsvaru, locītavu „eļļošanu”
un tādas pozitīvas emocijas kā mierīgumu, mīlestību un piedošanu. Ja
kapha ir neitralizēta (jādomā – traucēta), pazūd gremošanas potenciāls,
uzkrājas krēpas (flegma), gļotas, rodas pārguruma un smaguma sajūta,
izsauc bālumu, salšanas sajūtu, ekstremitāšu tonusa zaudēšanu,
apgrūtinātu elpošanu, klepu un paaugstinātu miegainību.
Vata koncentrējas resnajā zarnā, gurnos, ķermeņa sānu
daļā, kaulos un taustes (taktilās) uztveres orgānos. Galvenokārt tā
lokalizējas resnajā zarnā, kur uzkrājas, izsauc saslimšanu un no
kurienes to var tieši izvadīt.
Pitta koncentrējas tievajā zarnā, kuņģī, tauku
dziedzeru izdalītajos sviedros, asinīs, plazmā. Galvenokārt tā uzkrājas
tievajā zarnā, no kurienes to var izvadīt.
Kapha koncentrējas krūšu kurvī, kaklā, galvā, aizkuņģa
dziedzerī, ribās, plazmā, taukaudos, degunā un mēlē. Galvenais centrs
ir kuņģis, kur uzkrājas un izsauc saslimšanu, un no kurienes to var
tieši izvadīt.
Individuālās konstitūcijas noteikšana
Tā tiek iegūta dzimšanas brīdī un paliek nemainīga
visas dzīves laikā. Kaut arī ir trīs galvenie konstitucionālie tipi,
saskaņā ar pārsvarā esošo došu, pastāv arī kombinācijas un variācijas.
Piemēram, divas došas var sadzīvot, būdamas līdzīgas spēku ziņā. Zemāk
dotie raksturojumi kalpos kā ilustrācijas galvenajām tendencēm. (par
došām arī šeit)
Vata
Šim konstitucionālajam tipam piederošie cilvēki nav sevišķi labi
fiziski attīstīti, viņu krūšu kurvis ir saplacināts, redzamas vēnas un
muskuļu saites, izceļas locītavas, jo vāji attīstīta muskulatūra. Āda ir
brūngana, auksta, sausa, klāta plaisiņām. Viņiem bieži novērojamas
vairākas tumšas dzimumzīmes. Ar šādu konstitūciju cilvēks var būt maza
un liela auguma, astēnisks. Mati viļņojas, ne visai biezi, skropstas
plānas. Acis mazas, nespodras, var būt iekritušas; konjuktīvs sauss un
tumšs. Nagi trausli un var būt ar rupju struktūru; deguns izliekts un
var būt uzrauts uz augšu. Apetīte un gremošana mainīga: dažkārt viņi
spēj viegli uzņemt lielu barības daudzumu, bet citkārt apetītes nav
vispār. Viņi priekšroku dod karstam dzērienam. Urīns izdalās trūcīgi,
fekālijas sausas, cietas, novērojama tendence uz aizcietējumiem. Tikai
pavisam reti viņiem ir stipra svīšana. Miegs virspusējs, viegli
iztraucējams, laika ziņā nav visai ilgstošs. Rokas un kājas bieži ir
aukstas.
Jasasummē visas pazīmes. Visbiežāk figurējošā doša
norādīs uz attiecīgās personas primāro konstitūciju. Doša, kas
marķēšanas laikā seko pirmajai, būs sekundārā. Iespējama situācija, kad
abas pārstāvētas vienlīdz spēcīgi – tad konstitūcija tiek vērtēta kā
duāla. Reizēm visas trīs došas ir vienlīdz stipras – tad jāatzīmē
tridoša.
Tādi ļaudis (tulkotājam ir doma, ka turpinājums
attiecas uz vatu) ir radoši un aktīvi, ātri uzņem informāciju un tiem ir
nemierīgs raksturs. Runa ir ātra, kustības un gaita enerģiska, taču
viņi ātri nogurst. Psiholoģiskā plānā viņiem raksturīga ātra uztvere,
bet īsa atmiņa un izklaidība. Viņi ātri adaptējas pie pārmaiņām. Tā kā
viņiem ir nosliece uz neizlēmību un nepacietību, viņiem jāattīsta tādas
īpašības kā izturība, pārliecība par sevi un drosme. Viņiem ir nosliece
uz refleksiju un nemieru, bieži ir nervozi un pakļauti bailēm.
