Sanskritā mandala nozīmē "aplis " un "centrs”.Tradicionāli tās
apzīmējums ir aplis – kosmosa bezgalības simbols – un kvadrāts - zemes
jeb cilvēka radītās pasaules simbols.
Saskaņā ar vienu no senākajiem tekstiem Iczin šis simbolisms atbilst jan – vīrišķajai sākotnei, iniciatīvai, debesu principam-un iņ – sievišķajai sākotnei, jūtīgumam, zemes principam.
Tibetā mandala ir ļoti attīstīta gan kā mākslas forma, gan kā
meditācijas rituāls. Centrs, kur ietverts Dievišķais, atrodas
kvadrātā–iekšējās esības citadelē, ko ieskauj viena vai vairākas aploces, no kurām katra simbolizē dažādus cilvēka apziņas līmeņus, kā arī enerģiju, kas apvieno un dziedina.
Galvenā
īpašība, kas nosaka mūsu apziņu, ir kontrasts. Divi galvenie elementi:
iņ un jan–atrodas foto - Mandala gudrībai patstāvīgā kontrastā, tikai abi kopā tie eksistē un
tikai kopā pārtop vienotā formā, kuru apzīmē ar apli, kas abus ieskauj.
Mēs dzīvojam veselā okeānā dažādu pretstatu: dzīvība un nāve, vīrietis
un sieviete, spēks un vājums, cildenais un zemiskais, laime un nelaime, melns un balts. Ne tikai mūsu apziņa, bet
arī mūsu valoda un mūsdienu sociālās struktūras balstās uz šiem
pretstatiem, kas pastāv no laika gala. To kopīgais pamats ir centrālais punkts, tāpēc viss, ko jūs
uzzināt no pieredzes, ir tikai nemitīga sacensība, cīņa un karš. Par
cilvēku, kuram nav pamata centrā, var teikt: ja viņam nav bijis ienaidnieka, tas ir jārada.
Centrs ir šifrs, kas ļauj saprast mandalas valodu, jo tieši mandala
spēj salauzt cilvēka iekšējās verdzības un viņa konfliktu pamatus,
sniedzot izpratni par pretstatu harmonizēšanu.
Tos, kuri mandalu lieto, tā ved uz savas iekšējās enerģijas avota
atklāšanu un izmantošanu. Mandalas princips ir ietverts nevis ārējā
formā, kas ir specifiska katrai situācijai, bet gan centrā, avotā, no kura plūst formu veidojošā enerģija.
Kosmiskās pārmaiņas–saulgrieži, aptumsumi, Zemes ass, Mēness, zvaigžņu
un planētu stāvokļa maiņa ietekmē organismu. Senajās sabiebrībās, lai
šīs pārmaiņas ņemtu vērā un apzināto cilvēka aktivitāti savienotu ar dabas likumiem, bieži
izmantoja rituālu. Ir daudz rituāloformu, kurās speciāli izmanto
mandalas uzskatāmību vai struktūru: ir mandalas, kas paredzētas
meditācijai, dziedināšanai, dzimumbrieduma iniciācijai, dzimšanai un
nāvei, kas sargā no ļaunuma un slimībām, dāvā miera sajūtu, domātas
lūgšanai un rakstura mainīšanai.
Mūsdienu cilvēks ir atrauts no avota, no centra, tāpēc tagad uzdevums
ir izmantot mandalas rituālu, lai meklētu un atrastu šo centru, kas
viņam ļaus apvienoties ar kosmiskajiem spēkiem un to pirmavotu. Galvenie principi, uz kuriem
Tibetā balstās ar mandalas izmantošanu saistītais rituāls, ir šādi:
ATTĪRĪŠANA
Ja cilvēka organismu salīdzinām ar ļoti jūtīgu, regulējamu un uztveramu
sistēmu, attīrīšanu var iztēloties kā signāla uztveršanu traucējošo
trokšņu likvidēšanu galvenajos orgānos. Tā nozīmē pilnīgu ķermeņa
attīrīšanu: toksīnu un atsevišķos gadījumos–cietas barības vai kāda
posmā–pat šķidruma nelietošanu. Attīrīšanās dod, pirmkārt, zināšanas
par ķermeni un to, ko mēs saucam par mūsu vajadzībām.
