Iesācējs okultists ir tas, kurš nule kā sācis apjēgt, ka pasaules
kārtībai ir dziļāka jēga nekā viņš domājis līdz šim; tas, kurš pavisam
nesen saskāries ar dzīves jēgas un pasaules evolūcijas teozofisko
traktējumu; viņš nereti iedomājas, ka eksistē kādas speciālas zintis un,
ja viņam laimētos tās iegūt, viņš ātri vien taptu par gaišreģi un
neizmērojamu garīgo spēku pārvaldnieku. Viņš domā, ka pastāv noteiktas
formulas, ko skolotāji, ja vien gribēs, atklās viņam, un tās kļūs par
okulto zināšanu dārgumu lādes atslēgām. Ja iesācējs patiešām vēlas gūt
ātrus panākumus un sevī mītošo dievišķo spēku attīstību, viņam jāatmet
šīs iedomas un uz visiem laikiem jāiegaumē, ka skolotājs var vienīgi
norādīt darāmā darba ceļu un ka viņš pats spēs to pārzināt tādā mērā,
kādā vēlēsies meklēt. Iesācējam jāsaprot, ka pastāv zināmi nosacījumi,
kuri jāievēro, un zināšanu kopums, kurš jāapgūst. Īpaši svarīgi ir
studēt okulto literatūru, daudz ko uzzinot no gudrākiem prātiem, tomēr
ir vēl viena lieta. Atklājot priekš sevis vienu garīgo patiesību aiz
otras, viņam nāksies iekārtot savu ikdienas dzīvi atbilstoši tām.
Patiesi laimīgs ir tas, kurš savu personīgo dzīvi spēj savienot ar
iekšējo garīgo attīstību. Atklāt to un neizmantot sava garīgā „Es”
izaugsmei ir tikpat slikti, ja vēl ne sliktāk, kā vispār par to neko
nezināt; kam daudz dots, no tā arī daudz tiek prasīts.
Iedomāties, ka iesācējam kāds uz rāvienu varētu iemācīt pārvaldīt
garīgos spēkus ir tikpat kļūdaini kā, iedomāties, ka universitātes
rektors spētu nodrošināt universitātes izglītību nupat kā uzņemtam
studentam, ja vien izsniegtu viņam diplomu. Uzskats, ka teozofiem
krājumā ir okulto dārgumu lāde, kuru var izdalīt vairumā – kā dāvanas,
nevis tikai tiem, kas tās nopelnījuši, rodas no vēlmes ar kaut ko
izcelties, nevis drīzāk ķerties pie darba un ātri gūt kādu labumu
atbilstoši savam dramatiskajam dzīves pavērsienam; piepulcēties
neredzamo palīgu pulkam un iegūt spēju vadīt savu astrālo ķermeni,
fiziskajam paliekot miegā. Tā ir apsveicama vēlme un cienīgs mērķis.
Tomēr jāsaprot, ka tas panākams nevis ar tūlītēju astrālās redzes
atvēršanu, bet ar patiesu garīgu pilnveidošanos. Lai kļūtu par neredzamo
palīgu, pirmais solis uz to ir – kļūt par redzamu palīgu, attīstot sevī
vēlmi palīdzības sniegšanā, ļaujot savām labākajām dziņām izpausties
pret citiem. Tikai tad, ja mēs būsim patiesi noderīgi fiziskajā līmenī,
ja spēsim savā parastajā ikdienas dzīvē nepalaist garām gadījumus, kad
varam palīdzēt citiem, ar to apliecinot, ka mūsu svarīgākā vēlme ir
darīt labu, nevis tikai pārvaldīt okultos spēkus, mēs būsim spēruši
pirmo, ļoti noderīgo soli sava mērķa sasniegšanai.
Ja iesācējs grib zināt, cik ātri notiks viņa garīgā izaugsme, lai
viņš pavēro savu ikdienas dzīvi. Pirmais uzdevums – spēt pārvaldīt savu
fizisko ķermeni un pakļaut to savas gribas kontrolei. Ja viņš redz, ka
ir kļuvis grūtāk uzbudināms, ka dzīves sīkumi vairs viņu neievaino un
sagādā mazāk ciešanu, ka viņu grūtāk izsist no līdzsvara nekā senāk, tad
lai viņš liek vērā, ka viņa griba pieņemas spēkā, lai vadītu fiziskos
un astrālos procesus, caur ko tā izpaužas pati. Kā pārbaudes akmeņiem
jauna iesācēja ceļā lielāka vērība drīzāk jāpievērš sīkumiem, nevis
ārkārtējiem gadījumiem. Vai viņš savā tālākajā evolūcijā spēs ieiet pa
tempļa vārtiem, uz kura pusi patlaban sper pirmos nedrošos solīšus, to
neizšķir viens ekstraordinārs gadījums, kas līdzinās iestājeksāmenam
universitātē, bet viņa ikdienas dzīves domas un vēlmes. Tieši ar
sīkumiem, tās necilajiem darbiņiem ik stundu tiek pārbaudīts viņa domu,
sirdsdegsmes, pacietības un drosmes patiesums. Negūstot panākumus šeit,
viņam nav cerību kļūt kaut vai tikai par kandidātu sarežģītākos
pārbaudījumos.
Ir daudz veidu, kā iesācējam okultistam attīstīt sevī tās rakstura
īpašības, kuras tam nepieciešamas vēl pirms apzināta evolūcijas ceļa
uzsākšanas. Viņš var veikt simtiem darbiņu sava rakstura veidošanai, kas
ieliks drošu pamatu viņa turpmākajam gara spēkam. Un no visas tiesas
jāliek pie sirds, ka šis pašā sākumā padarāmais darbiņš pasargās no
daudzām vēlākām grūtībām un beigu beigās sniegs milzīgu gandarījumu.