Pitta
Šim tipam piederošie cilvēki ir vidēja auguma un vidēju svaru, ar
normālu skeleta un muskulatūras attīstību. Nav tik iekritis krūšu kurvis
kā vatas tipam, viņiem var redzēt tikai dažas vēnas un muskuļu cīpslas.
Viņiem ir zilganas vai tumšsarkanas nokrāsas dzimumzīmes un
vasarraibumi. Nav tik redzami kauli kā vatai. Kopējais pigmentācijas
tips ir vara tonī, dzeltenīgs, var būt ruds un gaišs. Āda mīksta, silta,
ar mazāku noslieci uz krunciņām kā vatai, ir dabiska, bieži rozīga
nokrāsa. Mati plāni, zīdaini, mazliet rudi vai tumši, novērojama
tendence uz agrīnu sirmošanu vai plikgalvību. Acis var būt pelēkas,
zaļas vai brūnas. Acu āboli izspiežas mēreni; redze bieži pavājināta,
konjuktīvs bieži mitrs un ar vara nokrāsu, nagi mīksti, deguns labi
iezīmēts, bet degungals bieži sārts. Fizioloģiskā plānā pittas cilvēki
atšķiras ar aktīvu metabolismu, labu gremošanu un apetīti, parasti viņi
uzņem lielu barības un šķidruma daudzumu, priekšroku dodot aukstiem
dzērieniem. Miegs parasti ir vidēja ilguma, nepārtraukts; izkārnījumi
dzeltenīgi, maigas konsistences un daudz. Parasti viņi daudz svīst,
viņiem ir paaugstināta ķermeņa temperatūra, rokas un kājas parasti ir
siltas. Viegli panes siltu un karstu klimatu, nebaidās atrasties saulē.
Psiholoģiskā plānā viņiem ir ātra un laba uztvere, labs intelekts un
reakcijas ātrums, var būt labi oratori. Emocionālajā plānā jāatzīmē
nosliece uz dusmīgumu, greizsirdību un arī naidu. Bieži ir godkārīgi,
tiecas būt līderi.
Kapha
Labi attīstīts ķermenis un nosliece un tuklumu. Krūšu kurvis
ietilpīgs un plats. Vēnas un cīpslas nav redzamas biezās ādas dēļ.
Muskulatūra labi attīstīta un kauli neizceļas. Pigmentācijai raksturīgi
gaiši toņi, bāla vai gaiša nokrāsa. Āda izceļas ar maigumu, it kā
eļļaina, mitra un auksta. Mati biezi, tumši, mīksti un viļņaini. Acis
intensīvi melnas vai gaiši zilas, acu baltums parasti spožs, liels un
pievilcīgs. Konjuktīvs pavisam reti ir ar sārtu nokrāsu. Fizioloģiskā
plānā kapha cilvēkiem ir mērena un stabila apetīte; viņiem ir palēnināta
gremošana un prasība pēc ēdiena nav tik izteikta kā citiem tipiem.
Viņiem ir palēnināta kustību aktivitāte, ekskrementi parasti ir maigas
konsistences, var būt pabāli, zarnu trakta evakuācija mēdz būt bremzēta.
Svīšana mērena. Miegs stiprs, ilgs un pat pārmērīgs. Kaphas tipam
raksturīga milzīga rezistence un liels dzīvības spēks, parasti viņi ir
veseli un apmierināti ar dzīvi. Psiholoģiski viņi ir ciešami, mierīgi,
viegli piedod pāridarījumus. Pie negatīvajām rakstura īpašībām
jāpieskaita alkatība, skaudība un neiecietība. Uztvere ir bremzēta, bet
izceļas ar asumu; viņi lēni uztver informāciju, bet iegūtās zināšanas
saglabājas noturīgi.