Otrkārt, atkarībā no tā, cik lielā mērā apziņa atbrīvojas no piesaistes
ķermeņa vajadzībām, attīrīšana ļauj nodibināt skaidrāku kontaktu starp
vajadzībām un garīgajiem spēkiem. Turklāt attīrīšanās stimulē jūtas, lai rituāla
laikā palielinātu jūtīgumu. Ir 72 dvēseles un ķermeņa attīrīšanas
veidi.(Sk.V.Vostokova grāmatās.)
KONCENTRĀCIJA
Koncentrācija centrā ir cieši saistīta ar prāta un ķermeņa attīrīšanās
procesu. Tā sakopo apkārt klīstošo skatienu un fokusē to vienā
centrālajā punktā.
Jebkura aktivitāte, kas palīdz sasniegt šādu rezultātu, kļūst par
koncentrēšanās paņēmienu, īpaši tas attiecas uz roku darbu
:kokgriešanu, pērlīšu vēršanu, adīšanu un zīmēšanu. Adītājas pirksti, meistara rokas tiek vadītas no klusa
iekšēja punkta, un gatavais darbs ir tikai forma, kurā rod izpausmi
enerģijas, kas no šā klusā punkta plūst
uz meistara prātu, acīm un pirkstiem.
Lai koncentrētos, jāapsēžas uz krēsla vai lotosa pozā klusā vietā telpā
vai pie dabas. Koncentrācijas process–tā ir pakāpeniska atslēgšanās no
visiem satraukumiem un jebkuras pieķeršanās jebkam, tiekšanās fokusēt savu apziņu un noturēt
to stabilā stāvoklī. To var veicināt speciāli zīmējumi. Koncentrēšanos
var apvienot ar mantru skaitīšanu pie sevis.
Vizuālajai koncentrācijai var kalpot vai nu vienkārši tēli, tādi kā
saule un puķes, kuras redzam savā iztēlē, vai sarežģītāki, nopietnāki
tēli–jantras. Šādi vingrinājumi var radīt tādu prāta stāvokli, kas
līdzinās transam un ko raksturo nenoteiktība, bezrūpība, svētlaime.
Koncentrācijas galvenais mērķis ir sasniegt prāta nonākšanu dabiskā
stāvoklī, "bezdarbības” stāvoklī, kad tam nav nedz formas, nedz
apzīmējumu, aktivizēt to pēc perioda, ko sauc par meditāciju.
ORIENTĀCIJA
Orientācijai ir nepieciešams centrs. Lai vērotu saullēktu, apziņā ir
vajadzīgs punkts, kuru nosaka austošā saule. Pēc tam no šā punkta tiek
noteikti pārējie kardinālie punkti – austrumi, dienvidi, rietumi, ziemeļi.
Mandalas telpa var būt zeme, papīrs, audekls–proti, sfēra, kuras
ietvaros un ar kuras starpniecību var izpausties uzticība un
iesvaidīšana.
Orientāciju var veikt ar dejas palīdzību. Ritmiskā rituālā tiek
iesvētīts Dievišķais aplis–mandalas pamats: iesvaidītais atrodas pie
centra, un viņu sāk pārņemt izplūstošie spēki.Tantriskajos rituālos
iespējams iesaistīt skolotāju – guru. Par ceremonijas dalībniekiem var
kļūt dziednieks un pacients.
Dziedniekam un guru ir viens un tas pats mērķis –izdziedināt un panākt
viengabalainu veselumu.Ir rituāli, kas noris kā nepārtraukta monotona
dziedāšana. Tie ir līdzīgi rituālajai mantru dziedāšanai Tibetā. Tās
laikā tiek izmantoti zvani un gongi.
Tā kā orientācijas ceremonijās svarīgs faktors ir šķīstītā ķermeņa un
visu tā maņu orgānu izmantošana, tad oža tiek stimulēta, kvēpinot
smaržvielas, ko gatavo no augiem un uzlējumiem. Tausti un kustību
aktivitāti stimulē deja.Aktivizējot maņu orgānus, tiek panākta iekšējo
psihisko centru un čakru harmonija un pilnīga to rezonanse.