Īstenībā šīs pūles atmaksāsies simtkārtīgi. Tas, kurš pieļauj nevērību,
ceļot savu neredzamo templi, ir tikpat liels muļķis kā tas, kurš būvē
brīnišķīgu ēku uz nedroša un sliktas kvalitātes pamata. Katra kļūda, kas
pieļauta, ceļot pamatus, ir drauds visai nākotnei, tāpēc jau pārbaudes
laikam ir jābūt tik nemainīgam un ilgam. Lai uzņemam nebeidzamos, sev
lemtos pārbaudījumus, kuri reizumis, kā mums liekas, kavē virzību uz
priekšu, ar prieku, kā kontroles āmuriņa klaudzienus vagona riteņos
pirms mūsu vilciena iziešanas no stacijas, kā pārbaudi ar svērteni un
uzstūri būvniecībā.
Paškontrole
Ir brīnišķīgi, ja iesācējs ar nolūku iepazīt teozofiju un tās atziņu
gaismā meklēt savu turpmāk ejamo ceļu uzdod sev jautājumu, kādu rakstura
īpašību viņam pietrūkst, lai to iespētu, un pūlas tās iemantot. Parasti
vājās vietas nav tālu jāmeklē. Vai jums piemīt veselīgs garīgs spēks?
Vai nav tā, ka jūs baidāties skaļi paust savu viedokli, lai gan zināt,
ka tas jādara, bet kādam tas nepatiktu? Vai jūs iestājaties par
taisnību vai ciešat klusu, lai gan jūtat, ka klusēt nedrīkst? Jums jābūt
garīgai drosmei un šādā nolūkā jums jāvēro sava ikdienas uzvedība un
jāaudzina raksturs šajā virzienā. Tāpat jums jāizvērtē visas savas labās
un sliktās īpašības, kritiski izsijājot vienu pēc otras, kamēr
nonāksiet pie tādām, kuras tika uzskatītas par maznozīmīgām. Vai neesat
nevērīgs, tērējot savu laiku? Vai zināt, cik milzīga vērtība ir katrai
dzīves stundai, ko pavadāt nomodā? Vai zināt, ka vairums ļaužu lielāko
tiesu savas fiziskās dzīves pavada pilnīgi bezjēdzīgi un pilnveidojas
ārkārtīgi lēni; tie varētu visu šo viegli izšķiesto laiku veltīt (ja
vien gribētu) savas evolūcijas paātrināšanai. Ja jums tas ir skaidrs,
jūs, protams, sāksiet skaitīt savas nomoda stundas un pavaicāsiet sev,
kur ir to guvums. Jums izveidosies paradums darīt visu ātri un precīzi.
Ja būsiet nolicis tikšanos, nenokavēsiet to ne piecpadsmit, ne piecas
minūtes. Ja saņemsiet vēstuli, neatstāsiet to bez atbildes, gaidot
piemērotu brīdi, lai ķertos pie rakstāmspalvas. Lūk, viens no pirmajiem
nosacījumiem, ko der iegaumēt: kavēšanās zog laiku, turklāt ne vien
jūsējo, bet arī citu; jūsu nevērīgās attieksmes dēļ rodas zaudējumi ne
vien jums, bet arī citiem. Tas, kurš vēlas, radīs daudz iespēju audzināt
savu raksturu un nostiprināt savas pozīcijas gaidāmajai lielās kaujas
dienai. Lieli darbi ir pa spēkam tikai garā stiprajiem, bet gara spēks
ir iemantojams sīkajos ikdienas cīniņos, iekams nebūsi kungs pār sīkām
ķibelēm, tev nebūs pa spēkam arī diži darbi.
Uzmanības nozīme
Nekad nav pārvērtējams stāvoklis, ko dēvējam par „uzmanību”. Tā
jāattīsta visiem iespējamiem līdzekļiem. Lai ko jūs pasāktu – lielus vai
sīkus darbus, tie jādara ar pilnu atdevi. Pilnīga atdošanās darāmajam
darbam ir ne vien solis uz panākumiem tieši šajā darbā, bet arī solis uz
priekšu īstajā okultās attīstības ceļā. Kādas lietas izzināšana
pusstundu ar neatslābstošu uzmanību galarezultātā dos vairāk nekā
noņemšanās ar to vai pusi dienas, nespējot koncentrēties. Ātri gūstot
zināšanas, pateicoties augstai koncentrēšanās spējai, gūstam vēl ko
vairāk. Mūsu prāts atrodas tādā stāvoklī, kāds tam būs nepieciešams,
pirms gūt panākumus okultajā jomā.
Parasti vairumam ļaužu prāta darbība atgādina kaķēna rotaļas. Lūk,
tas palecas pēc pakārta striķīša, ķer spalviņu, metas pakaļ mušai, tad
ieskrien otrā istabā un lēkā no viena priekšmeta pie otra tikai tādēļ,
ka tā dzīvē nav nekā nopietna, ko darīt. Tas pats notiek ar izklaidīgu
prātu, kurš nodarbināts ar tūkstots tukšām domām,– tās sasummējot,
iznākums būtu nulle. Tas nododas sapņojumiem par visu, un beigās – par
neko, atceras nesenu sarunu, pārsviežas uz nedēļu iepriekš notikušu
braucienu, paironizē par drauga piezīmi, satraucas par kādu neizpildītu
pienākumu, ko tūdaļ atkal aizmirst, jo gar logu kāds aizbrauc, un
visbeidzot pārslēdzas uz kādu pavisam citu ar iepriekšējām galīgi
nesaistītu norišu loku bez kāda mērķa un sakarības.