Trīs došas un augi
Trīs došas eksistē arī starp augiem. Kapha augiem raksturīga vētraina
augšana, izcila lapotne un liels sulas daudzums; tie ir blīvi, smagi,
sulīgi, ar augstu ūdens saturu. Vatas augi izceļas ar trūcīgu lapotni,
tie ir rupji, ar ieplaisājušu mizu, greizi, ar kroplīgiem zariem,
nevienmērīgu augšanu un tajos ir maz sulu. Pitas augi atšķiras košām
krāsām un krāšņiem ziediem; sulu daudzums mērens, sula var būt indīga
vai arī izsaukt apdegumus.
Augsni, klimatu, ģeogrāfiskās zonas un valstis arī var
iedalīt došu tipos. Pateicoties tādai klasifikācijai mēs labāk saprotam
tām atbilstošās dzīvības formas un adaptēšanās veidus. Sakņu sistēma un
augu miza (pārstāv zemes un ūdens elementus) iedarbojas galvenokārt uz
kaphas stāvokli. Ziedi (uguns) iedarbojas uz pitas stāvokli. Lapas un
augļi (gaiss un ēteris) galvenokārt iedarbojas uz vatu.
Trīs došas un slimību ārstēšana
Ārstējot (ar jebkuru metodi, t.sk. ar zālītēm) nepieciešams zināt ne
tikai cilvēka individuālo konstitūciju, bet arī slimības raksturu.
Ārstējot to pašu slimību dažādiem tipiem, līdzekļi var atšķirties. Astma
var rasties vairāku iemeslu dēļ: ja traucēta kapha - ir pārmērīgs ūdens
daudzums plaušās; ja traucēta vata (plaušu nervu pārmērīgs jūtīgums);
mitra siltuma uzkrāšanās plaušās ir traucēta pitta. Visos gadījumos
vienāda ārstēšana nedos vienādus panākumus.
No otras puses – viena un tā pati konstitūcijas
problēma var radīt priekšnoteikumus dažādām saslimšanām. Tādā gadījumā
tās visa var izārstēt ar analoģiskiem līdzekļiem – samazinot došu.
Paaugstināta vata, piemēram, var izpausties kā lumbago, artrīts,
aizcietējumi, galvas sāpes, ādas sausums, vēdera pūšanās un slikta
gremošana. No visiem minētajiem simptomiem var izvairīties ar viena
profila ārstēšanu. Vienu atskaites punktu varam iegūt, zinot, kādos
gadījumos ir efektīva tā vai cita zālīte. Ziņas par to, uz kādu no
konstitucionālajiem tipiem augs iedarbosies, dod citu atskaites punktu.
Ievērojot abas līnijas, kas papildina viena otru, mēs iegūstam daudz
lielākas iespējas slimības ārstēšanai.
Septiņi dhatu un odžass
Ajurvēda augus sistematizē sastībā ar tiem dhatu jeb audiem, uz
kuriem šie augi iedarbojas. Ajurvēdā ir arī ziņas par tām zālītēm un
vielām (minerāli un metāli), kas iedarbojas uz smalkāk organizētajiem
audiem, t.sk. nervu un reproduktīvos. Sperma jeb reproduktīvie audi ir
visu pārējo organisma audu pamats un ietver sevī ne tikai reprodukcijas
spēju, bet arī spēju atjaunoties. Spermas galvenais elements ir odžass,
kas tulkojams kā „tas, kurš dod spēku”. Tādējādi odžass ir organisma
galvenais elements un ietilpst visās hormonālajās vielās. Odžass uztur
imūnsistēmu. Augam līdzīgi kā cilvēkam (un arī Visumam) ir septiņi dhatu
jeb līmeņi. Augšanas sula ir viņa plazma. Auga sveķi ir viņa asinis.
Koksne – kauli. Kauleņkoku sveķi ir tauku analogs. Auga miza ir viņa
kauli. Lapas ir kaulu smadzenes un nervaudi. Ziedi un augļi –
reproduktīvie audi. Ziedošs koks demonstrē šos audus visredzamākajā
veidā. Koks augu pasaulē ir analoģisks cilvēkam dzīvnieku pasaulē. Auga
dhatu iedarbojas uz attiecīgajiem cilvēka dhatu. Sula iedarbojas uz mūsu
plazmu, sveķi – uz asinīm, koksne uz muskuļiem, kauleņkoku sveķi – uz
mūsu tauku nogulumiem, miza – uz kauliem, bet lapas – uz
reproduktīvajiem orgāniem. Rezultātā auga sēklas ārstnieciski
iedarbojas, ja ir iedzimtas kaites, kā arī tādu disfunkciju gadījumos,
kas rodas no spermas un konģenitālo sakņu savstarpējās mijiedarbības.