RADĪŠANA
Mandalu radīšanas prakse var izpausties dažādās formās, un mandalu
daudzums nav ierobežots–viss ir atkarīgs no situācijas. Skaidri
izteikti ir divi tipi: mandala–kosmosa citadele un dēmonisko spēku
pārvēršanas mandala.Pirmā saistīta ar dzīvā kosmiskā procesa
īstenojumu.Tibetas mandalā šo procesu bieži attēlo kā greznu pili vai
iespaidīgu cietoksni ar vareniem aizsardzības līdzekļiem. Šī mandala
atspoguļo ne tikai kosmisko shēmu, bet arī debesu pili. Šādas mandalas
ir Dieva mājokļi.
Dēmonisko spēku pārvēršanas mandala prasa atzīt, ka cilvēka iekšienē ir
postoši jeb dēmoniski spēki. Uzdevums ir šos spēkus nevis iznīcināt,
bet gan saprast un pārveidot.
Šā tipa mandalas ilustrācija ir navoho smilšu zīmējums "Svešo dievu slepkava”.
Svētais kareivis ir dēmonisko spēku uzvarētāja projekcija, bet šie
spēki nav nekas cits kā viņš pats. Kareivi ieskauj četri ērgļi, kuri
palīdz, sargā un stāv uz Sargājošās varavīksnes–skaidrības, pārticības
un nepārtrauktas laimes simbola–četros tās posmos. Vienlaikus ērgļi ir
būtnes, kas rada briesmas.
Izgājuši sevis izzināšanas un īstenošanas posmu, negatīvie dēmoniskie
spēki kļūst apzināti izmantojami un kalpo radošajiem spēkiem.
Šā zīmējuma formas un simbolu vienkāršība neaizēno pamatdomu par
postošas enerģijas pārveidošanu ar pretstatu līdzsvarošanas palīdzību.
Var izrādīties, ka tieši tāpēc tā mūsdienu cilvēkam ir visnotaļ
pieņemama praktiskai izmantošanai.
ABSORBCIJA
Absorbcija ietver intensīvu koncentrāciju un meditāciju, kas vērsta uz
pabeigtu mandalu, kad tās saturs ienāk skatītāja ķermenī un saprātā un
saplūst ar to. Rezultātā kosmiskie spēki uzsūc skatītāju. Radīšanas procesā šie spēki neapzināti
tika projektēti no haosa; pēc absorbcijas ienāk jauna, kārtības izjūta.
Apziņa kļūst skaidrāka un
aptverošāka.
Absorbcija var nozīmēt kosmosa savienošanos ar organismu. Centrālo
punktu var identificēt ar sirdi; centra saules troni-ar prātu; pilis un
ceļus, kas ved uz centru, – ar dažādiem orgāniem, ķermeņa daļām un to funkcijām: elpošanu, asinsriti utt.
Virzieni var nozīmēt dzīves fāzes vai fiziskā organisma galvenās
sastāvdaļas: asinis(ūdens), kauli(zeme), elpa(gaiss), ķermeņa
siltums(uguns).
Lai kāds būtu savienojums, ir svarīgi saprast, ka mandalas sastāvdaļas ir mūsu apzinīgās dzīves projekcijas.
SAGRAUŠANA
Procesam, kas nāk pēc absorbcijas, –mandalas sagraušanai–ir otršķirīga
nozīme. Galvenais, lai nebūtu pieķeršanās veicamajam darbam. Uz
audekla, vadmalas vai papīra uzzīmēto mandalu lielāko daļu neiznīcina,
bet izkarina tempļos vai citviet, lai radītu dievišķu atmosfēru.Smilšu
zīmējumi kļūst redzami un atgriežas tajā stāvoklī,
no kura tie parādījās, līdzīgi kā cilvēka ķermenis pēc nāves sairst un
atgriežas tajā ietilpstošo elementu līmenī. Vienlaikus noris gara
atbrīvošanās. Ja darbs fiziski netiek sagrauts, tas kļūst par
meditācijas jeb "atmiņu " objektu, lai ar ikdienas atgādinājumu
koncentrētu prātu uz tā dabu, izcelsmi un likteni.
ATKALAPVIENOŠANĀS
Atkalapvienošana ir ietverta jau pašā mandalas projektēšanas un
radīšanas procesā. Atjaunojot pareizo saikni ar Avotu, tā ārstē un no
jauna izveido vienoto veselumu.
Jebkurš psiholoģisks nemiers, kāds bijis pirms mandalas radīšanas,
norimst un tiek pārveidots tā, ka organisms kļūst spējīgs uztvert sevi
kā nepārtrauktu enerģijas plūsmu. Iekšējā pasaule un ārējā pasaule vairs nav strikti nošķirta.