Šāds prāta stāvoklis attiecināms uz to mūsu eksistences periodu, kad
mums vēl nebija zināšanu par dzīves jēgu. Tas nav pieļaujams tam, kurš
apgūst teozofiju; viņam, nezaudējot laiku, jāpieliek visas pūles, lai no
šā nelāgā paraduma atbrīvotos. Labs paņēmiens, kā to izdarīt, –
censties stingri turēt prātu tikai pie darāmā darba, – vai tā būtu
lasīšana, saruna, klausīšanās vai jebkāda vienkārša uzdevuma veikšana.
Bet, ja gribat izklaidēties vai atslogot uzmanību, koncentrējieties
tikai uz to, un nemaz nepieļaujiet domas par darbu, no kura uz laiku
gribat atslēgties.
Uzmanība ir visa okultā procesa sāls. Nav iedomājams, ka kāds varētu
gūt panākumus bez labas uzmanības spējas. Uzmanība nepārtraukti
jāvingrina kavēties pie jebkuras sīkākas lietas, iekams tas kļūst par
dziļi iesakņojušos paradumu. Tieši uzmanība ir visu okulto sasniegumu
pamats.
Piemēram, telepātijā, ar ko vairāk vai mazāk ir saskārušies visi. Jūs
nupat gribējāt ko teikt, bet jūsu draugs jau pasteidzas pirmais. Jūs
gribat pastumt galdu vai atvērt logu, bet nepagūstat ne piecelties, kad
jūsu blakussēdētājs ierosina darīt tieši to pašu. Jūs cauru nedēļu
neesat iedomājies, ka jums vajadzēja nopirkt vienu lietu, tad piepeši to
atceraties, bet, pirms vēl paspējat paust to vārdos, jūsu draugs jau to
jums nes. Bieži gadās, ka visi vienā balsī izsaka vienus un tos pašus
vārdus. Ļoti bieži gadās, ka jūs skaidri zināt, ko kāda slavenība sacīs,
pirms vēl atvērusi muti. Tas notiek vienīgi tad, kad prāts nav aizņemts
ar citām domām un lietām. Nav iedomājams cilvēks, kurš spētu pārtvert
svešu domu brīdī, kad viņa paša prāts mētājas no viena nejauša domas
priekšmeta pie otra. Kā uzzināt otra domas, ja pat slikti saprotam viņa
sacīto? Varam gan iedomāties, ka telepātijai nepieciešama koncentrēta
uzmanība. Mēs varam saprast, ja kāds uzmanīgi klausās otru, pie tam tik
uzmanīgi, ka pilnībā pārtver tā domu gaitu un uzzina tās vēl pirms tam,
iekams tās tiek ietērptas vārdos. Šāda koncentrēta uzmanība katrā ziņā
attīsta sensitivitāti.
Labs uzmanības vingrinājums – ieklausīšanās sarunu biedra teiktajā.
Ir iespējams piespiest sevi ieklausīties ikkatrā oratora domā un ja, kā
tas nereti gadās, to nav daudz, ārkārtīgi sasprindzinot uzmanību uz
katru frāzi, savā prātā veidot pilnīgu pārskatu par autora izklāstītajām
tēzēm, ja tādas ir, neko no teiktā nepalaižot gar ausīm. Personīga
oratora domu atzīšana vai neatzīšana uzmanības noturību nedrīkstētu
ietekmēt. Visādā ziņā prātam jābūt stiprā mērā aizņemtam ar teiktās
runas klausīšanos, tik stiprā un nepārtrauktā mērā, ka citām domām tur
gluži vienkārši nav vietas.
Ja oratora domu gaita ir pārāk lēna, lai prāts visu laiku būtu
nodarbināts, tas var analizēt jau dzirdēto un prognozēt to, kas vēl
sekos, bet jebkurā gadījumā tam visas pūles jāvelta oratoram un tā
runai. Uzmanībai nedrīkst ļaut atslābt ne uz brīdi, iekams viņš to
beidz. Uzmanībai jābūt absolūtai. Ja kāds iet iekšā vai ārā,
neskatieties uz to. Centieties neredzēt nevienu, izņemot oratoru, un
nedzirdēt neko citu kā viņa runu līdz tās beigām. Ja arī sākumā tas
liksies nogurdinoši, nav obligāti jāsasprindzina uzmanība visu lekcijas
vai runas laiku. Bet uz to laika sprīdi, ko jūs sev noteiksiet pats,
uzmanībai gan jābūt galēji saspringtai, un, ja teiktā runa būs laba, jūs
gūsiet divkāršu labumu. Turpretī, ja dzirdētais izsauc jūsos sašutumu,
ar šo paņēmienu tas zaudēs daļu, ja ne visu, savas postošās iedarbības
uz jums, jo, kad prāts koncentrējies uz to un aizņemts ar kritiku, laiks
šķietami paiet ātrāk. Labs paņēmiens jebkuras runas ilguma (šķietama)
saīsināšanai – savas uzmanības sakoncentrēšana uz to.
Neatkarīga domāšana
Ir vēl kāda lieta, kas iesācējam jāņem vērā, proti, vajadzīga sava,
ne no viena nepiesavināta, neatkarīga domāšana. Protams, nāksies izlasīt
daudz okultajai jomai veltītu grāmatu, pat izveidojoties ieradumam
atdarināt to valodu. Kad iesācējam pašam jāraksta kāds teozofisks
sacerējums, nereti to kritiski pārlūkojot, viņš ierauga, ka ir
izklāstījis tādas pašas idejas tādā pašā veidā ar tām pašām īpatnībām un
piemēriem kā lasīto autoru tekstos. Bieži vien viņš pamana, ka dižojas
ar svešām spalvām un viņam jāpieliek daudz pūļu, lai tiktu no tām vaļā.
