Īstenībā Ajurvēdai un medicīnai kopīgs ir tikai tas, ka abas
nodarbojas ar cilvēka veselību, taču tām ir principiāli pilnīgi dažādas
pieejas. Tas ir tāpat kā salīdzināt puišeļus, kuri pagalmā dzenā bumbu,
un Anglijas Futbola Premjerlīgu – tos vieno ja nu tikai bumbas izmērs.
Pirmkārt, izmantojamo līdzekļu līmenī Ajurvēda atšķiras no
medicīnas tāpat kā veselīga pārtika no košļājamās gumijas – pirmo
cilvēks pārstrādā un gūst no tās labumu, bet otro var bezjēdzīgi košļāt
mūžīgi. Lai gan kaut kāds rezultāts jau būs – sagandēta gremošanas
sistēma. Atšķirībā no medicīnas, Ajurvēdā tiek izmantotas dabiskas sastāvdaļas. Medicīnā lielais vairums medikametu ir mākslīgi un ķīmiski.
Ajurvēdas pamatprincips ir tāds, ka visa daba ir
vesels, integrāls vienums, ko radījis Brahma (Radītājs). Arī cilvēks,
būdams daļa no dabas, ir tajā integrēts. Līdz ar to, cilvēkam ēdot
pareizu, dabisku un savam Prakrti atbilstošu pārtiku, viņš pārtiku
pārstrādās un pārvērtīs organisma šūnās, jo organisms jūt, ka tam ir
vienota daba ar šo pārtiku – tā to bija paredzējis Radītājs pārtikas
radīšanas brīdī. Pārtika ir dzīva, un organisms to saprot, pieņem un
mijiedarbojas ar to. Citiem vārdiem sakot, organisma šūnas saprot
pārtikas šūnas un zina, ko ar tām darīt, bet pārtikas šūnas tām palīdz
veikt savu darbu. Dabiskie elementi kļūst par augu šūnām un daļu no augu
dzīvās struktūras, tādēļ cilvēka organisms var tos asimilēt. Ajurvēdiskie preparāti,
kas īstenībā ir pareizas pārtikas veids, paši atrod vietu, kur radusies
problēma, un palīdz tikt ar to galā, mijiedarbojoties ar organismu.
Turklāt augi ir laimīgi, ka cilvēks tos apēd, jo tādējādi viņi pilda
savu Dieva doto sūtību jeb Dharmu un evolucionē, kļūstot par daļu
no tādas vairāk attīstītas būtnes kā cilvēks (kuram it kā vajadzētu būt
vairāk attīstītam). Tādējādi viss notiek saskaņā ar vienoto Radītāja
nolūku.
Savukārt, medikamenti ir mākslīgi un miruši produkti, tādēļ
organisms nevar tos asimilēt. Vēl jo vairāk – cilvēka šūnas nesaprot
medikamentus un uztver tos kā svešķermeņus un agresorus. To var aptuveni
salīdzināt ar komunikāciju starp diviem dažādiem cilvēkiem vai starp
cilvēku un robotu. Nonākot cilvēka organismā, medikamenti vardarbīgi
nonāk šūnās, pārraujot starpšūnu membrānas, caur kurām notiek visi
apmaiņas procesi. Pēc tam membrānas ilgi atjaunojas vai vairumā gadījumu
nekad neatjaunojas līdz galam. Taču, kad organismam tiek doti dabiski
un dzīvi produkti, šīs membrānas atveras un aizveras pašas.
Starp citu, šodien uzzināju ko interesantu. Izrādās, ka daudzos
produktos, īpaši gatavajās, sausajās brokastīs un bērnu pārtikā tiek
pievienotas dzelzs skaidas. Jā, jā, tiešām. Tiek pat rādīts process, kā
tās tiek iegūtas, izmantojot magnētu. Tas tiekot darīts, lai nodrošinātu
organismu ar nepieciešamo dzelzs daudzumu. It kā organisms pats
nezinātu, kas un kādos apjomos tam nepieciešams... Īstenībā cilvēka
organisms pats ražo visas tam nepieciešamās vielas. Lieta tāda, ka
cilvēks nevar pārstrādāt dzelzi tīrā, nedzīvā veidā, tāpat kā nevar
pārstrādāt citas vielas, vitamīnus utt. Taču, ja tas pats dzelzs izies
cauri augam un kļūs par daļu no auga, tas tiks viegli asimilēts. Atkal
tas pats vecais stāsts – gribējām kā labāk, bet sanāca kā vienmēr. Ne
velti Joga saka, ka šausmīgākais grēks ir tumsonība.
Otrkārt, šis piemērs lieliski ilustrē vēl vienu principiālu Ajurvēdas un medicīnas atšķirību. Ajurvēda uzskata
cilvēku un dabu par vienotu, integrālu veselumu. Tātad daba ir mūsu
draugs, nevis ienaidnieks. Dabas sūtība ir palīdzēt cilvēkam un
nodrošināt viņam visu nepieciešamo dzīvei, kā arī harmonijas jeb tā
dēvētās veselības atjaunošanai. Savukārt, cilvēkam vienkārši nav dabai
jākaitē, jo tai nav vajadzīga cilvēka palīdzība. Dabu ir radījis Dievs,
un cilvēkam tā nav jāuzlabo. Ne tas līmenis, ziniet.