Būt veselam, spēt atjaunoties, iet Dailes ceļu–tāds ir vienotā veseluma
kritērijs.Dailes ceļš ir līdzīgs putnam, kur viens spārns simbolizē
apzinātu domāšanas procesu, bet otrs–garīgo procesu, arī neapzinātus
priekšstatus.
Mandalas rituāls ir līdzeklis, ar kura palīdzību abus spārnus var
koordinēt un izmantot tā, lai putns varētu lidot–kā brīvs un vienots
veselums.
KOSMISKAIS VIESIS
Mēs visi esam viesi uz planētas ZEMES.Cilvēks neatceras savu izcelsmi,
par to atgādina tikai sapņi un vīzijas. Kamēr cilvēks nebūs iegājis
informatīvā avota apzinātajos ietvaros, viņš būs līdzīgs aklajam, kas
maldās tumsā, un neatkarīgi no tā, vai viņš trāpa mērķī vai ne, viņa
rīcība dos ieganstu patstāvīgām šaubām. Mandalas rituāls ir līdzeklis,
kura palīdzību cilvēki var atgūt dzīves atjaunotnes avota izjūtu. Ir
gan haoss, gan kārtība, un abi vienlaikus pastāv viens otrā. Spēja saskatīt viena
atspulgu otrā–tas ir tikai apziņas triks. Un vienīgi prasme saredzēt
viengabalainību dziedē un atjaunina.
Iedarbināt, izpildīt mandalu- tas nozīmē atstāt fragmentu un
atsvešinātības pasauli un izprast esības, zinības un darbības stāvokli.
Viss jaunais atnāk intuīcijas veidā; virzot cilvēku uz viengabalainas uztveres avotu, mandalas rituāls var
dot viņam zinību, kas nepieciešama, lai spertu nākamo soli pa
evolūcijas ceļu.
SASKARSME AR KOSMOSU
Apsēdieties ērtā pozā, vairākkārt dziļi ieelpojiet. Nosakiet sev
iekšējās koordinātes–priekša, aizmugure, pa kreisi, pa labi, augša un
apakša. Centieties tās sajust pusotra metra rādiusā ap savu ķermeni.
Sajūtiet, ja spējat, tos sava ķermeņa punktus, ar kuriem šie virzieni
saskaras, un vietu, kur tie visi jūsu ķermenī satiekas.
Pēc tam mēģiniet ar iekšējo redzi virzienu krustošanās vietā saskatīt
apli. Tas var būt gredzenveidīgs vai vienlaidu aplis. Centieties
saglabāt šo tēlu. Ja uzrodas blakus domas, jautājiet: ”Pie kā nāk šīs
domas ?”Ja atbilde būs :”Pie manis, ” jautājiet :”Kas es esmu?”
Ļaujiet, lai atnākušās domas līdzīgi viļņiem jūrā norimst. Atbilstoši
tam, kā jūsu prāts nomierinās un atbrīvojas no domām, apļa tēlu
sinhronizējiet ar elpošanas unsirdsdarbības ritmā. Pēc tam ļaujiet
aplim lēnām augt lielākam un aptvert galvu, kaklu, sirds
apvidu.Turpinādams pulsēt, tas kļūst par sfēru, ko pakāpeniski piepilda
gaisma.
Ja šis process nojūk, ja atnākušās domas pārtrauc apļa izplešanos, turpiniet jautāt:”Kas es esmu? Pie kā nāk šīs domas?”
Ļaujiet atnākošajām domām aiziet un prātam iegūt lielāku skaidrību.
Tādējādi jūsu domu centrs izzudīs, ceļot jūs augšup un atbrīvojot, līdz
paliks tikai tīrā apziņa daudzkrāsu varavīksnes staros.
Sfēra izplešas, nepieliekot pūliņus. Tā aizvien vairāk ieskauj ķermeni
un iegūst aizvien noteiktākas aprises. Gaisma lēnām piepilda saules
pinumu, vēdera lejasdaļas apvidu, rokas un kājas, gaisma piepilda visu
ķermeni un telpu ap to. Taču kustība nenorimst, sfēra sasniedz
koordinātes, kuras jūs noteicāt sākumā, sasaistot savu ķermeni ar telpu
ap jums. Jūs tagad esat tīrs un jūtaties kā bezsvara stāvoklī–sasniegts
Lielā Tagadnes punkts, kur nav nekā, par ko varētu domāt, te nav domu,
nav iespējams notvert šā brīža pārdzīvojumu.