Lai cik apbrīnojams būtu skolotāja sacerējums, skolniekam tas nav
jāpārraksta un nav jākļūst arī par papagaili. Viņam jāatradina savs
prāts no vēlēšanās dižoties ar svešām spalvām un ieraduma beigt, kad
spalvu aptrūkstas. Lai izvairītos no šī posta, viņam jānododas lasīšanai
neilgu laiciņu, tad jātaisa pauze un izlasītais jāpārdomā. Lai viņš
pamēģina aplūkot to no dažādām pusēm un rauga, vai pats var ko teikt
šajā sakarā. Lai viņš mēģina atcerēties tamlīdzīgus piemērus, kuri
saskan ar autora minētajiem principiem, no savas pieredzes un pārdomā
tos. Ja viņam nākas pārrunāt izlasīto ar citiem, lai viņš mēģina necitēt
autoru, bet atstāsta domu saviem vārdiem. Viņam jācenšas pašam izdomāt
piemērus kādas tēmas raksturošanai un veselu gūzmu jaunu apstākļu,
kuros piemērojami dotie principi; vienīgais ceļš ir – domāt, domāt,
domāt pašam.
Patstāvīga domāšana ir nepārvērtējama īpašība un vienīgais iemesls,
kāpēc tā tik maz tiek lietota, ir tikai tas, ka ir par maz cilvēku, kuri
būtu gatavi ieguldīt tās izkopšanā nepieciešamo laiku un darbu.
Nepārtraukts un mērķtiecīgs darbs
Iesācējam okultistam labi jāiegaumē vēl kāda patiesība – būs
vajadzīgs neatlaidīgs darbs. Ja kāds ķersies pie šīs lietas, iedomājies,
ka bez pietiekošas intereses un pamatīga darba sasniegs mērķi, viņš jau
tagad ir lemts neveiksmei. Arī tas, kurš domā, ka, ātrumā izskrienot
cauri visai okultisma literatūrai kā viegliem romāniem, kļūs par
okultistu, būs tikpat tālu no panākumiem kā ceļa sākumā. Okultisma
apgūšanai pēc izvēles var veltīt gan maz, gan daudz laika. Ne jau tur
tas suns aprakts. Ir svarīgi, lai šo darba periodu, vai tās būtu dažas
stundas, stunda vai pat pusstunda dienā, piepildītu tāds prāta
spraigums, kāds pavada visus dedzīgus centienus un mērķtiecību.
Tikai daži spēj nomainīt pilnīgu bezdarbību pret darbu vaiga
sviedros. Bez tā skolnieka izaugsme būs ļoti lēna. Tas attiecas uz
visiem mūsu darbiem. Kāpēc lai tas būtu citādi okulto zināšanu apguvē?
Universitātes students, kurš ātri gūst panākumus jurisprudencē,
medicīnā, matemātikā vai valodās, – ir students, kurš daudz strādā.
Ģēnijs ir tikai smaga darba esence. Fakts, ka šāds darbs varētu būt
veikts iepriekšējā
reinkarnācijā nemaina lietas būtību. Mums nepiemīt tādas spējas, ko
mēs neveidotu paši, un katra pašreizējā prāta piepūle nosaka mūsu
nākamos intelektuālos panākumus un vienlaikus paātrina tagadējo
progresu.
Ja vien gribam ko panākt, darbam ne vien jāvelta visi spēki, tam
jābūt pastāvīgam un pareizi nostādītam. Pareizai nostādnei piemīt sava
maģija. Pareizi un noteikti iztērētu spēku kopsumma galarezultātā dod
nesalīdzināmi vairāk nekā neregulāri un saraustīti iztērētu spēku
kopsumma. Lai iesācējs atvēl sev ik dienu noteiktu laika sprīdi
okultajām mācībām un pārdomām par to, lai nepieļauj pārrāvumus šajās
nodarbībās, un viņš manāmi ies uz priekšu. Arvien vieglāk un vieglāk būs
iespējams ķerties pie darba uzreiz. Arvien vieglāk varēs iedziļināties
apgūstamajā vielā. Drīz vien skolnieks pamanīs, ka viņa stunda vai
pusstunda dod ievērojamus rezultātus, bet, tiklīdz viņš pieļaus
okultisma studijām šodien atvēlēt divas stundas, rīt – nevienu, bet
nākamajā dienā – 15 minūtes, tad izlaist veselu nedēļu, līdz beidzot
noņemsies visu dienu, „lai atgūtu zaudēto laiku”, un arī turpmāk mācības
būs tikpat neregulāras, vadoties pēc apstākļiem un kaprīzēm, tad beigu
beigās, neraugoties uz iztērēto laiku, garīgajā izaugsmē noietais ceļa
gabaliņš būs ievērojami īsāks.
Pirmajā gadījumā tiek radīta pareizā straume (ieradums), un tās
uzkrātā inerce (ieraduma spēks) rauj viņu sev līdz.
Faktiski viņš morāli un intelektuāli sāk jaunu dzīvi – gūst jaunu
skatījumu uz pasaules kārtību, jaunas morāles vērtības, veido jaunus
savas apziņas ieradumus – viņam nākas pārvarēt veco inerci.
Tostarp otrajā gadījumā iesācējs zaudē ne vien noteikto tempu, bet
arī lielāko daļu mācībām paredzētā laika, lai tikai tajā iekļautos.
Viņam atkal un atkal jāpārvar inerce, un viņš nemitīgi domā par to, kā
ķerties pie darba un sākt, nevis virzās uz priekšu.
Pareizi ievirzītām okultisma studijām, lai tās būtu sekmīgas, ir
liela nozīme vēl citā aspektā. Jauniņais parasti nolemj tām pievērsties
pēc tam, kad it kā redzējis, it kā dzirdējis kaut ko tādu, kas modinājis
viņa interesi par šo jomu. Vai nu tas bijis kāds okults pārdzīvojums,
vai arī saruna ar kādu cilvēku, raksts avīzē par kādu fenomenu vai
teozofiska satura priekšlasījums.