Tieši mīlestība ir visīstākais dziedinātājspēks. Zāles, kas pagatavotas
ar mīlestību (arī būdamas terapeitiski neadekvātas) var dot patiešām
fenomenālus rezultātus. Zālītes un citi preparāti ir tikai nesēji.
Eksistē augi, piemēram, ashwagandha, kam ir augsta odžasa koncentrācija;
ir arī speciālas metodes, kas ļauj pagatavot zālītes tā, lai odžass
pārietu tiešā veidā. Mantras un meditācijas ir daļa no attiecīgā
procesa.
Piecas prānas
Tāpat kā ci ķīniešu medicīnā, senajās dziedniecības tradīcijās
koncepcija par dzīvības enerģiju ieņem centrālo vietu. Ajurvēdā tā ir
prāna, kas parādās piecos funkcionālajos variantos. Zālītes tiek
klasificētas atkarībā no tā, uz kuru no prānas veidiem tās iedarbojas.
1. Prāna: prāna koncentrēta galvā, tā viržas lejup,
regulējot ieelpu un rīšanu. Tā ir saistīta ar intelektu, ar sajūtu un
motorajām funkcijām un pirmkārt ar nervu sistēmu un elpošanas orgāniem.
2. Vjāna: sakopota sirdī; tās darbība aptver cisu organismu, jo pārvalda asins cirkulāciju un muskuļu un locītavu kustības.
3. Sāmana: sakopota tievajā zarnā, pārvalda gremošanas sistēmu.
4. Udāna: sakopota kaklā, pārvalda runu, enerģiju, gribu, piepūli, atmiņu, izelpu.
5. Apāna: sakopota vēdera lejasdaļā un pārvalda visas
funkcijas, kas atbild par izkārnījumu, urīna, sālsskābes, menstruālo
izdalījumu izvadi, kā arī par augļa izdzīšanu.
Šīs piecas prānas parasti dēvē par piecām vatām (vata
nozīmē gaiss vai determinējošais spēks) un ir dzīvības spēka piecprofila
dalījums un funkcionālā diferencēšana nervu sistēmas enerģizācijas
nozīmē.
Organisma sistēmas (srotas)
Saskaņā ar Ajurvēdas priekšstatiem, cilvēka organisms sastāv no
neskaitāmiem kanāliem. Tie nodrošina dažādu audu metabolismu, vada
asimilācijas un eliminācijas (izvades) procesu. No šīm pozīcijām
raugoties, slimība ir enerģijas plūsmas traucējums kanālos: pārmērīga
plūsma, nepietiekama plūsma, plūsma nepareizajā virzienā, plūsma, kas
pārvietojas pa nepareizajiem kanāliem, attiecīgās plūsmas bloķēšana.
Galvenais slimības faktors ir plūsmas bloķēšana kanālā. To vara radīt
bioloģiskie šķidrumi, vata, pitta vai kapha, vai arī toksisko vielu
uzkrāšanās. Dažas no šīm sistēmām ir identiskas mūsdienu nozoloģiskajai
sistēmai, citas līdzinās ķīniešu koncepcijai par meridiāniem. Zālītes
tiek klasificētas atbilstoši kanāliem, uz kuriem tās iedarbojas.
Pranavaha srotas: kanāli, kas nes elpu jeb prānu.
Atbilst elpošanas sistēmai.
Annavaha srotas: kanāli, kas nes barību, pēc būtības identiski
gremošanas sistēmai.
Ambuvaha srotas: kanāli, kas transportē ūdeni jeb regulē ūdens apmaiņu
un ir gremošanas sistēmas cits aspekts.
Pirmās trīs kanālu sistēmas regulē vielu nokļūšanu organismā. Nākamās
septiņas nodrošina (baro) septiņus dhatu jeb septiņus organisma audus.
Rozavaha srotas: kanāli, kas transportē asins un audu
plazmas komponentus. Tie specifiski saistīti ar limfātisko sistēmu un
dažiem cirkulatorās sistēmas elementiem.