Turpretim medicīna uzskata cilvēku par kaut kādu nepabeigtu
pusfabrikātu, kas pastāvīgi jāuzlabo, jāaizsargā, jāglābj un jāpestī un
kurš bez medicīnas jau rītdien pat mirs drausmīgos krampjos un šausmīgās
konvulsijās. Cilvēkam ik uz soļa draudot nelaimes, ko rada ārkārtīgi
naidīgā, ļaunā un bīstamā daba, kas to vien perina, kā šo cilvēku
iznīcināt, periodiski uzsūtot viņam šausmīgus vīrusus un mikrobus (starp
citu, šie vīrusi un mikrobi pastāvīgi un mierīgi dzīvo gan uz cilvēka
ķermeņa, gan viņa organismā). Ja tā būtu taisnība, cilvēce jau sen, sen
būtu iznīcināta – sekundi pēc rašanās. Taču cilvēks pastāv jau miljoniem
gadu ilgi. Tas ir pierādīts, zinātnisks fakts. Tikpat ilgi pastāv arī Ajurvēda. Dievs vienlaicīgi radīja cilvēku un Santana Dharmu, kurā iekļauta Ajurvēda. Bet cik gadu ir mūsdienu medicīnai? Simts, divsimt... Tad kam kuru būtu jāglābj?
Treškārt, Ajurvēda apraksta cilvēku kā apziņu, kas
ieslēgta ķermenī. Ķermenis ir šīs apziņas atspulgs. Ķermenis un dvēsele
ir viens vesels. Galu galā Ajurvēda ir Dieva radīta – tai ir pavisam cits līmenis. Līdz ar to Ajurvēda ņem vērā faktorus, par kuriem medicīnai nav ne mazākās nojausmas. Ajurvēda ir balstīta uz zināšanām par Gunām, Bhutani, Prānām, Došām, Dhatu, Šrotas un daudzām citām lietām, par kurām tiek stāstīts Ajurvēdas lekcijās.
Tādēļ arī tā ir tik satriecoši efektīva.
Savukārt, medicīna uzskata
cilvēku par netīšu dažādu orgānu salikumu. Šie orgāni neesot nekādi
savstarpēji saistīti, tie periodiski kļūdās, un tādēļ tiem pastāvīgi
nepieciešama ārstu palīdzība. Turklāt par katru orgānu atbild cits ārsts
– ginekologs, dermatologs, proktologs utt. Sadalīja cilvēku pa detaļām
un nemāk salikt atpakaļ. Medicīna neārstē slimnieku, bet gan remontē
termometru, kas rāda, ka cilvēks ir slims. Bet, runājot vēl plašāk,
slimība nav mūsu ienaidnieks, ar kuru jācīnās – tā ir organisma
pašregulācijas veids. Tas, ko cilvēki uztver kā slimību, īstenībā nav
slimība, bet gan veids, kādā organisms attīrās un izdzīvo. Slimība ir
mūsu draugs. Cīnīties ar slimību ir tas pats, kas karot ar paša
organismu. Turklāt slimība norāda, ka dzīvē kaut kas ir nepareizi un tā
steidzami jāmaina – un tas ir pats svarīgākais. Par to es stāstīts
lekcijās „Kas ir slimības un kādēļ tās rodas”.
Es nenosodu medicīnu un ārstus. Kādu vai kaut ko nosodīt ir tas
pats, kas lamāties uz spoguli. Mūsu dzīve ir mūsu apziņas atspulgs.
Medicīna atspoguļo mūsdienu cilvēku pamatmasas kolektīvo apziņu.
Savukārt, Ajurvēda nav domāta pamatmasai.
Ajurvēdiskie līdzekļi un procedūras iemieso sevī Vēdiskās
zināšanas, kas iziet tālu aiz medicīnas robežām un ir balstītas uz
tādiem pasaules likumiem, kas atbild par visiem procesiem visumā,
tostarp cilvēka veselību. Tādēļ tās darbojas visos cilvēka pastāvēšanas
līmeņos. Regulējot fiziskā ķermeņa stāvokli, Ajurvēda caur
fizisko ķermeni iedarbojas arī uz smalko ķermeni un galu galā arī uz
cēloņu ķermeni, kurā atrodas Sanskaras. Un tas vien, ka cilvēks izlemj
vērsties pie Ajurvēdas, jau liecina par noteiktām izmaiņām viņa
apziņā. Tas arī dod rezultātus. Tiesa, tikai tādā gadījumā, ja talkā
tiek ņemta īsta Ajurvēda, nevis kaut kas cits, kas tiek pasniegts kā Ajurvēda un ar kā sekām man bieži nākas saskarties savā praksē.
Turklāt Ajurvēdiskie preparāti un procedūras ir daļa no slimību cēloņu likvidēšanas. Ajurvēdā viens
no svarīgākajiem faktoriem ir domāšanas veida un līdz ar to arī dzīves
veida maiņa, jo tieši tajos meklējami visu slimību cēloņi. (Skatiet manu
videolekciju „KAS IR VĒZIS”). Ajurvēda neārstē
slimības – tā likvidē cēloņus, kas izraisa šīs slimības, un slimības
vienkārši izzūd. Ja cilvēks kopumā ievēro pareizu dzīves veidu, tad
absolūtajā vairumā gadījumu pietiek ar Ajurvēdiskajiem preparātiem vien, lai tiktu galā ar slimību. Par to liecina mana vairāk nekā 20 gadu ilgā pieredze darbā ar Ajurvēdu.
Esiet veseli!
Avots: http://blog.shiva.lv/index.php/lv/home/item/7-ayurveda-medecine |