Kaut kas ir izsaucis šo īslaicīgo interesi. Nu, lūk, viņš ķersies pie
lietas ar skaidru plānu un mērķi, jau iepriekš nolēmis ik dienu strādāt
pēc zināmas programmas, un ir pamatotas cerības, ka šī interese kļūs
pastāvīga, pirms viņa dedzība apsīkst. Ja iesācējam nav iepriekš
izstrādātas programmas un viņš nolēmis lasīšanai un mācībām atlicināt
tikai to brīvo laiku, kurš varbūt gadīsies, pastāv ļoti liela varbūtība,
ka viņš pieļaus gan šim, gan tam okultās nodarbības nobīdīt pēdējā
vietā, līdz interese pamazām izplēnēs un izdevīgais brīdis būs palaists
garām. Bet tas tiešām ir zelta mirklis, kad cilvēks nez kā saskaras ar
okulto mācību, un nudien laimīgs ir tas, kuram uzreiz nāk apskaidrība un
kurš momentā ķeras pie darba. Ir milzīga atšķirība starp daudzām laimes
pārpilnām un noderīgām dzīvēm un ārkārtīgi pelēcīgām dzīvītēm. Garām
palaistā izdevība sākumā var šķist tāds sīkums vien, tomēr tā nav.
Divas ūdens lāses, kuras reizē nokrīt no kalna virsotnes, viena –
austrumpusē, otra – rietumu, var nokļūt dažādos okeānos. Cilvēki, kuri
bijuši tendēti uz šādiem pētījumiem, ne vienu reizi vien ir pierādījuši,
ka tieši sīkumi iekustina lielos notikumus. Tas, vai tiek pieņemta
pareizā programma okultisma studijām vai arī viss tiek palaists
pašplūsmā, ir tieši tas sīkums, no kā atkarīgs cilvēka liktenis.
Aizrautība
Nav pārvērtējama aizrautības loma. Aizrautību arī skaidro kā Dieva
izpausmi cilvēkā. Lai kā tas arī būtu, nekādi nav noliedzams, ka tā
neapšaubāmi ir milzīgs virzošs spēks, iedvesmojošs un pozitīvs.
Atšķirība starp cilvēku, kurš nododas okultismam ar aizrautību, un
cilvēku bez tās ir kā atšķirība starp dzīvību un nāvi. Pirmais ir
saskarsmē ar visa Kosma vitālajām strāvām. Otrais, izņemot fizisko
realitāti, ir vienaldzīgs pret visu. Jebkura lektora teozofa uzdevums ir
– modināt klausītājos tādu aizrautību, skaidrot garīgās dzīves faktus
alkstošajiem prātiem tā, lai visaugstākās patiesība atzīšana aizdegtu to
sirdīs dievišķo dzirksti. To sirdīs, kuri jau sasnieguši zināmu
attīstības pakāpi, tā pārvēršas par kaut vāru, bet rāmi degošu liesmu,
un vēl atlikušās pārdzimšanas tie var laimīgi aizvadīt tās gaismā.
Daudziem sākotnējā aizrautība pamazām izplēn, lai gan tai vēl ir
iespējams viegli uzliesmot. Īsteni laimīgi ir tie patiesības meklētāji,
kuri izvēlējušies konkrētu ik dienas darāmu darbu un, sākotnējās
aizrautības pārņemti, piesavinās cietu ieradumu strādāt, kas ļauj
nejaušajai interesei pāraugt nopietnībā.
Garīgā barība dvēseles izaugsmei
Apgūstot teozofiju, daudz jālasa un vēl vairāk jādomā. Ja nebūtu
iespējams dabūt grāmatas par okultismu, bez lasīšanas vēl varētu iztikt,
bet bez domāšanas – nu nekādi, pat ja būtu izlasīti pilnīgi visi
okultismam veltītie darbi. Pastāv cieša analoģija starp fiziskā ķermeņa
augšanu un dvēseles izaugsmi. Lai augtu ķermenis, barība ne vien
jānorij, bet arī jāasimilē; protams, augšana nevar notikt, ja tā netiek
pārstrādāta un uzsūkta. Pārstrādātā barība iegūst tādu veidu, ka tā
kļūst pieejama ķermenim sevis veidošanai un asimilācijas gaitā top par
būvmateriālu. Gluži tāpat ir ar dvēseles izaugsmi. Jēlmateriāls, pirms
tas kļūst noderīgs dvēseles tapšanai, jāapstrādā līdzīgi. Lasīšana un
faktu vākšana ir vienlīdz nozīmīgas garīgās barības rezervju uzkrāšanai.
Tomēr aprobežoties ar to vien būtu tas pats kā rīt barību, kad kaut
kādu fizioloģisku traucējumu dēļ gremošanas process būtu kavēts. Tur
nebūtu nekāda labuma, ne augšanas. Dvēselei prāts ir tas pats kas
ķermenim vēders – izejvielu apstrādes laboratorija. Prāts uzkrāj faktus,
principus, novērojumus, pārdzīvojumus un no visa šā kopuma rada savus
spriedumus, jaunu skatījumu uz lietām, jaunu dzīves uztveri – no visa
materiāla tas izspiež ekstraktu, un tad šī esence kļūst par dvēseles
barību, par kauzālā ķermeņa būvmateriālu. Ar prāta palīdzību dvēseles
izaugsmei savāktais jēlmateriāls top lietošanai gatavs. Bez šādas
apstrādes tas dvēselei nav derīgs, gluži tāpat kā fiziskajam ķermenim
nav noderīgi neapstrādāti augļi un dārzeņi. Prāta piepūle ir ne vien
svarīga, bet pilnīgi neizbēgama.