Pēc tam sfēra sāk lēnām samazināties sava avota virzienā, pārtopot par
mūsu iekšējās redzes centru. Taču jūs neatstāj patīkamā sajūta, ko
radīja gaisma, kas piepildīja jūsu ķermeni un telpu ap to, it kā iekļaujot jūs milzīgā balonā.
Katrs no mums ir būtne, kas sastāv no enerģijas un gaismas. Katrs no
mums ir tīrās apziņas centrs.Tad lēnām ievelciet elpu un atveriet acis,
paturot prātā, ka tīrais gaišais spēka lauks palicis kopā ar jums.Ar
šādu savas apziņas svaiguma un tīrības sajūtu uzzīmējiet vienkāršu mandalu, kas atspoguļo jūsu kosmisko izpausmi.
Domājiet par to, ko darāt, zīmējiet visu, ko gribat, pilnībā apzinoties
notiekošo. Varat izmantot jebkurus materiālus un instrumentus:
akvareļkrāsas, vienkāršu zīmuli vai krāsas zīmuļus, lineālu, cirkuli.
Dariet un zīmējiet to, kas visprecīzāk atspoguļo jūsu pārdzīvojumus.
MANDALA DIVIEM
Individuālo mandalu uzdevums ir radīt iekšējas harmonijas sajūtu, lai
cilvēks varētu atvērties, ļaujoties skaidrībai, līdzcietībai un priekam
un praksē saprotot, ka viņš ir tikai daļa no pasaules sāpes un prieka.
Grupveida mandalas mērķis ir panākt, lai to pašu ar kopīgu darbu
sasniedz atsevišķas personības, ka sadarbojas kā vienots veselums.
Mandala, kas paredzēta diviem, paver unikālas iespējas gan vīrietim,
gan sievietei. Vīrieša un sievietes attiecībās parasti vērojamas
pretrunas un pilnīga neizpratne par dzimuma un cilvēka dabu. Ja reiz pastāv karš starp dzimumiem, tātad
zudusi izpratne par lietu vienotību.Vienkārša mandala, kas iesaista
darbā divus pretēja dzimuma cilvēkus, var ļoti sekmīgi izskaidrot šo
jautājumu. Paraugieties, vai divi var dzīvot pilnīgā harmonijā. Īpaša uzmanība jāpievērš šā procesa saturam: kurš ko
ierosina, kurš ko dara un kādā veidā, vai vienam katrā ziņa viss
jāplāno, bet otram–viss jāizpilda? Kāda tipa krāsas un formas katram jāizmanto, un vai vajadzētu šīs formas un krāsas harmonizēt?
Harmonizācija nenozīmē, ka jāzaudē personiskā unikalitāte: sievietes
joprojām paliek sievietes, bet vīrieši paliek vīrieši, es esmu es, tu
esi tu. Pareizāk būtu teikt, ka harmonizācijas procesā individualitātes, kas kopīgi un reizē neatkarīgi
viena no otra darbojas, lai radītu jaunu organiski vienotu veselumu,
kopīgiem spēkiem sevi padziļina.
Ar šā vingrinājuma palīdzību pāris var novērtēt un labāk saprast, cik
dziļa nozīme ir tēliem Jab-jum, kas raksturīgi tantriskajām mandalām un
uzticības rituāliem. Jab-jum, kas nozīmē "mans tēvs”, ir seksuālās
savienošanās akts, kas simbolizē vienotību, dievišķo atkalsaplūsmi. Tā
ir gudrības un mātišķības savienība, kas atspoguļo sirds un saprāta apvienošanos.
Šī mandala var interesēt abus dzimumus, jo neviens nav līdz galam
vīrietis vai sieviete, bet ir abu apvienojums. Dievišķais Androgins ir
būtne, kas spēja sevī realizēt abus dzimumus. Var uzskatīt, ka tā simbolizē vīrišķā un sievišķa elementā vienotību pārī.
Dzimumu –divu galējo, cilvēku pasaulē visspilgtāk izpausto kvalitāšu vienotība ir visu grupveida mandalu izejas punkts.
Pati mandala nespēj radīt pārus, ģimenes vai grupas, bet tā var palīdzēt apvienot, nostiprināt to, kas jau izveidojies.