Raktavaha srotas: kanāli, kas transportē asinis (konkrēti hemoglobīnu)
un dažus cirkulatorās sistēmas elementus.
Mamsavaha srotas: kanāli, kas baro muskuļu audus.
Medavaha srotas: kanāli, kas baro taukaudus un regulē tauku apmaiņu
organismā.
Astivaha srotas: kanāli, kas baro kaulaudus jeb skeleta sistēmu.
Mažžavaha srotas: kanāli, kas baro kaulu smadzenes, smadzeņu audus,
nervu sistēmu.
Šukravaha srotas: kanāli, kas pārvalda spermu jeb vīriešu reproduktīvo
sistēmu.
Purišavaha srotas: kanāli, kas nes fekālijas – eksretorā sistēma.
Nuthavaha srotas: kanāli, kas transportē urīnu.
Svedavaha srotas: kanāli, kas transportē sviedrus.
Sievietes organismā ir divas citas sistēmas.
Artavaha srotas: kanāli, kas transportē menstruālos
izdalījumus (vai reproduktīvā sistēma, kas atbilst šukravaha srotas
vīrietim)
Staņjavaha srotas: kanāli, kas transportē pienu jeb atbild par laktāciju
un ir sievietes hormonālās sistēmas elements.
Beigu beigās vēl ir kanālu sistēma smadzenām. Tā galvenokārt saistīta ar
mažžavaha srotas un reproduktīvo sistēmu.
Manovaha srotas: kanāli, kas nodrošina smadzenes jeb
transportē mentālo enerģiju.
Mūsu klasifikācijas sistēmā var nebūt norādīta funkcionālā sistēma, uz
kuru iedarbojas attiecīgais augs. Piemēram, ja zinām, ka tā vai cita
zālīte iedarbojas uz kaulaudiem, tad nav nepieciešams pieminēt, ka tā
iedarbojas uz skeleta sistēmu.
Agni un augi
Organisma veselība Ajurvēdā ir bioloģiskās uguns (nodrošina
vielmaiņu) darbošanās izpausme. To sauc par Agni un tas nav vienkārši
gremošanas potenciāla simbols. Plašākā nozīmē tā ir radošā uguns, kas
nodrošina bāzes jeb fona darbu visas dzīves laikā, radot visumu kā
stadijveidīgu sevis attīstību. Tas ietver sevī atslēgu visām
pārvērtībām. Agni ir klātesošs ne tikai cilvēkā, bet visā dabā. Īpaša
koncentrācijas vieta ir augi, kas satur fotosintēzes agni. Kad agni ir
varens, tad gremošana norit pareizi. Ja gremošana ir slikta un organismā
uzkrājas nesadalīto barības vielu toksīni jeb ama, rodas slimība. Augi
satur agni, ar kura palīdzību tie „sagremo” saules gaismu un rada
dzīvību. Augi savu agni jeb gremošanas un transformācijas spēju var
nodot cilvēkam, kas nozīmē, ka mēs tādējādi varam paaugstināt savas
gremošanas potences un tikt galā ar vielām, kuras parasti nespējam
utilizēt. Pateicoties šai mijiedarbībai, mēs sasaistāmies ar kosmisko
agni, ar dzīvības radošo un dziedinošo spēku. Augu agni magnētiski
pievelkas pie negatīvās dzīvības enerģijas, kurai ir pretējas
raksturīpašības – amas, vai arī pie mūsu organisma toksisko nogulumu
atbilstošā spēka. Tā rezultāts ir neitralizācija un harmonijas
atjaunošana. Augi var tikt izmantoti agni papildināšanai, tādējādi
atjaunojot imūnsistēmu. Tas atjauno mūsu auras jaudu, kas ir nekas cits
kā mūsu agni izgaismošana. Pateicoties savai dabai, pareizi izvēlēti
augi un garšvielas var barot agni. Tā tiešā veidā pastiprinās ķermeņa un
smadzeņu bāzes enerģija, nodrošinot barības un arī pieredzes labu
uzņemšanu (apgūšanu).
Avots: http://www.samadhi.lv/Main/Aj%C5%ABrv%C4%93dasPamati |