Lai arī cik daudz laika okultisma studijām kāds sev ik dienu
atlicinātu, lielu daļu no tā jāvelta tieši netraucētām pārdomām bez
lasīšanas. Teozofijas apguvēju parastā kļūda ir tāda, ka šie cilvēki
katrā no ikdienas steigas brīvā brītiņā līdz ausīm ierokas grāmatās.
Protams, kaismīga vēlme izlasīt visu par šo tēmu ir apsveicama, un
centība ir drīzas izaugsmes priekšvēstnese; jo ātrāk tā tiks novirzīta
tur, kur vislabāk pielietojama tās enerģija, jo labāk. Ir jāparedz
zināms laika sprīdis, kurā nodoties pārdomām par augstāko esamību. Lai
gan arī pusstundas tam būtu par maz, pat desmit un divdesmit minūtes
būs labāk nekā necik. Kurā dienas laikā to darīt, to, protams, noteiks
katra ieradumi un pienākumi. Tomēr šajā laikā cilvēkam pēc iespējas
jābūt brīvam no saviem ikdienas darbiem; viņu neviens nedrīkst traucēt.
Vienam tā būs pusdiena, otram – krēslas stunda, trešajam, un varbūt
vairumam – laiks pirms došanās pie miera. Šis netraucēto pārdomu brīdis
nevar aizstāt rīta meditāciju, ja vien iesācējs jūtas tik laimīgs, ka
atvēl tai dažas minūtes tūlīt pēc pamošanās. Prātam jāpakavējas pie
dienas gaitā izlasītā, pie autora sniegtajiem faktiem un nostādnēm, ja
ne pie gluži visiem, tad vismaz dažiem, tie jāpārdomā un tiem jāpievieno
zināšanas no savas dzīves pieredzes.
Kādu daļu laika var veltīt pēdējās diennakts notikumu apcerei. Var
likt prātam pa aizgājušā laika līkumoto taciņu atgriezties atpakaļ un
apstāties pie tā, ko redzējāt, runājāt, darījāt, domājāt, gribējāt. Un
aplūkot visu no augstākās esamības aspekta. Vai rīkojāties pareizi? Vai
nepalaidāt garām izdevību kādam palīdzēt? Vai nepateicāt ko tādu, ko
labāk nevajadzēja teikt? Vai nedomājāt tādas domas, no kurām vajadzēja
vairīties? Īsi sakot, vai jūs savā dzīvē ievērojāt cildenos centienus un
vai jums negribas ko mainīt? Gremdējoties šādās pārdomās par izlasīto
un dienā pārdzīvoto, stiprinot savu apņēmību realizēt dzīvē cēlos
ideālus, pusstunda aizskries ātri un nemanāmi, bet garīgā darba
brīnumainā alķīmija personīgos pārdzīvojumus pārvērtīs par gara spēku.
Tomēr atskatam pagājušajā nav jāvelta viss pārdomām paredzētais laiks.
Vismaz pāris minūtes allaž jāpievēršas domām par iekšējo dzīvi un esības
mērķi. Tur rodams patiesa spēka avots – arvien pieaugošas enerģijas
straume. Domājiet par cēlākas esamības iespēju un visas redzamās
pasaules pārejošo iedabu. Paprātojiet par laika žiglo tecējumu, tā
pieaugošo tempu, kurš aizrauj sev līdzi gadu aiz gada; par to, cik īsa
un vienlaikus nozīmīga ir fiziskā dzīve un ka tas, kurš grib to
nodzīvot gudri, vairs nedrīkst tērēt ne minūti no atlikušā laika.
Izanalizējiet šo bezjēdzīgo dzīšanos pēc bagātības un lieliem vai maziem
iekrājumiem; rūpēs par savu fizisko ķermeni tā veselības un komforta
labad atcerieties, ka pārmērīga enerģijas tērēšana materiālu lietu
uzkrāšanai un rūpēm par tām ir vēl ļaunāka par nekā nedarīšanu, jo šīs
domas un enerģija varēja tikt izlietota citu cilvēku labā un attīstībā,
iemantojot savai dvēselei tādas nezūdošas īpašības, kas vairo garīgo
spēku un paplašina nākamo dzīvju iespējas.
Padomājiet par to, vai siltas draudzības jūtas nav dārgākas kā
materiālie labumi, padomājiet par sava rakstura norūdīšanu; par to, ka
labestība, mīlestība, spēks un visas rakstura īpašības, kuras iegūtas
fiziskās dzīves gaitā, kļūst mums par neatņemamu bagātību, neizsīkstošu
gaismas un prieka avotu nākamajās dzīvēs.
Atminieties savus reiz apzināti piedzīvotos visbezrūpīgākos,
priecīgākos un pacilājošākos brīžus un padomājiet par to, ka tādai arī
jābūt jūsu parastajai fiziskajai dzīvei, jo patiesa dzīve ir priecīga
dzīve, lai gan daudzi no jums nemaz nenojauš, ka daudz laimīgāka tā vēl
sagaidāma nākotnē, ja vien neatlaidīgi izkopsiet sevī tieksmi dzīvot
saskaņā ar saviem augstākajiem ideāliem. Vismaz pāris minūtes dienā
ļaujiet savai iztēlei vaļu, lai tā rāda jums jūsu darbības nākotnes
ainas, lai tā sagatavo jums skatuvi, uz kuras jūs spēlēsiet kā aktieris
dzīves drāmā. Atmetiet domu, ka jūsu eksistence aprobežosies ar
pašreizējās iemiesošanās šaurajiem rāmjiem, sagraujiet tos un apjēdziet,
ka tagadējā sīkā dzīvīte ir tikai nākošās spožās dienas blāvs un pelēks
rīts. Rēķinieties nevis ar šo pirmsausmas krēslu, bet ar tām dzīvēm,
kuras nāksies pavadīt kā viena veseluma sastāvdaļu. Sastādiet plānu, pēc
kura pavadīt šīs reinkarnācijas atlikušās dienas, līdzīgi kā,
gatavojoties beigt skolu, audzēkņi sāk apdomāt savu turpmāko dzīves ceļu
un liek lietā visu savu enerģiju, lai labāk sagatavotos nākotnei. Šāds
paplašināts ikdienas pārskats, kura rezultātā tagadējo nodomu sēkla
nesīs augļus nākamajās dzīvēs, no visvārgākās labo nodomu dzirksts
uzpūtīs nedziestošu liesmu un piešķirs iekšējai dzīvei tādu realitātes
sajūtu, kura ļaus māceklim atskārst fiziskās esamības mānīgumu ar visiem
tās melīgajiem ideāliem, kuri noved no ceļa nezinošos.
Bīstami prāta stāvokļi
Iepriekšējā nodaļā tika runāts par to, ka laika sprīdim, kurš ik
dienas pavadāms, pārlūkojot aizgājušo stundu notikumus un gremdējoties
pārdomās par dzīves jēgu un problēmām, jābūt mierpilnam un klusinātam.
Vēl tikai jāpiebilst, ka vārds „mierpilns” nenozīmē tādu pasivitāti,
kāda raksturīga transā nonākušam medijam, kurš ir gatavs uzklausīt
norādījumus. Ja prāts tiek ievirzīts šādi, nonākam attiecīgā brīža
psihisko nosacījumu gūstā un mums nav nekādas iespējas novērtēt, vai tie
ir labi vai slikti. Tas būtu gandrīz tāpat, ja kāds akls, knaps
peldētpratējs mestos upē, nezinādams, vai straume to aiznesīs uz mierīgu
un ērtu peldvietu vai ieraus atvarā. Māceklim allaž jātur gatavībā savs
gribasspēks, un viņš nekādā gadījumā nedrīkst to iemainīt pret kādu
labumu. Viņa uzdevums ir – izzināt sevi un apkārtējo pasauli, iegūt
izpratni par esības noslēpumiem, attīrīt savu apziņu un attīstīt savus
dvēseles spēkus, lai spētu viest gaismu un palīdzēt citiem
pilnveidošanās gaitā. Māceklim nav jāattīsta sevī tādas rakstura
iezīmes, kas ļautu citiem runāt it kā viņa vārdā, tā teikt, uz nomaksu,
izmantojot viņu kā saskarsmes vai informatīvu līdzekli bez paša ziņas un
bez sapratnes par pielietojuma pareizību vai nepareizību. Lai ar to
nodarbojas citi. Okultisma māceklim ejams cits ceļš. Viņam jāmācās
pārvaldīt matēriju un jātrenējas saprātīgi vadīt okultos spēkus, bet
viņš nedrīkst kļūt par bezapziņas indivīdu un bezpalīdzīgu automātu citu
rokās. Tāpēc, kad viņš ik dienu dodas uz visklusāko vietiņu savās mājās
un tur vienatnē ar savām domām nododas lēnām un apskaidrotām pārdomām
par augstāko esamību, viņam jābūt noskaņotam saņemt, bet ne atdot.
Viņam nav jālīdzinās cilvēkam, kurš ieklausās savas iekšējās balss
visklusākajā čukstā, bet gan cilvēkam, kurš pret visu izturas kritiski
un izsver ar prātu. Viņam allaž jābūt garīgi un morāli modram un nomodā.
Viņu nedrīkst novirzīt no ceļa plaši izplatītā māņticība par to, ka
neredzamā pasaule ir strikti sadalīta divās daļās un, ka tas, kurš meklē
liecības par pārjuteklisko, katrā ziņā saskarsies ar to daļu, kura
pazīstama kā paradīze.
Pastāv vēl kāds vispārzināms pieņēmums, ka parasti nomirējs ir labs
un gudrs cilvēks. Tie ir bīstami maldi. Galvenā atšķirība starp nomirušo
un pārējiem ir tā, ka mironim vairs nav fiziskā ķermeņa, lai parādītos
redzamajā pasaulē. Morāles principiem ierobežojumu nav, astrālajā telpā,
protams, var pastāvēt tikpat daudz morālās un intelektuālās attīstības
gradāciju cik fiziskajā. Savtība un samaitātība, kas tik bezgala
daudziem piemīt šeit, pilnā mērā izpaužas arī tur. Turklāt vistuvāk
fiziskajai telpai atrodas pati zemākā astrālās telpas daļa, un, jo
raupjāks un materiālāks kādas būtnes parastais astrālais ķermenis, kurš
atmetis fizisko, jo vieglāk nodibināt ar to kontaktu. Tādējādi, ja
okultisma māceklis atvēl savu ķermeni tādām būtnēm, kuras grib to
izmantot, iespēja šādi saņemt kaut kādas vēstis ir niecīga, bet iespēja
nokļūt kļūmīgā atkarībā – liela. No tā iesācēju nepasargās pat viņa
tīrie un labie nodomi, gluži tāpat kā ķīmiķi no sprādziena izmēģinājumos
neglābs viņa vislabākās ieceres, ja tiks sajauktas nepareizās vielas.
Kas no tā visa sagaidāms māceklim? Viņš visādā ziņā paliks atkarīgs no
iepriekšējās karmas un tās dabiskās atbilstības vai neatbilstības tām
būtnēm, kuras mājo astrālās telpas zemākajos slāņos. Nemaz nerunājot par
to, par ko pat pie vislabākās karmas var izvērsties ķermeņa atdošana
par rīku sazin kam, – tas ir solis nepareizā virzienā un nav uzlūkojams
par veiksmi. Cilvēces evolūcijas vienīgais mērķis ir varas iegūšana pār
matēriju un apziņas procesu vispilnīgākā kontrole. Šā mērķa sasniegšanai
griba nav jāpamet novārtā, bet gan jāattīsta, jāpilnveido, nevis
jāatslābina.
Ticība saviem spēkiem
Mērķis, uz kuru bez šaubīšanās jātiecas, ir ticība saviem spēkiem,
kura pie tam nemitīgi jākopj.Tas, kurš no visas sirds tiecas apgūt
okultās zinības, pilnveido sevi kā ieroci vispārējas cilvēces evolūcijas
paātrināšanas labad. Iespējams, patlaban viņš šim cēlajam mērķim kalpo
kādā no viszemākajiem līmeņiem, tomēr viņam jāatceras, ka lielu uzdevumu
veikšanai vajadzīgi tikai spējīgi un savu darbu mīloši darbarūķi un ka
nemaz nav daudz tādu cilvēku, kuri būtu gatavi nesavtīgai kalpošanai,
jo vajadzība pēc tiem ir liela. Gan tad viņš sapratīs arī to, ka
atbilstoši viņa spēju pieaugumam augs un augs arī veicamo uzdevumu
apjoms. Tomēr izpelnīties godu darīt lielus darbus var cerēt tikai tie,
kuri būs attīstījuši sevī nepieciešamās rakstura iezīmes; kāds gan
labums varētu būt no cilvēka, kuram trūkst ticības saviem spēkiem?
Pasauli neveido ar nedrošām bērna rokām. Mums jāpaceļas augstāk par to
stāvokli, kad mēs gluži kā bērni vēl arvien ķeramies mātes brunčos,
trīcam bailēs un esam no visiem atkarīgi, tikai tad mēs spēsim dot reālu
ieguldījumu evolūcijā. Nereti dzirdam: „Nujā, gribēt jau es gribu,
tikai nezinu, ar ko sākt; es jau pūlētos, ja man norādītu, kur un kas
jādara.” Protams, tas ir labāk par vienaldzību, tomēr pietrūkst tās
pārliecības par saviem spēkiem, pēc kuras jātiecas. Ir vajadzīga cieša,
nelokāma apņēmība būt noderīgam, nelūdzot palīdzību nevienam, paturot
prātā mērķi un ticot saviem spēkiem. Visprozaiskākajās dzīves norisēs un
juceklī notikumus virza pašpārliecinātie. Tie uzpeld masas virspusē
tāpat, kā sviests turas virs ūdens. Un savu pirmo vietu viņi ir
pelnījuši, jo ir spējīgi vadīt un pārvaldīt. Mācēdami valdīt pār sevi,
viņi māk valdīt arī pār norisēm. Būdami noteicēji pār sevi, šie cilvēki
spēj kontrolēt situāciju. Arī kritiskos brīžos visu skati pievēršas
cilvēkam, kurš tic saviem spēkiem. Viena no okultisma dievišķajām
pazīmēm ir taisnīgums. Ikvienam ir pavisam skaidri zināma robeža, līdz
kurai viņš ir ticis, – ne par sprīdi zemāk, ne augstāk. Katrs saņem pēc
nopelniem. Okultajā pasaulē nevar sēdēt pie jūras, gaidot labu laiku, kā
politikā, kur negaidīts notikumu pavērsiens, visiem par izbrīnu, uznes
viļņa virsotnē kādu pavisam nenozīmīgu kandidātu.
Cilvēki, kuri guvuši panākumus okultajā zinībās, ar ciešu apņēmību
tos kaldinājuši paši. Viņi nav gaidījuši laimīgas nejaušības, bet paši
tās radījuši. Arī Teozofijas Biedrības redzamāko darbinieku dzīve ir
spilgts piemērs tam, ko iespēj cilvēki, kuri tic saviem spēkiem, kuri ir
apņēmības pilni būt noderīgi. Viņi negaidīja, kad saņems uzaicinājumu
pūlēties visas cilvēces labad. Ikviens no viņiem atrada sev piemērotu
darbības jomu un godīgi darīja savu darbu. Piemēram, pulkvedis Olkots
negaidīja, kamēr plašumā izvērsīsies un pilnbriedu sasniegs okultās
biedrības darbs, kur viņam atradīsies priekšsēdētāja vieta un radīsies
iespēja būt noderīgam. Nē, viņš metās darbā un pats izveidoja tādu
organizāciju, kura tūdaļ bija noderīga pasaulei. Blavatskas kundze
negaidīja, kamēr viņai atsūtīs teozofisko literatūru no Rietumiem. Viņa
palielināja pēc tās pieprasījumu, pati sarakstot darbus, kurus reiz
atzīs par pagrieziena punktu Rietumu civilizācijā.
Iesācēji teozofijas praksē un teorijā nereti domā, ka lielos darbus
veic vien daži izredzētie, bet pārējie jau iepriekš nolemti kļūt par to
vērotājiem un aplaudētājiem. Viņi aizmirst, ka cilvēces evolūcijas
veicināšanai ir daudz ceļu un metožu un ka arī ne tik nozīmīgi darbi un
rīcība ir tikpat svarīgi šā mērķa sasniegšanai kā tie, kuri izsauc
vispārēju apbrīnu. Viņi aizmirst, ka arī lielie darboņi reiz atradās
tādā pašā stāvoklī kā ikviens iesācējs un ka ikviens jauniņais, protams,
var ieņemt tikpat augstu un ietekmīgu vietu kā viņi, ja vien to
patiešām vēlas, bet pašlaik pūlas būt noderīgs mazākos darbos. Ja
māceklis šobrīd nebaidīsies no mazākiem darbiņiem, drīz viņam tiks
uzticēti arī lielāki, tas ir tikpat droši kā tas, ka viņš elpo un domā.
Bet lai neviens necer, ka viņam tiks uzticēts liels uzdevums, pirms viņš
nav sevi pierādījis mazajos.
|